InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Puistjes op de armen: Oorzaken en behandeling

Puistjes op de armen: Oorzaken en behandeling

Puistjes op de armen: Oorzaken en behandeling Puistjes zijn rode of witte, gezwollen, kleine, verhoogde bultjes gevuld met pus. Ze bevinden zich mogelijk overal op het lichaam, waaronder op de armen. Onder andere acne en enkele huidinfecties liggen mogelijk aan de basis van de met pus gevulde bultjes op de armen. Soms verdwijnen de puistjes na een behandeling, maar een aantal oorzaken van puistjes op de armen keren af en toe terug. Het is belangrijk om de huid schoon en vochtig te houden en een goede huidhygiëne te hanteren om het risico op bultjes op de armen te verkleinen.

Acne

Acne is een huidaandoening waarbij het lichaam vaak als gevolg van hormonale veranderingen te veel talg of olie produceert. Dit vermengt zich met dode huidcellen. Uiteindelijk worden hierdoor de huidporiën geblokkeerd, waardoor puistjes tot stand komen. Vooral jongvolwassenen zijn mogelijk getroffen door de huidziekte. Bij de veel voorkomende huidaandoening acne krijgen patiënten te maken met rode tot zwarte puistjes op mogelijk elk lichaamsdeel. Meestal tast acne het gezicht, de rug, de schouders en/of de bovenarmen aan. De arts zet medicinale crèmes en lotions in die de patiënt op de huid kan aanbrengen. Deze medicijnen doden de bacteriën of verminderen de talgproductie. De effecten zijn meestal pas zichtbaar na vier à acht weken. Meestal adviseert de arts o de behandeling voort te blijven zetten zodat de acne niet terugkeert. Daarnaast zijn lasertherapie, fototherapie (behandeling met licht) en chemische peelings inzetbaar voor de behandeling van acne. Deze behandelingsopties verwijderen bacteriën uit de huid of de bovenste huidlaag.

Folliculitis

Folliculitis is een aandoening die de haarzakjes (follikels) aantast. Overal waar zich follikels bevinden, verschijnt mogelijk folliculitis. Schade aan de haarzakjes (scheren, strakke kledij dragen, over de huid wrijven, ) zorgt er sneller voor dat bacteriën in de huid binnendringen en dan een infectie veroorzaken. De patiënt ervaart meestal een huiduitslag met rode vlekken op de huid, maar ook pijn en jeuk zijn mogelijke tekenen. De symptomen doen soms denken aan deze van acne. De patiënt mag warm washandje op de huid toepassen, zodat de klachten verminderen.

Keratosis pilaris

Bij de huidziekte keratosis pilaris ontstaan goedaardige rode bultjes op de huid. Deze resulteren uit poriën die geblokkeerd worden door dode huidcellen. De patiënt heeft kleine, ruwe puistjes op de huid van de bovenarmen en/of de voorkant van de dijen en soms ook op de billen en/of het gezicht. Veel patiënten hebben een droge huid. Wanneer deze wordt aangepakt, verdwijnen de klachten of verbetert het uiterlijk van de puistjes. Enkele tips omvatten het zachtjes inmasseren van de huid na het baden en twee à drie keer per dag een vochtinbrengende crème aanbrengen op de uitgedroogde huid.

Netelroos

Netelroos is een huidaandoening die tot stand komt door een allergische reactie, bijvoorbeeld op een insectenbeet. Bij de aandoening ontstaan kleine (jeukende) rode vlekken overal op de huid. Een allergieonderzoek onthult de aanwezigheid van een allergie. De patiënt moet het allergeen (uitlokkende stof van een allergische reactie) vermijden om zo een toekomstige reactie te voorkomen.

Stafylokokkeninfectie

Stafylokokkenbacteriën zijn bacteriën die van nature op vele huidgebieden leven zoals de oksels en de neus. Soms komen deze bacteriën in een snede terecht, wat dan leidt tot een stafylokokkeninfectie. De patiënt krijgt een huiduitslag of rode puistjes, bijvoorbeeld op de armen. De puistjes doen soms ook denken aan huidzweren of blaren. Een onmiddellijke behandeling van dit soort bacteriële infectie is noodzakelijk om complicaties te voorkomen, zoals een infectie van de organen. De arts schrijft antibiotica voor.

Het regelmatig bevochtigen van de huid is belangrijk / Bron: Kiyok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Het regelmatig bevochtigen van de huid is belangrijk / Bron: Kiyok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Preventie van puistjes op armen

Een goede huidgezondheid voorkomt een aantal maar zeker niet alle oorzaken van puistjes op de armen. Vuil en zweet zullen bij een goede huidhygiëne de poriën niet doen blokkeren. Het is bijvoorbeeld belangrijk om na het sporten een douche te nemen. De huid wordt best voorzichtig gewassen en gescrubd met een milde zeep. De huid bevochtigen na het baden of douchen is ook belangrijk. Regelmatig de kledij uitwassen, zeker na het zweten, is tot slot noodzakelijk. Voorts kiezen mensen best losse, ademende stoffen zoals katoen zodat er geen huidirritatie ontstaat. Het is tot slot niet verstandig om puistjes open te krabben omdat deze mogelijk leiden tot verdere huidschade en huidinfecties.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
(jeugd)puistjes; hoe voorkom je ze en hoe kom je er vanaf?(jeugd)puistjes; hoe voorkom je ze en hoe kom je er vanaf?Puistjes, de één heeft er een beetje last van, de ander veel en sommigen hebben er zelfs helemaal geen last van. Wanneer…
Hoe raak je snel je puistjes kwijt?Hoe raak je snel je puistjes kwijt?Het is waar dat de behandeling van puistjes of acne een zaak is van geduld en volhouden, maar soms heb je daar geen tijd…
Wat moet je doen tegen puisten?Wat moet je doen tegen puisten?Het is niet fijn als je heel veel puisten hebt op je gezicht. Af en toe jeuken ze, maar ze kunnen ook erg pijn doen. Vee…
Wat te doen bij jeugdpuistjes (Acne)?Wat zijn jeugdpuistjes? Jeugdpuistjes, ook wel Acne genoemd, is een ontstekingsreactie binnenin een talgkliertje. Jeugdp…
Beauty: Hoe kan je acne bestrijden?Beauty: Hoe kan je acne bestrijden?Voorop gesteld dat acne gedurende de puberjaren meestal de kop op steekt en het na deze periode net zo snel weer wegtrek…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 1 december 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Why the Skin on Your Arms Is Bumpy -- and What to Do About It, https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/features/why-the-skin-on-your-arms-is-bumpy-and-what-to-do-about-it
  • Pimples on arms, https://www.healthline.com/health/pimples-on-arms
  • What to know about pimples on the arms, https://www.medicalnewstoday.com/articles/325091.php

Reageer op het artikel "Puistjes op de armen: Oorzaken en behandeling"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 02-12-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!