InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een TIA is een ernstige waarschuwing voor de gezondheid

Een TIA is een ernstige waarschuwing voor de gezondheid

Een TIA is een ernstige waarschuwing voor de gezondheid Een TIA kan plotseling optreden. Omdat je niet weet wat er aan de hand is schrik je enorm en mensen zijn onzeker over het verdere verloop. Een TIA kunnen we zien als een waarschuwing. Er is sprake van een tijdelijke hapering van de bloedstroming in de hersenen, meestal aan één kant van de hersenen. De hersenen krijgen gedurende korte duur te weinig zuurstof en dit geeft klachten en uitvalverschijnselen. Er kunnen op één dag meerdere TIA's optreden. Behandeling is noodzakelijk.

Wat is een TIA

Een TIA is een Transient Ischaemic Attack. De patiënt wordt plotseling niet goed. De bloedtoevoer naar de hersenen is verstoord. Er is sprake van een bloedpropje of bloedstolsel dat vast is gaan zitten in een bloedvat in de hersenen. Hierdoor ontvangen de hersenen minder of geen zuurstof en dit bepaalt de uitval van verschillende lichaamsfuncties. Nadat het stolsel weer is losgekomen verdwijnen de klachten. De verschijnselen duren over het algemeen slechts een paar minuten. Soms blijven er klachten gedurende een periode van 20 minuten en herhalen ze zich gedurende 24 uur. Op een dag kunnen meerdere TIA's optreden. In de volksmond noemen we dit een beroerte, maar dit is niet juist want een TIA moeten we zien als een mogelijke voorbode van een naderende beroerte.

Bloedtoevoer naar de hersenen

De hersenen krijgen hun zuurstof en voedingsstoffen via vier slagaders. We hebben twee slagaders aan de voorkant van de hals en twee slagaders aan de nek. Deze vier slagaders staan met elkaar in verbinding en kunnen de bloedstroom op gang houden. Als deze stroom verstoord wordt dan kan een TIA optreden. Dit kan op verschillende plaatsen en op verschillende momenten in de hersenen plaatsvinden en daarom verschillende klachten geven.

Klachten bij een TIA

De klachten kunnen zich uiten in misselijkheid en/of verlamming, dubbelzien, duizeligheid, maar ook plotselinge blindheid aan één oog kan optreden. Soms heeft iemand hierbij een scheve mond of er zijn plotseling problemen met praten. Men kan gaan slepen met één been of de arm is gevoelloos. Er is sprake van verschillende uitvalverschijnselen.

De oorzaak van een TIA

De oorzaak van een TIA ligt meestal in een slechte kwaliteit van de bloedvaten. De binnenkant van de slagader kan een beschadiging hebben. Op een plekje dat beschadigd is kunnen bloedplaatjes en vetten gaan samenklonteren. Dit noemen we dan plaque. Het hele proces wordt slagaderverkalking genoemd. Ook kan een slagader dichtslibben. Soms is de onderliggende oorzaak een hartritmestoornis of aderverkalking ter hoogte van de halsslagaders of de slagaders in de hersenen.

Belangrijke oorzaken kunnen zijn:
  • Hoge bloeddruk
  • Hoog cholesterol
  • Hartziekten
  • Diabetes
  • Hoge leeftijd
  • Ongezond leven zoals roken
  • Veel alcohol drinken
  • Migraine met aura
  • Stress

Onderzoek en behandeling

Als het vermoeden bestaat dat iemand een TIA heeft of heeft gehad dan is het noodzakelijk om de huisarts in de schakelen. Met behulp van medicijnen zal de arts proberen om de kans op een TIA te verminderen. Dit gebeurt door middelen ter verlaging van het cholesterol en het verlagen van de bloeddruk. Soms worden bloedverdunners verstrekt. Bij ernstige verkalking van de halsslagader kan de plaque in de halsslagader operatief verwijderd worden of er kan een stent worden geplaatst. Het onderzoek richt zich op:
  • Het maken van een hartfilmpje
  • Bloedonderzoek
  • Röntgenfoto van de borstkas
  • Echo van de slagaders in de hals
  • Hersenscan

TIA is een waarschuwing

Omdat we een TIA kunnen zien als een waarschuwing is het van belang dat de oorzaak wordt opgespoord zodat de juiste behandeling kan worden ingesteld. Er is kans op een herseninfarct of een hartinfarct. Snel handelen is noodzakelijk. Bel direct 112 want tijdverlies is hersenverlies. Ook als de TIA al voorbij is dient men toch nader onderzoek te laten verrichten. Via de huisarts word je verwezen naar de TIA-poli.

Geen blijvende schade in de hersenen

Omdat er geen blijvende schade is in de hersenen kan het lastig zijn om vast te stellen of iemand daadwerkelijk een TIA heeft gehad. De arts is voor de diagnose afhankelijk van datgene wat de patiënt vertelt of de persoon die aanwezig was op het moment van de klachten.

Maatregelen om het cholesterol te verlagen en gezondheid te verhogen

Men kan zelf een aantal maatregelen nemen om het cholesterol te verlagen. Te denken valt aan:
  • Tenminste 200 gram groenten en twee stuks fruit eten
  • Weinig verzadigde vetten
  • Niet veel alcohol
  • Meer onverzadigde vetten zoals noten, vis en plantaardige olie
  • Overgewicht voorkomen
  • Veel bewegen
  • Stress vermijden of leren hier beter mee om te gaan.

Prognose na een TIA

Er zullen meestal geen restverschijnselen optreden na een TIA. Als er wel restverschijnselen zijn dan is er sprake geweest van een beroerte. Als iemand een TIA heeft gehad dan is de kans op een beroerte groter. Daarom is het belangrijk de medicijnen in te nemen en de levensstijl aan te passen. Op lange termijn wordt het risico kleiner, maar blijft aanwezig. Als men helemaal hersteld is mag er na twee weken weer auto gereden worden. Sommige mensen blijven gedurende een korte periode vermoeid.
© 2019 Celientje1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Beroerte: symptomen, oorzaken, behandelingBeroerte: symptomen, oorzaken, behandelingAls je een beroerte (CVA) hebt, is een deel van de hersenen beschadigd, doordat een gedeelte van de bloedtoevoer naar de…
Beroerte: Belangrijke doodsoorzaak in de Westerse wereldJaarlijks worden 50 000 landgenoten getroffen door een beroerte. Deze hersenaandoening is na hartinfarct en kanker de be…
Aandoening: BeroerteAandoening: BeroerteAls de toevoer naar de hersenen onderbroken wordt, dan spreekt men van een beroerte. In Nederland zijn er per jaar zo'n…
Zelf je cardiovasculair risicoprofiel bepalenZelf je cardiovasculair risicoprofiel bepalenHart- en vaatziekten zijn volgens de Wereldgezondheidsorganisatie de belangrijkste doodsoorzaak. Zelf bepalen in hoeverr…
Een CVA of beroerte herkennenBij een beroerte of CVA (cerebro vasculair accident) is er sprake van een zuurstoftekort in de hersenen, vaak door een a…
Bronnen en referenties
  • http://www.beroerteadviescentrum.nl/patienten/wat_zijn_de_gevolgen_van_een_beroerte
  • https://m.hersenstichting.nl/tia/
  • https://www.thuisarts.nl/beroerte/ik-heb-tia-gehad-0
  • https://www.gezondheidenwetenschap.be/richtlijnen/transient-ischemisch-attack-tia
  • https://www.hartstichting.nl/getmedia/957ef6ba-2916-4ae3-a6cd-61985ed46244/brochure-hartstichting-tia.pdf

Reageer op het artikel "Een TIA is een ernstige waarschuwing voor de gezondheid"

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 09-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!