InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Galblaasontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling

Galblaasontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling

Galblaasontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling Galblaasontsteking symptomen bestaan uit pijn in de buik, rechts in de buik, net onder de ribben. Andere symptomen van galblaasontsteking zijn onder meer koorts, misselijkheid en braken. Acute galblaasontsteking is een plotselinge ontsteking van de galblaas die ernstige buikpijn veroorzaakt. Bij deze aandoening raakt de wand van de galblaas ontstoken. De galblaas ligt vrijwel geheel verscholen aan de onderkant van de lever. Alleen wanneer de galblaas is vergroot of ontstoken, kan deze bij palpatie (door de arts) worden gevoeld. Wat te doen bij een galblaasontsteking? Bij lichte klachten kan je worden behandeld met pijnstillers en bij ernstige klachten word je in het ziekenhuis behandeld. Soms is het noodzakelijk om de galblaas te verwijderen. De gal wordt in de lever aangemaakt. Een mens kan daarom heel goed zonder galblaas leven. Er zijn een aantal maatregelen die je kunt nemen om de vorming van galstenen te voorkomen, waardoor de kans op een galblaasontsteking afneemt.

Acute galblaasontsteking

Ligging van de galblaas in het lichaam / Bron: Decade3d - anatomy online/Shutterstock.comLigging van de galblaas in het lichaam / Bron: Decade3d - anatomy online/Shutterstock.com

Functie van de galblaas

De galblaas is een peervormig, gespierd zakje dat zich bevindt onder de lever. In de galblaas wordt gal opgeslagen, welke door levercellen wordt geproduceerd. Gal speelt een rol bij onze vetvertering en geeft kleur aan onze ontlasting. De galblaas is niet onmisbaar. Als de galblaas wordt verwijderd, kan de gal rechtstreeks uit de lever in de twaalfvingerige darm stromen.

Galblaasontsteking

Acute galblaasontsteking, ook wel acute cholecystitis genoemd, is een plotselinge ontsteking van de galblaas die ernstige buikpijn veroorzaakt. Bij deze aandoening raakt de wand van de galblaas ontstoken. In veel gevallen raakt de uitgang van de galblaas verstopt door galstenen, als gevolg waarvan het spijsverteringssap gal zich ophoopt in de galblaas en er een ontsteking ontstaat. Ook kan de afsluiting een bacteriële infectie veroorzaken.

Oorzaak acute galblaasontsteking

In ongeveer 90% van de gevallen wordt acute galblaasontsteking veroorzaakt door galstenen in de galblaas. In enkele gevallen komt galblaasontsteking voor zonder galstenen door bijvoorbeeld een ernstige ziekte of - slechts zelden - tumoren van de galblaas. Het is ook mogelijk dat bacteriën, die zich in de galblaas hebben genesteld, de oorzaak zijn. Hierbij kan gedacht worden aan colibacillen of stafylokokken.

Galstenen

Galstenen komen vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Galstenen komen vaker voor bij mensen van boven de veertig. Risicofactoren voor het ontwikkelen van galstenen zijn onder meer overgewicht en een vetrijk dieet.

Complicaties

Een galblaasontsteking kan leiden tot een aantal ernstige complicaties, waaronder een infectie in de galblaas. Ook kan het galblaasweefsel afsterven bij onbehandelde galblaasontsteking, wat weer kan leiden tot een scheur in de galblaas waardoor de galblaas kan barsten. Een scheur in de galblaas kan niet alleen komen door een infectie, maar ook door een vergroting van de galblaas.

Symptomen acute galblaasontsteking

Het belangrijkste symptoom van acute galblaasontsteking is pijn in de buik: rechts in de buik, net onder de ribben. Andere symptomen die kunnen optreden zijn:
  • pijn in de rechterschouder;
  • misselijkheid en braken of een onbehaaglijk gevoel in de bovenbuik, in het bijzonder na het eten van vet of groenten, zoals koolsoorten;
  • koorts en rillingen
  • opboeren;
  • een branderige pijn in de maagstreek en achter het borstbeen;
  • geelzucht (gelige verkleuring van de huid);
  • ontkleuring van ontlasting (omdat er geen gal meer in komt), terwijl de urine donkerbruin wordt.

Complicaties

In zeldzame gevallen wordt de galblaas door de bacteriële ontsteking geperforeerd, hetgeen buikvliesontsteking kan veroorzaken. Voorts kan galblaasontsteking gepaard gaan met een plotselinge ontsteking van de alvleesklier.

Diagnose en onderzoek

Diagnostische onderzoeken die kunnen worden gebruikt voor het stellen van de diagnose galblaasontsteking, zijn onder meer:

Bloedonderzoek

De arts kan bloedonderzoek aanvragen om te zoeken naar tekenen van een infectie of tekenen van galblaasproblemen.

Beeldvormend onderzoek

Onderzoek kan nodig zijn om de galblaas in beeld te brengen, zoals abdominale echografie of computertomografie (CT-scan).

Hepatobiliaire iminodiazijnzuur (HIDA) scan

Een HIDA-scan is een beeldvormend onderzoek waarbij de arts de lever, de galblaas en de galwegen onderzoekt. Een kleine hoeveelheid radioactieve stof wordt in een ander geinjecteerd. Door de 'tracer' krijgt men zodoende een goed beeld van de galproductie en de galstroom. Het onderzoek duurt enkele uren en vindt poliklinisch plaats.

Behandeling acute galblaasontsteking

Schakel bij ernstige buikpijn te allen tijde medische bijstand in. Bij lichte klachten kan de patiënt worden behandeld met pijnstillers en bij ernstige klachten wordt de patiënt in het ziekenhuis behandeld met intraveneus vocht, pijnstillers en een antibioticum. Soms is het medisch noodzakelijk om de galblaas te verwijderen.

Operatie om de galblaas te verwijderen

Omdat een galblaasontsteking of cholecystitis vaak terugkomt, is het uiteindelijk vaak nodig om de galblaas te verwijderen middels chirurgie (cholecystectomie). Cholecystectomie wordt meestal uitgevoerd met een kleine videocamera aan het uiteinde van een flexibele buis. Hierdoor kan de chirurg in je buik kijken en speciale chirurgische instrumenten gebruiken om de galblaas te verwijderen (laparoscopische cholecystectomie). De instrumenten en de camera worden geplaatst door middel van vier sneetjes in de buik, en tijdens de operatie kijkt de chirurg op een monitor om de instrumenten naar de juiste plek te leiden. Een open chirurgie, waarbij een lange snee in je buik wordt gemaakt, is zelden nodig.

Zodra je galblaas is verwijderd, vloeit gal rechtstreeks uit de lever in je dunne darm. Er wordt geen gal meer opgeslagen in de galblaas. Je hebt geen galblaas nodig om normaal te kunnen leven.

Prognose

Het verwijderen van de galblaas en galstenen voorkomt verdere galaanvallen. De gal wordt door de lever aangemaakt. Daarom kan een mens goed leven zonder galblaas. Na verwijdering van de galblaas stroomt de galvloeistof rechtstreeks naar de dunne darm. Als de galblaas perforeert, is mortaliteit (sterfte) 30%. Onbehandelde acute acalculeuze cholecystitis (dat is acute cholecystitis bij iemand die geen galstenen heeft) is levensbedreigend en wordt in verband gebracht met tot 50% kans op sterfte.

Controle

Patiënten die cholecystectomie hebben ondergaan, moeten binnen 2 weken na ontslag uit het ziekenhuis terugkomen voor controle. Patiënten moeten worden bevraagd over de aanwezigheid of afwezigheid van misselijkheid, braken en buikpijn, evenals hun vermogen om voeding en vloeistoffen in te nemen. De wond moet worden gecontroleerd op erythema (roodheid), afscheiding, of pijn. Daarnaast dienen er geen tekenen van geelzucht aanwezig te zijn.

Bij patiënten die percutane cholecystostomy is uitgevoerd, mits er geen galstenen aanwezig zijn en cholangiogram liet octrooi galblaasbuis, moet de buis worden verwijderd in 6 tot 8 weken.

Preventieve maatregelen

Je kunt het risico op cholecystitis of galblaasontsteking verminderen door het nemen van de volgende maatregelen om galstenen te voorkomen:

Langzaamaan gewicht verliezen / Bron: Istock.com/VladimirFLoydLangzaamaan gewicht verliezen / Bron: Istock.com/VladimirFLoyd
Langzaam afvallen
Snel gewichtsverlies kan het risico van galstenen verhogen. Als je wilt afvallen, streef er dan naar om niet meer dan 0,5 tot ongeveer 1 kilo per week kwijt te raken.

Zorg voor een gezond gewicht

Overgewicht verhoogt het risico op galstenen. Om een gezond gewicht te bereiken, moet je de inname van calorieën verminderen én meer calorieën verbranden door verhoogde lichamelijke activiteit. Zorg voor een gezond gewicht door goed en gezond te eten en dagelijkse lichaamsbeweging.

Kies een gezond dieet

Diëten met veel vet en weinig vezels kan het risico van galstenen verhogen. Om het risico op galstenen te verminderen, kies een dieet met veel fruit, groenten en volkoren granen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Galblaasontsteking en operatieGalblaasontsteking en operatieGlablaasontsteking of cholecystis, een ontsteking van de galblaas. De galblaas ligt aan de onderkant van de lever en kan…
Galblaasontsteking: symptomen, diagnose en behandelingGalblaasontsteking: symptomen, diagnose en behandelingEen galblaasontsteking (cholecystitis) is een ontsteking aan de muur van de galblaas. De ontsteking treedt meestal op bi…
Galblaasaandoeningen: oorzaak en behandelingGalblaasaandoeningen: oorzaak en behandelingIn de galblaas, een peervormig orgaantje net onder de lever gelegen, wordt de gal geconcentreerd en bewaard. De gal word…
Galaanval: symptomen, oorzaak en galaanval voorkomenGalaanval: symptomen, oorzaak en galaanval voorkomenEen galaanval wordt vaak veroorzaakt door de aanwezigheid van galstenen. Minder vaak voorkomende oorzaken van een galaan…
Acute buikpijn bij volwassenen boven de veertig jaarDe meest voorkomende oorzaak van acute buikpijn in deze leeftijdsgroep zijn galsteen- en niersteenkolieken. Appendicitis…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/monkeybusinessimages
  • Epocrates. Cholecystitis. https://online.epocrates.com/diseases/7851/Cholecystitis/Prognosis (ingezien op 12-2-2017)
  • Mayo Clinic. Cholecystitis: Prevention. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cholecystitis/basics/prevention/con-20034277 (ingezien op 19-12-2016)
  • Mayo Clinic. Cholecystitis: Tests and diagnosis. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cholecystitis/basics/tests-diagnosis/con-20034277 (ingezien op 19-12-2016)
  • Mayo Clinic. Cholecystitis: Treatments and drugs. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cholecystitis/basics/treatment/con-20034277 (ingezien op 19-12-2016)
  • Afbeelding bron 1: Decade3d - anatomy online/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/Jovanmandic
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/VladimirFLoyd

Reageer op het artikel "Galblaasontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling"

Reacties

Karin Lotterman, 18-07-2013 12:24 #4
Ongeveer een 5 maanden geleden een acute galblaasontsteking gehad. Door plaatsing van een galdrain is de klacht verdwenen. Een nare bijeenkomst daarvan is dat mijn stoelgang stukken slechter is geworden. Voor de galblaasontsteking ging ik elke dag naar het toilet en had normale ontlasting. Nu na deze ontsteking kan ik soms dagen niet naar het toilet, het andere moment heb ik weer hele dunne ontlasting en ik heb veel last van krampen in de darmen. Soms gepaard met misselijkheid en een behoorlijk opgeblazen gevoel. Heb nu van de HA Macrogol en Electrolyten 13,7 G TEVA gehad, maar met weinig resultaat en veel krampen in de buiků Wil graag iets anders proberen op homeopatische basis, maar is dat wel verstandig?

Met vriendelijke groet,
Mevrouw Lotterman-de Nijs.

Marietje Goes, 13-05-2013 19:34 #3
Vanmorgen opgestaan met krampgevoel in mijn maag vlak onder mijn ribben. Kan niet tegen vet eten en heb daarna last van een opgeblazen gevoel in mijn buik. Veel last van boeren en winden. Er is in het verleden geconstateerd dat er een grote galsteen zit maar dat die niet verwijderd hoeft te worden als ik er geen last van zou hebben. De hele dag echter warmteaanvallen gehad tot transpireren toe. Kan niet goed lopen en zitten. Pijnstiller ingenomen (panadol) de pijn is twee uur weggeweest. Komt nu weer opzetten. Kan kleine hoeveelheden wel eten. Ben de hele dag een beetje duizelig geweest.Is dit een galblaasontsteking?

Lies Wijfje, 20-07-2012 09:13 #2
Bij een alvleesklierontsteking is daar een indicatie voor Hoe lang zoiets kan duren voor de ontsteking verdwenen is? Is vermoeidheid hierbij altijd aanwezig?
Groet Lies Reactie infoteur, 21-07-2012
Het blijkt dat bij driekwart van de patiënten met chronische alvleesklierontsteking last heeft van vermoeidheid, hetgeen invaliderend kan werken (bron: prof.dr. Gijs Bleijenberg jn zijn afscheidsrede, getiteld 'De ene vermoeidheid is de andere niet, of toch wel…?'). Herstel is afhankelijk van de aard en de oorzaak van de klachten. U kunt deze vraag het beste aan uw behandeld arts voorleggen.

Jamshidi, 02-07-2011 14:36 #1
Ruim 2 maanden terug is bij mij Gal stenen geconstateerd en inmiddels lopen heen en weer voor dieverse onderzoeken op advies van de specialist die naar verzoek van mijn huisarts deze stenen zou moeten gaan verwijderen. Betreffende specialist houdt het mening dat hij zeker wil zijn dat aanhoudende pijn en klachten geen directe gevolg geheel of gedeeltelijk verband houden met mijn Allergieën of eventueel magklachten.
Na een blaz test met Melk bleek dat ik inderdaad allergische ben voor melk producten en bij het andere onderzoek heeft men niks zichtbaar in mijn mag met camera kunnen vinden en alles pik en bel in orde leek te zijn. Wat betreft derder bloed test, tot op heden heb ik geen nieuws of erin iets te zien is.

Mijn vraag aan u of uw collega specialist is: Ik voldoe aan alle symptomen behalve dat de kern van de pijn niet aan de rechter zijd onder mijn borst zit, maar onder mijn linker borst. Hoe is dat te verklaren en te benoemen? Reactie infoteur, 02-07-2011
Bij pijn op de borst is het raadzaam z.s.m. uw huisarts te raadplegen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Galblaasaandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!