InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Stijve pols: oorzaken en symptomen van polsstijfheid

Stijve pols: oorzaken en symptomen van polsstijfheid

Stijve pols: oorzaken en symptomen van polsstijfheid Een stijve pols en pijnlijke pols kunnen optreden als gevolg van verschillende oorzaken. De pols is een van de meest gecompliceerde gewrichten in het lichaam, met acht botten in elke pols, evenals meerdere ligamenten en pezen, die allemaal stijf kunnen worden en pijn kunnen doen als ze verwond of getraumatiseerd zijn. Oorzaken van een pijnlijke of stijve pols kunnen bestaan uit verstuikingen en fracturen (gebroken pols), carpaal tunnel syndroom, een roeierspols, ganglioncyste en reuma. Er kan ook sprake zijn van een peesontsteking in de pols. Het is hoe dan ook belangrijk om bij aanhoudende of verergerende klachten je huisarts te raadplegen. Tijdige diagnose kan heel wat leed besparen en de genezing bevorderen.
Een stijve pols / Bron: Tharakorn/Shutterstock.comEen stijve pols / Bron: Tharakorn/Shutterstock.com

Oorzaken van een stijve pols

Een stijve pols kan veroorzaakt worden door allerlei aandoeningen, maar ook door een blessure of trauma. Na een blessure kun je een afnemend bewegingsbereik in je pols ontwikkelen. Een stijve pols kan dan optreden als gevolg van zwelling, pijn en littekenvorming die optreedt met aanzienlijke verklevingen die verschillende weefsellagen aan elkaar binden. Wanneer er sprake is van een ontsteking, wordt het polsgewricht dikker, wordt hij minder elastisch en raken de pezen gevangen in zich ontwikkelende littekenverklevingen. Een stijve pols is gemakkelijker te voorkomen dan te behandelen. Een agressief en vroeg bewegingsprogramma is noodzakelijk om permanente gewrichtsstijfheid te voorkomen.

Symptomen

Een stijve pols kan gepaard gaan met de volgende symptomen:

Neem onmiddellijk contact op met je huisarts als je pols warm en rood is en als je daarbij koorts hebt. Deze symptomen kunnen wijzen op infectieuze (septische) artritis, wat een ernstige ziekte is. Je moet ook meteen contact opnemen met een arts als je je pols niet kunt bewegen of als je hand er abnormaal uitziet. Je hebt dan misschien een bot gebroken.

Verstuikte of gebroken pols

Veel verstuikingen en breuken brengen verwonding van het kraakbeen met zich mee die zorgt voor een soepele beweging tussen de polsstructuren. Hoewel een verstuikte pols of een gebroken pols op het moment van de verwonding met succes lijkt te zijn behandeld, kan schade aan het kraakbeen zich pas maanden, zelfs jaren later, openbaren. Wanneer het kraakbeen op het gewrichtsoppervlak kuiltjes vertoont of op andere wijze misvormd is als gevolg van trauma, treedt wrijving op tijdens beweging, die kan blijven schuren op het gewrichtsoppervlak, waardoor pijn en ongemak ontstaan. Er kan zich ook littekenweefsel vormen, dat ook de wrijving verhoogt, waardoor het gewrichtsoppervlak verder slijt. Na verloop van tijd zal het beschadigde kraakbeen blijven degenereren en afbreken, resulterend in de ontwikkeling van artrose (zie onder). Dit kan gepaard gaan met stijfheid en bewegingsbeperking.

Een ganglion cyste op de pols / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Een ganglion cyste op de pols / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Ganglion

De ontwikkeling van een ganglion, een onschuldige cyste, in de pols kan ook polspijn en zwelling veroorzaken. De exacte oorzaken van ganglia zijn anno 2019 niet bekend, maar ze komen het meest voor in weefsels die in de loop van de tijd herhaaldelijk zijn verwond.

Polsstijfheid door reumatische aandoeningen

Reuma kan zorgen voor polsstijfheid. Er zijn meerdere soorten reuma. Vooral artrose en reumatoïde artritis kunnen zorgen voor een stijve pols.

Artrose

Artrose treedt op wanneer het kraakbeen dat de uiteinden van je botten bedekt, in de loop van de tijd in kwaliteit achteruitgaat. Artrose in de pols is ongebruikelijk en komt meestal alleen voor bij mensen die in het verleden die pols hebben verwond (zie boven).

Reumatoïde artritis

Reumatoïde artritis (RA) is een aandoening waarbij het immuunsysteem van het lichaam zijn eigen weefsels aanvalt. Bij reumatoïde artritis ontstaan chronische ontstekingen in de gewrichten, het gewrichtskapsel, het kraakbeen en het bot en kan zich ook in de pols voordoen.

Roeierspols

Een roeierspols is een overbelastingsblessure van de pols en treedt op door het maken van herhalende bewegingen door activiteiten zoals gewichtheffen, harken, roeien, racketsporten en skiën. Hierdoor raakt een vlies dat het gewrichtskapsel van binnen bekleedt en synovia (gewrichtsvloeistof) afscheidt, ontstoken en opgezwollen, wat wrijving veroorzaakt wanneer de pols wordt bewogen. Dit kan zorgen voor zwelling, een stijve pols en andere klachten, zoals een pijnlijk gevoel in het midden van de bovenzijde van de onderarm (net boven het polsgewricht), wat erger wordt bij het buigen en strekken van de pols.

Zenuwbeklemming van de nervus medianus oftewel het carpaal tunnel syndroom (CTS) / Bron: Alexonline/Shutterstock.nlZenuwbeklemming van de nervus medianus oftewel het carpaal tunnel syndroom (CTS) / Bron: Alexonline/Shutterstock.nl

Carpaal tunnel syndroom (CTS)

Het carpaal tunnel syndroom is een andere vorm van repetitieve verwonding die het vaakst voorkomt bij kantoorpersoneel en andere mensen die een constante, herhaalde beweging van de hand- en polsspieren maken. Aan de binnenzijde van de pols is de carpale tunnel gelokaliseerd waar zenuwen en pezen doorlopen. Indien deze tunnel om wat voor reden dan ook te nauw wordt, dan raakt een handzenuw in de knel. Dit kan een waaier aan klachten veroorzaken.

Peesontsteking in de pols

Samen met ligamenten heeft het polsgewricht ook pezen die de spieren verbinden met de botten. Net als ligamenten kunnen ze overbelast raken of ontstoken raken en een aandoening veroorzaken die tendinitis of peesontsteking wordt genoemd. In de meeste gevallen wordt een peesontsteking in de pols veroorzaakt door overmatig gebruik van de pols tijdens deelname aan een sport waarbij veel gegooid of gevangen wordt. Het kan ook het gevolg zijn van te veel typen of van een beroep dat veel beweging van de pols vereist. Bij een peesontsteking van de pols voelt het gewricht gevoelig, gezwollen en stijf aan. Een lichamelijk onderzoek kan helpen om deze aandoening te diagnosticeren.
Gerelateerde artikelen
Gekneusde pols, de symptomenGekneusde pols, de symptomenAndere benamingen die voor een gekneusde pols genoemd worden zijn een verstuikte of een verzwikte pols. Een gekneusde po…
Gezwollen pols: oorzaken & symptomen van zwelling in de polsGezwollen pols: oorzaken & symptomen van zwelling in de polsEen gezwollen pols of polszwelling is meestal een symptoom van een traumatische verwonding, waaronder verstuikingen van…
Peesontsteking pols: oorzaken, symptomen en behandelingPeesontsteking pols: oorzaken, symptomen en behandelingEen peesontsteking aan pols (of onderarm) kan ontstaan door langdurige overbelasting van de spieren. Peesontsteking of t…
Carpaal Tunnel Syndroom: pijnlijke, tintelende vingersCarpaal Tunnel Syndroom: pijnlijke, tintelende vingersBij Carpaal Tunnel Syndroom (CTS) is er sprake van een beknelling van de middelste handzenuw (nervus medianus) in de pol…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/tongwongboot
  • https://www.healthline.com/health/wrist-pain
  • https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/wrist-pain/symptoms-causes/syc-20366213
  • https://www.dynasplint.com/glossary/term/stiff-wrist/
  • https://healthfully.com/120564-causes-pain-stiffness-wrist.html
  • https://www.rocmd.com/conditions-treated/wrist-anatomy/stiff-wrist/
  • https://www.rijnstate.nl/aandoening-en-behandeling/reumatoide-artritis-aan-hand-of-pols/
  • http://fysiopromotor.nl/ver/roeierspols-boxtel/
  • Afbeelding bron 1: Tharakorn/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Alexonline/Shutterstock.nl

Reageer op het artikel "Stijve pols: oorzaken en symptomen van polsstijfheid"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 14-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!