InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Proctalgia fugax: anuskrampen, krampende pijn anus, rectum

Proctalgia fugax: anuskrampen, krampende pijn anus, rectum

Proctalgia fugax: anuskrampen, krampende pijn anus, rectum Proctalgia fugax is een aandoening die reeds door de Romeinen werd beschreven en wordt gekenmerkt door tijdelijke, vaak nachtelijke, hevige pijn rond het rectum. Patiënten beschrijven vaak dat ze ontwaken uit een diepe slaap met een scherpe pijn, die wordt omschreven als een intens stekende pijn die wordt ervaren als een messteek diep in het rectum. De pijn is meestal van korte duur, dat wil zeggen minder dan 20 minuten en verdwijnt net zo geheimzinnig als het komt.

Proctalgia fugax

Anorectale pijn

Anorectale pijn (pijn in anus of rectum, ook wel endeldarm genoemd) is een relatief vaak voorkomend symptoom. Veel patiënten wachten lang met het raadplegen van een huisarts vanwege schaamte en soms ook uit angst voor een akelige diagnose.

Anuskramp kan voorkomen als symptoom bij verschillende aandoeningen, zoals:

Hierbij is er dus een achterliggende ziekte de oorzaak van de krampen. In veel gevallen is er echter geen aanwijsbare oorzaak en gaat het om een zogenaamde functionele anorectale aandoening. Dat is een aandoening van de anus of het rectum, zonder dat er een aanwijsbare lichamelijke oorzaak gevonden wordt.

Er worden twee functionele anorectale pijnsyndromen onderscheiden:
  • Proctalgia fugax (PF); en
  • Levator ani syndroom (LAS), een vorm van chronische rectale pijn.¹

Beide aandoeningen zijn karakteristieke, benigne anorectale pijnsyndromen waarvan de etiologie niet duidelijk is. Ondanks hun goedaardige karakter, kunnen ze ernstig ongerief veroorzaken bij de persoon die eraan lijdt. In dit artikel wordt nader ingegaan op de aandoening 'proctalgia fugax'.

Wat is proctalgia fugax?

Proctalgia fugax werd meer dan 2000 jaar geleden voor de eerste keer beschreven door de Romeinen. De aandoening wordt gekenmerkt door tijdelijke, vaak nachtelijke, hevige pijn rond het rectum.¹ Bij personen van 15 jaar en ouder blijkt 8% deze aandoening te hebben. Slechts een klein deel van hen heeft hiervoor een arts geraadpleegd. Het komt in alle leeftijdsgroepen voor, bij mannen en vrouwen ongeveer in gelijke mate. 72% van de patiënten heeft minder dan 6 aanvallen per jaar. Patiënten beschrijven vaak dat ze ontwaken uit een diepe slaap met een scherpe pijn. Deze pijn wordt veelal omschreven als een intens stekende pijn, die wordt ervaren als een messteek diep in het rectum. De pijn is meestal van korte duur, dat wil zeggen minder dan 20 minuten, soms zelfs maar enkele seconden en het verdwijnt net zo geheimzinnig als dat het komt.

Wat is de oorzaak van proctalgia fugax?

Het is niet bekend waardoor proctalgia fugax wordt veroorzaakt. Een lichamelijke afwijking is nooit gevonden. Het wordt niet veroorzaakt door aambeien, kloven, poliepen, of andere rectale aandoeningen. Het lijkt niet van psychosomatische oorsprong, maar sommige patiënten rapporteren meer aanvallen in tijden van emotionele stress. Proctalgia fugax is mogelijk een neuralgie of zenuwpijn van de nervus pudendus.² Er zijn ook andere theorieën over mogelijke oorzaken in omloop, zoals accumulatie van rectaal gas.³ Voor de patiënt is het belangrijk om te weten dat er geen sprake is van een ernstige aandoening.

Wat zijn de symptomen van proctalgia fugax?

Bij proctalgia fugax gaat het meestal om een (zeer) hevige, krampachtige pijn rond het rectum. Dit kan enkele seconden of minuten duren tot wel een half uur. Het treedt vooral s nachts op. De pijn komt doorgaans met tussenpozen van enkele weken tot vele maanden terug. De aanvallen van anale kramp kunnen gepaard gaan met begeleidende verschijnselen, zoals:
  • transpireren:
  • misselijkheid; en
  • valse aandrang.

De felle kramp is vergelijkbaar met de pijn bij kuitkrampen. Persen tijdens defecatie (stoelgang) en een orgasme kunnen een aanval oproepen.

Hoe wordt proctalgia fugax gediagnosticeerd?

De arts baseert zijn diagnose op de zeer kenmerkende symptomen en het ontbreken van enige andere oorzaak nadat lichamelijk onderzoek is verricht. De arts onderzoekt de anus op fissuren (anale kloofjes) en hemorroïden (aambeien). Zo nodig kan ook een rectaal toucher (het onderzoeken van het rectum) worden verricht om anale/rectale aandoeningen uit te sluiten. Dit zijn normaal gesproken geen belastende onderzoeken.

Welke behandeling is er beschikbaar?

Er is geen genezing mogelijk. De aanvallen zijn veelal te kort voor een effectieve medische behandeling. Vaak is de pijnaanval over voordat een pijnstiller werkzaam is. Er is geen chirurgische ingreep die effectief is gebleken. Er zijn enkele methoden bekend die de pijn kunnen verlichten:
  • anale dilatatie (verwijding) door manipulatie met een vinger in de anus;
  • een tweede is het geven van druk op de anale zone met behulp van een gesloten vuist;
  • het nemen van een warm zitbad;
  • mogelijk hebben clonidine, nifedipine en diltiazem een gunstige effect (deze medicijnen verwijden onder andere de bloedvaten);
  • het plaatselijk aanbrengen van nitroglycerinezalf, welke de interne sluitspier ontspant en de druk in het anale kanaal vermindert, is mogelijk succesvol;
  • lokale injecties botuline A toxine, welke wordt gebruikt om spierpijn door verkrampte spieren als gevolg van dystonie of spasticiteit te behandelen, zijn veelbelovend;
  • mogelijk bekorten inhalaties van salbutamol (een luchtwegverwijder die wordt gebruikt bij astma-aanvallen) de duur van de pijnklachten bij patiënten met hevige en langdurige aanvallen.³

Hoe kan men toekomstige aanvallen voorkomen?

Er is helaas geen betrouwbare methode om toekomstige aanvallen te voorkomen. Sommige artsen zijn van mening dat een vezelrijk dieet en het innemen van veel vocht ervoor zorgt dat de ontlasting zacht wordt en spasmen voorkomt. Vaak wordt een vezelsupplement aanbevolen. Het is voor de patiënt in ieder geval belangrijk om te weten dat er geen sprake is van een ernstige aandoening.

Noten
  1. Kleine kwaal, Proctalgia fugax, in: Huisarts en Wetenschap, jaargang 2008, nummer 8:403-404.
  2. Takano M. Proctalgia fugax: caused by pudendal neuropathy? Dis Colon Rectum 2005;48:114-20.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijnlijke kramp nabij de anus? Mogelijk hebt u anuskrampPijnlijke kramp nabij de anus? Mogelijk hebt u anuskrampBij anuskramp heeft men zeer scherpe pijnscheuten in of rondom de anus, meestal gebeuren ze 's nachts. Anuskramp is voor…
Symptomen anale klachten: pijn, jeuk, afscheiding, afwijkingSymptomen anale klachten: pijn, jeuk, afscheiding, afwijkingIn dit artikel wordt onder anale klachten pijn, jeuk, afscheiding en een door een persoon gevoelde afwijking in en rondo…
Aandoeningen: fissura ani (anusfissuur)Misschien vraag je je af wat een fissura ani precies is? Een fissura ani is een aandoening die zich rond de anus bevindt…
Jeuk aan de anus en anaal eczeemAnaal eczeem wordt ook wel pruritus ani genoemd. Anaal eczeem veroorzaakt jeuk aan de anus. Hoewel anaal eczeem erg verv…
Aambeien genezenAambeien genezenAambeien worden onderscheidt tussen inwendige en uitwendige aambeien. Ze ontstaan door het uitzetten van de adertjes in…
Bronnen en referenties
  • http://www.gihealth.com
  • http://www.patient.co.uk
  • Kleine kwaal, Proctalgia fugax, in: Huisarts en Wetenschap, jaargang 2008, nummer 8:403-404.
  • Takano M. Proctalgia fugax: caused by pudendal neuropathy? Dis Colon Rectum 2005;48:114-20.

Reageer op het artikel "Proctalgia fugax: anuskrampen, krampende pijn anus, rectum"

Reacties

Anoniem, 30-05-2014 07:39 #4
Ik heb hier ook al jaren last van en nu blijkt dat mijn moeder dit ook heeft. ( niet iets wat je even bespreekt zo snel). Van haar kreeg ik een tip en dat werkt bij mij. Als ik kramp krijg toucheer ik mijzelf en dan zit er 9 van de 10 keer een klein keuteltje of sliertje dwars. Deze haal ik weg en na een minuut of 5 verdwijnt dan ook gelukkig de kramp. Hoop dat ik mensen hiermee kan helpen want het is erg pijnlijk.

Anoniem, 09-08-2013 22:01 #3
Heb dit ook al verschillende malen gehad! Zelf tot ik er flauw van viel met een blauwe oogkas tot gevolg! Beste Griet Vut, avast bedankt want ik ga deze zalf op recept aan mijn dokter vragen! Hoop dat het help! Heb deze aanvallen steeds meer. En tot overdaad van ramp krijg ik het nu ook overdag! Mensen die goede raad kunnen geven om het zo snel mogelijk te laten overgaan, alvast bedankt kan het goed gebruiken!

Anoniem, 27-07-2013 09:22 #2
Ook voor mij regelmatig een flinke krampaanval :( Zeer pijnlijk, inderdaad compleet met misselijkheid en zweten, maar dat komt volgens mij omdat de pijn zo hevig is. Ik heb het meestal in de ochtend direct of half uurtje na de stoelgang, maar ook 's nachts komt het wel eens voor, zoals omschreven. Sterkte allen die dit ook ervaren.

Griet Vut, 31-05-2012 14:11 #1
Hallo anuskramp lijders.
Het is voor mij ook een bekend fenomeen. Na veel dokteren en dergelijk ben ik in Nijmegen in het Radboud zieken huis onderzocht en heb voor mij een wondermiddel gekregen. Namelijk een zalf met 0, 5 % nefedipine in 99, 5 % vaselinecetomacrogoler FNA. Het is op dokters recept. Ik gebruik het preventief als ik de deur uit ga en bij een acute aanval.
Groeten Griet

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Anus aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!