InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van maretak

De geneeskracht van maretak

De geneeskracht van maretak De maretak kent een scala aan legendarische, magische toepassingen. Deze mogen zeer doeltreffend zijn geweest in andere tijden maar tegenwoordig wordt daar weinig waarde meer aan gehecht. In de geneeskunde draait het nu om wetenschappelijk verkregen resulaten. Er zijn honderden wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de combinatie van maretak en chemokuur of bestraling. Alle onderzoeken wijzen uit dat maretak inderdaad de genezing van kanker bevordert. Het doodt kankercellen en reguleert het immuunsysteem in de mens.
Botanische tekening maretak / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Botanische tekening maretak / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Inhoud:

Naamgeving maretak

In wetenschappelijke kringen worden voor planten Latijnse namen gebruikt zodat in ieder land men 100% zeker weet over welke plant het gaat. De Latijnse naam van maretak is Viscum Album. Viscum komt van het Latijnse woord ´viscus´ wat ´kleverig´ betekent. Het vruchtvlees van de bessen van maretak is zo kleverig dat het werd gebruikt als vogellijm; vogeltjes die op een stok zaten waar de maretakbes was opgesmeerd kunnen als ze klein genoeg zijn daar niet meer vanaf komen. ´Album´ betekent ´wit´ wat slaat op de kleur van de bessen. Het Nederlands kent een aantal bijnamen voor maretak: Mistel, Vogellijm, Duivelsnest, Duivelsgras, Boomkruid, Boomgras, Hamspoen, Haamspeen, Hamschel, Heksennest, Holster, Hulster, Mattekruid, Raams, Donderkruid, Heksenbezem, Kerstenhout, Lijmkruid, Maertacken, Marrentakken, Priemst, Raamsch, Slangentong en Viscus.

Rudolf Steiner

Maretak als anti-kankermedicijn komt uit de antroposofische hoek. Rudolf Steiner was het die als eerste maretak als antikankermiddel aanwees. Zijn opmerking blijkt volledig waar te zijn. Maretak kan inderdaad volgens tal van onderzoeken de werkzaamheid van chemokuur en bestralingskuur vergroten. Vroeger las men in de vorm van een plant de medicinale werking. Maretak is een halfparasitaire plant die voorwoekert op stoffen die andere planten uitscheiden. Deze woekering is gelijk aan de woekering van een kankercel; vandaar dat maretak kanker geneest. De wetenschap die zegt dat de uiterlijke kenmerken van planten de medicinale werkzaamheid aanwijzen heet de signatuurleer.

Werkzame stoffen maretak

Van de maretak worden enkel de twijgjes gebruikt die geoost zijn voordat de besjes aan de plant komen. De dikke basale stengels worden niet gebruikt. In maretak zitten verschillende aminen waaronder choline, histamine en tyramine. Het bevat onder andere het aminozuur GABA. Daarnaast zitten er polypeptiden in die bestaan uit 46 aminozuren. Het bevat taninnen in de vorm van polyfenolen. Diverse flavonoïden waaronder glycosiden van quercetine zitten in deze plant. Voorts bevat het lectinen, fenylpropaanderivaten, lignanen, fytosterolen en zure polysacchariden. In minder belangrijke hoeveelheden bevat maretak: fenmolzuren, triterpenoïden, saponinen, alkaloïden, de mineralen magnesium, calcium, zink en seleen, beta-amyrine en oleanolzuur.

Maretak bij hoge bloeddruk en aanverwante klachten

Maretak is een mild bloeddrukverlagend of -regulerend middel. Als je hoge bloeddruk hebt, verlaagt maretak de bloeddruk. Dat komt me name doordat het bloedvatenverwijdend werkt. Dat heeft te maken met de werking die het heeft op het zenuwstelsel. De spieren die de bloedvaten omringen kunnen door al te grote spanningen de bloedvaten vernauwen. Maretak helpt dit op te heffen alsmede de krampen die bloedvaten soms kunnen hebben. In verband met deze geneeskrachtige activiteit wordt maretak door fytotherapeuten ingezet bij de volgende indicaties:
  • Matige hypertensie of hoge bloeddruk,
  • Klachten die met hoge bloeddruk gepaard gaan zoals: hoofdpijn, duizeligheid, hartkloppingen, oorsuizingen, nervositeit, vagere hartstreekklachten,
  • Preventie van aderverkalking,
  • Preventie hart- en vaatziekten,
  • Slechte bloedsomloop en gevolgen daarvan zoals oorsuizingen, duizeligheid, winterhanden en -voeten, syndroom van Raynaud, vaatspasmen, migraine.
  • Bloemdsomloopstoornissen door vaatspasmen als overgangsklacht.

Maretak als hartversterking

Maretak is een hartversterkend middel. Het vertraagt de hartslag en kalmeert het hart. Dat komt onder meer door de acetylcholinen die de parasympaticus, een zenuw, prikkelen. Omdat de bloedvaten verwijd worden is er geen sprake van een te lage hartslag; het bloed blijft in gelijke hoeveelheden rond gepompt worden. Door deze medicinale werkzaamheid kan maretak door fytotherapeuten worden voorgeschreven bij:
Maretak blijft ´s winters groen / Bron: David Monniaux, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Maretak blijft ´s winters groen / Bron: David Monniaux, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Nerveuze hartklachten, functionele hartklachten,
  • Hartkloppingen, te snelle hartslag,
  • Hartritmestoornissen zonder organische oorzaak, bijvoorbeeld tijdens menopauze.

Maretak brengt rust

Maretak is een rustgevend en kalmerend middel. Het ontspant spieren waardoor je rustiger in je vel zit. Daarnaast is het een goed werkend kramopheffend middel. Bovendien is het een tonicum voor de zenuwen in die zin dat het de overdracht van zenuwprikkels meehelpt. Om deze redenen kan een fytotherapeut besluiten het in te zetten bij:
  • Krampen, kinkhoest,
  • Adjuvans bij astma,
  • Adjuvans bij convulsies of stuipen bij kinderen,
  • Nervositeit, stress, zenuwzwakte,
  • Zenuwinzinking, hysterie, uitputting.

Overige medicinale werkzaamheden maretak

  • Omdat maretak een weerstandverhogend middel is doordat het de thymus activeert, de activiteit van de T-cellen verhoogt en de macrofage fagocytose vergroot, wordt het ingezet bij slechte weerstand tegen infecties.
  • De bloedstelpende werking maakt het een goed middel bij abnormale menstruatiebloedingen
  • Daarnaast kan de bloedstelpende werkzaamheid neusbloedingen voorkomen wanneer deze in pathologische frequentie terugkeren.
  • De ontstekingsremmende werking maken het een door middel van injecties inzetbaar middel bij artrose, artritis en jicht.

Maretak / Bron: Albertyanks Albert Jankowski, Wikimedia Commons (Publiek domein)Maretak / Bron: Albertyanks Albert Jankowski, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Injecties tegen kanker

Alhoewel er al divers wetenschappelijk onderzoek is verricht is er meer onderzoek nodig naar de anti-kankerwerking van maretak. Deze werking geschiedt middels injecties met een verdunning op basis van bessen, takjes, bladeren, bloeisel, scheuten en knoppen. Deze worden vlak onder de huid ingespoten en zeer zelden in de bloedbaan. De tot nu toe uitgevoerde onderzoeken laten blijken dat maretak-injecties inderdaad helpt maar er is nog geen genoeg bewijs om keihard te kunnen zeggen dat het kanker geneest. Er zijn verschillende werkzaamheden in maretak die het een anti-kankermiddel maken. Tumors worden tegengewerkt door stoffen in maretak. Daarnaast wordt het immuunsysteem verbeterd zodat het lichaam zelf kanker kan bestrijden. T-cellen, die voor een groot deel ons immuunsysteem bepalen, worden gestimuleerd in hun werking. Apoptose, of de dood van kankercellen, wordt gestimuleerd. De secretie van cytokine wordt verhoogd en de interferonproductie wordt gestimuleerd. Dat zijn slechts een aantal van de werkzaamheden die maretak tegen kankertumors uitvoert. Om deze medicinale kenmerken worden medicijnen op basis van maretak voorgeschreven bij de volgende indicaties:
Besjes maretak / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Besjes maretak / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afremmen van kanker,
  • Ondersteunen reguliere kankertherapie,
  • Eierstok-, baarmoeder-, long-, borst-, darm-, blaas- en maagkanker(verlengt levensverwachtig en kwaliteit),
  • Adjuvante therapie bij HIV, seropositiviteit.

Raadpleeg een fytotherapeut

Wie maretak als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Maretakextracten en medicijnen in de vorm van moedertinctuur, poeder, nebulisaat, vloeibaar extract, zalf, crème en capsule dienen alleen op voorschrift van bevoegden aangewend te worden. Een fytotherapeut kan daarover meer vertellen net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Daarnaast bestaan er heilzame combinaties met kruiden. Sommige kruiden kunnen elkaars werkingen versterken; dat wordt synergie genoemd. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maretak, een 'tegendraadse' plant'Niets aan deze plant is normaal', aldus botanicus Karl von Tubeuf die begin 19e eeuw als eerste een uitgebreide monogra…
Natuurlijke behandeling van hoge bloeddruk: maretak en Q10Natuurlijke behandeling van hoge bloeddruk: maretak en Q10Hoge bloeddruk natuurlijke behandeling: maretak, Q10, meidoorn. Eén op de tien Nederlanders heeft hoge bloeddruk (hypert…
Maretak, spiritueel en rationeelMaretak, spiritueel en rationeelMaretak, mistel, Viscum album. Een bijzondere plant met een spirituele en rationele betekenis voor de mens.
Genezende werking van MaretakGenezende werking van MaretakHet meest doeltreffend wapen tegen kanker zit wellicht in de patiënt zelf: het afweersysteem. Dit systeem heeft van natu…
Hoge bloeddruk en kruidenBloeddruk! Druk van het bloed. Probeer je dat eens voor te stellen. Een dikke rode vloeistof die door elastische buizen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: David Monniaux, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst
  • Maretak tegen borst- en baarmoederkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2711058/
  • Maretak tegen blaaskanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16886633
  • Maretak tegen kanker in het algemeen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11347286
  • Maretak induceert dood kankercellen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15547686
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Afbeelding bron 2: David Monniaux, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Albertyanks Albert Jankowski, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van maretak"

Reacties

Th Vas Dias, 17-12-2017 12:50 #4
Ik heb 6 jaar geleden een hartstilstand gehad. Ik heb nu een ICD en slik 6 verschillende medicijnen + Visoliecapcules + Vitamine D3. Kan ik met Viscum Album Mijn medicijnen verminderen?

Neijnens, 29-06-2016 19:03 #3
Vraag
Graag zou ik willen weten of ik maretak thee met statine 10mg en bromazepam 3mg mag gebruiken. Maretak zou ik willen drinken voor hoge bloeddruk. Hopelijk kunt u mij hierop antwoord geven.
Al bij voorbaat dank. Grt Thea. Reactie infoteur, 08-09-2016
Theoretisch gezien zou dat moeten kunnen echter, het is raadzaam om een fytotherapeut of natuurgeneeskundige in de arm te nemen. Niemand kan een medisch advies geven op basis van enkele gegevens.

E. Poppema, 27-04-2016 13:13 #2
Vraag:
Graag zou ik willen weten waar ik een injectie met maretak voor artose (in de nekwervel) zou kunnen krijgen?
Met vr. groet,
Elise Poppema Reactie infoteur, 08-09-2016
Dat moet je toch echt aan een arts vragen en niet aan een medisch journalist / onderzoeker.

R. Wien, 20-04-2016 18:14 #1
Hallo
Mag ik maretak Thee gebruiken als ik het medicijn Hydrochloortiazid gebruik (12,5 mg)? Ik heb Maretak als poedervorm en maak er thee van maar mag dat samen met mijn medicijn?
Hoop dat u mij kan informeren.

vriendelijke groet
R.wien Reactie infoteur, 08-09-2016
Het gebruik van maretak wordt afgeraden als je bloeddrukverlagende medicijnen gebruikt.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 04-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!