InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verwardheid: Desoriëntatie in tijd, plaats en persoon

Verwardheid: Desoriëntatie in tijd, plaats en persoon

Verwardheid: Desoriëntatie in tijd, plaats en persoon Bij verwardheid is een patiënt niet in staat om helder en snel te denken. Hierbij treedt een lichte desoriëntatie in tijd, plaats en persoon soms op, wat mogelijk gepaard gaat met een lichte bewustzijnsdaling. Verwardheid, heeft hierdoor enkele gevolgen voor de patiënt. Verwardheid is mogelijk een symptoom van een (ernstige) medisch probleem. De begeleider stelt de patiënt het beste op zijn gemak en bezoekt in een aantal gevallen snel de dokter of het ziekenhuis.

Synoniemen verwardheid

Verwardheid is ook gekend onder deze synoniemen
  • confusie
  • geestelijke verwarring
  • verwarde toestand

Epidemiologie verwarde toestand

Verwardheid komt vaker voor bij ouderen die zijn opgenomen in het ziekenhuis.

Oorzaken aandoening

Verschillende gezondheidsproblemen veroorzaken mogelijk verwardheid. Volgende lange lijst geeft een aantal van deze gezondheidsproblemen weer:

Symptomen verwardheid: Desoriëntatie in tijd, plaats en persoon

Verwardheid bestaat in veel verschillende vormen. Soms komt dit bij een patiënt plots op, maar bij anderen ontstaat verwardheid geleidelijk aan. In de meeste gevallen ontwikkelt verwardheid zich snel en kent dit slechts een korte duurtijd alvorens weer te verdwijnen. Maar bij andere patiënten is de verwardheid permanent en valt dit niet meer te genezen, bijvoorbeeld bij delirium (acute verwardheid met wijzigingen in hersenfunctie) of dementie. De snelheid waarmee de symptomen optreden en de totale tijdsduur van de symptomen zijn afhankelijk van de oorzaak. Verwardheid gaat mogelijk gepaard met ongewone, vreemde of zelfs agressieve gedragingen van de patiënt. Hij is daarnaast gedesoriënteerd in tijd, plaats en persoon, heeft aandachtsproblemen, heeft een licht bewustzijnsverlies en ook is hij niet in staat om beslissingen te nemen.

Diagnose en onderzoeken

Contact opnemen met de arts

Soms is verwardheid een symptoom van een onderliggende aandoening of een (ernstig) medisch probleem. Bij volgende symptomen is het bijgevolg raadzaam om meteen contact op te nemen met de arts of het ziekenhuis: bewusteloosheid, duizeligheid of flauwvallen, een koude of klamme huid, een langzame ademhaling (bradypneu) of een snelle ademhaling (tachypneu), een snelle pols, hoofdpijn, koorts, ongecontroleerde rillingen, plotselinge verwardheid bij een patiënt met diabetes mellitus en verwardheid na een hoofdletsel. Ook als de patiënt normaal gezien niet verward is en plots toch verward blijkt te zijn, is het nuttig om de arts op te zoeken. Het bezoeken van de arts is ook nodig wanneer een patiënt met een verlaagde bloedsuikerspiegel een zoete snack of zoete drank heeft ingenomen maar na tien minuten nog steeds verward is.

Lichamelijk onderzoek

De arts voert een lichamelijk, neurologisch en neuropsychologisch onderzoek uit en stelt vragen aan de patiënt en/of begeleider over de verwardheid. De arts bevraagt de patiënt naar de datum, de tijd en de locatie. Alle informatie met betrekking tot de medische geschiedenis en huidige gezondheidstoestand van de patiënt geeft de patiënt of begeleider door in dit gesprek.

Diagnostisch onderzoek

Begeleider
Een begeleider is in staat om op een eenvoudige manier de patiënt met verwardheid te bevragen. Hij vraagt de persoon naar zijn naam, leeftijd en datum. Geeft de patiënt een fout antwoord of weet hij het antwoord niet, dan is hij in de war.

Arts
Een volledig bloedonderzoek en urineonderzoek zijn nodig bij een patiënt met verwardheid. Beeldvormende onderzoeken zoals een CT-scan en een elektro-encefalogram (EEG) (= radiografisch onderzoek) van het hoofd zijn eveneens nuttige diagnose-instrumenten.

Behandeling verwardheid

Zelfzorg

Het is belangrijk om een verwarde patiënt niet alleen te laten. Een begeleider zoekt met de patiënt best een veilige en rustige omgeving op. De begeleider stelt de patiënt gerust door zichzelf voor te stellen, zelfs al kent de patiënt normaal gezien de begeleider goed. Hij meldt de patiënt bovendien waar hij zich bevindt. Ook is het nuttig om een kalender en/of klok in de buurt van de patiënt te plaatsen. De begeleider praat bijvoorbeeld ook over actuele gebeurtenissen en de plannen voor de dag. Bij plotselinge verwardheid als gevolg van een lage bloedsuikerspiegel (hypoglykemie), moet de patiënt een zoete drank drinken of een zoete snack eten.

Professionele medische zorg

De behandeling van de patiënt is afhankelijk van de eventueel onderliggende oorzaak van de verwardheid. Bij een infectie bestrijdt de arts dit met medicatie. Zoete dranken of snacks helpen bij een lage bloedsuikerspiegel. Een evenwichtig samengestelde voeding voorkomt een tekort van vitamines waardoor verwardheid ontstaat. Voldoende slaap is verder belangrijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een delier (delirium)Een delier (delirium)Een delier (delirium) komt regelmatig voor bij (oudere) mensen met een lichamelijke ziekte. Een erge verwardheid met ver…
Aandoeningen: oorzaken verwardheidWanneer iemand verward is,is zijn psychisch functioneren verstoord. In het gedrag van de patiënt staat ongeordendheid ce…
Informatie over DementieOorzaak kan hersenbeschadiging zijn en andere ziektes. Alzheimer is de meeste voorkomende vorm van dementie met 60% Mult…
Het altijd koud hebbenHet altijd koud hebbenHeel herkenbaar voor vrouwen. Ook al is het buiten nog zo een aangename temperatuur, veel vrouwen hebben het koud. Hoe k…
Hepatische encefalopathie: stoornissen door leverziektenHepatische encefalopathie: stoornissen door leverziektenIndien de lever slecht tot niet werkt, dan zal in het lichaam het bloedammoniakgehalte snel stijgen. Ammoniak is voor de…
Bronnen en referenties
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010, geraadpleegd op 23 mei 2016
  • Confusion, https://en.wikipedia.org/wiki/Confusion, geraadpleegd op 23 mei 2016
  • Confusion, https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003205.htm, geraadpleegd op 23 mei 2016
  • What causes confusion? 80 possible conditions, http://www.healthline.com/symptom/confusion geraadpleegd op 23 mei 2016

Reageer op het artikel "Verwardheid: Desoriëntatie in tijd, plaats en persoon"

Infoteur: Miske
Laatste update: 28-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hersenaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!