InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vaak een bloedneus: gevaarlijk of alleen hinderlijk?

Vaak een bloedneus: gevaarlijk of alleen hinderlijk?

Vaak een bloedneus: gevaarlijk of alleen hinderlijk? Een bloedneus kan veel oorzaken hebben, variërend van neuspeuteren, kou, hoge bloeddruk en aderverkalking. In de meeste gevallen is een bloedneus echter onschuldig van aard. Bij jonge mensen is dan vaak een adertje gesprongen op het neustussenschot. Een neusbloeding kan echter ook wijzen op een ernstige aandoening. Vooral bij ouderen is dat het geval. In zeldzame gevallen kan een neusbloeding die niet stopt duiden op de aanwezigheid van een kwaadaardig gezwel. Wie regelmatig een bloedneus heeft, kan beter eens langs de huisarts gaan.

Inhoud

Een bloedneus lijkt ernstig

Als er veel bloed uit uw neus druppelt, en uw kleren erdoor besmeurd raken, zal uw omgeving misschien in paniek naar u toe rennen om u te ‘helpen’. Misschien raakt u er zelf ook door van streek. Toch is er doorgaans niks ernstigs aan de hand. Het lijkt alleen maar zo. De bloeding is vrijwel altijd gering. Meestal betreft het een gesprongen adertje op het neustussenschot. De neus een keer voorzichtig leeg snuiten en daarna enkele minuten dichtknijpen is in de meeste gevallen voldoende om het bloeden te stelpen. Als u regelmatig een bloedneus hebt, is het beter om er de huisarts of de KNO-arts eens naar te laten kijken. Het achterliggende probleem kan namelijk onder andere hoge bloeddruk zijn.

Spontane neusbloeding

Meestal zijn deze bloedingen onschuldig van aard. Er kunnen veel oorzaken zijn, hoewel van het merendeel van de neusbloedingen geen duidelijke oorzaak is aan te wijzen. Misschien hebt u uw neus te hard gesnoten. Of u hebt zich gestoten. Misschien gebeurde het op vakantie in de bergen. Op grote hoogte kan het drukverschil namelijk voldoende zijn om een klein bloedvat te laten springen. Het kan ook komen door al te ijverig neuspeuteren.

Griep en verkoudheid

Misschien zitten er korstjes in de neus die u hebt los gekrabt en die een bloeding hebben veroorzaakt. Ook kan het slijmvlies uitgedroogd zijn. Er vormen zich dan eveneens korstjes. Ook een ontsteking van het neusslijmvlies door griep of een verkoudheid kan een neusbloeding veroorzaken. Zoals gezegd betreft het meestal een geknapt bloedvaatje op het neustussenschot, wat vaak het geval is bij kinderen en jonge mensen.

Bloeding achter of boven in de neus

Het bloed loopt dan vooral in de keel. Er komt dus bijna niets uit de neus. Deze bloedingen komen vaker bij ouderen voor en lijken bovendien minder erg, hoewel de bloeding meestal heftiger is. De ader is bovendien vaak moeilijk te vinden. In sommige gevallen ligt er aan deze aandoening een ernstige ziekte ten grondslag. In het algemeen is het verstandig om naar de huisarts te gaan als u regelmatig een bloedneus hebt, ongeacht of het gesprongen adertje zich voor of achter in de neus bevindt.

Mogelijke oorzaken van een bloedneus

Het onderstaande rijtje is niet bedoeld om u bang te maken. Wel dient u zich te realiseren dat een bloedneus ook een symptoom kan zijn van een ziekte die snel behandeld moet worden. Ga altijd naar de huisarts als het bloeden doorgaat nadat u twee keer tien minuten uw neus hebt dichtgeknepen. Waarschuw uw arts ook als u bloedverdunners slikt en soms een bloedneus hebt, en als er bij u simpelweg vaak een bloedneus optreedt, ongeacht de reden.

Een bloedneus kan onder andere het gevolg zijn van:

  • Hoge bloeddruk.
  • Medicijnen, zoals bloedverdunners (aspirine, marcoumar, enz.) of een neusnevel.
  • Atherosclerose (aderverkalking).
  • Uremie (slechte nierfunctie waardoor afvalstoffen zich ophopen in het bloed).
  • Leukemie.
  • Tumoren.
  • Neusinfecties.
  • Lupus.
  • Difterie.
  • Teleangiëctasie (verwijde bloedvaten).
  • Bloedafwijkingen.
  • Gebrek aan bepaalde vitaminen, zoals vitamine C.
  • Kalkgebrek.
  • Gaatje in het neustussenschot.

Methoden om het bloeden te stoppen

Er zijn enkele trucjes om het bloeden snel te stelpen. Belangrijk is om niet onrustig te worden van het bloeden. Degenen die wel vaker een bloedneus hebben, weten dat dat niet nodig is.

Doe dit als uw neus bloedt:

  • Blijf rustig. Raak niet in paniek.
  • Snuit een keer zachtjes. De stolsels komen er dan uit.
  • Knijp daarna de neus onder het neusbeen (en tegen het neusbeen) dicht. Buig naar voren.
  • Stop eventueel een dotje gedraaide watten in uw neusgaten. Dat stimuleert de stolselvorming in de neus.
  • Neem een ijsklontje in de mond, of leg een koud kompres in uw nek.
  • Als de bloeding na tien minuten niet gestopt is, herhaalt u deze procedure. Als het bloeden dan nog niet stopt, laat u zich naar de huisartsenpost brengen.

Doe dit niet als uw neus bloedt:

  • Raak niet in paniek. Een neusbloeding is geen ramp. Het gaat ook weer over.
  • Ga niet liggen. Het bloed loopt dan in uw keel.
  • Voorovergebogen in een zittende houding doet de bloeddruk dalen en stimuleert het beste de stolselvorming in uw neus.

Bron: DarkoStojanovic, PixabayBron: DarkoStojanovic, Pixabay

Als het bloeden niet stopt

Duurt het misschien wel een halfuur voordat het bloeden ophoudt? Slikt u bovendien bloedverdunners? Hebt u regelmatig een bloedneus? Het is dan beter om er de huisarts van op de hoogte te brengen. Hij of zij past eventueel uw medicijnen, of de dosis ervan, aan en schrijft misschien een neuszalf of neusspray voor. Mogelijk stuurt hij u door naar de KNO-arts. Als de bloeding niet wil stoppen zijn er in het ziekenhuis allerlei mogelijkheden om ervoor te zorgen dat dat wel gebeurt, zoals een tamponnade. Eventueel doet de huisarts dat al voordat hij u doorstuurt als u zich bij hem meldt met een bloedneus. Als dat niet helpt, wordt het gesprongen adertje dichtgebrand of dichtgeëtst. Het bloeden wordt hoe dan ook gestelpt, daar hoeft u zich geen zorgen over te maken. Belangrijker is hoe het daarna verder moet.

Trauma

Bij inwendig hoofd- en borstletsel (trauma) kan iemand bloeden uit de neus, mond en oren. Bij een schedel- of schedelbasisfractuur is dat vaak het geval. Bij longletsel is het bloed dat uit de neus ( en mond) komt helderrood. Na een trauma is het simpelweg zaak om zo snel mogelijk professionele hulp (tel. 112) in te schakelen.

Leefregels

Na een spontane neusbloeding is het van belang om de eerste dagen -- maar zeker ook daarna -- voorzorgsmaatregelen te treffen. Enkele algemene maatregelen zijn:
  • Niet persen (toilet) of diep bukken. Geen zware dingen tillen. Alles waar u een ‘rood hoofd’ van krijgt is niet goed.
  • Zeker in het begin niet neuspeuteren of snuiten (zachtjes de neus ophalen is beter).
  • Niet roken en geen alcohol.
  • Geen hete of koolzuurhoudende dranken.
  • Geen erg gekruide gerechten.
  • Lauwe douche is prima, geen heet bad.
  • Als u moet niezen, doe dat dan met de mond open, dat vermindert de druk in de neus.
  • Voorkom grote temperatuurwisselingen.
  • Snuit uw neus altijd zachtjes.

Bloedneus en zwangerschap

Uw lichaam maakt meer bloed aan als u zwanger bent, voor u en het ongeboren kind. Ook veranderen uw bloedvaten door de zwangerschapshormonen. Als gevolg van de betere doorbloeding van de slijmvliezen, dus ook in uw neus, krijgt u misschien heel soms een bloedneus. Niet iets om u ongerust over te maken. Slik in de zwangerschap extra vitamine C. Het versterkt de bloedvaten.

Naar de huisarts

Als u regelmatig een bloedneus hebt, is het belangrijk dat u dat niet bagatelliseert en niet denkt dat er ‘niks aan de hand’ is. Vooral als u bloedverdunners slikt, moet de arts zo snel mogelijk gewaarschuwd worden. Ga naar de dokter en vertel dat u best vaak een neusbloeding hebt. Probeer uit te leggen waar het in de neus bloedt, wanneer u het krijgt en hoe lang, hoe vaak, en op welke manier u het bloeden stelpt. De huisarts is de aangewezen persoon om u verder te helpen en eventueel door te sturen naar een KNO-arts – of een andere specialist – voor verder onderzoek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een bloedneusIedereen heeft wel een bloedneus, maar weinigen raadplegen hier een dokter voor. Als het om een moeilijk te stelpen bloe…
Bloedneus stoppen & oorzaken van neusbloedingenBloedneus stoppen & oorzaken van neusbloedingenNeusbloedingen (ook bloedneus genoemd) zijn een zeer vaak voorkomende aandoening, vooral bij peuters, kinderen en tiener…
Neusbloeding stoppen: wat te doen tegen een bloedneus?Neusbloeding stoppen: wat te doen tegen een bloedneus?Hoe een bloedneus te stoppen? Moet je je hoofd achterover houden of juist voorover? Dat zijn vragen waar nogal eens over…
Een bloedneus stelpenEr is geen reden tot paniek wanneer men last heeft van een bloedneus want is vrij onschuldig en stopt na een aantal minu…
Het behandelen van een bloedneusHet behandelen van een bloedneusIn het hoofd circuleert er ontzettend veel bloed rond. In de haarvaatjes in de neus zit al heel veel bloed, laat staan h…
Bronnen en referenties
  • Codex Medicus, 'Keel-, neus- en oorheelkunde', E. van Dishoeck
  • Codex Verpleegkunde, 'KNO-verpleging', H. Postma
  • http://www.kno.nl/index.php/patienten-informatie/neus/neusbloeding/
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: DarkoStojanovic, Pixabay

Reageer op het artikel "Vaak een bloedneus: gevaarlijk of alleen hinderlijk?"

Reactie

Janthijs, 16-09-2015 21:28 #1
Hallo,
Mijn vader is 78 jaar en heeft de afgelopen 2 weken 8 keer bij de eerste hulp geweest met een bloedneus. Het probleem is dat mijn vader bloedverdunners moet slikken voor zijn hart. Na contact met de eerste hulp en de cardioloog waar mijn vader onder behandeling is, zei de cardioloog dat er beslist niet gestopt kon worden met de bloedverdunners, daar er anders een grote kans bestond op hartfalen. Nu werd er verteld dat mijn vader zwakke bloedvaten heeft in zijn neus en doordat de bloeding erg ver naar achter zit ze hier niet bij kunnen om dicht te branden. Er werd ons verteld dat er verder niets aan te doen is. Alleen kan ik dit persoonlijk niet accepteren en ben op zoek naar mensen die mij zouden kunnen helpen of advies zouden kunnen geven. Is er iemand die hier ervaring mee heeft, of een adres weet waar ik naar toe zou kunnen gaan?
Met vriendelijke groet

Infoteur: Orion
Laatste update: 01-05-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Neusklachten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!