InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Enterovirus D68: Virale infectie met griepachtige symptomen

Enterovirus D68: Virale infectie met griepachtige symptomen

Enterovirus D68: Virale infectie met griepachtige symptomen Jaarlijks krijgen enkele tientallen patiënten in Nederland te maken met een infectie met het virus Enterovirus D68 (EV-D68). Deze virale infectie veroorzaakt meestal in de zomer of herfst milde griepachtige symptomen, maar soms komen ook ernstige tekenen tot stand. Niezen, spierpijn, ademhalingsproblemen en verlamming zijn enkele tekenen van de ziekte. Vooral bij baby’s, kinderen, tieners en patiënten met astma zijn aangetast door een infectie met EV-D68. Een ondersteunende behandeling die thuis plaatsvindt, volstaat in de meeste gevallen, maar soms is een ziekenhuisopname vereist. Enkele maatregelen helpen bij de voorkoming van de (verspreiding van de) infectie. EV-D68 werd tot slot voor het eerst ontdekt in 1962 in Californië.

Oorzaken van infectie met enterovirus D68

Het enterovirus D68 is een poliachtig verkoudheidsvirus (non-poliovirus) dat een lid is van de familie Picornaviridae. Het is een klein, niet-omhuld enterovirus dat zich in de luchtwegen vermenigvuldigt. De verspreiding van het enterovirus D68 vindt plaats via contact met speeksel, neusvloeistoffen en slijm. Het virus verspreidt zich wanneer een patiënt niest of hoest. Ook krijgt een patiënt te maken met het virus wanneer hij iets aanraakt dat een zieke patiënt heeft aangeraakt en vervolgens de ogen, mond of neus aanraakt. Tot slot is nauw contact een oorzaak van het krijgen van een EV-D68. Dit houdt in dat een persoon een zieke patiënt zoent, knuffelt of hiermee de handen schudt.

Risicofactoren van infectie met EV-D68

Een virale infectie door EV-D68 treft het vaakst baby's, kinderen en tieners. De meeste volwassenen zijn namelijk al immuun voor het virus door blootstelling in het verleden. Volwassenen krijgen lichte of helemaal geen symptomen. Kinderen hebben meer kans op ernstige symptomen. Kinderen met astma (chronische ontsteking van de luchtwegen in de longen) lopen een hoger risico op een ernstige ziekte. Ze moeten vaak naar het ziekenhuis wanneer ze kampen met een infectie met EV-D68.

Symptomen

Na een incubatieperiode van één à twee weken ontwikkelen zich symptomen. Het virus treft voornamelijk de luchtwegen. De griepachtige symptomen van een infectie met het EV-D68 zijn mild tot ernstig. In de meeste gevallen kampen patiënten met een milde virale infectie.

Mild

Milde, griepachtige symptomen bestaan uit onder meer een algemeen ziek gevoel (malaise), een loopneus, hoesten, keelpijn, koorts, lichaamspijn, niezen en spierpijn. Net zoals alle enterovirussen veroorzaakt een infectie met EV-D68 mogelijk ook een variabele huiduitslag, buikpijn en diarree.

Hoofdpijn treedt mogelijk op bij een ernstige EV-D68-infectie / Bron: Geralt, PixabayHoofdpijn treedt mogelijk op bij een ernstige EV-D68-infectie / Bron: Geralt, Pixabay

Ernstig

Ernstige symptomen zijn onder meer wheezing (piepend geluid bij het uitademen), moeilijk ademhalen, kortademigheid, ademhalingsfalen (ernstige ziekte met langzame ademhaling), een verminderde alertheid, een verminderde urineproductie (oligurie), uitdroging, hoofdpijn, een stijve nek, pijn in de rug en spierverlamming.

Diagnose en onderzoeken

De diagnose van een infectie met het enterovirus D68 is enkel vast te stellen door een analyse van vloeistofmonsters uit de keel of neus wat de arts laat analyseren in een speciaal laboratorium. Normaal gesproken laat de arts geen laboratoriumtesten uitvoeren tenzij de patiënt kampt met ernstige tekenen met onbekende oorzaak.

Behandeling van enterovirus D68

Er is geen specifieke behandeling voor een infectie met EV-D68 anno november 2018. In de meeste gevallen verdwijnt de ziekte vanzelf. De patiënt mag vrij verkrijgbare geneesmiddelen nemen voor het behandelen van de pijn en koorts. Kinderen jonger dan achttien jaar mogen echter geen aspirine nemen omdat dit het risico verhoogt op het Reye-syndroom (een zwelling van de hersenen en een gezwollen lever bij kinderen). Patiënten met ernstige ademhalingsproblemen krijgen een ziekenhuisopname waar ze een ondersteunende behandeling krijgen om de symptomen te verlichten. Deze ondersteunende behandeling bestaat uit aanvullende zuurstof, bronchodilatoren (luchtwegverwijders), systemische corticosteroïden (krachtige ontstekingsremmende medicijnen die het immuunsysteem onderdrukken) en eventueel ook kunstmatige beademing. Het gebruik van corticosteroïden voor de behandeling van de virale infectie is anno november 2018 wel omstreden.

Prognose van virale infectie

Anno november 2018 is er geen specifieke behandeling bekend voor de verlammingsverschijnselen. De vooruitzichten zijn variabel, waarbij sommige patiënten blijvende (gedeeltelijke) verlamming ervaren, terwijl andere patiënten wel volledig herstellen van de virale infectie.

Complicaties: acute flaccid myelitis met verlamming

EV-D68 verspreidt zich lokaal en komt mogelijk in de bloedbaan terecht om daar toegang te krijgen tot organen zoals hersenvliezen en andere delen van het centrale zenuwstelsel. In ernstige gevallen leidt een infectie met het enterovirus D68 bijgevolg tot een verlamming in het bovenlichaam, waarschijnlijk als gevolg van schade aan het ruggenmerg. Dit leidt tot ademhalingsproblemen, spierzwakte in de schouder of arm.

Wanneer de verlamming te wijten is aan schade in het ruggenmerg, is sprake van 'acute flaccid myelitis’. Deze acute spierverlamming treedt vaak al op na circa vier dagen nadat de symptomen gestart zijn. Fatale luchtweginfecties als gevolg van EV-D68 zijn gemeld bij zowel kinderen als bij volwassenen, en dan vooral bij patiënten met een bijkomende ziekte zoals astma, of bij patiënten met een zwak immuunsysteem.

De behandeling van acute flaccid myelitis bestaat vaak uit plasmaferese (verwijdering en vervanging van plasma in het bloed) en hooggedoseerde corticosteroïden, gericht op het verminderen van immuunresponsen en een ontsteking of humaan intraveneus immunoglobuline (hIVG) met potentiële immunomodulerende of antivirale effecten.

Een goede handhygiëne is noodzakelijk / Bron: Gentle07, PixabayEen goede handhygiëne is noodzakelijk / Bron: Gentle07, Pixabay

Preventie van verspreiding van virus

Anno november 2018 is er geen specifieke antivirale therapie of vaccin beschikbaar voor het behandelen of voorkomen van EV-D68-infecties. De patiënt kan echter wel stappen ondernemen om de verspreiding van het virus te voorkomen. Iedereen moet de handen vaak met zeep wassen. Verder is het onverstandig om ongewassen handen rond de ogen, de mond of de neus te plaatsen. Het delen van bekers of eetgerei met een zieke patiënt is uit den boze. Ook is het nauw contact met patiënten niet aangewezen. Bij het hoesten of niezen is het verstandig om de mond te bedekken met de mouw of een tissue. Aangeraakte oppervlakten zoals speelgoed of deurknoppen moeten steeds gereinigd worden. Tot slot is het essentieel om thuis te blijven bij ziekte en zieke kinderen ook thuis te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Enterovirus D68: symptomen, oorzaak en behandelingEnterovirus D68: symptomen, oorzaak en behandelingEnterovirus D68 symptomen zijn hoesten, ademhalingsproblemen en huiduitslag. Soms gaat een besmetting met Enterovirus D6…
Het ECHO-Virus (echovirus)Het ECHO-Virus (echovirus)Het ECHO-virus is een RNA virus dat behoort tot de familie Picornaviridae en is net als het poliovirus een enterovirus.…
Het coxsackievirus type A en BHet coxsackievirus type A en BHet coxsackievirus is een vorm van enterovirus. Enterovirussen zijn microscopisch kleine virussen die voornamelijk voork…
Hoe gevaarlijk is enterovirus D68? Negen vragen beantwoordHoe gevaarlijk is enterovirus D68? Negen vragen beantwoordHet longvirus genaamd enterovirus D68 (EV-D68) is een van de, ongeveer, honderd bekende enterovirussen. In 2014 zijn er…
Het dodelijke enterovirus D68, een polio-achtig virusHet dodelijke enterovirus D68, een polio-achtig virusHet enterovirus D68, ook wel EV-D68 genoemd is in 2014 bij honderden patiënten waargenomen. In 2014 zijn er vier mensen…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 7 november 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Enterovirus 68, Enterovirus_68
  • Enterovirus D68 en acute verlamming, de stand van zaken., https://www.nvmm.nl/media/1918/def-uitnodiging-voor-de-remis.pdf
  • Enterovirus D68, https://medlineplus.gov/ency/patientinstructions/000782.htm
  • Enterovirus D68, https://www.cdc.gov/non-polio-enterovirus/about/ev-d68.html
  • Management strategies of enterovirus D68 outbreaks: current perspectives, https://www.dovepress.com/management-strategies-of-enterovirus-d68-outbreaks-current-perspective-peer-reviewed-fulltext-article-VAAT
  • Onbekend virus EV-D68 kan leiden tot verlammingen, https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Nieuws/Persberichten/Paginas/Onbekend-virus-EV-D68-kan-leiden-tot-verlammingen.aspx
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Gentle07, Pixabay

Reageer op het artikel "Enterovirus D68: Virale infectie met griepachtige symptomen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 19-11-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ziekenhuisinfecties
Medische informatie…
Schrijf mee!