InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vergrote baarmoeder: symptomen, oorzaak en behandeling

Vergrote baarmoeder: symptomen, oorzaak en behandeling

Vergrote baarmoeder: symptomen, oorzaak en behandeling Een vergrote baarmoeder kan komen door zwangerschap of door een onderliggende aandoening. Een normale baarmoeder is ongeveer zo groot als een gebalde vuist of een peer. De oorzaak van een vergrote baarmoeder als je niet zwanger bent, is vaak een vleesboom. Dit is een goedaardig gezwel van de gespierde wand van de baarmoeder. Een vleesboom geeft vaak geen klachten, maar kan soms gepaard gaan met pijn en langdurige menstruaties en ongewone maandelijkse bloedingen. Een vergrote baarmoeder is meestal geen reden tot ongerustheid. Wel is het daarbij van belang dat de oorzaak ervan is vastgesteld door een echo of CT-scan. Als de arts ontdekt dat de vergrote baarmoeder wordt veroorzaakt door vleesbomen, kan men een afwachtend beleid voorstellen als je er verder geen last van hebt. In dat geval hoef je je geen zorgen te maken. Indien er echter geen aanwijsbare oorzaak voor de vergrote baarmoeder wordt gevonden, dan moet verder onderzoek worden uitgevoerd om baarmoederkanker uit te sluiten.

Vergrote baarmoeder tijdens zwangerschap / Bron: Greyerbaby / PixabayVergrote baarmoeder tijdens zwangerschap / Bron: Greyerbaby / Pixabay

Oorzaak vergrote baarmoeder

Van conceptie tot geboorte kan de baarmoeder van een vrouw toenemen in grootte van een peer tot een watermeloen. Na de bevalling krimpt de baarmoeder weer. Zwangerschap is echter niet de enige mogelijke reden voor een vergrote baarmoeder of uterus. Een vergrote baarmoeder kan een symptoom zijn van allerlei onderliggende medische aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen vereisen behandeling. Twee van de meest voorkomende oorzaken van een vergrote baarmoeder zijn vleesbomen en adenomyose (endometriose in glad spierweefsel).

Vergrote baarmoeder door vleesbomen

Vleesbomen komen vaak voor. Een vleesboom is een goedaardig gezwel van de gespierde wand van de baarmoeder. Vleesbomen komen vaak voor tijdens de vruchtbare jaren van de vrouw. Maar liefst 8 op de 10 vrouwen op de leeftijd van 50 jaar, heeft vleesbomen. Ze worden vooral gezien bij vrouwen boven de 30 jaar. Zwaarlijvige vrouwen hebben een groter risico op het ontwikkelen van vleesbomen. De oorzaak van vleesbomen is onbekend, maar de tumoren lijken onder invloed van oestrogeen te groeien. Hormonale en genetische factoren dragen bij aan de groei ervan. Na de menopauze krimpen ze vaak.

Symptomen vleesbomen

Terwijl sommige fibromen erg klein zijn, kunnen sommige wel zo groot worden als een voetbal - alhoewel dat niet zo vaak gebeurt. Een vrouw kan een enkele vleesboom of meerdere vleesbomen hebben. Naast een vergrote baarmoeder kunnen symptomen van een vleesboom bestaan uit onder meer:
  • Gevoel van volheid of druk in de onderbuik;
  • Zware, pijnlijke en/of langdurige menstruaties, soms met bloedstolsels;
  • Tussentijds bloedverlies;
  • Obstipatie;
  • Frequent urineren;
  • Pijn tijdens het vrijen;
  • Complicaties tijdens zwangerschap of bevalling.

MR-HIFU ter behandeling van vleesbomen / Bron: Afd. radiologie, UMC Utrecht.MR-HIFU ter behandeling van vleesbomen / Bron: Afd. radiologie, UMC Utrecht.

Behandeling vleesbomen

Bij klachten kan de behandeling bestaan uit medicijnen met en zonder hormonen. De anticonceptiepil vermindert bijvoorbeeld de zware menstruatie en NSAID's kunnen de pijn verlichten. Bij ernstiger klachten kan de mini-shavertechniek uitkomst bieden. Vaak wordt hierbij gebruikgemaakt van Truclear System: een combinatie van een scheerapparaatje en een stofzuigertje dat de afwijkingen in de baarmoederholte afscheert en wegzuigt. De behandeling is pijnloos.

MR-HIFU
Bij de MR-HIFU, wat staat voor MRI-gestuurde High Intensity Focused Ultrasound, hoeft niet gesneden te worden en volstaat normaal gesproken één behandeling. Bij deze behandelvorm wordt gebruikgemaakt van geluidsgolven die gebundeld worden en waarmee de vleesboom wordt verhit. Hierdoor sterven de cellen waaruit een vleesboom bestaat af en krimpt de vleesboom. Deze geeft daardoor minder klachten.

Vergrote baarmoeder door adenomyose

Adenomyose is een goedaardige aandoening waarbij er een diffuse verdikking van de baarmoeder optreedt. Het is vergelijkbaar met endometriose. Bij adenomyose bevindt zich het baarmoederslijmvlies te diep in de spierlaag van de baarmoeder, waardoor het een soort spons wordt van menstruerend slijmvlies.

Oorzaak
Hoewel de oorzaak van adenomyose onbekend is, wordt de aandoening vooral gezien bij vrouwen ouder dan 30 jaar die kinderen hebben gehad. Het komt vaker voor bij vrouwen die een baarmoederoperatie hebben gehad, waaronder een keizersnede.

Pijnlijke menstruatie door adenomyose / Bron: Istock.com/WavebreakmediaPijnlijke menstruatie door adenomyose / Bron: Istock.com/Wavebreakmedia

Symptomen adenomyose

Naast een vergrote baarmoeder, bestaan de symptomen van adenomyose uit:
  • Langdurige of zware bloedingen;
  • Pijnlijke menstruatie, die voortdurend erger wordt;
  • Pijn tijdens het vrijen.

Behandeling adenomyose

De meeste vrouwen krijgen last van adenomyose aan het einde van hun vruchtbaarheid. De meeste vrouwen met adenomyose hebben geen behandeling nodig, maar soms is medicatie nodig om de pijn te verlichten. De anticonceptiepil en een spiraaltje die progesteron bevat kan helpen om het zware bloeden te verminderen. Bij vrouwen met ernstige symptomen is een baarmoederverwijdering of hysterectomie nodig om de symptomen te verlichten.

Baarmoederkanker

In sommige gevallen kan een vergrote baarmoeder wijzen op baarmoederkanker of baarmoederhalskanker (kanker in het onderste gedeelte van de baarmoeder, waar deze samenkomt met de vagina). Behandeling is afhankelijk van de locatie, de omvang van de kanker, en andere factoren.

Symptomen van een vergrote baarmoeder

Een vergrote baarmoeder hoe je niet per se bij jezelf op te merken. Je arts kan dit ontdekken tijdens een lichamelijk onderzoek of beeldvormende diagnostiek. Veel omstandigheden die een vergrote baarmoeder veroorzaken zijn goedaardig en vereisen geen behandeling, tenzij de symptomen ernstig zijn.

Wanneer de huisarts raadplegen?
Als je problemen ervaart zoals onregelmatig bloedverlies; pijnlijke, zware periodes; pijn tijdens het vrijen; of gevoelens van volheid of druk in de onderbuik, maak dan een afspraak met de huisarts. Deze kan helpen bij het bepalen van de oorzaak van de klachten en de beste behandeling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vleesbomen in de baarmoederVleesbomen (myomen) zijn goedaardige gezwellen (knobbels) die uitgaan van de wand van de baarmoeder, en die uit spier en…
Verzakking baarmoeder: symptomen en behandelingVerzakking baarmoeder: symptomen en behandelingDe meeste vrouwen krijgen tijdens hun leven te maken met een of meer aandoeningen van de vrouwelijke voortplantingsorgan…
Vleesbomen (myomen)Een vleesboom is een veel voorkomende maar goedaardige tumor of tumoren die langzaam in de spierwand van de baarmoeder g…
Adenomyose: Pijnlijke menstruatie door verdikte baarmoederAdenomyose: Pijnlijke menstruatie door verdikte baarmoederAdenomyose is een goedaardige aandoening waarbij de baarmoeder verdikt is. Dit treedt op wanneer endometriumweefsel (baa…
Bloedverlies tussen de menstruatiesBloedverlies tussen de menstruatiesBij bloedverlies tussen de menstruaties door is er nog wel sprake van een normale cyclus, maar er treedt tussentijds blo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/PIKSEL
  • Everydayhalth.com. Is an Enlarged Uterus Dangerous? http://www.everydayhealth.com/specialists/woman/etingin/qa/is-an-enlarged-uterus-dangerous/index.aspx (ingezien op 6-3-2017)
  • Havenziekenhuis. Hysteroscopie minder pijnlijk met mini-shaver techniek. https://www.havenziekenhuis.nl/over-havenziekenhuis/nieuws/hysteroscopie-minder-pijnlijk-met-mini-shaver-techniek/ (ingezien op 6-3-2017)
  • St. Endometriose. Vruchtbaarheid bij endometriose en adenomyose. http://endometriose.nl/blog/vruchtbaarheid-bij-endometriose-en-adenomyose/ (ingezien op 6-3-2017)
  • WebMD. Enlarged Uterus. http://www.webmd.com/women/guide/enlarged-uterus-causes-treatments#1 en http://www.webmd.com/women/guide/enlarged-uterus-causes-treatments#2 (ingezien op 6-3-2017)
  • Afbeelding bron 1: Greyerbaby / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Afd. radiologie, UMC Utrecht.
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/Wavebreakmedia

Reageer op het artikel "Vergrote baarmoeder: symptomen, oorzaak en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 07-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Baarmoederaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!