InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Waterpokken: symptomen, besmettelijk, behandeling en baby

Waterpokken: symptomen, besmettelijk, behandeling en baby

Waterpokken: symptomen, besmettelijk, behandeling en baby Waterpokken symptomen en behandeling. Waterpokken is een zeer besmettelijke virusinfectie die het meest voorkomt bij kinderen tussen 5-10 jaar. Bij gezonde kinderen verloopt de ziekte doorgaans met lichte verschijnselen, maar baby's, tieners en volwassenen kunnen ernstiger ziek worden. Kinderen hebben vaak één tot twee dagen last van een griepachtig beeld. Binnen 24 uur ontwikkelt zich een karakteristieke huiduitslag, die zich al snel ontwikkelen naar blaasjes die gevuld zijn met helder vocht. Behandeling is niet nodig, waterpokken gaan vanzelf over. Inenting tegen waterpokken is mogelijk, maar is vooralsnog niet opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma.

Waterpokken

Waterpokken

Waterpokken, ook bekend als varicella, is een zeer besmettelijke virusinfectie die het meest voorkomt bij kinderen tussen 5-10 jaar. De boosdoener is het varicella-zoster virus. De ziekte duikt vooral op in de maanden maart tot mei. Blaasjes op de huid en jeuk zijn de meest kenmerkende symptomen van waterpokken. Levenslang immuniteit voor waterpokken volgt over het algemeen na de ziekte. Als het immuunsysteem van de patiënt het virus niet volledig heeft bestreden, kan het zich op latere leeftijd manifesteren als gordelroos, een huiduitslag, dat wordt gekenmerkt door het ontstaan van kleine jeukende en pijnlijke blaasjes, die in een groepje bijeen liggen en waar een korstje op verschijnt.

De oorzaak van waterpokken

Het varicella-zoster-virus veroorzaakt waterpokken. Waterpokken is zeer besmettelijk - meer dan 90% van de niet-immune personen zullen waterpokken ontwikkelen na blootstelling aan het virus. Het virus wordt overgedragen door zowel de directe huid-op-huid contact met de blaartjes als via respiratoire druppels (bijvoorbeeld hoesten en niezen) van de besmette persoon.

De incubatieperiode - dat is de periode tussen de virale blootstelling en het begin van de eerste symptomen - varieert van dertien tot achttien dagen, met uitersten 10-21 dagen.

De symptomen van waterpokken

Bij gezonde kinderen verloopt de ziekte over het algemeen met lichte verschijnselen, maar baby's, tieners, volwassenen en mensen met verminderde weerstand kunnen in ernstiger mate ziek worden. Kinderen hebben vaak één tot twee dagen last van lichte koorts, keelpijn en griepachtig beeld. De eerste dag is de huid meestal wat rood. Binnen 24 uur ontwikkelt zich een karakteristieke huiduitslag, aanvankelijk op de romp en daarna verspreidt het de komende zeven tot 10 dagen naar buiten aan het hoofd, armen en benen. De huiduitslag begint als rode vlekjes die zich al snel ontwikkelen naar blaasjes die gevuld zijn met helder vocht. De blaasjes drogen na enkele dagen in en dan vormen zich korstjes. Deze korstjes verdwijnen weer, maar soms laten ze een littekentje na. een gemiddelde kind ontwikkelt 250 tot 500 kleine, jeukende, met vocht gevulde blaasjes op de huid. Kinderen met huidproblemen zoals eczeem, ontwikkelen vaak nog veel meer waterpokken.

De ziekte is voorbij als de korstjes afgevallen zijn. Gemiddeld duren de ziekteverschijnselen tien dagen. Na genezing van de eerste infectie blijft het virus slapend aanwezig gedurende de rest van het leven. Het virus bevindt zich in de zenuwknopen ter hoogte van het ruggenmerg. In een periode van verminderde weerstand kan het virus van daaruit opvlammen. Als dit gebeurt op latere leeftijd, kan dit gordelroos (herpes zoster) veroorzaken.

Behandeling van waterpokken

Waterpokken gaan vanzelf over en daarom is behandeling niet nodig. In sommige gevallen kan de jeuk zo hevig zijn, dat overgegaan moet worden op symptoomverlichting door behandeling met mentholgel of lotio alba, die zonder recept bij apotheek of drogist verkrijgbaar. Op deze manier wordt voorkomen dat kinderen de blaasjes openkrabben waardoor littekens ontstaan. Middelen die de jeuk verlichten, zoals mentholpoeder of lotio alba, zijn zonder recept bij apotheek of drogist verkrijgbaar zijn. Tegen koorts en/of pijn kan zonodig een eenvoudige pijnstiller, zoals paracetamol gegeven worden.

Wanneer ernstige ziekteverschijnselen en/of hoge koorts ontstaan, is het raadzaam de huisarts te consulteren. In uitzonderlijke gevallen kan het nodig zijn om antivirale medicijnen of immuunglobulinen toe te dienen.

Vaccinatie waterpokken

Er is een vaccin tegen waterpokken. Het in Nederland geregistreerde waterpokkenvaccin is Provarivax® van het bedrijf Sanofi. Het vaccin tegen waterpokken wordt wereldwijd op grote schaal toegepast. In landen als de Verenigde Staten en Japan zorgde vaccinatie voor een duidelijke afname van het aantal gevallen van waterpokken. Het waterpokkenvaccin staat in Nederland op de lijst van nieuwe vaccins die in de toekomst mogelijk opgenomen zullen worden in het Rijksvaccinatieprogramma. Inenting tegen waterpokken is dus mogelijk, maar is vooralsnog niet opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma.

Moet de huisarts geraadpleegd worden als een kind waterpokken heeft?
Over het algemeen is het niet nodig de huisarts te raadplegen als een kind waterpokken heeft. Alleen als de blaasjes gaan ontsteken of als het kind hoge koorts en keelpijn krijgt, is het verstandig contact op te nemen met de huisarts. Overigens mag een kind met goed weer gerust naar buiten. Zorg er wel voor dat hij niet te lang buiten blijft. Door de koorts zal het kind namelijk sneller moe zijn dan normaal.

Lees verder

Gerelateerde links
Waterpokken symptomen.
Gerelateerde artikelen
Waterpokken bij kinderenWaterpokken bij kinderenWaterpokken een zeer bekend virus waar je allemaal een keer last van krijgen. Hoe onderscheid het zich van andere viruss…
Waterpokken bij volwassenenWaterpokken bij volwassenenDat kinderen waterpokken krijgen is heel gewoon, maar bij volwassenen is dat anders. De laatste jaren krijgen volwassene…
Waterpokken of varicellaWaterpokken of varicellaDe waterpokken is een veelvoorkomende kinderziekte. Het is vrijwel onmogelijk om deze ziekte niet te krijgen. Iedereen i…
Waterpokken: besmettelijk, zwanger, koortsWaterpokken: besmettelijk, zwanger, koortsBijna ieder kind krijgt vroeg of laat de waterpokken. Waterpokken zijn zeer besmettelijk. Een van de symptomen bij water…
Waterpokken, wat is het en wat kan je er tegen doen?Waterpokken is een kinderziekte die erg besmettelijk is. Vrijwel ieder kind heeft weleens de waterpokken gehad.
Bronnen en referenties
  • http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/001592.htm
  • http://www.medicinfo.nl/%7Bfb7d3ab9-2950-4c67-bf1c-9bcbbe077733%7D
  • http://www.waterpokken-peuter-kleuter-volwassenen

Reageer op het artikel "Waterpokken: symptomen, besmettelijk, behandeling en baby"

Reactie

Lc, 27-04-2011 05:09 #1
Mijn dochtertje van bijna 4 maanden oud, is in contact gekomen, met iemand die waterpokken heeft. Dit persoon heeft zelfs mijn kind opgetild. We wisten ondertussen nog steeds niet dat dit persoon waterpokken had. Later bleek dat het al over was, en dat ze kortsjes had gekregen, maar die zelf eraf heeft getrokken! Ik ben op dit moment heel bezorgd, voor de gevolgen… Kan mijn dochter besmet geraakt zijn? Wat kan ik eventueel eraan doen? Reactie infoteur, 27-04-2011
De ziekte is heel besmettelijk. Het virus wordt niet alleen bij hoesten en praten via minuscule druppeltjes speeksel via de lucht verder gedragen naar andere mensen, ook huidcontact kan voor besmetting zorgen. Het vocht uit de blaasjes is dan de boosdoener. De ziekte is besmettelijk vanaf één dag voordat de vlekjes zichtbaar worden totdat de blaasjes zijn ingedroogd. Baby’s en mensen met een ernstig verminderde weerstand kunnen extra ziek worden van waterpokken. Neem contact op met uw huisarts als u de indruk heeft dat uw kind ernstig ziek is.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kinderziekten met vlekjes
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!