InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aambeien: pijn bij zitten en pijn bij poepen verlichten

Aambeien: pijn bij zitten en pijn bij poepen verlichten

Aambeien: pijn bij zitten en pijn bij poepen verlichten Hoe kan je het beste pijn bij zitten en pijn bij poepen verlichten als gevolg van aambeien? De medische benaming van aambeien is hemorroïden. Aambeien zijn zwellichamen die ervoor zorgen dat je anus lucht- en lekdicht afgesloten wordt. Als deze zwellichamen regelmatig onder hoge druk komen te staan, bijvoorbeeld door vaak hard te persen tijdens het poepen, kunnen ze opzetten of opzwellen. Er ontstaan dan gestuwde en verwijde bloedvaten onderin de endeldarm, net boven de anus, welke zijn te vergelijken met spataderen. Het gaat meestal om inwendige aambeien, maar soms stulpen ze naar buiten. Dat zijn zogeheten uitwendige aambeien. De belangrijkste oorzaak van aambeien is obstipatie. Aambeien kunnen jeuk, irritatie, pijn (pijn bij zitten en pijn bij poepen) en/of bloedingen rond de anus veroorzaken. Vooral als je moet poepen of zitten, kun je last hebben van deze klachten.

Aambeien

Wat zijn aambeien?

Aambeien zijn uitgezakte zwellichamen nabij de anus. Zwellichamen zijn een sponsachtig netwerk van bloedvaatjes, bedekt door een dun slijmvlieslaagje, die ervoor zorgen dat je anus lucht- en lekdicht afgesloten wordt. Aambeien zijn feitelijk gezwollen bloedvaten. Er zijn inwendige en uitwendige aambeien. Er bestaan ook getromboseerde aambeien. In dat geval heeft zich in de verwijde vaten van de aambei een stolsel gevormd.

Wat veroorzaakt aambeien?

Deskundigen zijn verdeeld over de vraag wat precies aambeien veroorzaakt, maar waarschijnlijk spelen meerdere factoren en mechanismen bij het ontstaan ervan een rol. Traditioneel worden aambeien geassocieerd met chronische obstipatie, persen tijdens de stoelgang, en langdurige zitten op het toilet. Deze omstandigheden interfereren stuk voor stuk met de bloedtoevoer naar de zwellichamen, waardoor de bloedvaten zich vergroten en opzwellen. Dit verklaart ook waarom aambeien vaak optreden tijdens de zwangerschap, wanneer de groter wordende baarmoeder op de aderen drukt.

Verhoogde spiertonus en verzwakking van het bindweefsel

Recentere studies tonen aan dat patiënten met aambeien meestal een verhoogde tonus hebben van het anale kanaal, ook in rust. De spiertonus of spierspanning is de spanningstoestand van een spier. Bij mensen met een verhoogde spiertonus in het anale kanaal, zijn de gladde spieren van ter plaatse meer gespannen dan gemiddeld, ook in rusttoestand (dus zonder persen). Obstipatie of verstopping is een factor die daar nog eens bovenop komt, omdat persen tijdens de stoelgang de druk verhoogt in het anale kanaal en de zwellichamen tegen de sluitspier aandrukken. Tot slot, het bindweefsel die de zwellichamen ondersteunt en op zijn plaats houdt, verzwakken met het ouder worden. Dit maakt de kans op aambeien groter naarmate je ouder wordt.

Aambeien: hoe zelf pijn bij zitten en pijn bij poepen verlichten?

De klachten die gepaard gaan met aambeien kun je vaak drastisch verlichten met een aantal eenvoudige maatregelen.

Vers fruit / Bron: Istock.com/karelnoppeVers fruit / Bron: Istock.com/karelnoppe
Vezelrijke voeding
Eet meer vezels. Voeg meer vezels toe aan je dagelijkse voeding. Dit kan in de vorm van een vezelsupplementen en producten verrijkt met –al dan niet synthetische– voedingsvezels, maar je kunt ook meer vezelrijke voeding eten. Het Voedingscentrum adviseert om dagelijks zo’n 30 tot 40 gram vezels te eten. Deze zitten vooral in volkorenproducten, groenten, fruit en peulvruchten, zoals linzen, bonen en kikkererwten.

Samen met voldoende vocht, verzachten vezels je ontlasting waardoor het gemakkelijker uitgepoept kan worden. Het vermindert de druk op de aambeien. Wel moet je er voldoende bij drinken, aangezien vezels vocht absorberen. Sommige mensen ervaren dat het verhogen van je dagelijkse vezelinname aanvankelijk leidt tot een opgeblazen gevoel en winderigheid. Verhoog daarom langzaamaan de inname van voedingsvezels tot 30-40 gram per dag. Verhoog je vochtinname navenant.

Bewegen is gezond! / Bron: Istock.com/monkeybusinessimagesBewegen is gezond! / Bron: Istock.com/monkeybusinessimages
Bewegen
Zorg voor dagelijkse middelzware inspanning gedurende 30 minuten. Dit omvat activiteiten zoals stevig wandelen en fietsen. Dit kan bijdragen aan een verbeterde darmfunctie. Dagelijks minimaal 30 minuten bewegen is sowieso een absolute must voor een goede gezondheid en gewicht.

Ga poepen zodra je aandrang voelt

Wanneer je de drang voelt om te poepen, houd het dan niet op maar ga direct naar het toilet. Wacht niet tot een meer geschikte tijd omdat je bijvoorbeeld een spannende film kijkt of aan het werk bent. Het ophouden van ontlasting zorgt voor een verhoogde druk.

Voorkom persen

Vermijd persen bij het poepen. Dit voorkomt klachten van uitzakkende aambeien.

Zitbad

Een zitbad is een warmwaterbad voor de billen en heupen. Het kan jeuk, irritatie en krampen van de kringspier verlichten. Apotheken verkopen soms kleine plastic kuipjes die passen over een wc-bril, of ga in een gewone badkuip zitten met een laagje water. De meeste deskundigen raden een 20-minuten zitbad aan na elke stoelgang en ten minste twee of drie keer per dag. Zorg ervoor dat je na het baden het anale gebied droog dept, niet wrijven of hard vegen. Je kunt ook gebruik maken van een föhn om het gebied droog te maken.

Aambeienzalf

Aambeizalf met een lokaal anestheticum kan tijdelijk de pijn verminderen. Er zijn uitsluitend op recept verkrijgbare middelen, maar er zijn ook zalven die je zelf kunt kopen bij apotheek of drogist, zoals Sperti, Dr. E.J. Swaab Aambeienzalf, Curanol zalf en HemoClin gel en spray. Naast zalven kunnen zetpillen de pijn en branderigheid doen verdwijnen.

Matig gebruik van bepaalde dranken en voedingsmiddelen

Gebruik matig koffie, thee, koolzuurhoudende dranken en suiker dan wel suikerhoudende producten. Deze voedingsmiddelen prikkelen de anus en kan ter plaatse jeuk en eczeem veroorzaken.

Zitring bij aambeien

Een zitring of aambeienkussen kan ook helpen de klachten te verminderen. Deze kussens zijn speciaal zijn ontworpen om de druk te verminderen. Ook kunnen ze helpen om terugkerende aambeien te voorkomen.

Uitstulpingen terugduwen

Soms kan de pijn die je ervaart verminderen als je uitstulpingen die door de anus naar buiten zakken voorzichtig terug naar binnen duwt. Ga aambeien niet manipuleren of proberen door te prikken!

Wanneer de huisarts raadplegen bij aambeien?

Geven de aambeien ondanks bovenstaande maatregelen hevige of aanhoudende klachten, raadpleeg dan de huisarts. Deze kan een zalf voorschrijven tegen jeuk en irritatie, een zalf om ontstekingen te remmen, of een zalf die ontspant en aldus de doorbloeding van het slijmvlies ter plaatse verbetert. Er zijn ook medicijnen om de ontlasting zachter te maken, zoals psylliumvezels, lactulose of bisacodyl. Mocht dat ook allemaal geen soelaas bieden, dan kan een ingreep bij het ziekenhuis nodig zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aambeien: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakAambeien: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakEen aambei komt voor aan de binnenkant van de anus. De aambei kan het beste worden omschreven als een uitstulping. Aambe…
Aambeien; hoe voorkom je het en hoe kom je er vanaf?Aambeien, heel wat mensen heeft er last van. Nog te vaak blijven mensen met de aandoening lopen omdat ze er niet meer na…
Aambeien, een vervelende kwaal!Iedereen heeft aambeien! Wist u dat? Opgezette aambeien zijn een vervelende kwaal en al helemaal op een vervelende plek.…
Aandoening: AambeienAandoening: AambeienIedereen krijgt er ooit mee te maken. Er wordt onder de mensen weinig over gepraat dus het is logisch als je er niks ove…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/chingyunsong
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vezels.aspx
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/aambeien.htm
  • https://www.thuisarts.nl/aambeien/ik-heb-last-van-aambeien
  • http://symptomen-behandeling.nl/1/aambeien_symptomen_404565.html
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/karelnoppe
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/monkeybusinessimages

Reageer op het artikel "Aambeien: pijn bij zitten en pijn bij poepen verlichten"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 20-06-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aambeien
Medische informatie…
Schrijf mee!