InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bocavirusinfectie: Symptomen aan maag, darmen en luchtwegen

Bocavirusinfectie: Symptomen aan maag, darmen en luchtwegen

Bocavirusinfectie: Symptomen aan maag, darmen en luchtwegen Het bocavirus is een in 2005 ontdekt virus dat vaak in combinatie met een ander virus een infectie of ziekte veroorzaakt bij een patiënt, meestal een jong kind. Veelal kampt de patiënt hierdoor met maag- en darmproblemen, of anders met luchtwegproblemen. De symptomen variëren in ernst maar vaak is een ziekenhuisopname wel vereist. De arts behandelt de symptomen ondersteunend. Voor de meeste kinderen zijn de vooruitzichten goed maar af en toe ontstaan levensbedreigende complicaties als gevolg van de aanwezige virussen. Een vaccin of bekende preventiemethode voor het voorkomen van een bocavirusinfectie, is tot slot niet voorhanden.

Epidemiologie bocavirus

Het bocavirus komt voor bij ongeveer 1,5% -19% van de bevolking, meestal bij zieke kinderen. Het virus komt voor in Europa, Afrika, Azië, Noord-Amerika, Australië en het Midden-Oosten. Het bocavirus komt voor bij beide geslachten alsook in alle rassen.

Oorzaken van infectie met virus

Virus

Het bocavirus, dat ontdekt werd in 2005, behoort tot de familie van de Parvoviridae. Het virus is klein (20 nm), niet-omhuld en heeft een enkelstrengig DNA. Het bocavirus infecteert voornamelijk zuigelingen en kinderen die in het ziekenhuis opgenomen zijn met een longontsteking (pneumonie) of met symptomen van diarree. Vaak komt het virus voor bij patiënten die al geïnfecteerd zijn met andere virussen. Om die reden is anno april 2017 niet duidelijk of het bocavirus zelf wel een ziekteverwekker is van een infectie, of dat dit virus enkel in combinatie met andere virussen een infectie of ziekte veroorzaakt.

Respiratoire en gastro-intestinale infecties

Humane (menselijke) bocavirussen (HBoVs) veroorzaken zowel respiratoire als gastro-intestinale infecties. Vier belangrijke erkende genotypen van HBoVs (HBoV1-4) zijn bekend. HBOV-1 genotype veroorzaakt respiratoire infecties (luchtweginfecties), terwijl de genotypen HBoV2-4 voornamelijk geassocieerd zijn met gastro-intestinale infecties (infecties aan maag en darmen).

Verspreiding

Het virus is in 2005 ontdekt, en daarom is geen wetenschappelijk onderbouwde informatie bekend over de verspreiding van het virus. Het virus is wel in hoge aantallen in de luchtwegen en in het sputum (fluimen) van een aantal gehospitaliseerde patiënten te vinden. Daarom veronderstellen een aantal onderzoekers dat de overdracht naar andere mensen gebeurt via sputum. Het virus bevindt zich evenwel ook in de ontlasting (diarree) en in het bloed, waardoor andere overdrachtswijzen misschien mogelijk zijn. Verdere wetenschappelijke onderzoeken zijn nodig om de verspreidingsroute van het virus te bepalen.

Symptomen aan luchtwegen, maag en darmen

Het bocavirus komt vooral voor bij baby’s en kinderen en zelden bij jongvolwassenen. Deze patiënten lijden ofwel aan een lagere luchtweginfectie (luchtwegproblemen) of anders aan symptomen aan de maag en darmen (gastro-intestinale problemen).

Luchtwegen

Zuigelingen en kinderen met luchtweginfecties zijn meestal erg ziek en hebben een ziekenhuisopname nodig. Zij vertonen volgende symptomen:
  • cyanose (blauwachtige of grijsachtige huidskleur door gebrek aan zuurstof)
  • een loopneus (rinorree)
  • een piepende ademhaling (stridor)
  • hoesten
  • koorts

Meestal zijn de kinderen reeds ziek als gevolg van een ander virus. Een longontsteking is hiervan het voornaamste symptoom. De symptomen die optreden bij het bocavirus zijn dus niet volledig toe te schrijven aan dit virus.

Maag en darmen

Ook bij een gastro-intestinale infectie verschijnen ernstige symptomen waarvoor een ziekenhuisverblijf vereist is. Diarree en braken zijn de voornaamste kenmerken. Ook hierbij geldt dat niet alle maag- en darmgerelateerde symptomen volledig toe te wijzen zijn aan het bocavirus maar de patiënt reeds kampt met een onderliggende virale ziekte.

Diagnose en onderzoeken

Het bocavirus valt niet met een officiële test op te sporen. Het is evenwel mogelijk om gebruik te maken van een polymerasekettingreactie (PCR) van het virus wat de arts kan opsporen in afscheidingen uit de keel en neus, in bloedmonsters of in diarree. Met deze speciale test identificeert de arts het genetisch materiaal van de virussen. Bij het stellen van de diagnose melden artsen vaak dat een bocavirus gedetecteerd is of dat een patiënt een ziekte heeft die geassocieerd is met het virus, in plaats van dat hij definitief en uitsluitend gediagnosticeerd is met een bocavirusinfectie.

Behandeling

Een medische behandeling is niet beschikbaar voor het bocavirus. Omdat het virus vaak in combinatie met andere virussen plaatsvindt, richt de arts ook niet meteen een behandeling rechtstreeks tegen het bocavirus alleen. Een ondersteunende behandeling is echter nodig in de vorm van bijvoorbeeld zuurstoftherapie, ademhalingsondersteuning en vochttoediening.

Prognose

Het is niet goed geweten wat de vooruitzichten zijn van patiënten met het bocavirus. Omdat het bocavirus niet alleen of slechts gedeeltelijk verantwoordelijk is voor een ziekte of infectie, zijn de vooruitzichten afhankelijk van alle aanwezige virussen, de algemene gezondheidstoestand van de patiënt en de ernst van de symptomen. Onder andere volgende virussen komen vaak voor in combinatie met het bocavirus:
  • het adenovirus
  • het enterovirus
  • het herpes simplex virus
  • het para-influenzavirus
  • het RSV (respiratoir syncytieel virus)

De prognose voor patiënten met deze virussen is meestal goed, vooral wanneer de arts de behandeling aan het begin van de infectie inzet. Bij ernstige virale infecties varieert de prognose echter van redelijk tot slecht.

Complicaties bocavirusinfectie

Hoewel het bocavirus over het algemeen een zelfbeperkende griepachtige ziekte is, leidt dit bij sommige patiënten in een (ernstige) longontsteking, bronchiolitis (luchtweginfectie met ademhalingsproblemen), kroep en astma-aanvallen.
Gerelateerde artikelen
Ontstoken luchtpijp: symptomen en behandelingOntstoken luchtpijp: symptomen en behandelingEen ontstoken luchtpijp wordt ook wel tracheïtis genoemd en wordt meestal veroorzaakt door een infectie als gevolg van e…
RS-virus (RSV) bij baby of peuter: wat wil je weten?RS-virus (RSV) bij baby of peuter: wat wil je weten?Het RS-virus (RSV) komt vooral in najaar en winter voor. Het is het belangrijkste verkoudheidsvirus bij jonge kinderen:…
Hoe wordt het MERS-virus overgedragen en is 't gevaarlijk?Hoe wordt het MERS-virus overgedragen en is 't gevaarlijk?In het voorjaar van 2014 raakte bekend dat het gevaarlijke MERS-virus ook al naar landen als Duitsland en Nederland was…
Pseudokroep of valse kroep, symptomen en behandelingPseudokroep of valse kroep is een erg ongevaarlijke kinderziekte die veroorzaakt wordt door een virus. Een piepende stem…
CMV-virus: De oorzaken en symptomenHet cytomegalievirus of CMV is een virus dat behoort tot de groep van herpesvirussen. CMV is zeer besmettelijk en naar s…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 16 april 2017:
  • [Very rare and life-threatening complications of bocavirus bronchiolitis: pneumomediastinum and bilateral pneumothorax]., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27058341
  • Bocavirus infection, http://www.medicinenet.com/bocavirus_infection/article.htm, http://www.medicinenet.com/bocavirus_infection/page2.htm, http://www.medicinenet.com/bocavirus_infection/page3.htm en http://www.medicinenet.com/bocavirus_infection/page4.htm
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Human Bocavirus in Korean Children with Gastroenteritis and Respiratory Tract Infections., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27990436

Reageer op het artikel "Bocavirusinfectie: Symptomen aan maag, darmen en luchtwegen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 14-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!