InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gescheurde appendix (wormvormig aanhangsel van blindedarm)

Gescheurde appendix (wormvormig aanhangsel van blindedarm)

Gescheurde appendix (wormvormig aanhangsel van blindedarm) In sommige gevallen ontstaat een ontsteking van de appendix. Wanneer een arts dit niet tijdig behandelt (binnen de 24 tot 72u), krijgt een patiënt te maken met een gescheurde appendix. Deze situatie kenmerkt zich door onder andere pijn in de rechteronderbuik, braken en diarree. Hierna volgt een buikvliesontsteking (peritonitis) wat duidt op een verspreiding van de infectie in de buikholte. Peritonitis kenmerkt zich door onder andere extreme dorst en verwardheid. De arts verwijdert meteen de blindedarm, want onbehandeld ontstaat een levensbedreigende toestand waaraan een patiënt soms komt te overlijden.

Appendix: Wormvormig aanhangsel van de blindedarm

De dikke darm bestaat uit verschillende delen, waaronder het colon, het rectum, het anale kanaal en de blindedarm (een kleine buidel die zich in de dikke darm bevindt). De appendix is een vingervormige buis die ongeveer tien cm lang is en verbonden is met de blindedarm. De functie van het wormvormig aanhangsel van de blindedarm is onduidelijk (november 2018), maar mogelijk bevat deze nuttige bacteriën om de darm opnieuw te koloniseren na een ernstige infectie. Andere wetenschappers denken dat de appendix geen nuttig doel heeft.

Oorzaken van ontsteking en scheur van appendix

Wanneer de appendix wordt geïnfecteerd, gaan bacteriën zich vermenigvuldigen. De appendix raakt ontstoken en vult zich met pus, een dikke vloeistof die bacteriën, weefselresten en dode witte bloedcellen bevat. Deze infectie zorgt ervoor dat de druk binnen de appendix snel toeneemt. Naarmate de druk stijgt, neemt de hoeveelheid bloed af die door de wand van het orgaan stroomt. De gezonde cellen die de weefsels van de appendix vormen, raken dan uitgehongerd en gaan dood. Dit gaat zo door totdat de spierwand in een gedeelte van de appendix zo dun wordt dat hij openbreekt, waardoor het met bacteriën gevulde pus vanuit de appendix uitlekt in de rest van de buik.

Symptomen

Tekenen appendicitis

Appendicitis kenmerkt zich door scherpe pijn die begint bij de navel en vervolgens voelbaar is in de rechter onderbuik, waar de appendix zich bevindt. De pijn verergert bij beweging, diep ademhalen, hoesten en niezen.

Andere symptomen van appendicitis zijn onder meer:

De standaardbehandeling voor appendicitis is een blindedarmoperatie, een chirurgische ingreep om de appendix te verwijderen.

Typische tekenen van gescheurde appendix

Wanneer de appendix scheurt, gaat de patiënt zich mogelijk beter voelen. De pijn die hij oorspronkelijk had bij de ontsteking, lijkt dan plots verbeterd te zijn. Dit duurt echter niet lang, omdat een geperforeerde (gescheurde) appendix snel leidt tot andere gezondheidsproblemen. Rond de appendix ontstaan namelijk met pus gevulde abcessen. Littekenweefsel en andere buikstructuren sluiten de appendix met het appendix en de doorsijpeling van het pus als het ware af, waardoor de infectie zich niet kan verspreiden. Als de patiënt een appendix met een abces heeft, heeft de patiënt symptomen die lijken op appendicitis, waaronder:
  • braken
  • diarree
  • een gebrek aan eetlust
  • misselijkheid
  • pijn in de rechteronderbuik

Atypische tekenen van gescheurde appendix

De patiënt ervaart soms ook andere symptomen die niet typisch geassocieerd zijn met een blindedarmontsteking, zoals zwakte, koude rillingen, hoge koorts en een gevoel van rectale volheid.

Buikvliesontsteking

Bovendien veroorzaakt de geïnfecteerde inhoud die uit de appendix sijpelt, peritonitis (buikvliesontsteking). Dit is een infectie van het peritoneum, het zijdeachtige membraan dat de buikholte bekleedt. De ontsteking en pijn verspreiden zich dan door de buik en verergeren bij elke vorm van beweging. Andere symptomen van peritonitis zijn:

Behandeling van gescheurde appendix

In de meeste gevallen verwijdert de arts de appendix onmiddellijk (appendectomie) wanneer sprake is van peritonitis. Hij maakt dan ook de binnenkant van de buik schoon om een infectie te voorkomen. Voor een blindedarmoperatie behandelen artsen soms het abces of de peritonitis met antibiotica, of anders draineren ze het abces (pus afvoeren). Als er een abces aanwezig is, is er een hogere complicatiegraad bij operaties, dus de arts probeert daarom eerst het abces te verwijderen indien mogelijk.

Prognose

Zonder snelle of effectieve behandeling is een gescheurde appendix een levensbedreigende aandoening. De uitkomsten zijn vaak slecht. Wanneer een patiënt onmiddellijk de symptomen kent, onmiddellijk medische hulp inroept en de juiste diagnose krijgt, herstelt hij volledig van de gescheurde appendix.

Complicaties

Af en toe leidt een gescheurde appendix tot de dood. Als de aandoening onbehandeld blijft, verspreidt peritonitis zich snel, wat resulteert in bloedvergiftiging (sepsis) of bacteriën in het bloed. Het lichaam maakt chemicaliën vrij in de bloedbaan om deze infectie te bestrijden en veroorzaakt een ontstekingsreactie in het hele lichaam. Een opeenvolging van reacties volgt, hetgeen uiteindelijk resulteert in een septische shock, die een ernstig lage bloeddruk veroorzaakt en uiteindelijk leidt tot meervoudig orgaanfalen en in het slechtste geval tot de dood.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
BlindedarmontstekingBlindedarmontstekingBlindedarmontsteking: symptomen, klachten, verschijnselen, oorzaak, operatie. Een blindedarmontsteking die niet behandel…
Wat is een blindedarmontsteking?Blindedarmontsteking kan plotseling optreden, of langzaam verlopen. De acute blindedarmontsteking heeft meestal een voor…
Vroege symptomen en signalen van appendicitisVroege symptomen en signalen van appendicitisWat zijn de eerste signalen van een appendicitis of blindedarmontsteking? Het probleem bij een appendicitis is dat het m…
BlindedarmontstekingBlindedarmontstekingEen blindedarmontsteking is een ontsteking van het aanhangsel, ook wel appendix genoemd, van de dikke darm. Dit aanhangs…
Acute blindedarmontsteking (appendicitis): symptomenAcute blindedarmontsteking (appendicitis): symptomenAcute blindedarmontsteking is een ontsteking van de blindedarm (Latijns: appendix). Dit is het smalle, vingervormige aan…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 20 november 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Ruptured Appendix: Causes, Symptoms, Treatment, Signs, Complications, https://www.epainassist.com/abdominal-pain/intestine/ruptured-appendix
  • Signs of a Ruptured Appendix and What to Expect After Treatment, https://www.healthline.com/health/ruptured-appendix
  • What Is a Ruptured Appendix? Causes, Treatment, and Complications, https://www.everydayhealth.com/appendicitis/guide/appendix/ruptured/

Reageer op het artikel "Gescheurde appendix (wormvormig aanhangsel van blindedarm)"

Infoteur: Miske
Laatste update: 27-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!