InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lyme artritis: Zwelling & pijn aan gewrichten door tekenbeet

Lyme artritis: Zwelling & pijn aan gewrichten door tekenbeet

Lyme artritis: Zwelling & pijn aan gewrichten door tekenbeet Lyme artritis is een aandoening die ontstaat door een beet van een met een bacterie besmette teek. De meeste patiënten krijgen enkel een rode huiduitslag bij de ziekte van Lyme, maar bij een aantal patiënten ontwikkelt de ziekte zich verder en komt een gewrichtsontsteking tot stand. Meestal is de knie betrokken, maar ook andere grote gewrichten zijn soms getroffen. Pijn en zwelling zijn mogelijk bij het aangetaste gewricht, maar andere klachten ontbreken veelal. Een antibioticakuur is nodig bij deze bacteriële infectie omdat onbehandeld een chronische gewrichtsontsteking en zelfs permanente schade aan de gewrichten ontstaat. De vooruitzichten voor behandelde patiënten zijn tot slot zeer goed.

Oorzaken: Door tekenbeet met bacterie

De bacterie Borrelia burgdorferi (bacterie met een spiraalvormige celwand) wordt door middel van de beet van de teek ‘Ixodes ricinus’ overgedragen bij mensen. De meeste teken zijn niet geïnfecteerd en bijgevolg leiden de meeste tekenbeten niet tot een infectie. Wanneer toch symptomen van een infectie aanwezig zijn, komen deze meestal niet verder dan een rode huiduitslag. Lyme artritis is het meest voorkomende symptoom van een laat stadium van de ziekte van Lyme.

Symptomen: Zwelling en pijn van gewrichten

Eerste fase

Een patiënt met de ziekte van Lyme ontwikkelt in het beginstadium koorts en hoofdpijn. Hierbij verschijnt een groeiende, erythemateuze (rode) huiduitslag die gekend is als ‘erythema chronicum migrans’.

Tweede fase

Bij ongeveer 25% van de onbehandelde patiënten ontwikkelt zich meestal enkele maanden na de besmette tekenbeet een acute gewrichtsontsteking (artritis). Bij sommige patiënten zijn de vroegere fasen van de infectie echter asymptomatisch en is artritis het enige symptoom van de ziekte. Patiënten met Lyme artritis hebben intermitterende (met tussenpozen) of aanhoudende aanvallen van een zwelling van de gewrichten en pijn in één gewricht of een paar grote gewrichten over een periode van enkele maanden tot jaren. Vooral de knie is getroffen, maar soms is ook de enkel, schouder, elleboog of pols aangetast door Lyme artritis. Het getroffen gewricht voelt bovendien warm aan. In de knieën bevinden zich soms Bakerse cystes (ophoping van gewrichtsvloeistof in de knieholte) wat duidt op een grote hoeveelheid effusie (vochtuittreding: het doorsijpelen van vloeistof naar een lichaamsholte of in een weefsel). Andere systemische klachten ontbreken meestal.

Diagnose en onderzoeken

De diagnose van deze aandoening gebeurt door een bloedonderzoek. De arts detecteert hierin namelijk IgM-antilichamen tegen de spirocheet Borrelia burgdorferi.

Een antibioticakuur is nodig / Bron: Stevepb, PixabayEen antibioticakuur is nodig / Bron: Stevepb, Pixabay

Behandeling via antibiotica

De behandeling van Lyme artritis gebeurt met behulp van een antibioticakuur (amoxicilline of doxycycline) van dertig dagen, wat zeer effectief is bij een vroeg stadium van de ziekte. Normaal gesproken start de patiënt met een orale (via de mond) inname van antibiotica, maar als hij hierop niet reageert, volgt een intraveneuze (via een ader) antibioticakuur van twee tot vier weken.

Prognose van Lyme artritis

De patiënt reageert over het algemeen uitstekend op een orale of intraveneuze antibioticabehandeling. Bij een klein percentage van de patiënten houdt de gewrichtsontsteking nog twee tot drie maanden aan na de antibioticakuur. Meestal verdwijnen de symptomen dan toch door het toedienen van ontstekingsremmers of ziekteveranderende anti-reumatische geneesmiddelen (DMARD's: disease-modifying anti-rheumatic drugs). Helpen deze medicamenteuze behandelingen niet, dan zet de arts een chirurgische ingreep in die gekend is als een synovectomie. Hierbij verwijdert hij de slijmvliesbekleding van gewrichtsholten, de peesscheden en de slijmbeurzen van de aangetaste gewrichten.

Complicaties van bacteriële infectie

Bij de meeste patiënten verdwijnen de klachten zonder gevolg, maar bij 10% van de onbehandelde gevallen komt chronische artritis tot stand. Is reeds sprake van chronische artritis, dan duurt het soms maandenlang voordat de klachten verdwijnen. Vooral bij een vertraagde of gemiste diagnose verhoogt de kans dat de ontstekingsreactie die het gevolg is van de infectie, tot permanente gewrichtsschade leidt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieuze artritis: symptomen, diagnose en behandelingInfectieuze artritis: symptomen, diagnose en behandelingEen gewricht kan ontstoken raken door ziektekiemen die in het bloed terecht zijn gekomen. Dit heet een infectieuze of se…
Infectieziekten bij kinderen – Tekenbeten, ziekte van LymeDe laatste tijd hoor je steeds meer over de Ziekte van Lyme. Wat is dit precies, wat heeft het met teken te maken en wat…
Ziekte van Lyme symptomen en diagnoseZiekte van Lyme symptomen en diagnoseAlle symptomen van de ziekte van Lyme staan hier beschreven. Lyme is een bacteriële ziekte die veroorzaakt wordt door ee…
Gezondheid: Ziekte van LymeGezondheid: Ziekte van LymeWe weten allemaal dat er een ziekte van Lyme is, maar wat het precies veroorzaakt als je de ziekte van Lyme eenmaal opge…
Vocht in de knie: oorzaken van dikke of gezwollen knieVocht in de knie: oorzaken van dikke of gezwollen knieVocht in de knie duidt op een ophoping van overtollig vocht in en rond de kniegewrichten. Vocht in de knie kan optreden…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 6 augustus 2017:
  • Lymeartritis: Early Diagnosis Verbetert Prognose, https://www.acep.org/Content.aspx?id=79768
  • Lyme arthritis, https://www.printo.it/pediatric-rheumatology/GB/info/13/Lyme-Arthritis
  • Lyme arthritis, http://www.arthritisresearchuk.org/arthritis-information/conditions/lyme-arthritis.aspx
  • 5. Diagnosis and Treatment of Lyme Arthritis, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4443866/
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Lyme arthritis, boek: Clinical Medicine, Door: Parveen Kumar, Michael Clark, Uitgever: Elsevier, ISBN: 9780702029936, blz. 540
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Lyme artritis: Zwelling & pijn aan gewrichten door tekenbeet"

Infoteur: Miske
Laatste update: 13-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Spier- en gewrichtsafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!