InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Miliaria of zweetuitslag: symptomen, oorzaak en behandeling

Miliaria of zweetuitslag: symptomen, oorzaak en behandeling

Miliaria of zweetuitslag: symptomen, oorzaak en behandeling Miliaria, zweetuitslag of warmte-uitslag, komt niet alleen bij baby's voor. Zweetuitslag komt ook kinderen, tieners en volwassenen, voor, vooral tijdens warm, broeierig en vochtig weer. Miliaria ontstaat door afsluiting van de zweetkliertjes. De symptomen variëren maar bestaan over het algemeen uit kleine pukkeltjes op de huid. Sommige vormen van miliaria kunnen intens jeuken. Miliaria verdwijnt meestal spontaan. Ernstige vormen van miliaria vereist soms medische behandeling, maar de beste manier om de symptomen te verlichten is om je huid te koelen en zweten te voorkomen.

Wat is miliaria of zweetuitslag?

Miliaria of zweetuitslag is een rode of roze huiduitslag, die meestal te vinden in huidplooien en huidgebieden die bedekt zijn door kleding. Het ontstaat door zweetklieren die verstopt raken en opzwellen. Dit leidt vaak tot ongemak en jeuk. Miliaria komt het meest voor bij baby's, maar het kan ook voorkomen bij volwassenen, vooral als zij verblijven of zich inspannen in een warme vochtige omgeving.

Miliaria symptomen

Volwassenen ontwikkelen meestal miliaria of zweetuitslag in de huidplooien en waar de kleding tegen het lichaam wrijft. Bij zuigelingen wordt de uitslag vooral aangetroffen op de nek, schouders en borst. Het kan ook voorkomen onder de oksels, elleboogplooien en lies.

Soorten miliaria

Er worden verschillende soorten miliaria onderscheiden, ingedeeld naar hoe diep de geblokkeerde zweetklieren zijn. De symptomen voor elk variëren.

SoortBeschrijving
Miliaria crystallinaDe mildste vorm van miliaria is van invloed op de zweetklieren in de bovenste laag van de huid. Deze vorm wordt gekenmerkt door heldere, met vocht gevulde blaasjes en pukkels, die gemakkelijk kapot gaan.
Miliaria rubraEen type dat dieper in de huid voorkomt. Symptomen zijn rode bultjes en jeuk of tintelingen in het getroffen gebied.
Miliaria pustulosaHierbij is sprake van een bacteriële ontsteking en er zijn ook puistjes zichtbaar.
Miliaria profundaNiet alleen de zweetkliertjes zijn verstopt, maar er wordt ook zweet vanuit de zweetklieren of de afvoergangetjes ín de huid geperst. Het resultaat is een jeukende en tevens pijnlijke ontstekingsreactie.

Complicaties van zweetuitslag

Miliaria geneest meestal zonder problemen, maar soms kan het leiden tot een secundaire bacteriële huidinfectie, waardoor ontstoken en jeukende puistjes ontstaan.

Oorzaak van miliaria

Miliaria ontstaat door afsluiting van de uitvoergangen van de zweetklieren, vaak in combinatie met overmatig zweten. In plaats van te verdampen, wordt het transpiratievocht opgesloten onder de huid, waardoor ontstekingen en huiduitslag ontstaan. Het is niet altijd duidelijk waarom de zweetklieren verstopt raken, maar bepaalde factoren lijken een rol te spelen, waaronder: nog niet goed ontwikkelde zweetklieren bij borelingen, waardoor deze gemakkelijker kapot kunnen gaan. Verblijven in warm, vochtig weer, vooral bij inspanning, kan ook miliaria veroorzaken.Te warme omgeving tijdens het slapen kan leiden tot miliaria, evenals langdurige bedrust, vooral als je koorts hebt.

Andere oorzaken

Andere oorzaken van een blokkade van zweetklierafvoergangen zijn:
oedeem in de epidermis;
huidziekten met parakeratose (gemakkelijk loslatende schilfers);
schade als gevolg van zonverbranding;
gebruik van vette zalven;
te dikke kleding;
luiers; en
bepaalde chemicaliën.

Waterpokken / Bron: 9Gawin/Shutterstock.comWaterpokken / Bron: 9Gawin/Shutterstock.com
Differentiaal diagnose
de symptomen van miliaria kan sterke gelijkenis vertonen met andere huidaandoeningen, zoals:

Miliaria behandeling

Zweten vermijden

Vermijd verder zweten, zelfs als dit wordt bereikt voor slechts een paar uur per dag. Zorg dat de ruimte waarin je verblijft aangenaam koel is. Vermijd landen met tropische klimaten als je gevoelig bent voor miliaria.

Huid niet irriteren

Niet de huid irriteren en vermijd het dragen van te veel kleding, wrijving van kleding op de huid, overmatig zeepgebruik en het contact van de huid met irriterende stoffen. Deze maatregelen zullen de klachten als gevolg van miliaria verminderen. Shirts en blouses van katoen of linnen is aan te bevelen.

Koude toepassen

Koude kompressen en goede ventilatie zijn maatregelen om ontstoken gebieden te kalmeren.

Calamine Lotion FNA

Calamine Lotion FNA heeft een verkoelende, jeukstillende, indrogende en licht samentrekkende werking op de huid. Het is vrij verkrijgbaar.

Corticosteroid crèmes

Voor meer uitgesproken gevallen van miliaria kan de huisarts een corticosteroid crème voorschrijven, welke vaak redelijk verlichting van de symptomen geeft.

Topische antibiotica en antiseptica

Een op de huid toegepast antibioticum kan overmatige bacteriegroei tegengaan. De huisarts kan dit middel voorschrijven bij een secundaire bacteriële infectie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vlekjes lies: rode vlekken, plekken of bultjes in liesstreekVlekjes lies: rode vlekken, plekken of bultjes in liesstreekDe liezen zijn de twee huidplooien die de overgang vormen van de bovenbenen naar het onderlijf. Onderhuids zijn lymfekli…
Ziekte van Fox-Fordyce: symptomen, oorzaak en behandelingZiekte van Fox-Fordyce: symptomen, oorzaak en behandelingDe ziekte van Fox-Fordyce symptomen bestaan uit vaak jeukende bultjes rond de haarfollikels van de oksels, schaamstreek…
Chediak-Higashi-syndroom: Albinisme met leukocytendefectChediak-Higashi-syndroom: Albinisme met leukocytendefectHet Chediak-Higashi-syndroom is een zeldzame multisystemische genetische aandoening waarbij een patiënt een verminderd i…
Jeukende rode bultjes op de onderbenenJeukende rode bultjes op de onderbenenVeel mensen hebben er regelmatig last van: kleine, rode, jeukende bultjes op de onderbenen. Naast het feit dat ze erg on…
Bubbelbad-folliculitis: symptomen, oorzaak en behandelingBubbelbad-folliculitis: symptomen, oorzaak en behandelingBubbelbad-folliculitis ('hot tub folliculitis') duidt op een ontsteking van de haarzakjes als gevolg van een infectie me…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/daizuoxin
  • Dokterdokter.nl. Calamine Lotion FNA (zelfzorg). https://www.dokterdokter.nl/medicijn/calamine-lotion-fna-zelfzorg/ (ingezien op 8-3-2017)
  • Huidinfo.nl. Miliaria (zweetuitslag). http://www.huidinfo.nl/miliaria.html (ingezien op 8-3-2017)
  • Huidziekten.nl. Miliaria. http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/mtxt/Miliaria.htm (ingezien op 8-3-2017)
  • Mayo Clinic. Heat rash: Definition. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heat-rash/basics/definition/con-20033908 (ingezien op 8-3-2017)
  • Medscape. Miliaria Differential Diagnoses. http://emedicine.medscape.com/article/1070840-differential (ingezien op 8-3-2017)
  • WebMD. Heat Rash - Topic Overview. http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/tc/heat-rash-topic-overview (ingezien op 8-3-2017)
  • Afbeelding bron 1: 9Gawin/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Miliaria of zweetuitslag: symptomen, oorzaak en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 12-06-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!