InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Legionella (bacterie), veteranenziekte: symptomen, klachten

Legionella (bacterie), veteranenziekte: symptomen, klachten

Legionella (bacterie), veteranenziekte: symptomen, klachten Legionella Pneumophila is een bacterie die de veteranenziekte kan veroorzaken. Veteranenziekte is een bacteriële ziekte waarbij er een longontsteking of een lichtere vorm van infectie – de legionellagriep - optreedt. Het is niet besmettelijk. Door directe toediening van de juiste antibiotica kan de ziekte effectief betreden worden. Wanneer de infectie niet tijdig of niet adequaat wordt behandeld, kan de patiënt komen te overlijden.

Veteranenziekte symptomen

Wat is de veteranenziekte?

Legionella Pneumophila is een bacterie die de veteranenziekte kan veroorzaken. Veteranenziekte is een bacteriële ziekte waarbij er een longontsteking of een lichtere vorm van infectie – de legionellagriep - optreedt. Het is niet besmettelijk, dat wil zeggen dat het niet kan worden doorgegeven van persoon tot persoon. Jaarlijks doen zich in Nederland ongeveer 45 ziektegevallen voor.

In 1976 werd de ziekte voor het eerst geconstateerd bij een reünie van Vietnamveteranen die plaatsvond in een hotel in de Verenigde Staten, waarbij 221 mensen ziek werden van wie er 34 overleden.

Oorzaak veteranenziekte

De bacterie komt meestal voor in een waterrijke omgeving. De bacterie vermenigvuldigd zich in stilstaand water (zonder chloor), bij een temperatuur tussen de 25 en 50ºc. De bacterie gaat dood boven de 60ºc. De legionellabacterie komt het meest voor op plaatsen waar water contact maakt met een vaste stof, zoals een waterleiding.

Door het inademen van besmet waternevel afkomstig uit een besmette waterbron, kan een persoon geïnfecteerd raken. De besmette waternevel kan afkomstig zijn uit douchekoppen, kranen en badinrichtingen. Het drinken van met deze bacterie besmet water vormt geen risico. Het gaat om het inademen van waterdruppeltjes (nevel) die afkomstig zijn van een met de legionellabacterie besmette waterbron. De meeste mensen worden niet ziek na besmetting.

Risicogroepen

Er zijn een aantal groepen mensen die meer risico lopen op legionellabemsetting. Deze zijn:
  • Zware rokers;
  • Ouderen;
  • Mensen met een verminderde weerstand;
  • Patiënten met een longziekte;
  • Patiënten die geneesmiddelen gebruiken die hun afweer verstoren.

Incubatietijd veteranenziekte

De incubatietijd – dat is de periode tussen besmetting en de eerste symptomen – varieert van 2 tot 19 dagen, hoewel sommige bronnen het houden op 2 tot 10 dagen.

Klachten en symptomen veteranenziekte

Aanvankelijk kan de patiënt zich moe en zwak voelen en heeft hij last van hoofdpijn en spierpijn. Daarna ontwikkelt de patiënt hoge koorts (39,5°c of hoger), hetgeen gepaard gaat met rillingen. Hoesten kan het eerste symptoom zijn van een longontsteking. Andere mogelijke klachten zijn pijn op de borst, kortademigheid, misselijkheid, braken en diarree. De legionellagriep kenmerkt zich door lichte griepachtige verschijnselen, zoals koorts, spierpijn, hoofdpijn en een droge hoest.

Wanneer veteranenziekte wordt vermoed, neem dan bij voornoemde klachten contact op met de huisarts. Neem ook contact op met de huisarts bij ademhalingsklachten zoals kortademigheid.

Veteranenziekte voorkomen

De boosdoener groeit, zoals gezegd, vooral in stilstaand water, bij een temperatuur tussen de 25 en 50ºc. Om besmetting thuis te voorkomen, kan men controleren of het warme water minimaal 60 ºC is. Bij een bezoek in een hotelkamer of appartement dat enige tijd niet gebruikt is (vooral in warme landen) of wanneer men enkele weken is weggeweest, doet men er verstandig aan de warme kraan of de douche door te laten lopen met alleen heet water. Sluit hierbij de deur van de badkamer, zodat wordt voorkomen dat de nevel wordt ingeademd. Tegenwoordig worden in openbare zwembaden, sportaccommodaties en instellingen regelmatig de watersystemen gecontroleerd op Legionella.

Behandeling van de veteranenziekte

Door directe toediening van de juiste antibiotica kan de ziekte effectief betreden worden. Wanneer de infectie niet tijdig of niet adequaat wordt behandeld, kan de patiënt komen te overlijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Legionella besmetting  of gewoon griepLegionella besmetting of gewoon griepJe voelt je niet lekker en bent verkouden en misselijk. Ook geeft de koortsmeting een verhoogde uitslag. Dat je ook nog…
Legionella: waterleidingen doorspoelenLegionelle: bij warm weer ontwikkelt de legionella bacterie zich het best. Jaarlijks raken enkele honderden Nederlanders…
Legionella door natte koeltorens: vindplaats en wetgevingDe bacterie Legionella pneumophila kan de legionellagriep of de veteranenziekte veroorzaken. De legionellagriep is relat…
Legionella bacterie is gevaarlijk in de warmteIeder jaar worden ook in Nederland mensen besmet met de legionellabacterie en zij worden ernstig ziek. De besmetting wor…
Longontsteking of pneumonie: symptomen, behandelingLongontsteking of pneumonie: symptomen, behandelingEen veel voorkomende longaandoening is longontsteking, ook wel pneumonie genoemd. De ontsteking van de longblaasjes kan…

Reageer op het artikel "Legionella (bacterie), veteranenziekte: symptomen, klachten"

Reactie

Henk Reijs, 11-09-2012 13:25 #1
Mijn broer is recent overleden aan de legionella bacterie. Dit heeft het St Radboudziekenhuis in Nijmegen vast gesteld dmv autopsie. Bij hem thuis is gecontroleerd op de legionella bacterie, maar geen legionella bacterie vast gesteld. Ik ben veel bezig geweest om de oorzaak van besmetting te vinden. Zijn beroep was voeger. In vooral de zomertijd moeten de muren vooraf aan het voegen nat worden geneveld vooraf het voegen.
In de werkbus hangt altijd een waterslang voor het geval dat het nodig is om de muren te benevelen. Mijn vermoeden is dat er restwater in de slang is blijven zitten. De slang wordt niet iedere dag gebruikt, zodat de bacterie zich zou kunnen ontwikkelen/vermeerderen?
De waterslang hangt tegen de zijwand van de bus. Wanneer de zon zijn werk doet verhit hij daardoor de waterslang… Bij gebruik van nevelen van de muren met de omschreven waterslang komt er een nevel vrij wanneer de muren verhit zijn door de zon… Mijn vraag… Zou het kunnen dat de nevel de legionella bacterie bevat? Door deze in te inhaleren besmet is geworden van de legionella bacterie? Zou je de waterslang nog kunnen meten op de legionella bacterie? Of is deze reeds verdwenen door meerdere liters water die door de slang hebben gestroomd? Reacties/suggesties zeer welkom.

Henk Reijs

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!