InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Sambucol vlierbessenextract: vlierbes bij bestrijding griep

Sambucol vlierbessenextract: vlierbes bij bestrijding griep

Sambucol vlierbessenextract: vlierbes bij bestrijding griep Griep begint met plotselinge hoge koorts, koude rillingen, keelpijn, hoofdpijn en spierpijn in het hele lichaam, vooral armen en benen. Heel veel mensen krijgen jaarlijks de griep; risicogroepen kunnen ieder jaar gratis de griepprik halen. Griep wordt veroorzaakt door een griepvirus en is iets anders dan verkoudheid, wat veroorzaakt wordt door verkoudheidsvirussen. Hoe kun je je effectief wapenen tegen de griep?

Sambucol vlierbessenextract

Symptomen griep

Griep wordt veroorzaakt door het Influenzavirus en de normale seizoensgriep ken de volgende symptomen:

Complicaties

De symptomen diarree en braken blijken bij sommige griepvarianten heviger zijn en het hoesten kan soms erg lang aanhouden (zoals bij de Mexicaanse griep). De meeste klachten verdwijnen meestal na twee tot zeven dagen. Er kunnen complicaties ontstaan zoals een longontsteking met ernstige ademhalingsproblemen.

Wat kan ik doen om mijzelf te beschermen tegen de griep?

Aangezien de verspreiding van het griepvirus plaatsvindt via praten, hoesten of niezen, kunt je jezelf beschermen door uit de buurt te blijven van mensen met griepachtige verschijnselen. Verder kun je volgende maatregelen in acht nemen:
  • Blijf zoveel mogelijk uit de buurt van mensen die hoesten of niezen.
  • Was regelmatig uw handen met water en zeep.
  • Raak zo min mogelijk je ogen, neus of mond aan, want het virus kan zich via de handen verspreiden.
  • Gebruik zakdoekjes tijdens hoesten en niezen, en gooi ze meteen na gebruik weg.
  • Maak regelmatig schoon, thuis en op de werkplek.
  • Ventileer zo veel mogelijk.

Hoe griep behandelen?

Griep gaat normaal gesproken uit zichzelf weer over, zonder behandeling. Een huisarts kan, als je tot een risicogroep behoort, een virusremmer voorschrijven teneinde complicaties te voorkomen.

Neem verder de volgende tips in acht:
  • Blijf thuis
  • drink voldoende
  • bedek je neus en mond als je hoest of niest, of nies in de holte van je elleboog
  • gebruik bij voorkeur een papieren zakdoek en gooi deze na gebruik direct weg en was je handen daarna grondig
  • vermijd zoveel mogelijk contact met andere mensen

Daarnaast zijn er natuurlijke middelen die effectief zij gebleken in het bestrijden van griep, zoals Sambucol.

Sambucol: een natuurlijk middel tegen griep en verkoudheid

De Israëlische onderzoekster dr. Madeleine Mumcuoglu heeft jarenlang gewerkt als virologie in het Hadassah Ziekenhuis in Jeruzalem. Aldaar verrichte ze wetenschappelijk onderzoek naar de heilzame werking van de vlierbes. Uit haar onderzoek is vast komen te staan dat vlierbessen over antivirale eigenschappen beschikken. De werkzame stoffen van de vlierbes werden door haar geïsoleerd en ze onderzocht hoe deze in een extract behouden bleven. Daarna patenteerde ze haar vinding onder de naam Sambucol. Sambucol is geen geneesmiddel maar een voedingssupplement en is daarom vrij verkrijgbaar bij apotheek, drogisterij of natuurvoedingswinkel.

Griepverschijnselen verdwijnen eerder

Sambucol versterkt de weerstand en bij mensen met griep die Sambucol kregen voorgeschoteld, verdwijnen de griepverschijnselen gemiddeld vier dagen eerder dan bij patiënten die een placebo kregen, zo blijkt uit onderzoek. Sambucol draagt ook bij aan het voorkomen van de griep en verkoudheid.

Verbetering van de weerstand

Sambucol verhoogt de weerstand, waardoor je beschermd wordt tegen invloeden van buiten en de kans op griep wordt verkleind. Bovendien maakt het middel antistoffen aan, zodat de persoon die getroffen wordt door griep sneller hersteld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vlierbessensiroop in de strijd tegen verkoudheid en griepVlierbessensiroop in de strijd tegen verkoudheid en griepIn het najaar en met het komen van kou en regen komen ook de verkoudheden, virussen en de griep weer bij velen van ons t…
Homeopathische middelen om griep te voorkomenHomeopathische middelen om griep te voorkomenHomeopathische middelen tegen de griep, ze zijn er. De homeopathie gaat er van uit dat middelen werken volgens de Simili…
Besmetting griepvirus voorkomenBesmetting griepvirus voorkomenHoe kan iemand besmet raken met griep of ene griepvirus? Wat is het belang van een goede hygiëne tijdens een griepvirus?…
Wat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandVeel mensen krijgen er bijna elk jaar mee te maken: de griep. Maar wat is de griep eigenlijk? Waar wordt het door veroor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Original Uploader Was Rasbak At Nl.wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Mexicaanse_griep
  • http://www.rivm.nl/
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/35482-symptomen-mexicaanse-griep-verschijnselensymptomen-griep.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/36936-vlierbessen-sambucol-kan-jang-middelen-mexicaanse-griep.html
  • www.airvital.nu

Reageer op het artikel "Sambucol vlierbessenextract: vlierbes bij bestrijding griep"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-08-2018
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Griep en verkoudheid
Medische informatie…
Schrijf mee!