InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van witlof

De geneeskracht van witlof

De geneeskracht van witlof Waarom is witlof wit? Je zult nooit een veldje met witlof tegen komen. Witlof is een zeer gezonde, licht bittere groente die in het donker gekweekt wordt. Wanneer mensen ooit op het idee komen om leegstaande kelders, zolders of bedrijfsruimte om te bouwen tot groentekwekerij, dan is witlof de beste optie. Daarvoor heb je immers geen dure groeilampen nodig.

Inhoud:

Geschiedenis van witlof

De naam witlof komt van wit loof, wat uiteraard witte bladeren betekent. Witlof groeit uit de wortel van cichorei. Andijvie groeit ook uit deze wortel maar wordt gekweekt in daglicht, daarom is dat groen. Witlof is per toeval ontdekt in Schaerbeek, het huidige België, in 1830, rond de tijd van de afscheiding van België van Nederland. Een boer zou cichoreiwortels onder zand hebben willen bewaren maar ontdekte op een gegeven moment dat ze waren uitgelopen en witte bladeren hadden gekregen bij gebrek aan licht. Witlof wordt door Belgen witloof genoemd. Witlof werd in 1850 voor het eerst als gewas gekweekt waarna het langzaamaan Vlaanderen en vervolgens de rest van de wereld veroverde.

Witlof tegen malaria

Recent hebben Nederlandse wetenschappers ontdekt dat witlof werkt tegen malaria. Dat is logisch omdat vrijwel alle bittere groenten en fruit tegen malaria werken. Wetenschappers zullen echter niet aanbevelen om witlof te eten tegen malaria omdat men erop uit is om de bittere stof te abstraheren, tot een medicijnpil te maken en het te patenteren zodat het een duur medicijn wordt. Kinine is een goed werkend mediciijn wat al bijna een eeuw gebruikt wordt tegen malaria en het smaakt erg bitter. Kinine zit in het medicijn lariam. In plaats van kinine zou je ook witlof en andere bittere groenten en kruiden kunnen eten zoals andijvie, cichorei, paardenbloemblad, bladeren van papayaboom, absinthblaadjes en bijvoetblad. Ook de fruitsoort grapefruit smaakt bitter en werkt tegen malaria.

Bron: Rasbak / Za, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Rasbak / Za, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Voor andijvie en chichorei gelden dat ze dezelfde medicinale eigenschappen hebben als witlof. Hoe dat komt? Witlof, andijvie en cichorei komen allemaal van dezelfde plant of dezelfde wortel; de chichoreiwortel.

Witlof, goed voor de spijsvertering

Witlof heeft diverse medicinale eigenschappen. Het spijsverteringstelsel wordt gestimuleerd door witlof omdat er probiotische stoffen in zitten. Het helpt de lever te ontgiften. Er zitten vezels in waardoor alle voedingsstoffen beter door het lichaam worden opgenomen. Witlof heeft een laxerend effect dus constipatie wordt ermee verholpen.

Witlof als smoothie

Witlof is een uitstekende groente om als smoothie te vermengen met komkommer en munt. Eventueel kun je er wat venkel, basilicum en peterselie bij doen. Smoothies zijn echter bijzonder aangenaam als je het aantal ingrediënten laag houdt. Je kunt ook combineren zoals: venkel, witlof en peterselie. Een andere combinatie is witlof, komkommer en basilicum. Rozemarijn, tijm, oregano, dille en gedroogd brandnetelblad zijn ook goede ingrediénten voor een mix met witlof.

Bron: VAC, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: VAC, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Witlof wordt in een volledig donkere ruimte gekweekt. Door het ontbreken van licht blijft de groente wit tot lichtgeel. Pas wanneer hij geoogst wordt en met daglicht in aanraking komt, ontstaan er groene uitlopers.

Eettips witlof

Witlof is lekker als slagroente. Je snijdt de witlof fijn tot kleine blokjes en je vermengt het met andere groenten. Waterkers en witlof zijn een lekkere combinatie. Blauwe kaas kun je afbrokkelen of in blokjes sijden en door de witlofsalade doen. Blauwe kaas en witlof is een culinair verantwoorde duo. Verder is witlofsla lekker in combinatie met stukjes walnoot en rozijn. Witlof kun je koken, doe het dan wel kort want anders vervliegen de fytonutriënten, vitaminen en mineralen eruit. Witlof is ook lekker als je een aantal ongesneden witlofcilinders naast elkaar legt, ze grilt in de oven en er jonge Hollandse kaas overheen doet. In principe kun je ze eruit halen als de kaas gesmolten is. Wat je ook kunt doen is er daarna een verkruimelde beschuit overheen doen met nog een paar extra plakjes kaas. Je doet deze nog even terug in de oven. Je verkrijgt vervolgens een extra dikke kaaskorst op de witlof.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Witlof, van ovenschotel tot saladeWitlof is een groente, die niet iedereen kan waarderen vanwege de soms wat bittere smaak. Witlof kun je echter lekkerder…
Witlof, waar komt het vandaan?Witlof, waar komt het vandaan?Groente eten is gezond en gelukkig is er een ruime keuze uit lekkere of minder lekkere groente. Over weinig groentes bes…
Hoe gezond en populair is witlof?Hoe gezond en populair is witlof?Weinig mensen weten niet wat witlof is, toch is de groep die echt van witlof houdt niet enorm groot. Zeker niet als je h…
Witlof is een groente die we kunnen eten op veel manierenWitlof is een groente die we kunnen eten op veel manierenWitlof is een groente die we het gehele jaar door kunnen eten. We kunnen hiermee heerlijk variëren. Daarom is het versta…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: David Monniaux, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Chicory#Cultivated
  • http://authenticselfwellness.com/2011/03/14/the-health-benefits-of-belgian-endive-aka-chicory/
  • http://herbs-treatandtaste.blogspot.nl/2011/08/belgian-endive-truffle-of-lettuces.html
  • Foto´s en tekeningen: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Rasbak / Za, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: VAC, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van witlof"

Reacties

Bert, 31-01-2017 11:38 #3
Helder en duidelijke info.

Joost, 21-01-2017 17:45 #2
Sinds levercirrose en keelkanker is witlof een vd lekkerste groente voor mij, inderdaad prefereer ik ook stamppot rauwe andijvie. Mooi zoals je trek/smaak zich aanpast aan wat voor je lichaam goed is.

Johanna, 03-11-2014 12:34 #1
Welke geneeskracht geeft wiloof ja en tis zo lekker.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 03-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!