InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Penis: aandoeningen, (pijn + jeuk) klachten en afwijkingen

Penis: aandoeningen, (pijn + jeuk) klachten en afwijkingen

Penis: aandoeningen, (pijn + jeuk) klachten en afwijkingen Penis: pijn, jeuk, aandoeningen en afwijkingen. De genitaliën van de man zijn: penis (piemel), teelballen (zaadballen, testes) en scrotum (balzak) en bevinden zich voor een groot gedeelte buiten de buikholte. We behandelen een aantal aandoeningen en afwijkingen van de penis. Ook bespreken we de symptomen, oorzaken en behandeling. De door ons besproken aandoeningen zijn: fimosis, balanitis, priapisme, de ziekte van peyronie en peniskanker.

Penis aandoeningen

Fimosis: te nauwe voorhuid - voorhuidvernauwing

Bij Fimosis kan de voorhuid niet over de eikel van de penis. Iemand met deze aandoening slaagt er niet in zijn voorhuid over de kop van de penis te schuiven, met als gevolg dat de eikel niet goed gereinigd kan worden wat weer tot ontstekingen kan leiden (zie Balanitis). 96% van de pasgeboren jongens heeft een niet terug te trekken voorhuid, maar na een jaar kunnen de bij de meeste jongetjes de huid al worden teruggeschoven.

Volgens de Nederlandse Vereniging voor Urologie (NVU) is er sprake van fimosis "bij onvermogen om de voorhuid terug te trekken met balanitis of meatusstenose als gevolg".(1) Balanitis is een (etterende) ontsteking van de voorhuid doordat het smeer van de klieren rond de eikel (smegma) niet weg kan. Bij een meatusstenose is de uitwendige opening van de urethra vernauwd, dat is de plasbuis die de urine uit de blaas afvoert en bij de man eindigt die aan de kop van de penis.

De symptomen en kenmerken van de aandoening zijn:
  • een zwakke urinestraal (plasstraal);
  • geleidelijk opbollen van de voorhuid tijdens het urineren (plassen);
  • een naar gevoel bij de erectie, een pijnlijke erectie.

Jongens onder de vijf jaar hoeven normaliter niet behandeld te worden. De aandoening gaat vaak vanzelf over, het is van voorbijgaande aard. De vernauwing komt vaak aan het licht in de pubertijd, als het tot pijnklachten en irritatie leidt. De arts kan dan circumcisie (besnijdenis) adviseren: het operatief verwijderen van de voorhuid. Dit is een relatief eenvoudige ingreep zonder schadelijke gevolgen.

Balanitis: ontsteking van de eikel en de voorhuid

Balanitis is een etterige, jeukende, branderige, pijnlijke en gevoelige ontsteking van de eikel en voorhuid. De aandoening kan het gevolg zijn van een bacteriële infectie, een allergische reactie, een seksueel oevrdraagbare aandoening (SOA), of een schimmelinfectie: Candidiasis, dat is een schimmelinfectie veroorzaakt door de schimmel Candida albicans. Mannen met diabetes mellitus (suikerziekte) hebben meer kans op balanitis, aangezien hun urine een hoog glucose-gehalte heeft - dit stimuleert de groei van micro-organismen.

De behandeling van balanitis is afhankelijk van de oorzaak. Bij een bacteriële infectie wordt een antibiotica voorgeschreven en als balanitis wordt veroorzaakt door fimosis, dan zal besnijdenis worden aangeraden. Als een SOA ten grondslag ligt aan de ziekte, dan zal de SOA bestreden moeten worden.

Priapisme: langdurig aanhoudende en pijnlijke erectie, ook in niet seksueel-opgewonden toestand

Priapisme is een langdurige (zes uur of langer) en vaak pijnlijke erectie die zonder seksuele stimulatie en seksuele opwinding ontstaat. Het ontstaat doordat het bloed niet uit de stijve penis weg kan, waarbij het risico bestaat dat de zwellichamen van de penis schade oplopen.

Priapisme ontstaat door een verminderde afvoer van het bloed via de aders of een verhoogde aanvoer van het bloed via de slagaders. Er kunnen vele oorzaken aan ten grondslag liggen, onder andere letsel aan de zenuwen die het bloedtoevoer naar de penis regelen door bloedziekten, leukemie, sikkelcelanemie. Soms kan langdurige geslachtsgemeenschap of seks ook de oorzaak zijn. Ook kan de aandoening optreden als bijwerking van sommige medicijnen. Maar ook bepaalde drugs zoals cocaïne of cannabis kunnen priapisme veroorzaken.

In de meeste gevallen zal de aandoening verholpen worden door bloed met een spuit uit het erectiele weefsel van de penis te halen. In ernstige gevallen wordt een operatie uitgevoerd om de aandoening te verhelpen.

De ziekte van peyronie (induratio penis plastica): abnormale afwijking aan de vorm van de penis

Bij het stijf worden van de penis trekt deze in horizontale of verticale richting krom. Dit is een verworven aandoening waarbij er sprake is van een ontstekingsreactie die uiteindelijk stilvalt en een verharding met littekenvorming in de wand van de zwellichamen tot gevolg heeft. Door deze harde knobbels of knobbeltjes in de wand van de zwellichamen, ook wel plaques genoemd, treedt er een kromstand op van de penis in geërecteerde toestand. Let op: de normale, lichte kromming van de penis valt er niet onder.

De symptomen zijn:
  • kromming van de penis in horizontale of verticale richting tijdens de erectie;
  • pijn in de penis tijdens de erectie;
  • een verdikking in een gedeelte van de penis, dat als de penis slap is aanvoelt als een harde knobbel.

Vaak is er geen oorzaak aan te wijzen, ofschoon letsel aan de penis een risicofactor is. Soms herstelt de aandoening zich vanzelf. De behandeling bestaat vaak uit een chirurgische ingreep. Klik hier voor meer informatie.

Peniskanker: kanker aan de penis

Peniskanker is een uiterst zeldzame ziekte in Nederland en het doet zich vrijwel uitsluitend voor bij onbesneden mannen. Een risicofactor is de hierboven besproken aandoening fimosis. Daarnaast is roken een risicofactor en infectie met het humane papilloma virus (HPV), dat genitale wratten veroorzaakt, verhoogt het risico ook.

Bepaalde factoren verhogen het risico van een persoon op een HPV-infectie, zoals:
  • op jonge leeftijd beginnen met seks;
  • veel wisselende seksuele contacten;
  • seks met een partner die veel seksuele contacten heeft (gehad);
  • onveilige seks;
  • anale seksuele geslachtsgemeenschap;
  • verlaagde immuniteit, door bijvoorbeeld HIV-infectie (humaan immuundeficiëntievirus).

De tumor dient zich vaak aan op de eikel en ziet eruit als een wratachtige bobbel of zweer. In sommige gevallen komt er bloed uit of een onwelriekende afscheiding. Het is een langzaam groeiende kankersoort. Het kan zich uitbreiden naar de lymfeklieren in de liezen.

De klachten en symptomen zijn:
  • zichtbare en voelbare afwijking - een zere plek op de penis;
  • afscheiding.

Een tumor op de penis zal vaak operatief verwijderd moeten worden of chemotherapie/radiotherapie, of een combinatie van deze behandelingen. Indien het plaatselijke verwijderen van de tumor (een penissparende behandeling) niet afdoende is, dan zal een gedeeltelijke of totale amputatie van de penis plaatsvinden. En als een operatie niet meer mogelijk is, zal chemotherapie en /of radiotherapie worden toegepast.

Verwonding van de penis: penisbreuk, penisamputatie, letsel

Op verschillende manieren kan de penis letsel oplopen. De penis kan tussen de ritssluiting van een broek terechtkomen, verwond raken door een ongeval of misdrijf of breken tijdens de coïtus (seksuele gemeenschap). Een snee in de penis geneest zonder behandeling. Bij een infectie kan een antibioticum worden voorgeschreven.

Penisfractuur of penisbreuk
Een breuk in de penis als gevolg van geforceerd ombuigen van een penis in opgerichte toestand is relatief zeldzaam. Een penisbreuk vereist echter direct medisch ingrijpen.

Gedeeltelijke of volledige amputatie van de penis
De penis kan ook gedeeltelijk of volledig van het lichaam worden gescheiden. Bij een complete amputatie zijn beide corpora cavernosa (zwellichamen) en de plasbuis van elkaar gescheiden. Dit fenomeen komt zelden voor.

Penetrerend letsel
Penetrerend letsel is het resultaat van ballistische wapens, granaatscherven, schotwonden of snij- of steekverwondingen aan de penis. Penetrerende letsels komen vooral voor in oorlogstijd en komen minder vaak voor in de civiele geneeskunde.

Weke delen letsel
Bij weke delen letsel zijn de corpora cavernosa niet betrokken. Weke delen letsel kan ontstaan door meerdere factoren, waaronder het bekneld raken tussen een rits, infecties, brandwonden, schaafwonden, bijtwonden van mens of dier en verwondingen waarbij machines betrokken zijn.

Lichen nitidus: kleine roze of huidkleurige bultjes op de eikel of schacht van de penis

Lichen nitidus is een zeldzame huidaandoening, die vooral voorkomt bij kinderen en jongvolwassenen. Lichen nitidus kenmerkt zich door roze tot huidkleurige, groepsgewijze,1-2 mm grote verhevenheden, verspreid over de huid. Voorkeurslocaties zijn borst, buik, armen, geslachtsdelen en dan vooral op de eikel of de schacht van de penis. Lichen nitidus is een goedaardige aandoening die geen complicaties geeft. In de meeste gevallen verdwijnt de aandoening binnen één of meerdere jaren. Behandeling is daarom niet noodzakelijk. Eventuele jeuk kan bestreden worden met een milde corticosteroïdcrème.

Pearly penile papules (parelketting)

Pearly penile papules, ook wel parelketting genoemd, zijn frequent voorkomende goedaardige en fysiologisch normale kleine slijmvliesbultjes aan de penis, om precies te zijn tussen de eikel of glanspenis en de penisschacht. De vleeskleurige of witte puntjes of bultjes op deeikel veroorzaken soms grote onrust bij jongens en mannen. Vaak verschijnen ze voor het eerst als ze tiener of twintiger zijn en dan worden ze nogal eens aangezien voor een seksueel overdraagbare aandoening (SOA). Pearly penile papules worden beschouwd als een normaal fysiologisch verschijnsel, een goedaardige variant van de normale mannelijke anatomie. Het is niet besmettelijk; ze worden dan ook niet opgelopen of verspreid via seksueel contact.

Talgkliercyste op de penis

Een talkliercyste is een onderhuids knobbeltje dat ontstaat wanneer een haarzakje verstopt raakt. Het is in feite een holte waarin zich dode huidcellen, talg en zweet ophoopt. Gewoonlijk verschijnt een talgkliercyste op behaarde delen van het lichaam, zoals hoofd, nek, oksels of op de rug en schouders. Bij mannen manifesteren ze zich ook vaak op de borst en op het scrotum, en soms kunnen ze ook op de penis voorkomen.

Candida albicans infectie

Candida albicans is een gistachtige schimmel die van nature aanwezig is in en op het menselijk lichaam. Deze gist gedijt goed in een warme en vochtige omgeving. Na geslachtsgemeenschap met een vrouw met vaginale Candida, kan een man een Candida-infectie aan de penis ontwikkelen.

Waterwratjes op de penis

Waterwratten is een veelvoorkomende aandoening, die vooral bij kinderen jonger dan 5 jaar voorkomt. Ze verschijnen vaak als kleine huidkleurige bolvormige pukkeltjes op het lichaam. Ze kunnen ook op de penis voorkomen.

Angiokeratomen op de scrotumhuid of de schacht van de penis

Angiokeratomen zijn rood-paarse gezwelletjes, die uitgaan van de bloedvaatjes van meestal de scrotumhuid of de schacht van de penis. De bultjes zijn in feite kluwen van hele kleine bloedvaatjes. Het is niet bekend waardoor deze huidafwijkingen ontstaan. De huidlaesies variëren in grootte van een speldenknop tot enkele millimeters in doorsnede en verbleken niet onder druk. Ze zijn goedaardig en behandeling is in principe niet nodig, aangezien het volkomen onschuldige huidafwijkingen zijn.

Klik hier voor een artikelenreeks over seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA's) en

Noot
  1. Fimosis: http://www.mcharts.be/artsen/Documenten/urologie/200310_02.pdf

Lees verder

Gerelateerde links
Abcessen, Bijbalontsteking en Symptomen Mexicaanse griep.
Gerelateerde artikelen
Ziekte van Peyronie: abnormale afwijking vorm penis erectieDe Ziekte van Peyronie is een abnormale afwijking in de vorm van de penis, waardoor die in een hoek afbuigt tijdens een…
Afscheiding uit de penis: oorzaken, symptomen en behandelingAfscheiding uit de penis: oorzaken, symptomen en behandelingMen spreekt van afscheiding uit de penis wanneer heldere of troebele vloeistof uit de penis komt. Zowel de dikte als de…
Aangeboren genitale afwijkingen bij de manBij de meeste mannen zijn geen genitale afwijkingen aanwezig. Bij sommige mannen is er echter sprake van een aangeboren…
Fimosis: vernauwing van de voorhuid van de penisFimosis: vernauwing van de voorhuid van de penisAandoeningen van de penis zijn vaak maar lastig bespreekbaar omdat mannen zich schamen. Vernauwing van de voorhuid van d…
Pijn tijdens het vrijen bij de man (dyspareunie)Pijn tijdens het vrijen bij de man (dyspareunie)Pijn tijdens het vrijen (ook wel dyspareunie genoemd) komt zowel bij de vrouw als bij de man voor. Pijn tijdens de seks…
Bronnen en referenties
  • Fimosis: http://www.mcharts.be/artsen/Documenten/urologie/200310_02.pdf (voor de laatste keer geraadpleegd op 17 juni 2009)

Reageer op het artikel "Penis: aandoeningen, (pijn + jeuk) klachten en afwijkingen"

Reacties

Anoniem, 10-08-2014 12:08 #20
Beste infoteur,

Ik heb denk een penisbreuk opgelopen toen in een kleine jongen was. Ik knalde met mn zaakie op het stuur en toen ik een leeftijd bereikte na dat ik wist wat ik er allemaal mee kon doen, kwam ik er achter dat hij anders was dan het moest zijn. Ik heb er niks aan gedaan en ben nu 22 jaar. Ik heb altijd seks kunnen hebben. Geen last van pijn of dergelijke. Alleen lees ik nu wel eens op internet dat het best belangrijk is om een dokter te raadplegen. Kan dat nog voor mij gelden of moet ik het laten en ben ik er te laat voor.

Ik hoor van u

Peter, 27-10-2013 09:06 #19
4 weken geleden ben ik afgetrokken en dat deed op den duur pijn. Klein wondje op eikel en flink rood. Nu blijf die roodheid bestaan. Zeker als ik me weer aftrek. Kleine rode puntjes zie je dan. Doet geen pijn verder maar wel raar gezicht. Verder nooit last van gehad

Klaarmee, 10-07-2013 13:10 #18
Ik loop nu al tijden rond met een brandend gevoel in mijn penis en de voorhuid is ook een stuk roder. Alles heeft weg van een infectie, mogelijk kan dit zijn gebeurd door een candida infectie omdat ik hier de afgelopen maanden ook enorm veel last van heb gehad en dit kostte me altijd veel moeite om weg te krijgen. Ik ben al bij een dermatoloog en uroloog geweest en zij begonnen erover (ze keken er gelijktijdig naar) dat ze het toompje wilden insnijden om zo de ontsteking tegen te gaan. Voor de zekerheid gaven ze me nog een combinatiezalf mee, soort hydrocortisonzalf + antibioticazalf, echter ik ben al een paar dagen bezig en het brandende gevoel blijft. Door alle vorige zalfjes tegen de schimmels/candida, is mijn penis een stuk droger geworden en zo'n hormoonzalf werkt ook niet bevorderlijk. Wat kan het zijn? moet ik mijn toompje laten insnijden? Ik lees op veel sites dat de symptomen die ik heb, niet verholpen worden met deze ingreep. Ik heb nu al sinds april vorig jaar last van mijn penis, eerst waren het telkens schimmels en nu dit, ben er zo klaar mee.

Ben, 16-05-2013 15:38 #17
Ik heb sinds gisteren jeuk op mijn schacht. Toen ik ging kijken bleek het ook wat rood te zijn, en had het een vieze geur.

Ik heb zaterdag (nu woensdag) onveilige seks gehad met een meisje. Ook heb ik me dinsdag na het masturberen niet direct gedoucht/schoongemaakt.

Ik had nog miconazolnitraat van een vorig schimmelprobleem op mn balzak, die heb ik er nu 3x opgesmeerd (sochtends en savonds). Zou die het probleem kunnen oplossen of kan ik net zo goed gelijk naar de dokter gaan. (wat niet erg toegankelijk is)

Benauwd, 07-05-2013 19:16 #16
Ik kom er net achter dat ik hele kleine zweertjes heb op mijn eikel, sommige lijken open te zijn gebarsten. wat is het beste wat ik hier aan kan doen? Of wat zou het kunnen zijn?

Michel, 18-11-2012 16:59 #15
Ik heb last van dat ik mijn eikel niet kan wegschuiven aan 1 kant door middel van een bobbel of gezwel dat gewoon op normaal weefsel lijkt en lijkt te zijn samengegroeid met de eikel. Ik kan daardoor nooit mijn eikel goed wassen en ben stervend`s bang voor kanker. Ik ben 19 jaar heb niet echt last van plassen of masturberen. af en toe heb ik wel een pikkend gevoel bij het masturberen. Mijn ouders nemen dit niet echt serieus, maar sinds ik het heb ontdekt kan ik niet meer slapen of eten. Ik heb net een verzekering aangevraagd die pas binnen 2 weken in werking gaat. Indien het toch kanker is wil ik niet wachten… ik heb ook nog rode vlekken op de penis en groene kleine pukkeltjes Reactie infoteur, 18-11-2012
U kunt dit het beste laten onderzoeken door uw huisarts.

Stuard, 27-09-2012 07:16 #14
Hoi allemaal. Ik heb sinds 2 maanden een relatie met een meid en al een halve maand voel ik pijn aan mijn penis. 4 centimeter naar binnen vanaf mijn eikel. Vooral plassen gaat moeilijk. Zij had al een jaar geen sex en is gezond. Help me aub met adviezen Reactie infoteur, 13-10-2012
Mogelijk is er sprake van een plasbuisontsteking. U doet er in ieder geval verstandig aan om dit te laten onderzoeken door uw huisarts en hier niet mee te wachten. Door blijven lopen met dergelijke klachten is zeer onverstandig.

Paans, 04-07-2012 14:47 #13
Ik heb al langer dan een jaar waterwratjes (mollusca contagiusum) op mijn penis en balzak. Volgens de dokter gaan ze vanzelf weg, maar inmiddels begin ik ze wel erg vervelend te vinden. Is er een manier om die (relatief veilig) te verwijderen? Ik zou wel naar de drogist kunnen gaan en een stikstofbehandeling kunnen halen, maar vind het een beetje eng om zelf te doen… Zijn er nog andere oplossingen? Reactie infoteur, 04-07-2012
In dit artikel ga ik in op waterwratjes (die je inderdaad ook op de penis kunt aantreffen): http://goo.gl/atzEe
U moet uw huisarts vragen voor een eventueel behandeladvies.

Bang, 27-06-2012 12:23 #12
Ik heb al een tijdje jeuk bij mijn geslachtsdeel. Eerst kwam er een wit vlekje. Nu wordt het witte vlekje steeds groter. Is dit ernstig? Reactie infoteur, 07-07-2012
Dit is aan de huisarts ter beoordeling.

Joeri, 20-06-2012 17:10 #11
Ik heb sinds een week ongeveer jeukende bultjes op de schacht van mijn penis, maar ook erboven, in mijn liezen en enkelen op mijn benen, heupen en vlak onder mijn navel. Een SOA is volgens mij niet mogelijk, aangezien de laatste keer dat ik seks heb gehad zeker 1 tot 1, 5 maand geleden is geweest. Mogelijk langer. Dit was met mijn ex-vriendin waar ik ongeveer een jaar een relatie mee heb gehad.
De jeukklachten zijn ongeveer allemaal gelijk begonnen.
De bultjes lijken op muggenbeten/insectenbeten. Ik werk als postbode en moet door een stuk hoog gras lopen en nu met het mooie weer, ook in mijn korte broek. Is het mogelijk dat het hier te maken heeft met een allergische reactie, een insect die misschien meegereist is of iets dergelijks? Voor zover ik weet ben ik alleen nergens allergisch voor, maar de jeukende bultjes bevinden zich wel vooral op mijn onderlichaam en het meeste rond de schaamstreek. Reactie infoteur, 24-06-2012
U kunt het beste de plekjes laten beoordelen door uw huisarts.

Harm, 16-04-2012 15:04 #10
Ik heb al enige tijd jeuk en witte substantie rond de eikel en onder rand ervan, wat zou dit kunnen zijn en hoe kom ik er vanaf? Reactie infoteur, 16-04-2012
Ik kan niet zeggen wat het bij u is. Ik kan alleen maar in algemene zin antwoorden. Smegma is een witte substantie die wordt aangemaakt op de geslachtsdelen van zowel mannen als vrouwen. Bij mannen hoopt smegma zich op onder de voorhuid. Dagelijks goede verzorging van de voorhuid en eikel is belangrijk. Onder de voorhuid vindt bij iedere man smegma-vorming plaats. Er wordt door mannen in de leeftijd van 20-50 jaar meer smegma geproduceerd dan door kinderen en ouderen. Smegma bestaat vooral uit dode, afgestoten huidcellen en dit hoopt zich op als de voorhuid van de penis niet regelmatig schoongemaakt wordt. Ook kan het gaan jeuken of ontsteken. Dit kan balanitis tot gevolg hebben (http://goo.gl/ru0Vb). Laat uw huisarts de situatie beoordelen.

Nick, 15-01-2012 17:38 #9
Ik heb ongeveer 1.5 jaar geleden seks met een meisje gehad en het was haar eerste keer, we deden het met condoom en alles ging goed er was niks stuk gegaan. maar het bleek dus dat ze een week daarna genitale wratten heeft gehad. hoe kan dit komen terwijl alles goed ging? Reactie infoteur, 15-01-2012
Genitale wratten zijn een seksueel overdraagbare aandoening (soa), die wordt veroorzaakt door een virus. Dit virus wordt tijdens het vrijen (aanraken, wrijven) op de huid of het slijmvlies van een ander overgedragen. Besmetting met het wrattenvirus kan door gebruik van een condoom niet altijd voorkomen worden. Een condoom geeft geen volledige bescherming tegen genitale wratten, omdat het virus en de wratten vaak buiten de rand van het condoom aanwezig zijn. Het virus wordt bijna altijd overgebracht door seksueel contact, maar je kan de wratten ook krijgen door gebruik te maken van bijvoorbeeld een handdoek of washand van iemand die genitale wratten heeft.

Anoniem, 09-12-2011 21:50 #8
Mijn vriend heeft nu al langere tijd last van zijn penis. De eerste keer dat hij hier last van kreeg was toen hij aan het mastruberen was en op het moment dat hij klaar kwam had hij het gevoel alsof er iets knapte. Nu doet zijn penis hem zeer wanneer hij een erectie heeft (en dan vooral als hij klaar gekomen is, hij houdt seks/mastruberen dan ook niet lang vol). Ook heeft hij last als hij lang moet auto rijden (2,5 uur).

Hij is laatst een paar keer bij de huisarts geweest. Hier zijn 2 urine onderzoeken gedaan en er is een kweek genomen. Alles was negatief. Dus niks bijzonders in zijn urine en geen SOA's. De huisarts heeft gezegd dat hij er maar mee moet leren leven. Dit lijkt me echter niet normaal voor een jonge man van 22 jaar.

Iemand een suggestie wat dit zou kunnen zijn? Reactie infoteur, 10-12-2011
Mogelijk dat een verwijzing naar een uroloog uitkomst kan bieden. Een uroloog houdt zich bezig met kwalen en stoornissen aan de urinewegen, de blaas, de nieren en bij mannen ook de voortplantingsorganen. Uw vriend zou dit met zijn huisarts kunnen bespreken.

Cees, 19-11-2011 17:35 #7
Hallo, de laatste tijd doet mijn eikel/urinebuis een beetje pijn tijdens een erectie. hier is alleen sprake van als ik hem echt aanspan. als ik rustig blijf voel ik niks. heb al jaren een vaste relatie dus vraag me af wat het kan zijn? Reactie infoteur, 23-11-2011
U kunt het beste op het spreekuur van uw huisarts langskomen om het door hem/haar te laten beoordelen.

Alex, 26-09-2011 00:52 #6
Hallo,
Sinds kort heb ik op mijn eikel een branderige gevoel constant en tijdens het plassen word het een stukkie erger, Heb sinds kort weer seksueel contact met een meisje en ben bang dat het een SOA is. ik voel het ook in mijn urinebuis.

Alvast bedankt Reactie infoteur, 28-09-2011
Mogelijk is het urethritis (plasbuisontsteking). Urethritis wordt vaak veroorzaakt door de bacteriën die seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA) veroorzaken (vaak chlamydia- of gonorroebacteriën), of door de bacteriën die urineweginfecties veroorzaken (zoals een blaasontsteking). Ik heb hier een apart artikel over geschreven: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/60207-urethritis-plasbuisontsteking-man-en-vrouw-symptomen.html. Hoe dan ook, het is belangrijk dat u naar de huisarts gaat voor nader onderzoek. Ga er niet vanuit dat het 'vanzelf wel overgaat'. En zolang een SOA niet is uitgesloten, moet de u maatregelen nemen om besmetting van anderen tegen te gaan.

Manon, 16-09-2011 13:30 #5
Ik heb een kennis van 37jaar die regelmatig spontaan erecties krijgt. Soms duurt het kort maar vaak ook zijn ze erg pijnlijk en de pijn houdt aan voor enkele uren? Hij voelt zich in die periode erg rot en kan niks doen vanwege de pijn. Ik kan echter uit jullie site niet precies uitvinden wat hij heeft of wat de naam van zijn ziekte is. Misschien dat ik het via deze weg kan achterhalen. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 16-09-2011
Wat u beschrijft lijkt op priapisme. Dit is een langdurige en vaak pijnlijke erectie die zonder seksuele prikkels ontstaat. 'Stotterend' priapisme gaat binnen 1 – 3 uur spontaan over. Wanneer het langer dan drie uur duurt, wordt van 'aanhoudend' priapisme gesproken. Als de erectie langere tijd aanhoudt, kan dit leiden tot littekenvorming in het weefsel en impotentie. Daarom is het van belang dat priapisme tijdig, zeker binnen vier tot zes uur nadat de erectie in is getreden, behandeld wordt. De behandeling van priapisme hangt af van de duur van de klachten. Lees: http://www.amc.nl/index.cfm?pid=4248.

Uw kennis doet er verstandig aan deze klachten z.s.m. met zijn huisarts te bespreken. De huisarts kan hem onderzoeken en een diagnose stellen (of doorverwijzen voor verder onderzoek en/of behandeling).

Emiel, 15-07-2011 15:59 #4
Gister kwam ik erachter dat ik aan de binnenkant van mijn voorhuid een vel rode opzwelling heb, wat vochtig blijft en een penetrante geur bevat, ook gaat het branden wanneer is het afspoel met water of wanneer er urine overheen komt. het zit echt aan de binnenkant van me voorhuid en er is niks branderigs op mijn eikel. enig idee wat dit zou kunnen zijn? Reactie infoteur, 15-07-2011
Mogelijk is het posthitis. Posthitis is een ontsteking van de voorhuid van de penis, hetgeen vaak gepaard gaat samen met een ontsteking van de eikel (= balanitis). Als zowel de eikel als de voorhuid (preputium) ontstoken zijn, spreekt men ook wel van balanoposthitis. Symptomen zijn onder meer lokale irritatie, pijnklachten, branderig gevoel en een rode huiduitslag. Maar ook een onaangename geur. Er ontstaat een (soms vlekkerige en schilferachtige) roodheid van de eikel met een toegenomen vochtigheid. Het komt vaker voor bij oudere mannen en mensen met diabetes. Het kan goed worden behandeld met de juiste antimicrobiële crèmes. (Zie het artikel: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/75288-rode-plekken-vlekken-bultjes-of-zweertjes-penis-eikel.html).

Raadpleeg uw huisarts. Hij/zij kan de juiste diagnose stellen en medicatie voorschrijven.

Peter, 06-05-2011 17:26 #3
Enkele jaren geleden (toen ik rond de 12-13 jaar was) kwam ik tot de ontdekking dat er (eerst links en toen rechts) een halve centimeter onder mijn plasgaatje aan de rand van mijn eikel, enkele kleine (lucht) blaasjes waren gevormd. Deze waren eerst klein en later werden ze iets groter. Het doet geen zeer en is ook niet gevoelig. Tot op een week geleden, aan de rechter kant onder mijn plasgaatje het wel wat branderig begon te voelen als ik het aanraakte. Daar zat ook al sinds een lange tijd een heel klein soort bloeduitstortinkje. Tijdens de seks had ik hier echter geen last van. Ik heb eens goed gekeken en het lijkt erop alsof er een hele kleine nieuwe bij is gekomen.

Wat kan dit zijn? Ik weet voor 99% zeker dat het geen SOA is. Het was gevormd voordat ik voor het eerst seks had en bovendien zit het er dus al jaren. Ik heb ooit overwogen om het lek te prikken, maar ik was verstandig genoeg dit niet te doen. In die leeftijd durfde ik namelijk ook niet naar de huisarts te gaan, nu wil ik dit sinds vorige week graag wel, alleen is de praktijk nu een week gesloten wegens vakantie.

Heeft u enig idee wat dit zou kunnen zijn en wat er aan te doen valt, en komt het vaker voor? Reactie infoteur, 09-05-2011
Het is van belang dat uw huisarts u onderzoekt en een anamnese bij u afneemt. Desnoods gaat u naar de vervanger.

Lennard, 30-04-2011 23:52 #2
In de loop van de middag ging het tussen de voorhuid en de eikel zeer doen het is een heel heel kleinbeetje slijmerig en ht stink jeukt en rond de bovenrandv van de eikel is wat dikker weet u wat dit is Reactie infoteur, 01-05-2011
Mogelijk is het balanitis - een veel voorkomende aandoening. Balanitis is ontsteking van de eikel en de voorhuid van de penis. Zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/41157-ontsteking-van-de-eikel-of-glans-penis-voorhuid-balanitis.html.

Mensen die onveilig vrijen kunnen ook een seksueel overdraagbare aandoening oplopen.
Laat uw huisarts ernaar kijken, om een SOA uit te sluiten en een diagnose te kunnen stellen. De behandeling die bij balanitis zal worden ingezet (niet gezegd dat u dat heeft, dat is aan de huisarts om te bepalen) is afhankelijk van de oorzaak. Zo kan er bij een bacteriële infectie een antibiotica worden voorgeschreven en bij candida een antischimmel-crème. In veel gevallen volstaat een corticosteroid crème eventueel in combinatie met een lokaal antibioticum. Hygiëne is bij balanitis bijzonder belangrijk om herhaling te voorkomenr. Het opgehoopte smegma moet steeds goed worden weggehaald. Het schoonmaken van de glanspenis, de voorhuid en de groef achter de penis kan het beste onder de douche gebeuren met schoon water.

Schroom niet, maak een afspraak met de huisarts en laat hem of haar ernaar kijken. De huisarts hakt dagelijks met dat bijltje.

Ed Linssen, 30-05-2010 19:33 #1
Ik woon in thailand en heb na het sex de laatste tijd dat mijn penis rood is en het duurt, zeker enkele dagen voordat het weg is. wat kan ik er aan doen. Soms is het pijnlijk en kan ik niet klaar komen. Daarvoor heb ik nog nooit last van gehad. Reactie infoteur, 01-06-2010
Hallo Ed,

Ik weet niet of u condooms gebruikt, maar er kan sprake zijn van een latex-allergie.

Sommige mensen zijn overgevoelig voor rubber of latex. Bij condoomgebruik kan dat lastig zijn, want deze allergie uit zich in jeuk of een schrijnend gevoel en in sommige gevallen treedt ook overgevoeligheid op, eventueel gepaard met roodheid en zwelling. Voor deze mensen kunnen hypo-allergene condooms uitkomst bieden.

Ik raad u aan om een huisarts te bezoeken en uw klachten aan hem of haar voor te leggen.

Mvg, Tartuffel

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mannelijke genitaliën
Reacties: 20
Medische informatie…
Schrijf mee!