InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leven met kanker: Baarmoederkanker

Leven met kanker: Baarmoederkanker

Leven met kanker: Baarmoederkanker Jaarlijks krijgen 1.600 vrouwen baarmoederkanker. Er bestaan drie vormen van deze kanker. De symptomen zijn vaak goed waarneembaar. Er zijn meerdere behandelmethoden, waaronder bestraling. Bij vroegtijdige ontdekking is de prognose goed. Leven met kanker: baarmoederkanker.

Typen baarmoederkanker

Bij 1.600 vrouwen per jaar komt baarmoederkanker voor. Er zijn drie vormen van baarmoederkanker, namelijk endometriumkanker, myometriumkanker en mixed mesodermale baarmoedertumor.

Endometriumkanker

De binnenste laag van de baarmoeder bestaat uit endometrium. Kanker aan het endometrium treedt meestal pas op na de menopauze.

Myometriumkanker

De buitenste laag van de baarmoederwand, ook wel de spierlaag, wordt myometrium genoemd. Kanker aan het myometrium treedt ook vaan pas op na de menopauze.

Mixed mesodermale baarmoedertumor

Deze vorm van kanker is zeldzaam, bij deze vorm van kanker bevat de tumor ook verschillende soorten weefsel en is hardnekkig.

Oorzaak kanker

  • De oorzaak van baarmoederkanker is nog niet geheel duidelijk, vrouwen tussen de 55 en 65 jaar hebben meer kans hierop.
  • Oestrogeen, een hormoon, zou de oorzaak kunnen zijn wanneer dit verhoogd in het lichaam aanwezig is.
  • Vrouwen die pas na hun 52e jaar in de menopauze komen, hebben meer risico.
  • Vrouwen met overgewicht produceren meer oestrogeen waardoor zij ook een verhoogd risico lopen.
  • Het op late leeftijd krijgen van een kinderen zou ook een oorzaak kunnen zijn.

Symptomen

Een van de eerste symptomen bij baarmoederkanker is een grotere hoeveelheid bloedverlies tijdens de menstruatie, en tussentijdse bloedingen. Ook kan er een grote hoeveelheid afscheiding zijn, die soms een onaangename geur verspreid. Er is meestal weinig tot geen pijn waarneembaar. Wanneer de kanker zich heeft uitgezaaid, kunnen er andere klachten ontstaan. Dit is afhankelijk van waar de tumor zich heeft uitgezaaid. In de blaas ziet men klachten als vaak moeten plassen, incontinentie en pijn in de bekken. Uitzaaiingen naar de darmen geven onder andere een veranderde ontlastingpatroon en bloed bij de ontlasting.

Behandeling

De behandeling van baarmoederkanker is afhankelijk van de plaats en de grootte van de tumor, en al of geen uitzaaiingen.
  • operatie: de meeste baarmoederkankers worden behandeld met een operatie, waarbij een gedeelte of de gehele baarmoeder wordt verwijderd.
  • uitwendige bestraling: wordt toegepast in combinatie met een operatie, of ter ondersteuning indien de kanker niet meer te genezen valt. Bij uitwendige bestraling word een elektronenstraling opgewekt. Deze word op de tumor gericht, waarbij de straling schade aanricht bij de kankercellen. Kankercellen kunnen zich niet makkelijk herstellen en zullen doorgaans afsterven. Gezonde omliggende cellen worden ook aangetast. maar zullen sneller weer herstellen. Bijwerkingen van bestraling zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.
  • inwendige bestraling: Dit wordt via de schede gedaan. Bij inwendige bestraling wordt er radioactief materiaal in of nabij de tumor gebracht, met als doel de kankercellen te doden. Het materiaal kan tijdelijk geplaatst worden of bij de tumor achter gelaten worden.
Bij baarmoederkanker wordt zelden een chemokuur toegepast.

Overleving

De vijfjaarsoverleving, dit wil zeggen het aantal patiënten dat vijf jaar na de diagnose en behandeling nog in leven is, is als volgt:
  • Bij vroegtijdige ontdekking: 90%
  • Bij ontdekking in een vergevorderd stadium: 10%
Let op: de cijfers zijn gemiddelden en er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Meer weten?

Ga naar de special Leven met kanker en lees alles over de verschillende vormen van kanker, symptomen, oorzaken, behandelingen en nog veel meer.
Gerelateerde artikelen
Leven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerLeven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerOngeveer 1.400 vrouwen krijgen per jaar te maken met baarmoederslijmvlieskanker. Hormonen zouden hierbij een belangrijke…
Baarmoederhalskanker: symptomen, behandeling, uitstrijkjeBaarmoederhalskanker: symptomen, behandeling, uitstrijkjeBaarmoederhalskanker: oorzaak, symptomen, kenmerken, uitstrijkje, behandeling en prognose. Jaarlijks krijgen 700 vrouwen…

Reageer op het artikel "Leven met kanker: Baarmoederkanker"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 25-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leven met kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!