InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht tegen kanker van koolsoorten

De geneeskracht tegen kanker van koolsoorten

De geneeskracht tegen kanker van koolsoorten Alle kolen zijn supergezond! De meeste koolvormen zijn rond. Er zijn twee soorten spitskool. Witte kool en savooiekool hebben allebei spitsvormige varianten die spitskool genoemd worden. Alle koolsoorten hebben ongeveer dezelfde bovengemiddeld goede voedingswaarde in vergelijking met andere groenten. Kolen bevatten veel vitamine C, vitamine K en kankerremmende stoffen

Inhoud:

Welke groente valt onder kolen?

Om optimaal gebruik te maken van voedingstoffen uit kolen moet je alleen verse kool eten. Kool uit een potje of diepvries hebben altijd minder gezonde stoffen in zich. Het allerbeste zijn biologische kolen. Biologische producten kennen geen pesticiden en zijn niet gegroeid met behulp van kunstmest. Je kunt sommige kolen zelf verbouwen in je moestuin. Als het direct na het plukken gegeten wordt, is kool het meest gezond. Onder kolen vallen rode kool, savooiekool, groene kool, witte kool, spruitjes, bloemkool, broccoli, boerenkool en Chinese kool. Kolen bevatten enorm veel vitamine C. In 100 gram kool zit veel meer vitamine C dan in 100 gram sinaasappel. Daarnaast zijn kolen prima te gebruiken in de keuken. Er kan veel mee gevarieerd worden zodat een gerecht met kolen nooit hoeft te vervelen.

Vitaminen in kolen

De voedingswaarde voor alle genoemde kolen zijn erg hoog maar verschillen enigszins. In deze en volgende alinea staat de voedingswaarde voor groene kool maar dezelfde waarden gelden ook voor spitskool, savooiekool, witte en rode kool. Een ons groene kool bevat ongeveer 63% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) voor vitamine K en 61% van de ADH aan vitamine C. Dat zijn extreem hoge waarden. Koolgroenten behoren tot de top 10 van meest gezonde groenten. Van foliumzuur of vitamine B11 zit 13% van de ADH in 100 gram kool. Pirydoxine bevat kool ook in ruime mate; 10% van de ADH. Vitanine B5 of panthoteenzuur is aanwezig in de kool met 5% van de ADH. Thiamine of B1 zit met 4% in kool. Er zijn nog meer vitaminen die in kool zitten maar allemaal met lagere percentages dan 3%.

Mineralen in groene kolen

De percentages voor de mineralen die in groene kolen zijn minder spectaculair dan die voor vitaminen. Toch zit in een ons kool nog altijd 7% van de ADH aan mangaan. IJzer is met 6% van de ADH vertegenwoordigd in kool en calcium met 4% van de ADH. Fosfor en magnesium zitten voor 3% van de ADH in kool. De percentages voor overige mineralen zijn marginaal.

Kolen tegen kanker

Er zijn 475 onderzoeken gedaan naar de werkzaamheid van kolen tegen kanker. Het is zowel bewezen dat kolen preventief werken tegen kanker als dat ze kanker kunnen genezen. Er zijn drie redenen waarom kolen goed tegen kanker werken.
  • Ontstekingsremmende werking,
  • Rijk aan antioxidanten,
  • Rijk aan glucosinolaten.
Niet alleen vitamine A en C uit kolen hebben antioxidantwerking maar juist vooral de polyfenolen die in kolen zitten. Er zitten wel een paar verschillen in soorten fytonutriënten die in kolen zitten. Zo zit in witte kool per 35 gram 50mg aan polyfenolen. In rode kool zit in 35 gram 30 mg aan anthocyaninen, die voor de rode kleur van deze kool zorgen. Antioxidanten gaan chronische oxydatiestress tegen. Chronische oxidantiestress kun je krijgen door gifstoffen, vrije radicalen die ontstaan door cosmetica, schoonmaakmiddelen, pesticiden, lichamelijke uitputting, psychische stress, luchtvervuiling. Chronische oxydatiestress kan tot kanker leiden.

Groene kool / Bron: Fir0002 / Wikimedia CommonsGroene kool / Bron: Fir0002 / Wikimedia Commons

Chronische ontsteking en Oxydatiestress

Samen met oxydatieve stress kunnen ontstekingen op celniveau kanker veroorzaken. In het lichaam zullen altijd wel kleine ontstekingen plaats vinden en deze blijven onder controle als je veel antioxidanthoudende polyfenolen en vitaminen eet. Wanneer je te weinig antioxidanten naar binnen krijgt dan kan het omslaan in chronische ontsteking en dit kan tot kanker leiden. Oxydatieve stress en chronische stress versterken elkaar in negatieve zin.

Spruitjes / Bron: Rüdiger Wölk, Münster / Wikimedia CommonsSpruitjes / Bron: Rüdiger Wölk, Münster / Wikimedia Commons

Glucosinolaten tegen kanker

Naast vitaminen en polyfenolen leveren glucosinolaten de doorslaggevende reden dat kolen goed zijn tegen kanker. Er zijn verschillende soorten glucosinolaten. In elke kool komt een ander pakket aan glucosinolaten voor. Het lichaam zet glucosinolaten om in isothiocyanaten(ITC). Uiteindelijk levert elke koolsoort weer andere varianten ITC´s maar ze zijn allemaal preventief werkzaam tegen kanker. In onderstaande tabel kun je lezen welke glucosinolaat in welke koolsoort zit en in welke ITC deze wordt omgezet in het lichaam.

KoolsoortGlucosinolaatIsothiocyanaat
Rode koolglucoraphaninsulforafaan
Savooiekoolglucobrassicineindole-3-carbino
Savooie-en groene koolsinigrinallyl-isothiocyanaat
Groene koolglucotropaeolinebenzyl-isothiocyanaat

Isothiocyanaten tegen kanker

ITC´s leveren verschillende methoden om kanker tegen te gaan. Ze kunnen een boodschappermolecuul een andere boodschap geven waardoor het anti-ontstekingsmechanisme geactiveerd wordt. Een andere methode van de ITC´s uit kolen is dat ze het ontgiftingssysteem effectiever kunnen laten werken waardoor er minder toxische stoffen uit een cel in het lichaam komen. In Polen is een wetenschappelijk onderzoek gedaan met vrouwen die een verhoogd risico voor borstkanker hadden. Het bleek dat wanneer vrouwen 4 maal in de week 70 gram kool aten, ze een duidelijk verkleinde kans op borstkanker ontwikkelden. De ITC´s, vitaminen en polyfenolen zijn daar samen verantwoordelijk voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Groenten: KoolgewassenGroenten: KoolgewassenAlle bekende koolsoorten behoren tot de familie van de kruisbloemigen, net zoals de radijs, raapstelen en broccoli. De b…
Vier keer rode koolRode kool, gezond maar vooral ook heel erg lekker. Probeer eens rode kool als rauwkost of gewoon met appeltjes en kaneel…
Coleslaw of koolslaColeslaw of koolslaEen wereldberoemd recept uit de Nederlandse keuken: koolsla of coleslaw. De coleslaw lijkt zo’n echt Amerikaanse uitvind…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht tegen kanker van koolsoorten"

Reacties

Remi, 20-12-2014 22:39 #2
Mag ik vragen hoe het precies zit met de goitrogenen in kolen en groenten zoals paksoi en chinese kool? De kruisbloemige groenten zijn zeer gezond maar als je ze vaak eet (bijvoorbeeld dagelijks om ook ruimschoots in je calciumbehoefte te voorzien) krijg je dan niet te veel goitrogenen binnen en heeft dat geen invloed op de schildklier? Stel dat je elke dag of zeker om de dag 500gram kruisbloemige groenten eet. Is het dan zinvol om je jodiumstatus goed in de gaten te houden? (Heeft eventueel het goed gaarkoken invloed op het percentage goitrogenen dat overblijft?). Reactie infoteur, 03-05-2015
Ik zou niet vaker dan driemaal per week 500 gram kool eten. Dan zijn er geen problemen te verwachten. Kolen goed gaar koken heeft geen zin; dan gaan de voedingsstoffen verloren. In mijn boek de 45 meest geneeskrachtige groenten besteed ik ook aandacht aan goitrogenen.

Clowny (infoteur), 21-10-2012 15:00 #1
Complimenten op uw geschreven artikel, echter…

De strekking: Alle kolen zijn gezond, is niet geheel waar.

Men vergeet hier, de nitraten en nitriet! En deze mis ik meteen ook als noot in uw artikel. Of verwijzing naar het reeds bestaande artikel: Nitraten en Nitriet.

Verder is het natuurlijk alleen maar toe te juichen, dat hiermee kanker kan worden voorkomen.

Mvg

Clowny Reactie infoteur, 21-10-2012
Beste Clowny,
Wat een goed idee van je om meer aandacht te besteden aan nitriet en nitraten. Over het algemeen is het zo dat deze stoffen in biologische voeding niet ernstig zijn maar wetenschappers maken zich wel zorgen om de nitrieten en nitraten die in groente en fruit terecht komen door kunstmest met veel nitraten. Het feit dat nitraat in kunstmest wordt gebruikt is een extra reden om biologisch te eten.
Tom008

Infoteur: Tom008
Laatste update: 26-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!