InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ganglioneuroblastoom: Tumor uit zenuwweefsel, vaak in buik

Ganglioneuroblastoom: Tumor uit zenuwweefsel, vaak in buik

Ganglioneuroblastoom: Tumor uit zenuwweefsel, vaak in buik Een ganglioneuroblastoom is een tumor die ontstaat uit zenuwweefsels. De tumor is intermediair; hij bevindt zich tussen een goedaardig en kwaadaardig stadium. Vaak zijn kinderen aangetast door deze tumoren. De tumor ontstaat meestal in de buik en veroorzaakt dan onder andere buikpijn en koorts. Na een uitgebreide diagnose volgt meestal een chirurgische verwijdering van een ganglioneuroblastoom. Des te sneller de diagnose is gebeurd en de behandeling is ingezet, des te beter de vooruitzichten voor het kind. Soms komen echter toch complicaties tot stand bij deze zeldzame intermediaire tumor.

Epidemiologie: Vaak bij kinderen

Ganglioneuroblastomen treffen het vaakst kinderen tussen twee en vier jaar, maar kinderen tot tien jaar zijn ook vaak aangetast. De tumor tast even vaak jongens en meisjes aan. Volwassenen krijgen zelden te maken met een ganglioneuroblastoom.

Oorzaken van ganglioneuroblastomen

Zenuwweefsel van ganglia

Ganglioneuroblastomen ontstaan vanuit zenuwweefsel van ganglia (massa zenuwcellen). De tumor is slechts in één gebied aanwezig of is wijdverspreid, maar de tumor is meestal minder agressief dan een neuroblastoom. Meestal ontwikkelt de tumor zich door een genetische mutatie (wijziging) waardoor cellen zich ongecontroleerd gaan vermenigvuldigen. De specifieke oorzaken van ganglioneuroblastomen zijn onbekend anno november 2018.

Intermediaire tumor

Tumoren van het zenuwstelsel hebben verschillende graden van differentiatie. Dit is gebaseerd op hoe de tumorcellen er onder de microscoop uitzien. Dit voorspelt of de tumoren zich waarschijnlijk zullen verspreiden. Goedaardige tumoren verspreiden zich minder snel. Kwaadaardige tumoren zijn agressief, groeien snel en verspreiden zich vaak. Een ganglioneuroblastoom bevindt zich tussen een ganglioneuroom en een neuroblastoom. Een ganglioneuroom is minder kwaadaardig van aard. Een neuroblastoom (dat voorkomt bij kinderen ouder dan één jaar) is meestal kwaadaardig. Een ganglioneuroblastoom is dus een intermediaire tumor. Dit is een tumor die zich tussen goedaardig (langzaam groeiend en verspreidt zich zelden) en kwaadaardig (snelgroeiend, agressief en verspreid zich wellicht wel) bevindt. De tumor bevat met andere woorden zowel goedaardige als kwaadaardige cellen.

Symptomen

Meestal ontstaat een gevoelige knobbel in de buik die voelbaar is. Deze tumor verschijnt soms ook op andere plaatsen zoals in de borstholte, in de nek of in de benen. Een buiktumor veroorzaakt buikpijn, diarree of obstipatie, botpijn, koorts en soms ook verlamming als de tumor op de wervelkolom drukt.

Diagnose en onderzoeken

Het stellen van de diagnose van deze zeldzame tumor vormt soms voor de arts een uitdaging. De arts voert één of meer van volgende testen uit:

Behandeling van tumor die ontstaat uit zenuwweefsel

Een snelle behandeling voorkomt de verspreiding van de tumor. Afhankelijk van het type tumor bestaat de behandeling uit chirurgie (meestal de eerste behandelingsoptie), en mogelijk ook in combinatie met chemotherapie en/of radiotherapie om de hergroei van de tumor tegen te gaan. Omdat deze tumoren zeldzaam zijn, is een behandeling in een gespecialiseerd centrum noodzakelijk.

Prognose van intermediaire tumor

De vooruitzichten hangen af van hoe ver de tumor zich heeft verspreid en ook of sommige delen van de tumor agressievere kankercellen bevatten of niet.

Complicaties van ganglioneuroblastoom

Complicaties die mogelijk resulteren uit de tumor zijn:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nieraandoening: Wilms tumor, NefroblastoomNieraandoening: Wilms tumor, NefroblastoomEen Wilms tumor, is een kwaadaardige tumor in de nieren. Deze ziekte komt voornamelijk voor bij kinderen tussen de 1 en…
Prolactinoom: oorzaken, symptomen en behandelingEen prolactinoom is een tumor die teveel prolactine produceert. Deze tumor kan vele jaren groeien en de symptomen komen…
De oorzaken, symptomen en behandeling van buikvlieskankerBuikvlieskanker is een vorm van kanker die meestal gepaard gaat met tumoren elders in het lichaam. Uitzaaiingen van deze…
Leverkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseLeverkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseWereldwijd is leverkanker een van de meest voorkomende soorten kanker. In westerse landen komt de ziekte minder vaak voo…
Aandoeningen aan de hypofyse: prolactinoomProlactinoom is een tumor die overmatige productie van prolactine veroorzaakt, dat vruchtbaarheid en productie van moede…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 6 november 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Ganglioneuroblastoma, https://medlineplus.gov/ency/article/001436.htm
  • Ganglioneuroblastoma, https://radiopaedia.org/articles/ganglioneuroblastoma
  • Ganglioneuroblastoma, https://www.healthline.com/health/ganglioneuroblastoma
  • Neuroblastoma, ganglioneuroblastoma, and ganglioneuroma: radiologic-pathologic correlation, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12110723
  • Afbeelding bron 1: Frolicsomepl, Pixabay

Reageer op het artikel "Ganglioneuroblastoom: Tumor uit zenuwweefsel, vaak in buik"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 07-11-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hersenaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!