InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hepatomegalie: Vergroting van de lever door andere ziekte

Hepatomegalie: Vergroting van de lever door andere ziekte

Hepatomegalie: Vergroting van de lever door andere ziekte De lever ligt rechts onder de ribben en is een groot orgaan. De rand van de lever is normaalgesproken dun en stevig. De lever is gewoonlijk ongeveer 7,5 tot 10,5 cm bij vrouwen en 10,5 tot 15 cm bij mannen. De grootte en het gewicht van de lever nemen toe met de leeftijd en het lichaamsgewicht. In sommige omstandigheden is de lever vergroot, wat de arts kan identificeren via een lichamelijk onderzoek doordat de lever 2 tot 4 cm onder de ribbenboog (aan het midden van het sleutelbeen) voelbaar is. Hepatomegalie wijst vrijwel altijd op een onderliggende aandoening waarvoor medische zorgen nodig zijn. De behandeling en prognose van hepatomegalie zijn afhankelijk van de onderliggende aandoening.

Synoniemen hepatomegalie

Hepatomegalie is eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • leveruitbreiding
  • leververgroting
  • leverzwelling
  • vergrote lever

Functies van de lever

De lever is betrokken bij een groot aantal lichaamsfuncties. De lever maakt eiwitten, zoals onder andere albumine aan. Albumine zorgt voor de coloïd osmotische druk. Als de lever onvoldoende albumine aanmaakt, dan daalt de druk en zuigen de omliggende weefsels het vocht uit de bloedvaten en ontstaat oedeemvorming (medische term voor "zwelling"). Oedeem is met andere woorden een teken van een tekort aan albumine. De lever maakt daarnaast stollingsfactoren (protrombine, fibrinogeen) aan die het lichaam nodig heeft bij bloedingen. Levercellen produceren bovendien gal, een geelachtige groene vloeistof die vetten verteert. Door een opeenstapeling van bilirubine (galkleurstof) in de lever ontstaat hyperbilirubinemie (verhoogd bilirubinegehalte in het bloed) wat resulteert in geelzucht (icterus). De lever slaat ook glucose op in de vorm van glycogeen. Als iemand onvoldoende eet, zet de lever glucose vrij zodat dit via het bloed naar de hersenen en andere organen gaat, zodat de werking hiervan gegarandeerd blijft.

Oorzaken vergroting van de lever: Vaak door andere ziekte

Hepatomegalie is een teken van volgende lange lijst van symptomen, aandoeningen of syndromen:

Blauwe plekken zijn kenmerkend / Bron: Dezidor, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Blauwe plekken zijn kenmerkend / Bron: Dezidor, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Symptomen leverzwelling

De meeste patiënten merken een leverzwelling niet. De patiënt heeft mogelijk volgende symptomen:

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek

De arts onderzoekt de patiënt grondig en achterhaalt door middel van een vraaggesprek de levensstijl en symptomen van de patiënt. Op deze manier valt de vergrote lever namelijk mogelijk te verklaren. Hij kan eveneens de leververgroting voelen bij het betasten van de buik van de patiënt.

Diagnostisch onderzoek

Bij de diagnostische onderzoeken houdt de arts rekening met de mogelijke oorzaak van hepatomegalie. Volgende onderzoeken zijn mogelijk: een volledig bloedonderzoek, een radiografisch onderzoek van de buik, een abdominale echografie (echografisch onderzoek), een CT-scan van de buik, een leverfunctieonderzoek en een MRI-scan van de buik. Ook een leverbiopsie of leverpunctie biedt vaak informatie over de mogelijke diagnose. Een ERCP-onderzoek is tot slot soms vereist. ERCP staat voor endoscopische retrograde cholangiopancreaticografie. Dit is een beeldvormend onderzoek van de galwegen en het afvoerkanaal van de alvleesklier nadat de arts met een inwendig kijkinstrument contraststof heeft ingespoten in de tegenovergestelde richting als waarin de sappen (galsappen en sappen van de alvleesklier) stromen.

Behandeling

De behandeling en vooruitzichten van hepatomegalie zijn afhankelijk van de eventuele onderliggende aandoening. Medicatie helpt bij congestief hartfalen. Chemotherapie, een levertransplantatie en chirurgie zijn mogelijk bij leverkanker.

Prognose hepatomegalie

Een onbehandelde vergroting van de lever is mogelijk dodelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vergrote lever: oorzaken en symptomen van leververgrotingVergrote lever: oorzaken en symptomen van leververgrotingDe medische benaming van een vergrote lever of leververgroting is 'hepatomegalie'. Er wordt van een vergrote lever of he…
Ziekte van Caroli: Galwegaandoening met galwegontstekingenZiekte van Caroli: Galwegaandoening met galwegontstekingenDe ziekte van Caroli is een zeldzame aangeboren aandoening waarbij een verwijding van de galwegen aanwezig is in bepaald…
Alcoholische leverziekte: Vetlever, hepatitis en cirroseAlcoholische leverziekte: Vetlever, hepatitis en cirroseHet jarenlang overmatig drinken van alcohol produceert mogelijk een breed spectrum van leveraandoeningen zoals een vette…
Soorten leukemie: de symptomen, oorzaken en behandelingSoorten leukemie: de symptomen, oorzaken en behandelingEr zijn verschillende soorten leukemie, zoals acute leukemie, chronische lymfatische leukemie (CLL) en chronische myeloi…
Abdominale echografie: Beeldvormend onderzoek van buikgebiedAbdominale echografie: Beeldvormend onderzoek van buikgebiedEen abdominale echografie is een type niet-invasief beeldvormend onderzoek. De arts gebruikt dit veilige onderzoek om te…
Bronnen en referenties
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010, geraadpleegd op 6 mei 2016
  • Cursus Medische Wetenschappen, Dr. Hilde Vandenhoudt, Thomas More Turnhout, academiejaar 2011-2012
  • Definition, http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/enlarged-liver/basics/definition/con-20024769, geraadpleegd op 6 mei 2016
  • Enlarged Liver (Hepatomegaly) Causes continued, http://www.webmd.com/hepatitis/enlarged-liver-causes?page=2, geraadpleegd op 6 mei 2016
  • Enlarged Liver (Hepatomegaly), http://www.webmd.com/hepatitis/enlarged-liver-causes, geraadpleegd op 6 mei 2016
  • Hepatomegaly, http://patient.info/doctor/hepatomegaly, geraadpleegd op 6 mei 2016
  • Hepatomegaly, https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003275.htm, geraadpleegd op 6 mei 2016
  • What causes liver enlarged ?, http://www.healthline.com/symptom/liver-enlarged, geraadpleegd op 6 mei 2016
  • Afbeelding bron 1: Dezidor, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "Hepatomegalie: Vergroting van de lever door andere ziekte"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-09-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Leveraandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!