InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aangezichtsverlamming

Aangezichtsverlamming

Aangezichtsverlamming Een aangezichtsverlamming treedt in de helft van de gevallen op bij de verlamming van Bell. Het belangrijkste kenmerk is het typerende scheve gezicht. De verlamming is dan in één gezichtshelft aanwezig. De aangezichtszenuw is kwetsbaar en kan makkelijk beschadigd raken. Oorzaken zijn verschillend, van een middenooronsteking tot gordelroos, maar ook koude. De behandeling kan afwachtend zijn of een operatie. De meeste mensen willen er wel aan geholpen worden.

Aangezichtsverlamming

Een verlamming van de gelaatsspieren wordt een aangezichtsverlamming oftewel facialisparalyse genoemd. Meestal treedt de verlamming aan één gezichtshelft op. Het gezicht staat dan scheef.

Oorzaak

De gezichtszenuw nervus facialis zorgt voor de mimiek van het gezicht. Deze zit aan beiden kanten van het gezicht. De aangezichtszenuw is kwetsbaarder dan andere zenuwen. Wanneer deze zenuw beschadigd raakt, werkt deze minder goed. De spieren van het gezicht kunnen daardoor niet meer aangestuurd worden, en er treedt een verlamming in het gezicht op. Bij perifere aangezichtsverlamming is de oorzaak vaak kou of door een aandoening aan het middenoor. Omdat de zenuw ook door het middenoor loopt, is deze bevattelijk voor ontstekingen in het middenoor. Na een operatie kan de zenuw ook beschadigd zijn. Een ongeval, waarbij een schedelbasisfractuur optreedt, kan ook een oorzaak zijn voor het beschadigen van de zenuw. Gordelroos rond het oor is ook een van de oorzaken, dit wordt dan het syndroom van Ramsey-Hunt genoemd. Bij de verlamming van Bell is er sprake van een reumatische verlamming, deze komt in ruim de helft van de gevallen voor. Oorzaak is dan vaak het herpesvirus dat ook verantwoordelijk is voor de koortslip. Soms is een tekenbeet de oorzaak, waardoor er de ziekte van lyme ontstaat.

Symptomen

Meestal treedt de verlamming aan één gezichtshelft op. Het gezicht krijgt hierdoor een scheef uiterlijk. De spieren vallen uit, daardoor gaat de mondhoek hangen. De plooi tussen mondhoek en neus is niet meer te zien. Het oog kan vaak niet meer gesloten worden. Het oog aan de gezonde helft staat ook wijder dan aan de aangedane helft. Praten en slikken is voor de patiënt niet makkelijk, omdat de mondhoek omlaag hangt en de wang slap is. Vaak is er ook uitval van de smaakzintuigen van de tong.

Behandeling

Bij een middenoorontsteking wordt er anti-biotica voorgeschreven, om de ontsteking te doen verdwijnen. Wanneer er geen verbetering optreedt, kan door middel van een ooroperatie de zenuw ontlast worden. Bij een chronische middenoorontsteking wordt vaak direct geopereerd. Na een ongeluk en een schedelbasisfractuur wacht men vaak af of er vanzelf verbetering optreedt. Zo niet, dan kan er geopereerd worden om de beknelde zenuw weer vrij te maken. Bij gordelroos wordt soms geopereerd. Bij de verlamming van Bell treedt er vaak spontaan herstel op. Dit herstel duurt 6 tot 8 weken. Hoe ouder de persoon, hoe minder groot de kans is op spontane genezing. Belangrijk is om de onderliggende oorzaak aan te pakken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aangezichtsverlamming"

Reacties

Wylleman, 24-05-2015 11:58 #2
Woensdag begon mijn oog te lopen, kon 's avonds niet goed eten, trekkingen in mijn achterhoofd en pijn in mijn oor alles rechts pff
Donderdag naar dokter, cortisone en vitamine B geen verbetering zelfs nog verergerd en zaterdag bloedonderzoek, waarbij de dokter op mijn ongemak een naam op plakte"gezichtsverlamming van Bell".
Nu wil ik daar toch niet bij stilstaan!

Amit, 14-01-2014 01:33 #1
Hallo

had een vraagje! Ik heb echt de zelfde probleem wat ik hier boven lees. Al jaren loop ik met vreselijke chronische pijn wat nooit over is gegaan. 2013 heb ik 2x operaties onder gaan bij de KNO-arts aan mijn neustussenschot, zonder resultaat! Kno arts kon mijn neus niet recht maken. Ze zeiden dat er iets anders aan de hand is.

Nu kom ik zelf achter dat mijn gezicht niet op de juiste positie staat, waardoor linkerkant van mijn gezicht (beperkt) naar rechts duwt tegen mijn neusholte, Kan bijna niet ademen!
Onder mijn ogen blokkeert het ook hele tijd door de scheefstand van mijn gezicht. Heb vreselijke pijn! Mijn onderkaak is ook rechts naar voren. Volume onder mijn ogen is ook naar beneden gezakt wegens de stand van mijn kaken, daardoor krijg ik wallen en strepen onder mijn ogen. ik wil graag weten wat er aan de hand is. zou je mijn alsjeblieft willen helpen?

amit

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 09-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!