InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Droge ogen syndroom: Oogimplantaat maakt tranen bij patiënt

Droge ogen syndroom: Oogimplantaat maakt tranen bij patiënt

Droge ogen syndroom: Oogimplantaat maakt tranen bij patiënt Een groep van wetenschappers en onderzoekers van de universiteit van Stanford onder leiding van professor Daniel Palanker en Michael Ackermann, hebben een speciaal hightech oogimplantaat ontwikkeld voor patiënten die lijden aan het droge ogen syndroom. De studie over dit revolutionaire implantaat werd gepubliceerd in het tijdschrift Journal of Neural Engineering in december 2015. Verder onderzoek is wel vereist.

Oorzaken droge ogen syndroom

De oorzaak van dit syndroom – één van de meest voorkomende oogziekten ter wereld – is een onvoldoende of slechte productie van traanvocht. Voor een comfortabel gezichtsvermogen en optimale oogconditie, gebruikt een normaal oog een dunne traanfilm dat het oogoppervlak gedurende de dag bevochtigt. De traanfilm bevat drie lagen: een olielaag, een waterige laag en een slijmlaag. Met behulp van deze traanfilm, produceert het oog voortdurend tranen op een langzaam tempo, waardoor de ogen vochtig en in een comfortabele staat blijven. Bij een patiënt met het droge ogen syndroom ontbreken echter de gezonde tranen. Een breed scala van storingen veroorzaken mogelijk droge ogen waaronder:

Symptomen

Hoewel het droge ogen syndroom zelden leidt tot volledige blindheid, is de oogziekte mogelijk zeer vervelend en pijnlijk. De patiënt vertoont immers veelal een stekend of branderig gevoel in de ogen en slijm in of rond de ogen. De ogen zijn eveneens rood, geïrriteerd en vermoeid (oogvermoeidheid). Tot slot ziet de patiënt mogelijk wazig (wazig gezichtsvermogen), zijn er soms problemen met contactlenzen door de droge ogen, en heeft de patiënt een verhoogde gevoeligheid voor licht (fotofobie). Dit leidt bij sommige patiënten tot littekens, hoornvlieszweren en bindvlieszweren. Ernstige ooginfecties komen ook voor.

Ondersteunende behandelingen

Een aantal symptomatische en ondersteunende behandelingsmogelijkheden zijn oogdruppels, genomen via correcte oogdruppelrichtlijnen, die de hoornvliesontsteking verhelpen, kunsttranen die de patiënt gedurende de hele dag inhoudt, traan stimulerende medicatie, speciale lichttherapie en oogyoga. Tot op heden zijn er echter geen effectief bewezen behandelingen voor het droge ogen syndroom. Met het oogimplantaat, een speciaal klein toestelletje, komt daar wellicht verandering in.

Oogimplantaat: Oog produceert dankzij apparaat tranen

Het draadloos te activeren oogimplantaat verhelpt het probleem van de droge ogen. Het kleine apparaat is 16 mm lang, 3-4 mm breed en 1-2 mm dik. Het oogimplantaat stimuleert een klier in het oog die verantwoordelijk is voor de traanproductie.

In laboratoriumstudies werd dit implantaat onder de onderste traanklier in de ogen van konijnen geïmplanteerd. Een afstandsbediening activeerde vervolgens de elektrische stimulatie. Het draadloos geactiveerde implantaat stimuleerde de klier, hetgeen resulteerde in een productie van bijna 57 procent tranen. De wetenschappers kregen een nog betere (en langdurigere) reactie wanneer ze het apparaat gebruikte om de afferente (dit is de medische term voor "aanvoerende") zenuwbaan van de dieren te stimuleren. Dit is de verbinding tussen de hersenen en sensorische neuronen in het oog, die de traanrespons activeert.

Toekomst implantaat

Verder onderzoek is wel nog nodig naar de kwaliteit, het volume en het eiwit- en lipidegehalte (vetgehalte) van de kunstmatig geïnduceerde tranen. Bij sommige patiënten die last hebben van droge ogen, is er wel voldoende traanvloeistof, maar is de vloeistof aanwezig in de verkeerde consistentie. Wetenschappers voeren klinische proeven uit zodat de Food and Drug Administration (FDA) in de Verenigde Staten het apparaat kan goedkeuren. Naar alle verwachting zal implantaat commercieel beschikbaar zijn vanaf 2017.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het droge ogen syndroomMet droge ogen worden verschijnselen bedoeld die optreden als gevolg van het uitdrogen van het oppervlak van het hoornvl…
Droge ogen syndroom: Symptomen & behandelingen van oogziekteDroge ogen syndroom: Symptomen & behandelingen van oogziekteHet droge ogen syndroom is één van de meest voorkomende oogziekten. Maar liefst 25% van de patiënten die een oogarts bez…
Droge ogen verhelpen - Symptomen, oorzaak en behandelingDroge ogen verhelpen - Symptomen, oorzaak en behandelingDroge ogen zorgen ervoor dat de ogen pijn doen, rood worden en jeuken. Ook het zicht kan wazig worden en je kan het gevo…
Schirmertest: Onderzoek traanproductie oog of ogenSchirmertest: Onderzoek traanproductie oog of ogenSoms is de traanvloeistof niet van voldoende kwaliteit, worden er te weinig tranen aangemaakt of zijn er verstoppings- o…
Syndroom van Sjögren: droge ogen en een droge mondSyndroom van Sjögren: droge ogen en een droge mondHet syndroom van Sjögren is een auto-immuunziekte: het afweersysteem vernietigt de traanklieren en speekselklieren. Ooga…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RichardBowen, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.business-standard.com/article/news-ians/novel-device-brings-tears-to-treat-dry-eye-syndrome-115121100364_1.html
  • http://www.gizmag.com/dry-eye-implant/40879/
  • http://www.innovationtoronto.com/2015/12/neural-stimulation-offers-treatment-for-dry-eye/
  • http://www.lasik.com.au/eye-conditions/dry-eye/
  • http://www.medgadget.com/2015/12/eye-implant-producing-tears-fight-dry-eye-syndrome.html
  • http://www.newsnish.com/tips/health-tips/new-device-simulates-tears-to-treat-dry-eyes/
  • http://www.trendhunter.com/trends/eye-implants

Reageer op het artikel "Droge ogen syndroom: Oogimplantaat maakt tranen bij patiënt"

Reacties

Ghislaine, 11-04-2017 15:31 #4
Dhr Bastiaansen

Mag ik vragen of u ook van 's morgens tot 's avonds last heeft. Ik tenminste wel. Ben er depressief van. Oogdruppels helpen niet en heb nu ook al 4 puctum plugs laten zetten zonder resultaat. Dus laat dat inplantaat maar komen!

Hr Bastiaansen, 02-03-2017 13:30 #3
Ben zeer geïnteresseerd in het oog implantaat… waarom… omdat ik heel veel last heb van te droge ogen… Volgens doktoren heb ik problemen met de aanvoer van traanvocht, en de samenstelling daarvan niet goed is. Hopende op een reactie van u verblijf ik met de meeste hoogachting. l a j Bastiaansen. Reactie infoteur, 14-04-2017
Ik heb nog gekeken in de medisch-wetenschappelijke literatuur maar voorlopig is het implantaat nog niet op de markt gebracht. Wel heb ik een studie gelezen die beschreven stond in "Journal of Clinical & Diagnostic Research" van februari 2017 met als titel: "Efficacy of Green Tea Extract for Treatment of Dry Eye and Meibomian Gland Dysfunction".

Hieruit blijkt dat het toepassen van een groene thee-extract (in de vorm van oogdruppels) een effectieve, veilige en goed te verdragen behandeling is van lichte en matige droge ogen en meibomitis / problemen met de meibomklier.

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28384900

Hr Bastiaansen, 01-12-2016 21:04 #2
Heb heel veel last van droge ogen… vele deskundige geraadpleegd… Nu is mijn vraag: kan ik in aanmerking komen voor een oogimplantaat? Bij voorbaat hartelijke dank.

Hr Bastiaansen, 21-11-2016 22:47 #1
Geachte M…
heb heel veel problemen met te droge ogen. ik heb vele doktoren geraadpleegd, zonder resultaat. nu lees ik over implantaat voor droge ogen… nu is mijn vraag… kan ik daarvoor in aanmerking komen?

bij voorbaat al vast hartelijke dank.

Infoteur: Miske
Laatste update: 31-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogbehandelingen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!