InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van bloemkool

De geneeskracht van bloemkool

De geneeskracht van bloemkool Bloemkool is een zeer gezonde groente. Het zit helemaal vol met voedingsstoffen als vitaminen, mineralen en fytonutriënten. Het bevat vooral veel calcium. Wanneer bloemkool kort gekookt wordt smaakt het lekker. Het is een van de traditionele groentes voor een Hollandse maaltijd, maar wordt ook flink veel gegeten in andere landen. Het komt oorspronkelijk uit Azië en is via Turkije en Italië Europa binnen gekomen. In Noord-Europa groeit deze groente prima.

Inhoud:

Vitaminen en mineralen

Er zit veel vitamine C in bloemkool. Slechts 125 gram van deze groente is genoeg voor de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) vitamine C. Er zit ook relatief veel vitamine K, B6 en B11 in. Het bevat ook een beetje vitamine B1, B2 en B3. Deze witte groente is een goede leverancier van mineralen, met name kalium, mangaan, molybdeen, fosfor en magnesium. Het aminozuur tryptofaan zit er in redelijke hoeveelheid in.

Calciumhoudende groente

In bloemkool zit veel calcium en er zitten stoffen in die het lichaam helpen calcium op te nemen. Bloemkool is dus zeer goed voor je botten. Bloemkool behoort tot de groente met het hoogste percentage calcium. De meeste calcium zit overigens in de groene bladeren. Gooi deze dus niet weg! Veel mensen zijn onbekend met het feit dat de groene bladeren van bloemkool eetbaar zijn.

Antioxidanten in bloemkool

Bloemkool kent vitamine C als antioxidant. Daarnaast zitten er fytonutriënten in die als antioxidant werken. Deze stoffen zijn belangrijk want ze helpen mee kanker te voorkomen. Antioxidanten vernietigen vrije radicalen die celschade en DNA-schade in het lichaam veroorzaken. Fytonutriënten die in bloemkool zitten zijn: Kryptoxanthine, koffiezuur, kaneelzuur, ferulazuur, rutine, quercetine en kaempferol.

Bloemkool, goed voor het hart

Wetenschappers zijn er de laatste tijd achter gekomen dat ontstekingen op celniveau in het bloed er mede oorzaak van zijn dat mensen hart- en vaatziekten ontwikkelen. Glucorafanine is een stof die in broccoli en bloemkool zit die de ontstekingen kan tegen gaan. Onderzoekers opperen de mogelijkheid dat door geoxideerd cholesterol verkalkte bloedvaten zouden kunnen genezen worden door Glucorafanine. Glucorafanine is een glucosinolaat dat in het lichaam omgezet wordt isothiocyanaat (ITC) en sulforafaan. Dat zijn beide ontstekimngsremmende verbindingen.

Goed voor spijsvertering

Sulforafaan heeft meer eigenschappen die gunstig zijn voor het lichaam. Het helpt te grote bacterie kolonies van de heliobacter pylori soort voorkomen. Deze bacterie die normaal gesproken geen problemen veroorzaakt leeft in het maagzuur. Toch wordt een te grote bacteriekolonie heliobacter pylori door wetenschappers verantwoordelijk gehouden voor het ontstaan van maagzweren, maagslijnvliesontsteking en zelf maagkanker. Sulforafaan in bloemkool kan dat meehelpen voorkomen. Daarmee helpt het de maag en de spijsvertering in het algemeen. Bloemkool bevat relatief veel vezels wat zeer goed is voor een gezonde spijsvertering.

Oranje, witte, paarse en groene bloemkool

Bloemkool is een leuke plant om zelf in de groentetuin te hebben. Er zijn allerlei variëteiten zoals de paarse bloemkool uit Italië, de Spaanse bloemkool die groen is en allerlei bijzondere geometrische figuren heeft die een beetje aan de Mandelbrotfiguren doen denken. Uiteraard kun je de bekende witte bloemkool gewoon zelf kweken. Er is vandaag de dag een oranje bloemkool te koop, zij het nog niet overal in Nederland. Je zou de zaden per internet kunnen bestellen. De oranje bloemkool is een nieuwe variëteit en is in 1970 in Canada gecreëerd. Hij bevat 25 keer zoveel vitamine A (beta-caroteen) dan witte bloemkool. Oranje bloemkool zou een ideale groente op een wedstrijddag van het Nederlands elftal zijn. Dan is er nog een nieuwe variëteit, de broccobloemkool. Deze is ene kruising van broccoli en de Spaanse bloemkool.

Goed tegen allerlei ziekten

Er zijn meer gezonde eigenschappen van bloemkool. Doordat het de spijsvertering bevordert helpt het tegen de ziekte van Crohn. Daarnaast helpt het ook tegen andere stofwisselingsziekten waaronder chronische ontstekingen van het maag-darmkanaal, prikkelbaredarmsyndroom, stofwisselingsyndroom, colitis ulcerosa en diabetes type 2. Het werkt voorts tegen insulineresistentie, obesitas en reumatoïde artritis.

Kook bloemkool kort

Bloemkool is typisch een groente die in de Nederlandse keuken te lang werd gekookt. Gelukkig hebben de meeste mensen de kooktijden al terug geschroefd. Bloemkool heeft genoeg aan 5 minuten keuken. Vroeger werd het rustig een half uur tot een uur gekookt. De bevolking is vanaf eind 19e eeuw wijs gemaakt dat er veel giftige stoffen in groente zat die je eruit moest koken. Het tegendeel is waar. Juist de gezonde stoffen worden door het lange koken kapot gemaakt.

Eettips voor bloemkool

De groene Bloemkoolbladeren kun je ook eten. Meng ze door een salade. Bloemkool wordt traditioneel opgediend met een kaassausje. Meng water, bloem en jonge geraspte kaas in een pannetje, voeg peper en zout toe en je hebt een heerlijk kaassausje. Broccoli is het groene zusje van de bloemkool. Het is ook leuk om ze samen op te dienen. Dat geldt ook voor de puntige groene Spaanse bloemkool. Het is ook lekker om kurkuma toe te voegen aan bloemkool zodat hij geel wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Turbo Boost voedselsoortenTurbo Boost voedselsoortenEr bestaan groenten en fruit die je helpen vet te verbranden door er veel van te eten. De meeste mensen weten niet over…
Alles over bloemkool, maar dan andersAlles over bloemkool, maar dan andersBloemkool. Veel mensen gruwen er werkelijk van. De geur die de bloemkool verspreidt, de zachte papperigheid als hij geko…
Bloemkool, een bron van vitamine CBloemkool, een bron van vitamine CDe bloemkool kent iedereen. Het is een lekkere, vederlichte groente dat op vele manieren kan worden gegeten. Het is niet…
Diabetes type 2, ontstaan en voorkomenDiabetes type 2 of ouderdomssuiker kwam vroeger vooral voor bij oudere mensen. Helaas hebben tegenwoordig steeds meer jo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze / Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kryptoxanthine
  • http://www.livestrong.com/article/32008-foods-absorb-calcium/
  • Boek: understanding normal and clinical nutrition 5th edition, Whitney, Cataldo Rolfes.
  • Foto spaanse bloemkool: http://cookoffworld.blogspot.nl/2012/02/cauliflower-with-garam-masala-cream.html#!/2012/02/cauliflower-with-garam-masala-cream.html
  • Foto´s: wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van bloemkool"

Reacties

M., 01-10-2016 16:44 #2
Rauw zijn ze ook erg lekker.

Jonetta van Praag, 15-07-2014 05:27 #1
Hoe zit het met de histamine trigger voor koolsoorten, bloemkool is toch ook een koolsoort? Reactie infoteur, 20-07-2014
Zie het antwoord bij het artikel ´de geneeskracht van broccoli´.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 11-04-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!