InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Protonentherapie ook in Nederland voor patiënten

Protonentherapie ook in Nederland voor patiënten

Protonentherapie ook in Nederland voor patiënten Er is goed nieuws voor mensen met bepaalde vormen van kanker. In Nederland wordt vanaf 2017 ook protonentherapie worden toegepast. Mensen worden bestraald met een apparaat dat veel nauwkeuriger de plaats behandelt van de tumor. Er wordt daarbij minder gezond weefsel vernietigd. De resultaten zijn gunstig vooral bij de behandeling van kinderen en jong volwassenen. Tot op heden was deze therapie in Nederland niet mogelijk en werden de patiënten verwezen naar Duitsland.

Wat is protonentherapie?

We kennen de normale bestraling met fotonen. Dit is de conventionele radiotherapie. Nieuw is de behandeling met protonen. Deze therapie wordt toegepast bij bepaalde vormen van kanker. De bestraling gebeurt met een machine die de tumor heel nauwkeurig kan bestralen. Hierbij kan een hogere dosis straling aan de tumor worden toegediend. Het omliggende gezonde weefsel wordt dan niet meer aangetast. Uit onderzoek is gebleken dat de bijwerkingen van deze bestralingen veel minder heftig zijn. Reeds in 2011 werd er een rapport gepubliceerd waarbij bekend werd dat patiënten met primaire leverkanker een langere tijd ziektevrij bleven en zij ook een langere levensduur kregen als resultaat van de protonentherapie. Er wordt bestraald met geladen deeltjes, protonen, die de tumor zelf een hogere dosis straling geven maar het omliggende weefsel niet aantasten. Protonentherapie is bijzonder geschikt voor kinderen met kanker en ook jongeren hebben hier veelvuldig baat bij.

kanker patiënten

Wanneer de therapie in Nederland beschikbaar zal komen dan is de verwachting dat deze geschikt zal zijn voor patiënten met
  • oog tumoren
  • Hoofd- hals tumoren
  • borstkanker
  • longkanker
  • prostaatkanker

Behandeling in Nederland

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft in augustus 2013 aan vier centra toestemming verleend om protonentherapie toe te passen. Het betreft hier de academische ziekenhuizen van Groningen, Leiden en Maastricht. In Amsterdam werd de aanvraag ingediend als een gezamenlijk initiatief van het VU medisch centrum het academisch medisch centrum en het Anthony van Leeuwenhoek. Bij vier centra ontstaat er een goede spreiding over het land. Tot in 2017 waren mensen verplicht om naar Duitsland te gaan. Ook zijn er patiënten die naar Zwitserland gaan. De behandelingen worden wel vergoed door de ziektekostenverzekeraar mits er een verwijzing is afgegeven door een Nederlandse oncoloog.

Hoge kosten

Vanwege de hoge kosten gaat de bouw van vier nieuwe centra voor deze bestralingen mogelijk niet door. De voorbereidingen zijn echter al in volle gang. Maar het blijkt dat de ziektekostenverzekeraars het niet eens zijn met het besluit van de minister. Zij zijn van mening dat één vergunning voldoende moet zijn. In het buitenland is voldoende capaciteit beschikbaar zo is de mening van de ziektekostenverzekeraars. Men is bang dat in de toekomst dure centra leeg zullen staan omdat er dan weer andere mogelijkheden beschikbaar komen. Toch is de verwachting dat in 2018 de eerste patiënten in Nederland met protonen bestraald kunnen worden. De bouw van vier centra zal 350 miljoen euro kosten. Indien er slechts één centrum zal komen zullen er minder mensen behandeld kunnen worden en ook de spreiding over het land is dan geringer. Een behandeling kost enkele tienduizenden euro's per patiënt.

Gezondheidsraad over protonentherapie bij patiënten

De Gezondheidsraad heeft vastgesteld dat in de toekomst in Nederland ongeveer 7000 patiënten baat kunnen hebben bij protonentherapie.

Protonentherapie in Duitsland

Bestraling met protonen wordt toegepast in Duitsland, te weten in: Heidelberg, München, Berlijn en Essen. Ook in Zwitserland, Frankrijk en Italië wordt protonentherapie toegepast. Daarnaast is de therapie al langer bekend in Japan, Canada, Zweden, Groot-Brittannië en in Amerika.

Hoe kan de patiënt een aanvraag indienen om in aanmerking te komen?

Aangezien de protonentherapie in Nederland vanaf januari 2018 alleen in Groningen gegeven wordt kan men wel een verwijzing vragen aan Radioloog C. Terhaar, radiotherapeut afdeling radiotherapie, Universitair Medisch Centrum Utrecht, ofwel men kan zich richten tot Prof. Dr. Kaanders. radiotherapeut. Universitair Medisch Centrum Sint. Radboud.

UMCG

Universitair Medisch Centrum Groningen is op 22 januari 2018 gestart met protonentherapie.Ook kinderen kunnen in het nieuwe centrum behandeld worden met protonentherapie. Hiervoor wordt nauw samengewerkt met diverse andere ziekenhuizen.

Inwendige bestraling bij borstkanker

Een belangrijke ontwikkeling in de behandeling bij borstkanker is het inwendige bestralen. Hierbij worden kleine "zaadjes" die radio-actief zijn, met een holle naald, ingebracht in de borst. Men wordt dan slechts één keer behandeld. Deze therapie wordt in 2017 als enige in Europa toegepast in het Erasmus Medisch Centrum te Rotterdam. Deze nauwkeurige bestraling vermindert de kans op terugkeer en is minder belastend voor de patiënt. Het is echter geen protonentherapie.

Vergoeding kosten protonentherapie

De vergoeding voor de kosten worden door de ziektekostenverzekering individueel bekeken. Het kan zelfs mogelijk zijn dat de behandeling in heat buitenland mag plaatsvinden, maar dat zal steeds minder het geval zijn als er in Nederland meer centra geopend worden.
Gerelateerde artikelen
Protonentherapie in de strijd tegen kankerProtonentherapie in de strijd tegen kankerIn februari 2014 zijn de laatste twee van in totaal vier vergunningen voor de behandeling van kanker door middel van pro…
Kanker, trombose en de combinatie daarvanRelatief veel patiënten met kanker ontwikkelen een veneuze trombose. In voorkomende gevallen kan die trombose bij een ef…
MOC, een multidisciplinair oncologisch consultMOC, een multidisciplinair oncologisch consultWanneer je kanker hebt, wil je de beste behandeling met de meeste kans op genezing. Vaak kom je bij één oncoloog terecht…
Nieuw kankercentrum VUmc in AmsterdamLang wachten op de diagnose behoort tot het verleden. Wie in onzekerheid verkeert over de vraag of hij kanker heeft wil…
Een huis in Duitsland kopenEen huis in Duitsland kopenSteeds meer Nederlanders willen graag een huis kopen in Duitsland. Zeker op financieel gebied heeft een huis in Duitslan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • Kanker-actueel.nl
  • Volkskrant 7 oktober 2018
  • https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/p/protonentherapie-zvw

Reageer op het artikel "Protonentherapie ook in Nederland voor patiënten"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 08-07-2019
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!