InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ectopische hartslagen: Extra hartslagen na normale hartslag

Ectopische hartslagen: Extra hartslagen na normale hartslag

Ectopische hartslagen: Extra hartslagen na normale hartslag Ectopische hartslagen zijn extra hartslagen die optreden vlak voor een normale hartslag. Ectopische hartslagen zijn normaal en meestal geen reden tot bezorgdheid, hoewel deze vaak voorkomende hartslagwijzigingen soms leiden tot angst bij patiënten. Vaak is er geen duidelijke oorzaak voor deze wijzigingen in de hartslagen, maar enkele risicofactoren zijn wel bekend. Via het vermijden van deze risicofactoren is het vaak mogelijk om de abnormale hartslagen te voorkomen.

Soorten ectopische hartslagen

De twee meest voorkomende soorten ectopische hartslagen zijn:
  • premature atriale contracties (PAC): vinden hun oorsprong in de bovenste kamers of atria.
  • premature ventriculaire contracties (PVC, extrasystole): vinden hun oorsprong in de bovenste kamers of atria

Kinderen

Ectopische hartslagen komen zelden tot stand bij kinderen zonder aangeboren hartaandoeningen. De meeste ectopische hartslagen bij kinderen zijn premature atriale contracties. Deze zijn bijna altijd onschadelijk.

Volwassenen

Bij volwassenen komen ectopische hartslagen veel voor. Ze zijn meestal te wijten aan premature atriale contracties of premature ventriculaire contracties. De kans op PVC neemt toe naarmate mensen verouderen. Een hartaanval of familiegeschiedenis van PVC vergroot het risico op PVC's ontwikkelt naarmate ze ouder worden. De arts moet de oorzaak onderzoeken wanneer deze frequent optreden. Meestal is er geen behandeling nodig.

Risicofactoren

Aandoeningen

Soms komen de extra hartslagen voor als gevolg van of in combinatie met:

Alcoholgebruik leidt soms tot ectopische hartslagen / Bron: Jarmoluk, PixabayAlcoholgebruik leidt soms tot ectopische hartslagen / Bron: Jarmoluk, Pixabay

Omgevingsfactoren

Ectopische hartslagen zijn soms het resultaat van of verergeren door:

Pijn op de borst komt soms voor bij ectopische hartslagen / Bron: Pexels, PixabayPijn op de borst komt soms voor bij ectopische hartslagen / Bron: Pexels, Pixabay

Symptomen

Patiënten met ectopische hartslagen voelen het hart kloppen (hartkloppingen). Ze voelen ook dat het hart stopt of een hartslag overslaat. Verder hebben patiënten soms het gevoel dat er zeer krachtige hartslagen zijn. Pijn op de borst, duizeligheid, flauwvallen, angst en hyperventilatie zijn andere mogelijke tekenen van de extra hartslagen. Sommige patiënten ervaren helemaal geen symptomen door de overgeslagen of toegevoegde hartslagen. Het hart functioneert normaal bij deze aandoening.

Diagnose en onderzoeken

Een lichamelijk onderzoek via een auscultatie (luisteronderzoek met een stethoscoop) onthult mogelijk een incidentele ongelijke hartslag. Als de ectopische hartslagen niet vaak voorkomen, is het mogelijk dat de arts deze niet kan identificeren tijdens een lichamelijk onderzoek. De bloeddruk is meestal normaal. De arts bestelt vaak een elektrocardiografie (ECG: hartfilmpje). Vaak zijn verdere testen niet nodig wanneer het ECG normaal is en de symptomen niet ernstig of zorgelijk zijn. Als de arts meer wil weten over het hartritme, bestelt hij mogelijk een Holterregistratie: De patiënt draagt hierbij 24 tot 48 uur een monitor die het hartritme registreert en opslaat. Vermoedt de arts dat er sprake is van een probleem met de grootte of structuur van het hart, dan bestelt hij een echocardiografie (onderzoek van het hart door middel van geluidsgolven).

Behandeling van ectopische hartslagen

Door volgende maatregelen na te leven, is het vaak mogelijk om de extra hartslagen bij sommige patiënten te verminderen:
  • cafeïne, alcohol en tabak beperken
  • regelmatige lichaamsbeweging voor patiënten die weinig actief zijn (sedentaire levensstijl)

De meeste ectopische hartslagen behoeven geen medische behandeling. De arts behandelt de aandoening alleen als de symptomen ernstig zijn of als de extra hartslag erg vaak optreedt. De arts behandelt dan de oorzaak van de ectopische hartslag.

Prognose

In sommige gevallen krijgt een patiënt met ectopische hartslagen sneller te maken met ernstige abnormale hartritmes, zoals ventriculaire tachycardie.
Gerelateerde artikelen
Het hart; systolische en diastolische bloeddrukHet hart pompt op gecoördineerde wijze bloed rond. Eerst moeten de atria (boezems) en vervolgens de ventrikels (kamers)…
Incontinentie bij jonge honden door ectopische uretersIncontinentie bij jonge honden door ectopische uretersBij jonge honden of puppy's die lijden aan ongecontroleerde urine incontinentie, kan er sprake zijn van ectopische urete…
Tachycardie: Versnelde hartslag (sneller kloppend hart)Tachycardie: Versnelde hartslag (sneller kloppend hart)Het is normaal dat het hart sneller klopt bij een trauma, stress of een ziekte, maar bij tachycardie treedt een versneld…
Biologie onderzoeksverslag: watervlooien in cafeïneDeze biologie proef gaat over de hartslag van een watervlo bij verschillende concentraties cafeïne. Bij watervlooien kun…
Haal het maximale uit je training met een hartslagmeterHaal het maximale uit je training met een hartslagmeterIedere keer dat je hart een pompbeweging maakt, wordt dit de hartslag genoemd. Gemiddeld heeft een volwassen persoon een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Animatedheaven, Pixabay
  • Geraadpleegd op 6 november 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • ECTOPIC BEATS: HOW MANY COUNT?, https://www.emjreviews.com/cardiology/article/ectopic-beats-how-many-count/
  • Ectopic heartbeat, https://medlineplus.gov/ency/article/001100.htm
  • Ectopic heartbeat, https://www.texashealth.org/allen/health-information/?productId=117&pid=1&gid=001100
  • What causes ectopic heartbeats? Symptoms, treatment, prevention, and exercises, https://www.belmarrahealth.com/causes-ectopic-heartbeats-symptoms-treatment-prevention-exercises/
  • What to know about ectopic heartbeats, https://www.medicalnewstoday.com/articles/323202.php
  • Afbeelding bron 1: Jarmoluk, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Ectopische hartslagen: Extra hartslagen na normale hartslag"

Infoteur: Miske
Laatste update: 05-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hartafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!