InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De sinaasappel als geneeskrachtig fruit

De sinaasappel als geneeskrachtig fruit

Dat sinaasappels gezond zijn weten de meeste mensen. Maar waarom zijn ze zo gezond? En wat zit er nog meer in dan vitamine C? Wist u dat sinaasappel preventief werkt tegen kanker, diabetes en hart- en vaatziekten? Het is een ultiem gezonde, populaire vrucht met een heerlijke smaak. Bovendien is het op meerdere manieren inzetbaar in de keuken. Je kunt hem oopeten als tussendoortje, je kunt er een sap van maken en hij kan als vulling van een salade dienen.

Inhoud:

Vezels, vitaminen, mineralen en fytonutriënten

De citrusvrucht sinaasappel zit tjokvol met vitaminen en mineralen. In 130 gram sinaasappel zit 116% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). Daarnaast zit er ook redelijk veel vitamine A en vitamine B1 in de sinaasappel. De mineralen die de sinaasappel bevat zijn kalium en calcium. Ook de vezels zijn supergezond. Er zitten ook veel fytonutriënten in sinaasappels. De opvallendste zijn de citrus flavanonen, een soort flavonoïden. Verder zijn er hesperetine en naringenine, anthocyanine en hydroxycinnamisch zuur of hydroxykaneelzuur. Bovendien bevat de sinaasappel een verscheidenheid aan polyfenolen. De belangrijkste fytonutriënt is de flavanone herperidine. Volgens wetenschappelijk onderzoek werkt herperidine ontstekingen tegen en verlaagt het hoge bloeddruk.

Korte geschiedenis

De sinaasappel komt oorspronkelijk uit China en Indonesië. In Indonesië is de sinaasappel groen of groengeel, net zoals de limoen. Ook de grapefruit, die veel groter is dan hier is in Indonesië groen van schil. De vrucht zelf is gewoon geel en sappig. Via China is de vrucht in India terecht gekomen en van daaruit verspreid naar het Midden Oosten. De sinaasappel is aan het eind van de Middeleeuwen naar Europa gebracht via handelaars zoals de Moren, de Italianen en de Portugezen.

Sinaasappel voorkomt DNA-schade

Vrije radicalen richten schade aan het DNA aan wat kan resulteren in kanker. Vitamine C en alle fytonutriënten zorgen ervoor dat vrije radicalen worden afgevoerd uit het lichaam. Ziektes in het algemeen krijgen dan minder kans en het immuunsysteem wordt sterker. Wetenschappelijk onderzoek heeft vast gesteld dat kunstmatige vitamine C die in vitaminepillen wordt gestopt wordt toegevoegd aan allerlei dranken geen bescherming biedt voor het DNA. Het is eerder andersom, want door een hoog percentage vitamine C, ook al is het de chemische niet-werkzame variant, zal het lichaam eerder geneigd zijn om de natuurlijke vitamine C uit voeding zoals de sinaasappel onverrichte zake afvoeren naar de blaas. In feite heeft het toevoegen van kunstmatige vitamine C een averechts effect op de gezondheid en is het heel bijzonder dat dit überhaupt wordt toegestaan. Bovendien kennen de met kunstmatige vitamine C toegevoegde dranken niet de positieve antioxidant werking van de fytonutriënten in vers fruit.

Tropisch tegen hart- en vaatziekten

Omdat vrije radicalen cholesterol laten oxideren is hier een tweede belangrijke beschermingsfactor die de sinaasappel ons kan bieden. Alleen geöxideerde cholesterol hecht zich aan de vaatwanden. Door vitamine C zal cholesterol zich niet hechten aan de vaatwanden. Op deze manier voorkomt de sinaasappel aderverkalking en dat is meestal een voorloper van allerlei vormen van hart- en vaatziekten.

Geneeskracht voor diabetes patiënten

Sinaasappels eten zorgt ervoor dat het suikergehalte van het bloed onder controle blijft. Diabetespatiënten hebben hier groot voordeel van. De natuurlijke vruchtensuiker, fructose in deze tropische vrucht voorkomt dat mensen een hoge bloedsuikerspiegel hebben na het eten. Overigens is dit een andere dan de gesynthetiseerde fructose die wordt toegevoegd aan frisdranken en jams. De fructose die fabrikanten door het eten doen is juist één van de belangrijkste oorzaken dat mensen suikerziekte of diabetes mellitus krijgen. Dat wordt onder andere duidelijk gemaakt in de documentaire Hungry for Change.

Sinaasappel gaat nierstenen tegen

Onderzoek heeft aangetoond dat wie elke dag een halve liter tot een liter appelsap, grapefruitsap of sinaasappelsap drinkt aanmerkelijk minder kans heeft op het krijgen van nierstenen. Citrusfruit is als een tonicum, een versterkend middel voor de nieren. Het gaat hier uiteraard om verse sap.

Sinaasappel tegen reuma

De kans om reumatoïde artritis te ontwikkelen wordt verlaagd met 50% als je dagelijks een glas vers geperste sinaasappelsap drinkt. Reuma is een vervelende, pijnlijke ziekte die niemand graag wilt oplopen. Elke dag een heerlijk glas verse jus d´orange drinken is beslist geen straf maar een welkome opfrisser die je gezondheid op meerdere vlakken op peil houdt.

Het is een goed idee om een elektrische citruspers in huis te halen. Dan kun je zelf verse sinaasappelsap maken. Ook citroensap met water kun je dan maken, wat eveneens erg gezond is.

Tips om sinaasappels te eten

Een sinaasappel is een heerlijke vrucht in een vruchtensalade. Je kunt deze vrucht schillen, op een bordje leggen en wegsnacken. Maak voor ´s avonds eens een vruchtenspies met verschillende vruchten op een satéstokje. Een stevige sinaasappel past prima bij een stukje mango, appel of banaan. De perssinaasappels houdt u voor het persen van heerlijke verse jus d´orange. Het is ook lekker om de sinaasappel toe te voegen aan een groene salade. Na de maaltijd is dit fruit een prima keus als toetje. Als tussendoortje is de vrucht een goede keus en staat hij garant dat je er tegenaan kunt tot de volgende maaltijd. Een sinaasappel meenemen naar werk, studie of school is altijd een goed idee. Sinaasappels eten in een groep werkt aanstekelijk want zodra iemand een geschilde sinaasappel ruikt, wil hij of zij er ook eentje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van citrusfruitCitrusfruit is een betere dorstlesser dan frisdrank. Het is een sappige fruitsoort die vrijwel iedereen kan waarderen. C…
Zijn mandarijnen gezond?Zijn mandarijnen gezond?Heerlijk een stuk mandarijn! En zeker gezond, maar wat zit er eigenlijk allemaal in? En je hebt ze ook verkrijgbaar in b…
Is een sinaasappel gezond?Is een sinaasappel gezond?Is een sinaasappel gezond? Ja, deze populaire fruitsoort is erg gezond, meer dan gezond zelfs! De heerlijke vrucht bevat…
De geneeskracht van pompoenpittenPompoenpitten zijn een voedzame pittensoort die je goed over salades kan sprenkelen. Pompoenpitten zitten regelmatig doo…
Limoen, frisse geneeskrachtLimoen is een leuk klein citrusvruchtje wat zeer veel vitamine C bevat. De limoen is een heerlijke vrucht om een marinad…
Bronnen en referenties
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=37
  • Wikipedia
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "De sinaasappel als geneeskrachtig fruit"

Reacties

Henk Westerhuis, 10-01-2017 13:30 #4
Ik weet dat sinaasappelen gezond zijn. Ook weet ik dat er in de schil een stof zit die in grote hoeveelheid niet zo goed is. Probeer maar eens voor de lol een stuk schil boven een vuuraansteker en knijp dan het schil dubbel, dan zie je even een vuur/gasvlam.
Maar ter discussie een vraag; bij de Supermarkt kan je inderdaad verse sinaasappels persen. Maar hier zie je ook dat de schillen worden geplat, dus de vraag; is dat nou bijelkaar genomen ook nog gezond / vooral als je het vaak drinkt? Wie kan mij daar een goed antwoord op geven?

Pascal, 08-05-2014 13:54 #3
@ goossens ingrid

Of 4 appelsienen per dag kwaad kan? de mensen zouden zich eerder moeten afvragen of die sappige biefstuk die men iedere dag eet misschien geen kwaad kan.
Ik kan wel tot 15 appelsienen per dag eten en hoe meer fruit ik eet hoe beter ik me voel,
zo min mogelijk vetten en zoveel mogelijk fruit zijn the key! Reactie infoteur, 08-05-2014
Wat fruit betreft: yoehoeoe!
Wat vetten betreft: onbewerkte vetten zijn gezond. Eet nooit supermarktolie maar wel hennepolie, roomboter, walnootolie en olijfoolie uit een biowinkel. Vetten verteer je makkelijk en snel. Het is suiker en wit meel waar je dik van wordt.

Bas, 12-04-2014 11:45 #2
Ik leef een druk bestaat, maar wil toch het beste uit mijn leven halen. Elke ochtend verse kost mij teveel tijd. Een tijdje geleden heb ik ontdekt dat je zelf je sinaasappelsap kan persen in sommige supermarkten. Ik vind dit echt een top oplossing.

Goossens Ingrid, 27-01-2013 15:51 #1
Wat gebeurt er als men verslaaft is aan appelsienen? Kan het kwaad dat ik elke dag vier appelsienen eet? Met dank Ingrid Reactie infoteur, 28-01-2013
Hoi Ingrid,
Vier sinaasappels eten kan is juist gezond. Pas als je meer dan 10 per dag eet ga ik me zorgen maken,
Groet Tom008

Infoteur: Tom008
Laatste update: 15-06-2015
Gepubliceerd: 06-06-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!