InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van frambozen

De geneeskracht van frambozen

De geneeskracht van frambozen Framboos behoort tot de rozenfamilie en is een zusje van de braam. Framboos is een heester en wordt in Europa sinds de middeleeuwen gekweekt om te eten. Oorspronkelijk komt dit vruchtje uit Oost-Azië. Zogenoemde jagers-verzamelaars uit de prehistorie plukten al wilde frambozen. Er worden tegenwoordig tientallen soorten frambozen gekweekt. Deze worden onderverdeeld in zomerframbozen en herfstframbozen. De framboos is een geliefde plant bij hommels en bijen. Ze bestuiven de plant maar de framboos kan zich ook zelf bestuiven. Wanneer de framboos rijp is, is hij gemakkelijk te plukken; hij laat snel los van de plant. Je moet het voorzichtig doen anders knijp je hem fijn.

Inhoud:

In de tuin

De helderrode, zoete framboos wordt door velen lekkerder gevonden dan de braam. Zomerframbozen zijn rijp vanaf begin juli. Een frambozenstruik doet het ook in de pot. Je kunt hem dus op het balkon zetten. De frambozenstruik wordt groter als hij in de volle grond staat. Frambozen groeien prima in Nederland.

Tegen grauwe staar

Rembert Dodoens beval de framboos aan tegen oogziekten. Hij adviseerde een mengsel van honing en framboos te eten. Dat is trouwens erg lekker. Tegenwoordig gebruikt de medicijnindustrie de framboos als smaakstof. Pillen wordt een lekkere smaak gegeven want de werkzame stof smaakt vaak helemaal niet lekker. Het is de vraag of voor de smaak natuurlijke framboos voor wordt gebruikt. Overigens zitten er veel antioxidanten in frambozen. Hiervan is bekend dat ze oogstaar voorkomen. Dodoens had dus wel degelijk gelijk toen hij schreef dat het goed is voor de ogen. Honing kan als eetbaar medicijn worden beschouwd. Het is een goed werkend plantaardig antibioticum.

Vitaminen- en mineralenrijk vruchtje

Frambozen zijn erg gezond en bevat verschillende vitaminen en vooral mineralen. Er zit veel vitamine C in. 240 Gram framboos is genoeg voor de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid vitamine C. Dit is natuurlijk wel een grote hoeveelheid die je niet snel haalt. Gelukkig zit vitamine C in veel groente en fruit. Verder bevat de framboos vitamine B11, E en K. De mineralen die frambozen herbergen zijn: mangaan, magnesium, koper en kalium. Frambozen zijn vruchten die bijzonder rijk zijn aan vezels.

Ellagzuur

De framboos is een goede bron van de tannine met de naam ellagzuur. Dit polyfenol komt voor in alle rozengewassen, granaatappel, goji-bessen, bramen, aardbeien en walnoten. Ellagzuur is een zeer gezonde fytonutriënt. Het behoort tot de sterkere anitioxidanten die vrije radicalen in het lichaam onschadelijk maken. Vrije radicalen zijn verantwoordelijk voor celschade, DNA-schade en kunnen ernstige ziekten zoals kanker veroorzaken. Op dit punt is de framboos, overigens net als veel ander fruit, een vrucht die het risico op het krijgen van kanker verkleint.

Goed voor sporters

De framboos bevat cyanidine-3-glucosylrutinoside wat een stof is die het spierherstel na grote fysieke inspanningen bevordert. Dat heeft een wetenschappelijk onderzoek uit 2006 uitgewezen. Er zit ook cyanidin-3-rutinoside in de framboos. Volgens een ander wetenschappelijk onderzoek uit 2006 is deze polyfenol goed ter voorkoming van leukemie of bloedkanker. De twee stoffen met moeilijke chemische termen behoren tot de anthocyaninen welke de framboos de rode kleur geeft. In de signatuurleer zou men zeggen dat het logisch is dat framboos goed is voor het bloed, daar de framboos zelf een rode kleur heeft.

Kankerbestrijdend fruit

Kaempferol is een fytonutriënt dat ook in het framboosje zit. Dit stofje is goed voor de algemene vitaliteit en de energiehuishouding. Verder zit er quercetine in, een flavonol die als antioxidant werkt, net als vele andere stoffen in frambozen. Daarbij is gebleken dat quercetine een anti-tumorwerking heeft. Het past dus goed in een dieet dat een chemokuur ondersteunt. Daarnaast is de quercetine in framboos een histamineremmer. Hierdoor worden allergische reacties minder groot. Overigens is histamine een belangrijke stof in het lichaam en werkt het onder andere als neurotransmitter.

Zeer sterke antioxidant

Nederlands wetenschappelijk onderzoek dat gepubliceerd is in het journaal Biofactors toont aan dat de antioxidantwerking van framboos driemaal zo groot is als die van kiwi´s en tweemaal als de tomaat. Meerdere stoffen in framboosjes zijn werkzaam als antioxidant maar vitamine C en ellagzuur het meest.

Eettips frambozen

Frambozen moeten niet te vroeg geplukt worden want dan zijn ze zuur. Pas als hij vol rijp is, en er eigenlijk niet meer perfect uitziet, is hij lekker zoet. Frambozen zijn heel zacht als ze rijp zijn. Daarom is het geen ideaal snackfruit; je moet er een servetje bij doen omdat je handen rood worden. Van geplette frambozen kun je een verse mousse maken om als saus over een toetje zoals zelfgemaakt roomijs heen te doen. Deze frambozenmousse kun je mengen met honing. Ook kun je der mousse uitsmeren op een cake, of een voorgebakken taartbodem. Het is het lekkerst om de taart vers af te maken vlak voorat je het serveert met slagroom. Maak een laag frambozenmousse en een laag slagroom. Een paar frambozen zet je op de slagroomlaag als kroon. Je kunt frambozen ook heelijk eten in een zomerse fruitsalade.

In een blender met vruchten zoals watermeloen, kun je bevroren frambozen doen in plaats van ijsblokjes. Zo maak je een heerlijke smoothie!

Frambozen bij sla en aardappels

Frambozen passen ook prima in een groene salade. Je kunt frambozen goed combineren met sla, komkommer en balsamico. Wanneer je veel frambozen hebt geplukt dan kun je frambozenjam maken. Als je ze overrijp plukt hoef je veel minder suiker te gebruiken. Frambozen zijn ook heerlijk om te combineren bij gekookte aardappels. Met deze aardappelvariatie geef je de Hollandse basisgroente een leuk zomers tintje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Frambozen (Rubus Idaeus)Frambozen (Rubus Idaeus)Frambozen doen het in de meeste tuinen goed. Heerlijk fruit uit eigen tuin. Frambozen zijn gezond en door hun zoete smaa…
Gezondheidsbevorderend voedingssupplement: frambozenextractGezondheidsbevorderend voedingssupplement: frambozenextractUit onderzoek blijkt dat frambozen veel gezondheidsbevorderende eigenschappen heeft. Frambozen zijn enorm gezond en ze b…
Frambozen zijn ongekend gezondFrambozen zijn ongekend gezondHet vroege voorjaar is weer dé tijd voor Frambozen. Frambozen zijn lekker en gezond, maar toch worden ze niet zo heel ve…
Tuinieren; tips en trucs voor het telen van framboosTuinieren; tips en trucs voor het telen van framboosDe frambozenstruik is een enorm leuke én lekkere aanvulling op je moes- of groentetuin en kan ook nog dienen als natuurl…
De geneeskracht van frambozenpittenolieWanneer frambozen verwerkt worden tot broodbeleg blijven er veel kleine pitten over. Deze pitjes hoeven de fabrikanten v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Couleur / Pixabay
  • http://www.jbc.org/content/282/18/13468.short
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2579450/?report=abstract
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Ellags%C3%A4ure
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Rosengew%C3%A4chs
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Quercetine
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Histamine
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=39
  • Alle foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van frambozen"

Reacties

Maria, 18-07-2016 20:29 #3
Doe zoals ik: koop een paar frambozen- en bramenstruikjes bij het tuincentrum, supermarkt soms, voor in de tuin of op het balkon. Ze zijn niet groter of dikker dan een slanke kamerplant!
Even geduld: het eerste jaar geven ze nog geen vrucht meestal, maar alle jaren daarna wel.
Met ander fruit, aardbei, kiwi, bosbes, kruisbes enz. kan het natuurlijk ook! Uitzondering: druif, lange ranken opbinden en leiden. Reactie infoteur, 07-09-2016
Goed idee! Als de frambozenstruik eenmaal goed groeit, komen er omheen allemaal nieuwe struikjes op. De frambozenstruik is een van de makkelijke planten. Rode bes en zwarte bes zijn ook niet heel moeilijk om te kweken. Je hebt er weinig omkijk naar. De frambozenstruik kan zichzelf makkelijk voortplanten. Als er frambozen van de struik vallen kunnen deze al snel nieuwe planten worden.

Peter Berling, 28-06-2015 20:54 #2
Cyanidine 3-glucoside ook wel C3G genoemd, gemaakt uit rode vruchten en bosvruchten, met daardoor hoge concentraten antioxidanten, weet iemand waar je dit in Nederland kan kopen? Schijnt heel goed tegen o.a. Macula en voor de ogen te zijn, bij de reformzaken kennen ze het schijnbaar niet. Reactie infoteur, 30-06-2015
Beste Peter,
Natuurlijk is dit een gezonde stof. Echter: de kans is erg groot dat wetenschappers binnenkort gaan 'ontdekken' dat deze stof vooral goed werkt in combinatie met andere polyfenolen en vitaminen. Daarom kan ik aanraden om gewoon veel bosvruchten zoals bramen en frambozen te eten maar ook lychees en vrijwel alle andere groenten en fruitsoorten die blauwachtig, roodachtig of paarsachtig gekleurd zijn.
Thomas Dijkman

Jan Laurense, 24-02-2014 10:04 #1
Een keer heb ik ergens gelezen dat oude rassen, een hoge gehalte aan anti - stoffen zouden bevatten dan de nieuwe rassen. Ik bedoel hiermee de oerrassen. Graag zou ik daar meer over weten a.u.b. Reactie infoteur, 19-03-2014
Met antistoffen neem ik aan dat je antioxidanten bedoeld. het is vooral belangrijk op welke grond een frambozenstruik groeit. Een betere grond levert meer nutritieve frambozen op. Wilde frambozen van het oerras kunnen zowel minder als meer antioxidanten hebben, afhankelijk van de grond waar ze op groeien. In theorie kan een gecultiveerde frambozenstruik een stuk meer antioxidanten bevatten dan een framboos van een oerras. Dit is overigens een terrein waar nog te weinig onderzoek op is gedaan.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 15-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!