InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Fosfor, het allesregulerende mineraal

Fosfor, het allesregulerende mineraal

Fosfor, het allesregulerende mineraal Fosfor is een belangrijk mineraal dat 1% van ons lichaamsgewicht uitmaakt. Fosfor zit in elke lichaamscel. Fosfor speelt een belangrijke rol in tal van lichaamsprocessen. Na calcium is fosfor het meest voorkomende mineraal in ons lichaam. Fosfor zit ruim voldoende in ons eten maar soms zelfs teveel. Wie veel frisdrank drinkt, vlees eet en zich te goed doet aan voorverpakte maaltijden loopt een grotere kans op het krijgen van ziekten door fosforoverschotten dan wie zich van natuurlijke voeding en drank voorziet. [INDEX+Inhoud:]

Wat doet fosfor?

Fosfor is belangrijk voor de aanmaak van onze botten, de spijsvertering, de aanmaak van hormonen, het formeren van proteïnen, het opnemen van voedingsstoffen uit voedsel en het reparatievermogen van cellen. Vele chemische reacties zijn afhankelijk van het fosforgehalte in het lichaam. Op het gebnied van nutritie gaan chemische reacties van fosfor vooral gepaard met de omzettingen van vitaminen uit het B-complex.

Knoflook bevat fosfor.
Knoflook bevat fosfor.

Goede fosforbalans is belangrijk

Fosfor helpt de opbouw van genetisch DNA- en RNA-materiaal. Daarnaast zorgt fosfor voor de balans van andere mineralen zoals jodium, magnesium en zink. De fosforbalans is een belangrijke voorwaarde voor een goede gezondheid. Deze balans kan door alcoholmisbruik en een hele rits van verschillende medicijnen worden verstoord. Overdreven veel alcohol drinken kan leiden tot een fosfortekort. Medicijngebruik kan of een tekort veroorzaken of een fosforoverschot. Dat kan leiden tot allerlei lichamelijke en psychische problemen.

Fosfortekort

Een tekort aan fosfor kan tot een groot aantal ziekten leiden, van tandpijn, gewrichtspijn en oncontroleerbare spiercontracties tot psychische aandoeningen als ongevoeligheid en woede-aanvallen. Vermoeidheid kan ook een gevolg van fosfortekorten zijn. Fosfor is samen met calcium en magnesium nodig voor de botaanmaak. Een tekort aan fosfortoevoer of een overkill aan calcium kan derhalve tot broze botten leiden.

Broccoli bevat fosfor.
Broccoli bevat fosfor.

Fosforoverschot

Een ziekte door een tekort aan fosfor is met het westerse voedingspatroon moeilijker om op te lopen dan een ziekte door een overschot aan fosfor. Fosfor zit namelijk veel in voorbewerkte dranken zoals frisdranken, voorverpakte maaltijden en vlees. Een fosforoverschot kan leiden tot verkalking van de organen, met name de nieren. Teveel fosfor kan direct leiden tot diarree. De vitamine D-productie komt in gevaar door een teveel aan fosfor.

Pas op met frisdrank en vlees

In frisdrank en vlees zit relatief veel fosfor. Omdat fosfor van nature samen voorkomt met calcium raakt door het nuttigen van deze voedingsstoffen de balans tussen calcium en fosfor verstoord, wat leidt tot het constateren van het lichaam dat er een calciumtekort is om alle chemische processen in het lichaam te kunnen uitvoeren. De reactie van het lichaam is om calcium uit de botten te halenen wat kan leiden tot zwakkere botten en tanden. De nieren halen het overtollige fosfor normaal gesproken uit het bloed. Maar mensen met een nierprobleem hebben een verminderde nierfunctie. Daarom moeten nierpatiënten extra oppassen met het drinken van frisdrank en het eten van vlees

Waar zit natuurlijke fosfor in?

Over het algemeen zit fosfor veel in hele graankorrels. Muesli en biologisch brood zijn uitstekende bronnen van fosfor. Dit mineraal zit ook veel in kaas, zaden en noten. Bovendien bevatten peulvruchten veel fosfor. Het voordeel van fosfor uit plantaardige voeding is dat de balans calcium-fosfor niet wordt verstoord. Calcium zit namelijk ook veelvuldig in plantaardige voeding. Omdat fosfor en calcium samen nodig zijn voor verschillende chemische processen in het lichaam is het beter voor de gezondheid om ze samen te eten.
  1. Hele granen zoals de volle tarwekorrel,
  2. Pompoenpitten en meloenzaden,
  3. Kaas,
  4. Pindakaas,
  5. Mais,
  6. Sesamzaad
    Sesamzaad
    Broccoli,
  7. Zonnebloempitten,
  8. Sesamzaad,
  9. Lijnzaad,
  10. Knoflook,
  11. Peulvruchten,
  12. Noten en
  13. Gedroogde vruchten.

Fosfor uit plantaardige bron is het best

Wetenschappers stellen dat fosfortekorten bijna niet voorkomen maar veel mensen eten toch niet de juiste vorm van fosfor. Natuurlijke ingrediënten met fosfor eten is namelijk iets anders dan de fosfor nuttigen die voorbewerkte producten komen. Gezonde fosfor zit vooral in peulvruchten, noten, hele granen, zilvervliesrijst en zaden. Fosfor zit ook in door mensen gemaakte spullen, vooral frisdranken als cola, sinas, cassis, bitter lemon en dergelijke maar dat is een ander type fosfor dat juist een goede gezondheid tegenwerkt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat fosfor uit bewerkte dranken en voeding het calcium uit het lichaam doet onttrekken.

Lees verder

© 2012 - 2014 Tom008, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fosfor of fosfaat: fosfortekort/fosfaattekort en voedingFosfor of fosfaat: fosfortekort/fosfaattekort en voedingFosfor is een mineraal en samen met het mineraal calcium geeft het stevigheid aan de botten en de tanden. De belangrijks…
Het mineraal: FosforHet mineraal: FosforFosfor is een macro-mineraal. Mineralen zijn net zo belangrijk als vitaminen voor ons lichaam. Het is belangrijk om er v…
Melk is goed voor elkMelk is goed voor elk‘Melk is goed voor elk’ is de alom bekende slogan. Het goede van melk zit in de bouwstoffen. In welke, leest u hier.
Vrouw en voeding: mineralen macronutriëntenVrouw en voeding: mineralen macronutriëntenEvenwichtige en gezonde voeding voor een vrouw bestaat uit voldoende eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen, minerale…
Eigenschappen en toepassingen van fosforFosfor is een scheikundig element met symbool P. Het is een niet-metaal dat in verschillende kleuren kan voorkomen waarv…
Bronnen en referenties
  • http://health.nytimes.com/health/guides/nutrition/phosphorus-in-diet/overview.html
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=george&dbid=100
  • http://www.healthy.net/scr/article.aspx?ID=2061
  • http://www.kidney.org/atoz/content/phosphorus.cfm
  • http://www.livestrong.com/article/423979-high-phosphorus-intake-human-health-risk/
  • http://www.fitday.com/fitness-articles/nutrition/vitamins-minerals/9-foods-rich-in-phosphorus.html
  • http://www.umm.edu/altmed/articles/phosphorus-000319.htm
  • Foto sesamzaad; wikimedia commons
  • Overige foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Fosfor, het allesregulerende mineraal"

Infoteur: Tom008
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!