InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van bleekselderij

De geneeskracht van bleekselderij

De geneeskracht van bleekselderij Bleekselderij is een mooie groente die familie is van de gewone selderij. Het is een gezonde groente. De bleekselderij kun je het beste rauw opeten of kort koken. Bleekselderij is een knapperige afwisseling op een schoteltje snackgroenten. Je kunt in de uitholling van de bleekselderij roomkaas smeren. Deze roomkaas kun je eerst verrijken met wat groene kruiden. Dit is een ideale en gezellige borrelsnack. Er zijn nog meer manieren om deze lekkere groentesnack te beleggen.

Inhoud:

Voedingswaarde bleekselderij

Vitaminen en mineralen zijn in ruime mate aanwezig in bleekselderij. In 100 gram zit vooral veel vitamine K, 36% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH). Voor foliumzuur of vitamine B11 en vitamine A geldt dat er 9% van de ADH in zit. Er zit 5% van de ADH voor vitamine C in 100 gram bleekselderij. Verder zit er een beetje vitamine B2 en B5 in, respectievelijk 3.5% en 2.5% van de ADH.

Mineralen in bleekselderij

Wat de mineralen betreft zit er vooral veel kalium in. In een onsje bleekselderij zit 7.5% van de ADH voor kalium, 6.5% van de ADH voor molybdeen, 5% van de ADH voor mangaan en 4% van de ADH voor calcium. Voorts bevat bleekselderij het aminozuur tryptofaan.

Bron: Publiek domein / Wikimedia CommonsBron: Publiek domein / Wikimedia Commons

Bleekselderij in de Chinese geneeskunde

In de traditionele Chinese geneeskunde is al duizenden jaren bekend dat bleekselderij, of selderij, wat uiteraard eeneiïge tweelingzusjes van elkaar zijn, bloeddrukverlagend werkt. Zeer recent heeft de wetenschap aanwijzingen gevonden waarom de bleekselderij een natuurlijke, plantaardige bloeddrukverlager is. In selderij zitten actieve organische stoffen van het type phthaliden. Deze stof maakt de spieren rondom bloedvaten rustig en relaxed. Hierdoor gaan de bloedvaten wijder open staan. Daardoor kan het bloed onder een lagere druk stromen. Wetenschappers hebben 3-n-butyl phthalide uit bleekselderij geëxtraheerd en dit in proefdieren gespoten. Daaruit bleek dat de proefdieren een lagere bloeddruk krijgen van deze stof uit bleekselderij.

Bleekselderij tegen hoge bloeddruk

Op zich is het hierboven beschreven onderzoek een vrij lompe methode van de wetenschap maar ze zijn nog niet zo ver dat ze methoden hebben hebben uitgevonden om dit proefdierloos tot wetenschappelijk feit te verheffen. Het gaat de wetenschappers erom een stof te extraheren om er later een medicijn van te maken waarop een duur patent zit. Ondertussen kunnen meer verstandige mensen gewoon bleekselderij eten als ze hoge bloeddruk hebben. Een aantekening hierbij is dat er natrium in bleekselderij zit, een stof die de bloeddruk zou verhogen. Daarom staat de wetenschap eigenlijk voor een raadsel dat bleekselderij bloeddrukverlagend zou zijn. Waarschijnlijk moet de oplossing gevonden in een grote combinatie aan chemische componenten binnen de bleekselderij die samenwerken om een bloeddrukverlagend effect tot stand te brengen. Wetenschappers hebben bleekselderij in relatie to de bloeddrukverlagende eigenschappen nog niet getest op mensen.

Bleekselderij tegen vochtopeenhoping

In de Mediterrane landen werd bleekselderij gebruikt om zijn diuretische activiteiten. Het werkt urineverdrijvend en het helpt om het lichaam te ontdoen van excessieve vochtopeenhopingen. Met andere woorden: wanneer je vocht hebt in je knie kun je bleekselderij eten zodat het wellicht sneller verdwijnt. Kalium en natrium zijn de mineralen in bleekselderij die ervoor zorgen dat de lichaamsvloeistoffen gereguleerd worden.

Bron: Fir0002 | flagstaffotos.com.au / Wikimedia CommonsBron: Fir0002 | flagstaffotos.com.au / Wikimedia Commons

Bleekselderij tegen kanker

Bleekselderij bestrijdt kanker op twee manieren. Er zitten coumarinen in deze knapperige groente. Dat zijn fytonutriënten die vrije radicalen in het lichaam neutraliseren. Deze vrije radicalen kunnen dermate schade aan cellen en DNA aanrichten dat er kankerachtige gezwellen kunnen ontstaan die later uitmonden in één van de vele vormen van deze hardnekkige volksvijand nummer 1 van het westen. Daarnaast zitten er acetyleniciden in bleekselderij. Van dit component is in wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat ze de groei van tumorcellen stoppen.

Bleekselderij in de oudheid

In de antieke tijd van de Egyptenaren, Grieken en Romeinen is bleekselderij ontstaan uit het doorkweken van selderij. Het heeft tot de Middeleeuwen geduurd eer bleekselderij niet slechts een medicijn was maar het tot de culinaire groenten werd gerekend. Vervolgens heeft het tot de 18e eeuw geduurd voordat men het aandurfde de bleekselderij rauw te eten. In onze huidige keuken wordt bleekselderij vrijwel uitsluitend rauw gegeten.

Eettips Bleekselderij

Bleekselderij kun je rauw uitstekend eten; het is een prachtige snackgroente. Je kunt op de holle stelen niet alleen roomkaas smeren maar ook pindakaas en tahin zijn een delicatesse in combinatie met de frisse bleekselderijsteel. Wanneer je bleekselderij in kleine stukjes snijdt kun je deze groente prima roerbakken. De blaadjes lenen zich perfect voor een salade. Er zijn mensen die de blaadjes oneetbaar achten en weg gooien, dat is zonde! Je kunt de blaadjes in een soep of bouillon doen. De blaadjes van de bleekselderij kun je fijnhakken en over gekookte aardappels strooien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruidenwijsheid: SelderijKruidenwijsheid: SelderijSelderij is eigenlijk zowel een kruid als een groente. Dit komt doordat selderij in drie verschillende soorten kan worde…
Enalapril: een medicijn tegen hoge bloeddrukEnalapril: een medicijn tegen hoge bloeddrukWanneer de druk in de vaatwanden te hoog is, spreken we van een te hoge bloeddruk. Dit is niet te voelen, waardoor je he…
Hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddrukHydrochloorthiazide tegen hoge bloeddrukEr zijn veel mensen die last hebben van een te hoge bloeddruk. Het is geen ziekte, maar het vergroot wel de kans om hart…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van bleekselderij"

Reacties

Maria, 11-05-2017 12:19 #4
Inderdaad een lomp en vermijdbaar onderzoek om proefdieren te gebruiken voor het testen van de bloeddruk, vroeger en nu.
Waarom niet met twee controle-groepen van mensen uitgeprobeerd, zoals zo vaak en dubbelblind?
Bleekselderij is erg gezond, dus heeft iedereen er voordeel bij tijdens zo'n onderzoek.
Ik eet en drink het (sap) regelmatig, maar beslist niet elke dag. Soms als eigengemaakte groentesap in combinatie met wortels, soms als rauwe, fijngesneden salade met cashewnoten, een heerlijke combinatie. De geur alleen al is heerlijk!
De farm. industrie kan er dan ook prima buiten blijven, omdat hun doel veel geld verdienen is en niet de gezondheid van de mensen.

L. M. van Hees, 02-12-2015 12:37 #3
Is dagelijks bleekselderij eten bloeddruk verlagend? Reactie infoteur, 10-02-2016
Het werkt bloeddrukregulerend. Het is niet verstandig om elke dag dezelfde groente te eten. Er zijn andere bloeddrukverkagende groenten en fruitsoorten. Medicinale voeding is een relatief nieuw begrip in de wetenschap. Maar bleekselderij is al een eeuwenoude bloeddrukverlager.

Henk van Grondelle, 07-11-2013 19:26 #2
Onder de subkop "Bleekselderij tegen hoge bloeddruk" schrijft u: "Het gaat wetenschappers erom een stof te extraheren om er later een medicijn van te maken waarop een duur patent zit." Een dwaze en onjuiste tekst volgens mij. Echte wetenschappers doen onderzoek naar stoffen en de eigenschappen daarvan. De farmaceutische industrie is in de eerste plaats geïnteresseerd in de commerciële toepassingen van zo'n onderzoek en is bereid om grof te betalen voor ieder "onderzoeksresultaat" dat leidt tot een nieuw medicijn met een waardevol patent. De "onderzoeker" die zich (fors) laat betalen door de farmaceutische industrie is in de eerste plaats bezig met zijn bankrekening en op zijn best pas héél veel later met wetenschap en een groter belang. Reactie infoteur, 08-11-2013
In grote lijnen klopt het wat je zegt, en zie ik deze explicatie als een fantastisch mooie aanvulling op de zin die in het artikel gebruikt is.

Walther, 04-06-2013 04:55 #1
Er werd mij verteld, dat een paar schijven komkommer in n glas water n nacht laten staan, goed is tegen hogebloeddruk, klopt dat? Reactie infoteur, 04-06-2013
In komkommer zit kalium en dat is op zich goed voor het goed functioneren van de cellen, spieren en het hart. Er komt een minimale hoeveelheid kalium in het water als je er kokommerschijfjes door doet. Het beste is om biologische komkommer gebruiken. Door komkommer te eten krijg je veel meer kalium binnen en kalium zit eveneens in vele andere voeding. In snijbiet, peulvruchten zoals linzen en bonen, aardappels, tomaten, spinazie, koolsoorten, paprika en asperges zit meer kalium.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 27-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!