InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Septische shock op de loer

Septische shock op de loer

Septische shock op de loer Shock is altijd ernstig. De bloeddruk is laag en de hartslag snel om de bloedcirculatie nog enigszins op peil te houden en de systeemorganen te beschermen. De bloedsomloop schiet met andere woorden acuut tekort. Bij een sepsis ligt de septische shock steevast op de loer, waarbij bacteriën (exo- en endotoxinen) vanuit een infectiehaard de bloedcirculatie lamleggen. Zoals bij alle vormen van shock is ook bij een septische shock onmiddellijk ingrijpen van levensbelang. Niet alleen omdat de shock irreversibel kan worden, ook doordat bij een sepsis het risico op de vorming van abcessen in de longen, de milt en in het hart groot is.

Inhoud

Wat is shock?

Shock is een syndroom, ofwel een ziektebeeld met een reeks klinische symptomen. De oorzaken kunnen zeer verschillend zijn. Kenmerkend is onder andere de totale ineenstorting van de bloedcirculatie, waarbij de weefsels te weinig zuurstof krijgen en de afvoer van afvalstoffen, zoals kooldioxide, stagneert. Daardoor zal de metabole acidose (verzuring) toenemen. Als de shock te lang duurt, ontstaat er onherstelbare schade in de weefsels. De meest vitale organen, zoals het hart, de longen, de hersenen en de nieren, krijgen dan te maken met een totale fysiologische crash.

Bron: Bjoertvedt, Wikimedia Commons (GFDL)Bron: Bjoertvedt, Wikimedia Commons (GFDL)

Sepsis – als bacteriën het roer overnemen

Sepsis, ook wel bloedvergiftiging genoemd, is het gevolg van bacteriën die vanuit een infectiehaard in de bloedcirculatie terechtkomen, zich daar vermenigvuldigen en het fysiologische roer overnemen. De onderliggende oorzaak kan bijvoorbeeld een steenpuist zijn, zoals een neusfurunkel. Urineweginfecties of een longontsteking zijn eveneens berucht. Ook komt het na een operatieve ingreep wel eens voor.

Symptomen

De bacteriële boosdoeners zijn talrijk, zoals stafylokokken, meningokokken of de Escherichia coli in de dikke darm. De karakteristieke symptomen van een sepsis zijn onder andere:

Antibiotica

Een van de complicaties van bloedvergiftiging is de septische shock, waarbij het risico op een irreversibele shock groot is. Ook kunnen er zich abcessen vormen in andere delen van het lichaam dan waar de primaire infectiehaard zich bevindt, zoals in de longen, het hart, de hersenen (meningitis) of in de botten. De diagnose van een sepsis wordt onder andere gesteld met een bloedkweek om de bacterie te isoleren en gericht te kunnen bestrijden met een hoge dosis antibiotica. Bij bloedonderzoek is er vrijwel altijd sprake van een ernstige leukocytose (linksverschuiving).

Behandeling van sepsis

De behandeling van een sepsis is gericht op het bestrijden van de bacteriële invasie, want zo kan men het wel noemen. Afhankelijk van de uitkomst van de bloedkweek worden dan ook hoge doses antibiotica toegediend. Verder zijn de toxisch-infectieuze verschijnselen zodanig dat er altijd een septische shock op de loer ligt. Doorgaans is een ziekenhuisopname noodzakelijk om intensieve controle mogelijk te maken. Ook wordt intraveneus vocht toegediend en medicijnen gegeven om de bloedsomloop te verbeteren, in sommige gevallen vaatvernauwende middelen.

Gevaarlijk
Een sepsis is zeer gevaarlijk. Het overlijdensrisico is groot (30-40 procent). Zeker als er zich ook een septische (irreversibele) shock dreigt te ontwikkelen. Ook kunnen de verschijnselen lijken op de symptomen van een anafylactische shock.

Intensive Care / Bron: Director84, Wikimedia Commons (CC0)Intensive Care / Bron: Director84, Wikimedia Commons (CC0)

Septische shock als complicatie van sepsis

Een septische shock wordt ook wel een vaatverwijdingsshock genoemd. Deze shock komt, zoals hierboven uitgelegd, voor bij ernstige infecties met in hun kielzog bacteriëmie en sepsis. De bacteriën en hun toxinen (exo- en endotoxinen) verlammen de kringspiertjes van de bloedvaten, vooral in de huid en in het maag-darmstelsel. De bloedvaten vernauwen dan niet meer en staan wijd open. Alleen bij deze vorm van shock is de huid warm en rood, ook wel ‘warme shock’ genoemd, die toxisch-infectieus van aard is. Deze verschijnselen gaan gepaard met de andere symptomen van shock, zoals een snelle hartslag, lage bloeddruk en een snelle ademhaling.

Systeemorganen
De behandeling is er dan op gericht om de systeemorganen te beschermen, waaronder de longen, het hart, de hersenen, de lever en de nieren. De bloedcirculatie in deze organen moet koste wat kost in stand worden gehouden, en de toevoer van zuurstof gewaarborgd, omdat de shock zich anders snel verdiept en irreversibel (onherstelbaar) wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloedvergiftiging (sepsis)Bloedvergiftiging of sepsis is een mogelijk dodelijke aandoening, waarbij bacteriën zich snel vermenigvuldigen in de blo…
Septische shock door bloedvergiftigingSeptische shock door bloedvergiftigingEen septische shock is het gevolg van een bloedvergiftiging dat kan optreden door een infectie, bevalling, abortus of ee…
Sepsis, een vergiftiging van het bloedSepsis, een vergiftiging van het bloedIedereen wordt in zijn leven weleens ziek door een bacterie. Dan gaan we naar de arts voor antibiotica om ons weer beter…
Bloedvergiftiging, sepsis: ziektebeeld en behandelingBloedvergiftiging, sepsis: ziektebeeld en behandelingSepsis is een ernstig ziektebeeld, dat meestal door bacteriën wordt veroorzaakt. Behandeling met antibiotica is noodzake…
Sepsis: ontstaan, symptomen en behandelingEen sepsis, ook wel bloedvergiftiging genoemd, is de reactie van het lichaam op een infectie (een infectie in de bloedba…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wmschupbach, Flickr (CC BY-2.0)
  • Codex Medicus, 'Infectieziekten', A. Bouhuys
  • Codex Verpleegkunde, 'Interne verpleging', G. Thijs
  • 'Algemene chirurgie', J. Kuijjer, Uitgeverij Spruyt & Van Mantgem, Leiden
  • 'Algemene ziekteleer', H. Hazelhorst, Uitgeverij Spruyt & Van Mantgem, Leiden
  • Afbeelding bron 1: Bjoertvedt, Wikimedia Commons (GFDL)
  • Afbeelding bron 2: Director84, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "Septische shock op de loer"

Reactie

Lode Sterckx, 08-11-2014 19:13 #1
Juni 2010 werd bij mij dikkedarmkanker vastgesteld. Gevolg: er dienden 2 (kwaadaardige tumoren) weg genomen te worden. De operatie was goed verlopen. Echter de negende dag na de operatie begon ik verschrikkelijke buikpijn te krijgen, heel veel diarree en permanent gal overgeven. De behandelende dokter heeft toen heel dringend een MRI genomen en stelde vast dat er een abces op één van de snijwonden was ontstaan. Gevolg dringend een tweede operatie. Te laat bleek echter.De abces was open gegaan en door de septische shock waren al mijn vitale organen aangetast. Ik ben toen gedurende ongeveer 6 weken in kunstmatige coma gehouden. Toen ik wakker werd kon ik nog slechts met moeite een paar vingers bewegen. Daar ik ook helemaal niet meer kon slikken en zelfstandig ademen werd een 'tracheotomie" uitgevoerd. Hetgeen volgde was een zware revalidatie van circa 4 maanden. Alles terug moeten leren: bewegen, spreken, lopen, . Alle geledingen van de kinesitherapie ondergaan. Het was een helse periode die ons gezin zeer zwaar op de proef heeft gesteld. Iedere dag kwam mijn lieve echtgenote en mijn 2 fantastisch dochters één uurtje kijken, telkens waren de dokters en verpleegkundigen daar om te duiden hoe het één en ander verliep. Er zijn 2 momenten geweest dat zij onomwonden hebben gesteld dat, enkel wanneer ik voldoende fysische weerbaarheid had, ik het zou kunnen overleven omdat zij medisch gezien tot aan de grenzen waren gekomen die maximaal mogelijk waren. Ik heb het gehaald door zeer hard te vechten. Als gelovig mens heb ik op een bepaald moment gezegd "Lieve God enkel alleen als jij vind dat ik voldoende heb gedaan voor de mensen, dan zij het zo, geef mij dan een menswaardig einde, maar als je denkt dat mijn echtgenote, mijn kinderen, mijn kleinkinderen, familie en vrienden mij nog nodig hebben geef mij dan kracht om hard te vechten. Hij heeft naar het laatste geluisterd.
2012 ben ik terug geopereerd omwille van een hardnekkige poliep die niet via normale colonscopie kon verwijderd worden. Ik had voor de ingreep verschrikkelijk veel last van "constipatie" de oorzaak hiervan was dat op de snijwonden een hardnekkig littekenweefsel was ontstaan die de hele dikke darm sterk vernauwde. Met heel veel schrik heb ik de operatie ondergaan maar God zij dank is alles goed verlopen. Wij zijn nu 4 jaar verder. Ik dien om de 3 maanden op consult te gaan bij de oncoloog. Vermits herval binnen de 5 jaar na de eerste operatie tot de mogelijkheden behoort spelen wij zeer kort op de bal, en dit lijkt tot op heden de goede tactiek.In de loop van 2015 (oktober) weten we, als de resultaten van de bloedwaarden, longen, tumormerkers enz goed blijven en de definitieve colonscopie geen noemenswaardige feiten aan het licht brengen dat wij hopelijk de kanker hebben overwonnen.
Op uitnodiging van Dr Malbrain hoofd van de intensieve ZNA(Campus Stuivenberg) in Antwerpen, ben ik reeds maal 2 gaan getuigen voor een groep van een 100 tal verpleegkundigen. Waarbij mijn zgn "CASE" als thema werd gekozen als onderwerp voor de studiedag. Het is steeds weer confronterend te zien en te horen wat een strijd de dokters, de verpleegkundigen enz. hebben geleverd. Het is met ongelooflijk veel respect en dankbaarheid dat ik op dit alles terugkijk. Maar vooral de hoofdrolspelers in het verhaal zijn mijn lieve echtgenote, kinderen en kleinkinderen, familie en een paar goede vrienden die dag en nacht zijn blijven geloven in mij.
Ik heb met door mijn harde vechten een tweede kans gekregen. Ik geniet iedere dag van heel veel dingen, en ben mij meer dan voorheen bewust geworden dat het leven ondanks alles mooi kan zijn.
Ik wil sluiten met een zinvolle gedachte voor elkeen de met kanker wordt geconfronteerd zowel de patiënt als de partners het is van de Braziliaanse schrijver Paulo Coelho " Men kan niet voortdurend moedig zijn, bang zijn is een deel van de weg"

Infoteur: Orion
Laatste update: 06-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Shock & flauwvallen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!