InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voeten: Tips voor goede voethygiëne en voetgezondheid

Voeten: Tips voor goede voethygiëne en voetgezondheid

Voeten: Tips voor goede voethygiëne en voetgezondheid De voeten ondersteunen het gewicht van het hele lichaam. Wanneer een patiënt lijdt aan voetproblemen zoals onder andere blaren, likdoorns, eelt of een voetinfectie, leidt dit snel tot ongemak en een gewijzigde loopgang. Dit veroorzaakt op zijn beurt problemen met de knie, de heup en/of de rug. Dankzij enkele tips blijven de voeten in een goede conditie.
Roken vertraagt de bloedsomloop / Bron: Geralt, PixabayRoken vertraagt de bloedsomloop / Bron: Geralt, Pixabay

Bloedcirculatie verbeteren voor betere voetgezondheid

Het verbeteren van de bloedstroom naar de voeten helpt bij het voorkomen van voetproblemen. Blootstelling aan koude temperaturen of water, druk van schoenen, langdurig zitten of roken vermindert de bloedtoevoer naar de voeten. Zelfs zitten met gekruiste benen of het dragen van strakke, elastische kousen of sokken tast de bloedsomloop aan. De voeten verhogen, regelmatig opstaan en zich uitstrekken, gaan wandelen en andere vormen van lichaamsbeweging bevorderen een goede bloedcirculatie. Zachte massage en warme voetbaden verbeteren ook de bloedsomloop naar de voeten.

Eelt verwijderen voor betere voethygiëne

Het voorzichtig verwijderen van de harde huid, likdoorns en eelt is ook belangrijk voor een goede voethygiëne. Dit doet de persoon best met een puimsteen of een speciale vijl. Het is echter belangrijk om niet te overdrijven met het verwijderen van de huid, omdat de huid anders erg hard wordt.

Geschikte schoenen aankopen en dragen

Goed schoeisel aankopen

Meestal is voetpijn het gevolg van het dragen van slecht passende schoenen. Comfortabele schoenen die goed passen voorkomen veel voetaandoeningen. De voetbreedte neemt mogelijk toe met de leeftijd. Het bovenste gedeelte van de schoenen moet zijn gemaakt van zacht, flexibel materiaal dat past bij de vorm van de voet. Schoenen gemaakt van leer verminderen huidirritatie. Voetzolen moeten een stevige houvast bieden en mogen niet glad zijn. Dikke voetzolen verminderen de druk bij het lopen op een harde ondergrond. Schoenen met lage hakken zijn comfortabeler, veiliger en minder schadelijk dan schoenen met hoge hakken. Hoge hakken dragen is niet aanbevolen, maar is het toch nodig, draag dan van en naar het werk andere, comfortabele schoenen. Verder kiest de persoon steeds voor schoenen die passen bij de activiteit, bijvoorbeeld door bergwandelschoenen in plaats van sandalen te dragen bij het bergbeklimmen.

Schoenen in de namiddag aankopen

Het is verstandig om in de middag schoenen aan te gaan kopen. De voeten zwellen op in de loop van de tijd. Als de schoenen in de namiddag passen wanneer de voeten het grootst zijn, zullen ze steeds comfortabel zitten.

Sokken vaak veranderen voor goede voethygiëne

Dagelijks een nieuw paar sokken dragen houdt de voeten fris, zodat de persoon geen stinkvoeten krijgt. Sokken absorberen vocht en zorgen ook voor de afvoer van vocht. Daarnaast zorgen sokken voor demping en verminderen ze de slijtage van de voeten. Voor dagelijks gebruik is het aanbevolen om sokken te dragen die zijn gemaakt van natuurlijke vezels zoals katoen of wol. Voor atletische doeleinden zijn synthetische materialen aanbevolen om zweet en vocht af te voeren.

Teennagels zorgvuldig afknippen

Een persoon knipt de teennagels regelmatig af met de juiste nagelknipper. Enkele tips zijn om de nagels recht af te knippen en nooit onder een hoek of langs de randen te knippen. Dit resulteert anders in ingegroeide teennagels.

Het gebruik van een vochtinbrengende crème op de hele voet is nuttig / Bron: Kiyok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Het gebruik van een vochtinbrengende crème op de hele voet is nuttig / Bron: Kiyok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Vochtinbrengende crème aanbrengen

Het lijkt tegenstrijdig dat voeten zowel droog moeten blijven als vochtig moeten zijn. De voeten droog houden is belangrijk, evenals het dragen van schoenen die de voeten laten ademen en vocht afgeven. Vochtinbrengende crème zorgt voor een zachte huid en voorkomt een droge, schilferige en/of gebarsten huid, vooral tijdens warme, zonnige maanden, wanneer de persoon vaak sandalen draagt. Als de huid droog is, is het aanbrengen van vochtinbrengende crème op de hele voet aanbevolen, behalve tussen de tenen.

Voeten dagelijks controleren

Patiënten met diabetes mellitus (suikerziekte) moeten dagelijks naar de blote voeten kijken voor het opsporen van snijwonden, blaren, rode vlekken en zwelling.

Voeten goed afdrogen

Na het wassen moet een persoon de voeten grondig drogen, vooral tussen de tenen. Doet hij dit niet, dan leidt dit sneller tot schimmelinfecties zoals voetschimmel (tinea pedis).

Voeten laten verzorgen

Zestigplussers hebben baat bij een voetonderzoek door een podoloog, en dit liefst minimaal twee keer per jaar. De huid van ouderen verdunt (dunne huid), de gewrichten beginnen te verstijven (gewrichtsstijfheid) en de voeten worden gevoeliger voor kou.

Voeten vaak wassen

De schoenen moeten schoon blijven door ze elke dag in warm water met zeep te wassen. De voeten mogen wel niet weken, omdat hierdoor mogelijk de natuurlijke oliën van de huid vernietigd worden.

Voetinfecties voorkomen

Het dragen van flipflops voorkomt voetinfecties zoals voetschimmel en voetwratten in openbare ruimtes zoals sportdouches, zwembaden of hotelbadkamers. Flipflops zijn echter niet aangewezen om altijd te dragen. Deze schoenen bieden geen ondersteuning voor de voeten en leiden tot voetboogpijn en hielpijn wanneer een persoon deze te veel draagt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hardlopen en de bijkomende voetproblemenHardlopen is erg goed voor je lichaam. Je moet wel zorgen voor goede hardloopschoenen en een goede verzorging van je voe…
Voetproblemen door eeltVoetproblemen ontstaan vaak door toedoen van overmatige eeltvorming, wat voor problemen kunnen ontstaan en hoe kan dit v…
Stinkvoeten, hoe kom ik van mijn stinkvoeten af?Last van stinkvoeten? Het niet durven uittrekken van uw schoenen? Stinkvoeten zijn heel erg vervelend en worden ook als…
Help mijn voeten stinken! Hoe geraak ik van zweetvoeten afHelp mijn voeten stinken! Hoe geraak ik van zweetvoeten afStinkende voeten hebben is erg vervelend, sommige mensen kunnen zich er zelfs over schamen. De meest courante oorzaak va…
Voeten verzorgenVoeten zijn heel belangrijk, ze hebben heel wat te voorduren. Je moet ze daarom goed verzorgen. Maar hoe verzorg je je v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PaintedFeet01, Pixabay
  • Geraadpleegd op 1 oktober 2018:
  • 10 tips on foot care, https://www.nhs.uk/live-well/healthy-body/10-tips-on-foot-care/
  • 5 Simple Foot Care Tips for Healthy & Happy Feet, https://elizz.com/caregiver-resources/caregiving-tips/healthy-feet
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Foot Care Tips: Easy Daily Lifehacks to Keep Your Feet Healthy, https://profoot.co/article/foot-care-tips/
  • Foot care, https://www.webmd.com/diabetes/foot-care#1
  • Foot care: 10 tips, https://www.your.md/condition/foothealth-healthyfeet/
  • Tips on Good Foot Care, https://www.webmd.com/diabetes/diabetic-foot-care-tips
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Voeten: Tips voor goede voethygiëne en voetgezondheid"

Infoteur: Miske
Laatste update: 25-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voetafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!