InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ziekte van Kyrle: symptomen, oorzaak en behandeling

Ziekte van Kyrle: symptomen, oorzaak en behandeling

Ziekte van Kyrle: symptomen, oorzaak en behandeling De ziekte van Kyrle of hyperkeratosis follicularis et parafollicularis in cutem penetrans werd in 1916 voor het eerst beschreven door Josef Kyrle. De ziekte wordt gekenmerkt door grote plaques met daarin centrale keratine pluggen, meestal op de benen en komt vaak samen voor met lever-, nier- of diabetische stoornissen. Het kan zowel vrouwen als mannen treffen met een verhouding van 6:1. De plekken verschijnen meestal bij een gemiddelde leeftijd van 30 jaar. De oorzaak van de ziekte van Kyrle is anno 2018 nog niet opgehelderd en kan idiopathisch zijn. De beste behandeling voor de ziekte van Kyrle is om de eventueel aanwezige onderliggende aandoening adequaat te behandelen, aangezien de levensverwachting ook wordt bepaald door de onderliggende ziekte.

Wat is de ziekte van Kyrle?

De ziekte van Kyrle is een zeldzame huidaandoening. Mensen met deze aandoening ontwikkelen over het algemeen grote plaques met daarin centrale keratine pluggen. Keratine is een eiwit dat in de huid, haar en nagels voorkomt. De laesies zijn meestal niet pijnlijk maar kunnen ernstige jeuk veroorzaken. Hoewel de aandoening zowel mannen als vrouwen kan treffen van alle leeftijden, is de gemiddelde leeftijd waarbij de ziekte zich openbaart 30 jaar. De oorzaak van de ziekte is anno 2018 onbekend. Het wordt echter vaak geassocieerd met bepaalde aandoeningen zoals diabetes mellitus, nierziekte, leverafwijkingen en congestief hartfalen. In sommige families lijkt de aandoening erfelijk te zijn, maar een onderliggende genetische oorzaak is (nog) niet geïdentificeerd. Behandeling richt zich op het onder controle krijgen van de symptomen en het beheersen van een eventuele onderliggende aandoening. De plekken genezen vaak spontaan, maar vaak ontwikkelen er zich ook weer nieuwe. De ziekte van Kyrle is voor het eerst beschreven in 1916 door Kyrle onder de naam hyperkeratosis follicularis et parafollicularis in cutem penetrans. De medische benaming luidt perforating folliculitis, acquired reactive perforating collagenosis.

Symptomen van de ziekte van Kyrle

De ziekte van Kyrle wordt voornamelijk gekenmerkt door grote plaques met daarin centrale keratine pluggen. Deze laesies worden meestal op de benen aangetroffen, maar kunnen zich ook op de armen of in het hoofd- en nekgebied ontwikkelen. De handpalmen en voetzolen zijn vrij. Ze kunnen als aparte plekken blijven bestaan of conflueren in grotere plaques. Hoewel sommige mensen geen bijkomende klachten hebben, zie je vaak dat het gepaard gaat met irritatie en/of ernstige jeuk. De laesies verdwijnen uiteindelijk vanzelf, maar er steken steeds weer nieuwe de kop op.

Oorzaak

De oorzaak van de ziekte van Kyrle is momenteel onbekend. Het lijkt echter vaker voor te komen bij personen met bepaalde aandoeningen zoals diabetes mellitus, nierziekte, leverafwijkingen en congestief hartfalen. In sommige families lijkt de aandoening erfelijk te zijn, maar een onderliggende genetische oorzaak is niet geïdentificeerd.

Erfelijk

Veel gevallen van de ziekte van Kyrle komen sporadisch voor bij mensen zonder familiegeschiedenis van de aandoening. Bij deze mensen kan de aandoening idiopathisch zijn (van onbekende oorzaak) of worden geassocieerd met een onderliggende aandoening, zoals diabetes mellitus, nierziekte, leverafwijkingen en congestief hartfalen. In sommige families lijkt de ziekte van Kyle erfelijk te zijn. Hoewel de onderliggende genetische oorzaak niet is geïdentificeerd, lijkt het erop dat het een autosomaal recessief overervende aandoening is, wat wil zeggen dat je deze aandoening kunt krijgen als allebei je ouders een afwijking (mutatie) in hetzelfde gen aan je hebben doorgegeven.

Onderzoek en diagnose

De diagnose wordt vaak gesteld op basis van de klinische verschijnselen. Door de diepe penetratie van de keratine pluggen, de grootte en onregelmatigheid van de papules, de leeftijd waarop de ziekte zich voor het eerst manifesteert en de plaats van de laesies, kan de ziekte van Kyrle worden onderscheiden van andere aandoeningen die verband houden met vergelijkbare huidziekten. Een arts zal ook kijken of er sprake is van een eventuele onderliggende aandoening, zoals diabetes, lever- en nierziekte. Andere onderliggende aandoeningen die worden geassocieerd met de ziekte van Kyrle, zijn tuberculose (tbc), pulmonale aspergillose (een longaandoening), schurft (scabiës), atopisch eczeem, aids, lichen simplex chronicus (neurodermatitis) en hormonale aandoeningen (endocrinologische aandoeningen).

Behandeling van de ziekte van Kyrle

Onderliggende aandoening

De ziekte van Kyrle wordt meestal geassocieerd met aandoeningen zoals diabetes mellitus, nierziekte, leverafwijkingen en congestief hartfalen. Daarom is de behandeling meestal gericht op de onderliggende aandoening, indien daar sprake van is. Snelle verbetering van de klachten en het wegtrekken van de laesies wordt vaak gezien wanneer de bijbehorende aandoening adequaat wordt behandeld.

Andere behandelmogelijkheden

Andere behandelingsopties zijn specifiek gericht op de symptomen die verband houden met de ziekte van Kyrle. Er kunnen bijvoorbeeld de volgende medicijnen worden voorgeschreven:
  • Isotretinoïne, afgeleid van vitamine A wat een gunstig effect heeft op ziekten waarbij de verhoorning van de huid gestoord is geraakt;
  • Tretinoine crème, hetgeen de deling van de cellen van de bovenste huidlaag stimuleert;
  • Emollientia: verzorgende crèmes of zalven zonder medicinale stoffen;
  • Orale antihistaminica bij jeukklachten.

UV-lichttherapie is naar verluidt bijzonder nuttig voor mensen met wijdverbreide letsels of ernstige jeuk door nier- of leverziekte. Behandeling met laser of cryochirurgie (vloeibare stikstof) kan nuttig zijn voor sommige mensen met een paar plekken.

Prognose

Het is van belang dat een eventuele onderliggende ziekte goed behandeld wordt. Daardoor kan de aandoening onder controle worden gebracht. De plekken genezen vaak uit zichzelf, maar vaak ontwikkelen er zich ook weer nieuwe.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Keratosis pilaris: Huidaandoening met rode bultjes op huidKeratosis pilaris: Huidaandoening met rode bultjes op huidKeratosis pilaris is een veel voorkomende goedaardige huidaandoening, waarbij de hoorncellen van de haarzakjes niet goed…
Rugpijn: de ziekte van Bechterew  symptomen en behandelingRugpijn: de ziekte van Bechterew symptomen en behandelingDe ziekte van Bechterew is een aandoening aan de wervelkolom die rugpijn veroorzaakt. Lees meer over de oorzaak, symptom…
De Ziekte van ParkinsonDe Ziekte van ParkinsonBij de ziekte van Parkinson sterven er bepaalde cellen af in de hersenen. Bij ieder mens maken de hersenen de stof 'dopa…
Ziekte van Pfeiffer bij een kindZiekte van Pfeiffer bij een kindDe ziekte van Pfeiffer is een virale infectieziekte. Het meest in het oog springende verschijnsel van de ziekte is een e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/daizuoxin
  • Clinical Advisor. Kyrle's Disease (hyperkeratosis follicularis et parafollicularis in cutem penetrans). http://www.clinicaladvisor.com/dermatology/kyrles-disease-hyperkeratosis-follicularis-et-parafollicularis-in-cutem-penetrans/article/588825/ (ingezien op 21-6-2017)
  • DermNet New Zealand. Kyrle disease. http://www.dermnetnz.org/topics/kyrle-disease/ (ingezien op 21-6-2017)
  • GARD. Kyrle disease. https://rarediseases.info.nih.gov/diseases/9738/kyrle-disease (ingezien op 21-6-2017)
  • Huidziekten.nl. hyperkeratosis follicularis et parafollicularis in cutem penetrans. https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/htxt/HyperkeratosisFollicularisKyrle.htm (ingezien op 21-6-2017)
  • Wikipedia. Kyrle disease. https://en.wikipedia.org/wiki/Kyrle_disease (ingezien op 21-6-2017)

Reageer op het artikel "Ziekte van Kyrle: symptomen, oorzaak en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-02-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!