InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoge bloeddruk verlagen zonder medicijnen: voeding, dieet

Hoge bloeddruk verlagen zonder medicijnen: voeding, dieet

Hoge bloeddruk verlagen zonder medicijnen: voeding, dieet Hoge bloeddruk verlagen zonder medicijnen: voeding, dieet en leefstijl. Het is niet altijd nodig om medicijnen voorgeschreven te krijgen om de bloeddruk te verlagen. Door het maken van veranderingen in levensstijl, kan de bloeddruk in belangrijke mate verlaagd worden en het risico op hart-en vaatziekten worden verminderd. Ook wanneer de bloeddruk normaal is, kan verandering van levensstijl gewenst zijn. De bloeddruk gaat omhoog naarmate iemand ouder wordt, vooral met een ongezond eetpatroon. Wat moet je doen of niet doen en wat moet je eten of juist niet eten om de bloeddruk te verlagen?

Hoge bloeddruk verlagen zonder medicijnen

Hieronder beschrijven we een aantal wijzigingen die u kunt aanbrengen in uw levensstijl, teneinde uw bloeddruk te verlagen of het onder controle te houden.

Gewichtsverlies bij overgewicht

Het is bekend dat overgewicht een risicofactor voor hart- en vaatziekten vormt. Bovendien verhoogt de bloeddruk vaak als het gewicht toeneemt. Het verlies van slechts 5 kilo kan al bijdragen tot het verminderen van uw bloeddruk. In het algemeen, hoe meer gewicht u verliest, des te lager uw bloeddruk. Het verliezen van gewicht maakt ook het gebruik van hoge bloeddruk medicatie doeltreffender. Bepaal samen met uw arts of diëtist uw streefgewicht en overleg wat voor u de beste manier is om dit te bereiken en te behouden.

Doe regelmatig aan lichaamsbeweging

Dagelijks gedurende ten minste een half uur regelmatige lichamelijke activiteit, is een goede remedie tegen hypertensie. Het kan in korte tijd uw bloeddruk in belangrijke mate verlagen. Als u een inactief bestaan leidt, kan dagelijkse lichaamsbeweging uw bloeddruk al binnen een paar weken verlagen.

Volg het DASH-dieet

Met het uit Amerika overgewaaide DASH-dieet kunt u binnen twee weken tijd uw bloeddruk aanzienlijk verlagen. DASH staat voor Dietary Approaches to Stop Hypertension (http://dashdiet.org). Het is beslist geen dieet om af te vallen, maar het betreft een voedingswijze die neerkomt op gezond eten door veel fruit, groenten, volle granen en vetarme zuivelproducten, inclusief vlees, vis, gevogelte, noten en bonen. Men moet flink minderen in het gebruik van zout, verzadigd vet, snoep en rood vlees. Het heeft niet alleen een positief effect op de bloeddruk, maar op de algehele gezondheid.

Verminder het gebruik van natrium

Een te hoog zoutgebruik wordt vaak geassocieerd met hypertensie. Natrium komt van nature in de meeste voedingsmiddelen voor. De meest voorkomende vorm van natrium is natriumchloride, dat bekend staat als keukenzout. 1 Gram keukenzout levert ongeveer 400 milligram natrium. Voorheen werd bij de behandeling van een hoge bloeddruk een zoutbeperkte of zoutarme voeding voorgeschreven. Inmiddels is bekend dat een zoutarm dieet niet bij iedereen de bloeddruk verbetert. Studies hebben uitgewezen dat slechts 30 à 40% van de mensen gevoelig is voor zout. Mensen die gevoelig zijn voor zout, zullen merken dat de bloeddruk daalt als zij hun zoutinname beperken. Dit kunt u voor uzelf vaststellen door twee à drie weken een natriumarm dieet te volgen en daarna te beoordelen of uw bloeddruk is gedaald. Het is overigens een algemene aanbeveling van de Gezondheidsraad om matig te zijn met zout.

Beperk de hoeveelheid alcohol

In diverse studies is aangetoond dat het verminderen van alcoholgebruik de bloeddruk met 5-10 mm Hg kan verlagen. Hypertensiepatiënten doen er verstandig aan het gebruik van alcohol te beperken tot maximaal twee consumpties per dag.

Stop met roken en voorkom passief roken

Roken is met stip de grootste risicofactor als het gaat om hartaandoeningen en hypertensie. Daarom is het aan te bevelen te stoppen met roken en om meeroken te voorkomen. Meeroken of passief roken is het inademen van rook geproduceerd door andermans sigaretten, pijpen of sigaren.

Beperk cafeïnegebruik

De rol die cafeïne speelt in de bloeddruk is nog steeds discutabel. Recent onderzoek lijkt echter uit te wijzen dat een kleine hoeveelheid koffie of een andere cafeïnehoudende drank reeds volstaat om de bloeddruk in de slagaders te verhogen en ze minder soepel te maken. Dit kan op lange termijn leiden tot hoge bloeddruk. Cafeïne verhoogt de bloeddruk binnen 2 uur en maakt de wand van de slagaders rigider.

Gebruik niet meer dan 200 milligram cafeïne per dag, dat is ongeveer twee kopjes koffie. Veel pijnstillers bevatten eveneens cafeïne. Bedenk dat de hoeveelheid cafeïne in die pijnstillers soms vrij hoog is.

Verminder stress

Stress of angst kan tijdelijk de bloeddruk verhogen. Vermijd stress en ga na wat bij u stress veroorzaakt en bedenk manieren of deze stress te verminderen. Als u de stressoren niet kunt vermijden, bedenk dan een gezonde manier om ermee om te gaan. Neem pauzes voor ademhalingsoefeningen. Ga tussen de middag wandelen (heeft u meteen lichaamsbeweging). Neem regelmatig een massage of ga een paar keer in de week sporten. Verder blijkt uit onderzoek van psycholoog Adrie Huttenga-Menninga dat mensen die regelmatig bidden gezonder op stress reageren. Gebed en geloof hebben invloed op uw psychische welbevinden. Ge zo nodig naar een maatschappelijk werker of psycholoog voor professionele ondersteuning.

Eet pure chocolade

Onderzoek door de Universiteit van Boston heeft uitgewezen dat pure chocolade een ontspannend effect op de bloedvaten heeft en bloeddrukverlagend werkt. Alleen pure chocolade zorgt voor bloeddrukverlaging door de flavonoïde - een antioxidant - die erin zit.

Pure chocolade is weliswaar gezond, maar het bevat ook veel vet, suiker en calorieën. Neem daarom per dag niet meer dan een paar stukjes pure chocolade.

Aanvullende supplementen

De volgende supplementen kunnen een aanvulling zijn bij de behandeling van hoge bloeddruk:
  • het co-enzym Q10 (een vetoplosbare, vitamine-achtige stof die in alle menselijke cellen voorkomt);
  • het aminozuur L-arginine (pinda's, noten en chocolade bevatten veel l-arginine);
  • calcium in combinatie met magnesium heeft een bloeddrukverlagend effect;
  • de combinatie van knoflookpoeder en vitamine C resulteert in een daling van zowel de cystolische als de diastolische bloeddruk;
  • het mineraal kalium kan helpen de bloeddruk te verlagen.

Rozijnen verlagen de bloeddruk
Uit onderzoek is gebleken dat mensen met een licht verhoogde bloeddruk, 'prehypertensie' genaamd, baat kunnen hebben bij het regelmatig eten van rozijnen. Driemaal daags een handje rozijnen lijkt de bloeddruk bij deze groep mensen significant te verlagen.[1] Je zou het kunnen combineren met havermout (zie onder).

Bosbessen verlagen de bloeddruk
Slechts één portie bosbessen per week kan helpen om te voorkomen dat je hoge bloeddruk krijgt. Bosbessen bevatten anthocyanen (een subgroep van flavonoïden), welke beschermen tegen hoge bloeddruk, zo blijkt uit Brits en Amerikaans onderzoek onder ongeveer 157.000 mannen en vrouwen gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition.[2]

Havermout verlaagt de bloeddruk
Het iedere dag eten van een kom ontbijtgranen, vooral volle, vezelrijk granen zoals havermout, kan de kans op het ontwikkelen van hoge bloeddruk aanzienlijk verlagen, zo ontdekten onderzoekers van Harvard University.[3]

Aardappels verlagen de bloeddruk
Een (gepofte) aardappel is rijk aan kalium en magnesium, twee belangrijke mineralen die kunnen helpen bij de bestrijding van hoge bloeddruk. Amerikaans onderzoek wijst uit dat als mensen gestimuleerd meer kalium in te nemen, dat het aantal gevallen van hoge bloeddruk onder volwassenen met meer dan 10 procent zou kunnen dalen.

Bietensap verlaagt de bloeddruk
Het drinken van een glas bietensap verlaagt de bloeddruk reeds binnen een paar uur, volgens een onderzoek van Queen Mary University of London welke in 2011 is gepubliceerd in het vakblad Hypertension. Bietensap bevat nitraat, wat de bloedvaten verwijdt, waardoor het bloed er makkelijker doorheen stroomt.

Kokoswater verlaagt de bloeddruk
Onderzoek toont aan dat het gebruik van kokoswater een zeer effectieve en natuurlijke manier is om hoge bloeddruk te behandelen. Dit blijkt uit een studie die is gepubliceerd in de West Indian Medical Journal.

Noten
  1. www.cardiosource.org/News-Media/Media-Center/News-Releases/2012/03/Raisins_BP.aspx
  2. AARP Bulletin, 8 maart 2011
  3. AARP Bulletin, 22 maart 2011

Lees verder

© 2011 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Hoge bloeddruk en Hoge bloeddruk verlagen.
Gerelateerde artikelen
Hoge bloeddruk, en wat je er zelf tegen kunt doenHoge bloeddruk kan erg gevaarlijk zijn. De meeste mensen merken niets van een hoge bloeddruk. Ongeveer 10% van de Nederl…
Tips hoge bloeddruk: wat te doen bij hoge bloeddruk?Tips hoge bloeddruk: wat te doen bij hoge bloeddruk?Hoge bloeddruk is een aandoening die zich als het ware stiekem ontwikkelt. Hoge of verhoogde bloeddruk, ook wel hyperten…
Hoge bloeddruk laten dalenHoge bloeddruk laten dalenHoge bloeddruk verlagen dat kan door je eetgewoonten aan te passen. Door het eten van bepaalde voedingsmiddelen kun je d…
Hoge bloeddruk, bewezen erfelijkheidHoge bloeddruk, bewezen erfelijkheidWetenschappers UMCG Groningen hebben de genetische oorzaak voor het ontstaan van hoge bloeddruk gevonden en aangetoond.…
Hoge bloeddruk gevaarlijkHoge bloeddruk gevaarlijkEen hoge bloeddruk heeft vaak geen duidelijke oorzaak maar kan komen door verkeerde voeding, roken of alcohol. Een hoge…
Bronnen en referenties
  • AARP Bulletin, 8 maart 2011
  • AARP Bulletin, 22 maart 2011
  • F. Hunter. Voeding die baat, voeding die schaadt. Complete gids over de invloed van voedsel op onze gezondheid. The reader's Digest BV, Amsterdam, Brussel, 2011.
  • Patrice van Efferen. Mordern medisch woordenboek - Praktische snelzoekgids van A-Z. Elmar, Rijswijk, 5e druk 2009.
  • www.cardiosource.org

Reageer op het artikel "Hoge bloeddruk verlagen zonder medicijnen: voeding, dieet"

Reacties

Gert, 25-05-2014 11:55 #3
Er is nooit bewezen dat het niet eten van rood vlees ongezond zou zijn, integendeel. O.a. vegetariërs bewijzen dit elke dag. Reactie infoteur, 25-05-2014
Het eten van te veel rood vlees is slecht voor je bloeddruk. Daar komt bij dat volgens het Voedingscentrum het eten van meer dan 500 gram per week aan rood vlees waarschijnlijk het risico op darmkanker verhoogt: "De reden hiervoor is dat rood vlees heemijzer bevat dat verantwoordelijk is voor het transport van zuurstof in ons bloed. Heemijzer kan het ontstaan van nitrosaminen bevorderen. Nitrosaminen zijn mogelijk kankerverwekkend. Eet daarom niet meer dan 500 gram (bereid gewicht) rood vlees per week om darmkanker te voorkomen. Als je gevarieerd eet, dan blijf je onder de veilige norm."

Nini, 21-02-2013 13:45 #2
In het artikel dat hierna komt staat dat er geen wetenschappelijke onderbouwing bestaat voor de bewering dat rood vlees bloeddruk zou beinvloeden. Het is wel wetenschappelijk bewezen dat het ronduit slecht om helemaal geen rood vlees meer te eten, in hetzelfde artikel staat ook waarom. Rood vlees bevat ijzer dat het beste door het lichaam wordt opgenomen. Ik gebruik zelf hennepolie om mijn bloeddruk te verlagen, gaat goed bij mij. Het is voor meer kwalen goed en doet direct zn werk. Op Youtube staat er meer informatie over. Reactie infoteur, 01-03-2013
Ik weet niet precies wat u bedoelt met 'het artikel dat hierna komt'. Dit artikel staat op zichzelf. Ook in de artikelen die staan vermeld onder 'lees verder' wordt niet ingegaan op het onderwerp 'rood vlees'.

Blommaert, 05-01-2012 20:50 #1
Vraag: ik gebruik Rhodiola Power. Gisteren was mijn bloeddruk 100/160. Komt het door het gebruik van dit product? Reactie infoteur, 06-01-2012
Onderzoek wijst er op dat een lage dosering Rhodiola rosea een positieve effect heeft op hoge bloeddruk, terwijl een hogere dosering juist een tegengesteld effect lijkt te kunnen veroorzaken. Zie o.a.: http://www.livestrong.com/article/166935-side-effects-of-rhodiola-rosea-extract. Vraag uw huisarts of apotheker om advies.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Hoge bloeddruk
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!