InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vette huid: Oorzaken en behandelingen van vettige huid

Vette huid: Oorzaken en behandelingen van vettige huid

Vette huid: Oorzaken en behandelingen van vettige huid Patiënten met een vette huid hebben vaak een glans op het gezicht. Meestal is een vette huid te wijten aan de puberteit en adolescentie, en neemt de ernst af naarmate een patiënt volwassener wordt. Een vette huid is namelijk het resultaat van een overmatige talgproductie, die het gevolg is van hormonale schommelingen en genetische factoren. Patiënten met een vette huid moeten een vochtinbrengend middel gebruiken, omdat de uitdroging van de huid de olieklieren stimuleert om nog meer talg te produceren. Leefstijlgewoonten verbeteren het uiterlijk van de huid, dus het is belangrijk om voldoende rust te krijgen, dagelijks het gezicht te reinigen, stress te verlichten en irriterende producten te vermijden. Omdat de genen bepalen hoe mensen reageren op hormonale schommelingen, blijft de vettige huid bij sommige patiënten wel aanwezig.

Oorzaken van vette huid: Overproductie van talg

Tijdens een zwangerschap ontstaat sneller een vet uitziende huid / Bron: PublicDomainPictures, PixabayTijdens een zwangerschap ontstaat sneller een vet uitziende huid / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

Hormonale factoren

Het lichaam produceert talg om de huid zacht en soepel te houden. Een vette huid is het gevolg van een overtollige productie van talg in de poriën. Tijdens de puberteit en andere levensgebeurtenissen ontstaan hormonale schommelingen waardoor tot verhoogde androgeenspiegels kunnen ontstaan. Androgenen zijn één van de meest voorkomende oorzaken van een vettige huid. Androgenen zijn mannelijke hormonen die zowel bij mannen als vrouwen optreden. Hoe groter de hoeveelheid aanwezige androgenen, hoe meer vetafscheiding door de poriën wordt gesluisd, wat uiteindelijk leidt tot een vette glans. Levensgebeurtenissen zoals de puberteit of een zwangerschap leiden tot hormonale schommelingen. Komt deze overtollige olie vast te zitten in de porie en wordt dit gecombineerd met dode huidcellen en bacteriën op het huidoppervlak en in de porie, dan ontstaan puistjes, mee-eters en andere huidletsels.

Genetische factoren

Genetica en erfelijke factoren bepalen hoe de huid reageert op hormoonfluctuaties.

Symptomen

De symptomen van een vette huid en de ernst ervan variëren per patiënt. Een huid die vet is, gaat gepaard met volgend symptomen:
  • een dikke of ruwe huid
  • een glanzend of vettig uiterlijk
  • incidentele of aanhoudende puistjes
  • verstopte poriën en mee-eters
  • zeer grote huidporiën

Verder hebben patiënten met een vette huid vaak moeite om make-up te vinden die bij de huid past, omdat de make-up zich vermengt met de talg, waardoor deze een andere consistentie krijgt.

Behandelingen van vettige huid

Het gebruik van vochtinbrengende middelen is belangrijk / Bron: Kiyok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Het gebruik van vochtinbrengende middelen is belangrijk / Bron: Kiyok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Gebruik van vochtinbrengende middelen

Het aanbrengen van een vochtinbrengend middel op een vette huid lijkt niet correct, maar het is belangrijk om dit toch regelmatig toe te passen. Wanneer een patiënt dit niet doet, gaat de huid uitdrogen waardoor de klieren meer talg produceren, wat resulteert in een nog vettigere huid. Zware of vette vochtinbrengende middelen zijn afgeraden als de patiënt sneller lijdt aan acne (huidaandoening met ontsteking van talgklieren).

Dagelijks het gezicht reinigen

Vuil verwijderen
Dagelijks het gezicht reinigen met een zacht middel dat ingrediënten bevat voor het behandelen van acne, vermindert de olieproductie. De zachte zeep mag geen geurtjes of agressieve chemicaliën bevatten, want deze drogen de huid uit of veroorzaken huidirritatie. Het gebruik van ruw aanvoelende washandjes is tevens afgeraden, omdat de wrijving aan de huid de talgproductie stimuleert. Het is belangrijk om één keer 's ochtends en één keer voor het naar bed gaan het gezicht te wassen zodat al het vuil, de make-up en de dode huidcellen van het gezicht verwijderd worden, want dit zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van een vettig gezicht.

Wassen bij het zweten
Patiënten die door een fysieke inspanning zwaar zweten, verwijderen dit zweet het beste onmiddellijk door te douchen. Het overmatig zweten is namelijk een risicofactor voor de vettige huid. Ook is het belangrijk om strakke, zweterige kleding uit te trekken die mogelijk leidt tot acne. Verder zijn patiënten gebaat met reinigingsproducten die vitamine A bevatten voor het verminderen van acne.

Levensstijl

Voldoende slapen
Elke nacht de juiste hoeveelheid rust krijgen, is belangrijk voor de hele gezondheid. Het uiterlijk van de huid verbetert aanzienlijk dankzij een goede nachtrust. Een slaaptekort heeft soms insulineresistentie (cellen zijn ongevoelig voor insuline) tot gevolg. Insuline-verhogingen leiden tot het ontstaan van IGF-1, een hormoon dat de talgproductie stimuleert.

Stress verlichten
Stress onder controle houden is belangrijk, want hierdoor ontstaat insulineresistentie en verergeren puistjes. Regelmatige lichaamsbeweging, meditatie beoefenen en met een vriend of familie praten bij problemen zijn enkele belangrijke tips.

Het gebruik van een zonnebrandmiddel is verstandig / Bron: Dimitrisvetsikas1969, PixabayHet gebruik van een zonnebrandmiddel is verstandig / Bron: Dimitrisvetsikas1969, Pixabay
Zonnebrandcrème dragen
Ongeacht het huidtype is het belangrijk om dagelijkse zonnebrandmiddel te gebruiken om de huid te beschermen tegen zonnebrand en huidkanker. Bij een vette huid is het echter belangrijk om te kijken naar het type zonnebrandcrème want een fout zonnebrandmiddel veroorzaakt verstopte poriën. Zonnebrandgels zonder olie zijn aanbevolen voor patiënten met een vettige huid.

Tips voor make-up
Make-up veroorzaakt niet noodzakelijkerwijs een huid die vettig is, maar door een verkeerd gebruik komen wel problemen tot stand. De patiënt opteert voor niet-vettige make-upproducten en past deze altijd in lichte lagen toe. Voorts verwijdert hij steeds alle make-up voordat hij gaat slapen en voordat hij gaat trainen of naar de sportschool gaat. Cosmetica met geurstoffen zijn afgeraden daar deze de huid mogelijk irriteren. Dit resulteert dan in acnevlekken in combinatie met droge, schilferige vlekken op de huid.

Zuren toepassen
Als het dagelijks wassen van de huid en de aanpassingen in de levensstijl onvoldoende effectief zijn, zijn sommige medicinale acne-verzorgingsproducten nuttig. Deze producten bevatten zuren die de vette huid bestrijden, zoals:
  • benzoylperoxide
  • beta-hydroxyzuur
  • glycolzuur
  • salicylzuur

Deze zuren veroorzaken irritatie bij sommige huidtypen. Bij het starten van een nieuw product, is het daarom aangewezen om dit eerst op een klein deel van de huid toe te passen. Op deze manier is het mogelijk om te kijken hoe het lichaam hierop reageert.

Prognose van huid die vettig is

Het olieachtige uiterlijk van de huid verdwijnt normaal gesproken na de puberteit, maar soms houdt de vettige huid aan tot in de volwassenheid. De vette huid is vaak seizoensgebonden en valt samen met vochtig weer. Het goede nieuws is dat een huid die vettig is trager veroudert, waardoor de patiënt minder snel te maken krijgt met rimpels. Het slechte nieuws is dat een vette huid er vettig uitziet en patiënten vaker lijden aan acne.
Gerelateerde artikelen
Vette huid: oorzaken, behandeling & tips bij vettige huidVette huid: oorzaken, behandeling & tips bij vettige huidEen vette huid kan erg onaangenaam zijn, vooral omdat dit huidprobleem het opvallendst is in het gezicht. Voorhoofd, neu…
Vette huid, reinigen en verzorgenVette huid, reinigen en verzorgenEen vette huid komt vaak voor bij pubers en mensen tot een jaar of 40. Vanaf 50 jaar neemt de productie van talg af waar…
Hoe verzorg je een vette huid?Hoe verzorg je een vette huid?Een vette huid komt vooral voor bij jonge mensen en is te herkennen aan de T-zone (voorhoofd, neus en kin), die dan vaak…
Foundation voor een vette huid: Welke soort is het best?Een vette, glimmende huid met onzuiverheden ziet er niet altijd even verzorgd uit. Wanneer je foundation aanbrengt op ee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixabay.com, Pexels
  • Geraadpleegd op 24 augustus 2018:
  • 5 Common Causes for Oily Skin, https://www.dermadoctor.com/blog/5-common-causes-for-oily-skin/
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Oily skin, https://www.acne.org/oily-skin.html
  • Top six home treatments for oily skin, https://www.medicalnewstoday.com/articles/321090.php
  • Why is My Skin Oily and What Causes it?, https://www.bioclarity.com/pages/why-is-my-skin-oily
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Dimitrisvetsikas1969, Pixabay

Reageer op het artikel "Vette huid: Oorzaken en behandelingen van vettige huid"

Infoteur: Miske
Laatste update: 29-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!