InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spider naevus/spinnekop, rood spinnetje op huid: verwijderen

Spider naevus/spinnekop, rood spinnetje op huid: verwijderen

Spider naevus/spinnekop, rood spinnetje op huid: verwijderen Een spider naevus of spinnenkop is een veel voorkomende goedaardige vasculaire afwijking. Een spider naevus wordt gekenmerkt door een centraal rood vaatbultje met uitwaaierende klein bloedvaatjes waardoor het geheel wat weg heeft van een spinnetje (zie foto). De wijze waarop het ontstaat is nog steeds niet duidelijk. Een verhoogd oestrogeengehalte in het plasma draagt vermoedelijk bij aan het ontstaan ervan. De plekjes zijn volkomen onschuldig. Vanuit medisch oogpunt is behandeling niet nodig.

Spider naevus

Spider naevus - inleiding

Een spider naevus is een courante goedaardige asymptomatische vasculaire huidafwijking, die bij ongeveer 10-15% van alle gezonde volwassenen en kinderen aanwezig is. Er kan sprake zijn van één spider naevi, maar er kunnen ook meerdere plekken aanwezig zijn. De naam spider naevus komt voort uit de fysieke verschijning, die wordt gekenmerkt door een centraal rood vaatbultje met uitwaaierende klein bloedvaatjes waardoor het geheel wat weg heeft van een spinnetje (zie afbeelding).

De laesies variëren in grootte van 0,5 tot 1,5 centimeter in diameter. De roodheid is wegdrukbaar: door op de centrale arteriole te drukken, wordt het bloed uit de vaatjes geduwd. Bij loslaten vullen de vaatjes zich weer onmiddellijk van binnen naar buiten. De voorkeurslocaties voor spinnenkopjes bij volwassenen zijn de blootgestelde delen van het lichaam, zoals het gezicht, de nek, het bovenste deel van de romp (boven de tepellijn), en de armen. Bij kinderen worden ze vaak gezien op de ruggen van de handen en de vingers.

De Latijnse benaming is 'naevus araneus'.

Levercirrose / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock.comLevercirrose / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock.com

Oorzaak spider naevus

De wijze waarop het ontstaat is nog steeds niet duidelijk. Een verhoogd oestrogeengehalte in het plasma draagt vermoedelijk bij aan het ontstaan ervan. Het blijkt dat vooral zwangeren en vrouwen die orale anticonceptie gebruiken één of meerdere spider naevi hebben, welke vaak verdwijnen in de periode na de bevalling of na het stoppen met orale anticonceptie. Vermoedelijk is de afwijking eerder een verwijding van pre-existente bloedvaten, dan een nieuwgroei van kleine bloedvaten (neovascularisatie).¹ Spider naevi worden ook in verband gebracht met thyreotoxicose (een toestand waarbij er een teveel aan schildklierhormoon circuleert) en levercirrose.

Symptomen spider naevus

Een spider naevus zijn rood met een kleine centrale arteriole (vaatbultje), omringd door uitwaaierende arteriolen (kleine bloedvaatjes). Soms kan alleen het centrum aanwezig zijn, zonder de 'poten' van het spin. De afwijking is vaak 0,5 tot 1,5 centimeter in diameter. De gehele leasie kan weggedrukt worden door op de centrale arteriole te drukken en bij loslaten vullen de vaatjes zich weer onmiddellijk van binnen naar buiten. De laesies komen het meest voor in kwetsbare gebieden van de huid, bij volwassenen vooral in het gezicht, de nek, het bovenste deel van de romp en de armen. Bij kinderen komen ze vaak voor op de vingers en handen.

Diagnose en behandeling

De diagnose kan door de huisarts op het blote oog gesteld worden. De plekjes zijn volkomen onschuldig. Desalniettemin kan om behandeling verzocht worden vanwege cosmetische redenen. Veel spider naevi verdwijnen na verloop van tijd spontaan. Bij vrouwen verdwijnen ze vaak spontaan binnen 6 weken tot 9 maanden na de geboorte van een kind of na het stoppen met orale anticonceptiva. Behandeling kan bestaan uit dunnenaald-elektrocoagulatie of lasercoagulatie, waarbij de centrale arteriole wordt dichtgebrand. Coagulatie kan een klein littekentje in de huid achterlaten, lasertherapie normaal gesproken niet.

Wanneer er sprake is van een achterliggende aandoening, is verder onderzoek en behandeling noodzakelijk.

Noot:
  1. M.H. Schuring: Spidernaevus, in: Kleine kwalen in de huisartspraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010, p.74.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Vijverberg; thuishaven van de 'Superboeren'De Vijverberg is het stadion van voetbalclub De Graafschap, ook wel bekend onder de geuzennaam 'superboeren'. De Vijverb…
Naevus anemicus: plaatselijke verbleking (bleke plek) huidNaevus anemicus: plaatselijke verbleking (bleke plek) huidNaevus anemicus is een aangeboren afwijking van de huid, die wordt gekenmerkt door een plaatselijke 'verbleking' van de…
Goedaardige huidgezwellenEen goedaardig huidgezwel is een ophoping van bepaalde cellen die er anders uitziet dan de rest van de huid. Er zijn vee…
Angst voor spinnenAngst voor spinnenAngst voor spinnen: de meeste mensen vinden spinnen helemaal niks. Ze heben er angst voor en gaan ze het liefst uit de w…
Spitz naevus: goedaardige roze-rode moedervlek bij kinderenSpitz naevus: goedaardige roze-rode moedervlek bij kinderenEen Spitz naevus is een goedaardige, veelal rozerood bol gezwelletje, met glad oppervlak. Het komt overwegend bj kindere…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Herbert L. Fred, MD And Hendrik A. Van Dijk, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • M.H. Schuring: Spidernaevus, in: Kleine kwalen in de huisartspraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010, p.74-76.
  • Afbeelding bron 1: Alila Medical Media/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Spider naevus/spinnekop, rood spinnetje op huid: verwijderen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 20-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vlekken in gezicht
Medische informatie…
Schrijf mee!