InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Fibromusculaire dysplasie: Abnormale groei in wand slagader

Fibromusculaire dysplasie: Abnormale groei in wand slagader

Fibromusculaire dysplasie: Abnormale groei in wand slagader Fibromusculaire dysplasie is een bloedvataandoening waarbij een abnormale groei in de wanden van de middelgrote en grote slagaders tot stand komt, wat uiteindelijk leidt tot een verminderde bloedstroom en een verminderde functie van organen. De meest voorkomende getroffen slagaders bevinden zich in de nieren en hals, al zijn ook andere locaties mogelijk getroffen. De klinische presentatie is zeer variabel en afhankelijk van de getroffen locatie, zoals gewichtsverlies, duizeligheid en zwakte in de armen of benen, al ervaart niet elke patiënt symptomen. Door de ziekte ontstaan onbehandeld sneller diverse ernstige problemen zoals een beroerte of nierfalen. De vooruitzichten zijn afhankelijk van de ernst van de symptomen en de exacte locatie van fibromusculaire dysplasie.

Epidemiologie van bloedvataandoening

Fibromusculaire dysplasie treft voornamelijk vrouwen van middelbare leeftijd, maar komt ook tot uiting bij mannen en mensen van alle leeftijden (ook kinderen). De prevalentie van fibromusculaire dysplasie is niet bekend (mei 2019). Mogelijk is de ziekte ondergediagnosticeerd en is deze niet zo zeldzaam als gedacht.

Oorzaken: Abnormale groei in wand van slagader

Bij fibromusculaire dysplasie, een bloedvataandoening, ontstaat een abnormale groei in een bloedvatwand. De middelgrote bloedvaten vernauwen (stenose) en vergroten (aneurysma). Hierdoor is er een verminderde bloedstroom naar organen, waardoor deze niet meer goed werken.

Roken is een risicofactor voor de bloedvataandoening / Bron: Geralt, PixabayRoken is een risicofactor voor de bloedvataandoening / Bron: Geralt, Pixabay

Risicofactoren van fibromusculaire dysplasie

Hoewel de oorzaak van fibromusculaire dysplasie onduidelijk blijft, spelen genetische factoren mogelijk een rol. Circa 10% van de patiënten met de ziekte heeft de aandoening mogelijk geërfd. Zij hebben vaak andere genetische bloedvatafwijkingen. Circa 10% van de patiënten met fibromusculaire dysplasie heeft een getroffen familielid. Maar ook andere factoren spelen een rol, zoals:

Symptomen

De aard van de symptomen is afhankelijk van de locatie van het getroffen bloedvat. Bij sommige patiënten zijn ook verschillende locaties aangetast. Soms zijn patiënten volledig asymptomatisch en dan wordt de aandoening toevallig ontdekt bij beeldvormende onderzoeken die de arts uitvoert voor een andere reden. De mediane leeftijd bij het eerste symptoom bedraagt ongeveer 47 jaar. Diverse niet-specifieke symptomen waarmee een patiënt mogelijk kampt zijn: hoofdpijn, slapeloosheid, vermoeidheid en pijn op de borst of buik.

Buik

Mesenteriale of intestinale fibromusculaire dysplasie duidt op schade van slagaders die naar de buik leiden. Patiënten ervaren mogelijk buikpijn na het eten of abnormaal gewichtsverlies.

Pijn op de borst komt mogelijk tot stand wanneer de slagaders naar het hart getroffen zijn / Bron: Pexels, PixabayPijn op de borst komt mogelijk tot stand wanneer de slagaders naar het hart getroffen zijn / Bron: Pexels, Pixabay

Hart

Als de slagaders naar het hart (coronaire bloedvaten) getroffen zijn, komen pijn op de borst en zeer sporadisch een hartaanval tot uiting. Wanneer scheuren ontstaan in de wanden van de kransslagader (arteriële dissectie of spontane coronaire arterie-dissectie), kampt de patiënt met pijn op de borst, zweten, misselijkheid en/of kortademigheid.

Hersenen

De bloedvataandoening treft mogelijk de halsslagader die leidt naar de hersenen. Bekende symptomen van cerebrovasculaire fibromusculaire dysplasie omvatten hoofdpijn (meestal migraine: aanvallen van een aura en/of eenzijdige hoofdpijn), pulserende tinnitus (oorsuizen), duizeligheid, wazig zien of een tijdelijk verlies van het gezichtsvermogen, zwakte of gevoelloosheid in het gezicht en nekpijn, maar soms zijn patiënten asymptomatisch. Complicaties van cerebrovasculaire fibromusculaire dysplasie omvatten een TIA (miniberoerte), het Horner-syndroom of een subarachnoïdale bloeding (bloeding tussen de hersenvliezen).

Ledematen

Wanneer fibromusculaire dysplasie de slagaders naar de ledematen (armen en benen) treft, veroorzaakt dit claudicatio intermittens (pijn in benen tijdens het wandelen), koude armen en benen, zwakte, gevoelloosheid, tintelingen, huidveranderingen (kleur of uiterlijk) en ongemak bij het bewegen van de handen, armen, voeten en/of benen.

Nieren

Wanneer fibromusculaire dysplasie de nierslagaders treft, treedt secundaire nierhypertensie (hoge bloeddruk in nieren) op. Complicaties zoals een aneurysma (uitstulping), een dissectie (scheur), een verstopping van de nierslagader en weefselschade in de nieren zijn in verband gebracht met fibromusculaire dysplasie van de nierslagaders. Nierfalen komt vaak voor bij zuigelingen maar is zelden aanwezig bij volwassenen.

Diagnose en onderzoeken

Doordat de patiënt geen typische symptomen ervaart, vormt het stellen van de diagnose van fibromusculaire dysplasie voor de arts een uitdaging. De arts wil de medische en familiale geschiedenis en de symptomen van de patiënt eerst te weten komen. De diagnose gebeurt meestal op basis van een klinische presentatie, een bloedonderzoek, een duplex-echografie, een magnetische resonantie-angiografie (MRA), computertomografie-angiografie (CTA). De tijdsduur vanaf de eerste tekenen tot de diagnose bedraagt gemiddeld vijf jaar.

De arts zet mogelijk medicatie in / Bron: Stevepb, PixabayDe arts zet mogelijk medicatie in / Bron: Stevepb, Pixabay

Behandeling

Er is anno mei 2019 geen remedie voor fibromusculaire dysplasie bekend. De behandeling is gericht op het verlichten van de klachten die gepaard gaan met de ziekte. Hierbij is een voortdurende opvolging door de arts nodig. De behandeling wordt bepaald door factoren zoals de leeftijd en de locatie van de ziekte en de algemene gezondheid van de patiënt. Medicijnen, medische procedures en/of chirurgische ingrepen zijn beschikbaar. Deze behandelingsopties trachten de bloeddoorstroming te verbeteren. Ook het onder controle houden van de bloeddruk en het verbeteren van de levensstijl (dieet, lichaamsbeweging en stoppen met roken) zijn essentiële behandelingen.

Prognose

Afhankelijk van de locatie en de ernst van de aandoening is de prognose bij sommige patiënten goed terwijl bij anderen sneller (ernstige) complicaties optreden. Het is daarom moeilijk om een prognose te geven van deze ziekte.

Complicaties van aandoening

Onbehandeld leidt de ziekte soms tot aneurysmata met bloedingen in de hersenen, hetgeen resulteert in een beroerte, permanente zenuwbeschadiging of de dood. Wanneer fibromusculaire dysplasie in meerdere bloedvaten aanwezig is, of wanneer meerdere takken van de nierslagaders betrokken zijn, ontstaan sneller niercomplicaties zoals nierfalen of renale arterie-dissectie.

Preventie

Fibromusculaire dysplasie is niet te voorkomen, maar niet roken verkleint de kans op het ontwikkelen van fibromusculaire dysplasie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Greenberg dysplasie: Dodelijke aandoening met botafwijkingenGreenberg dysplasie: Dodelijke aandoening met botafwijkingenGreenberg dysplasie is een ernstige aandoening waarbij een foetus reeds botafwijkingen heeft. De botten ontwikkelen zich…
Boomerang dysplasie: Symptomen aan skelet, gezicht & organenBoomerang dysplasie: Symptomen aan skelet, gezicht & organenBoomerang dysplasie is een zeldzame aandoening waarbij de botontwikkeling in het lichaam is aangetast. Meestal overlijde…
Septo-optische dysplasie: Onderontwikkeling van oogzenuwSepto-optische dysplasie: Onderontwikkeling van oogzenuwHet tussenschot tussen de linker- en rechterhelft van de hersenen ontbreekt of anders is het slechts gedeeltelijk aangel…
Moyamoya: Vernauwing van de slagader in de hersenenMoyamoya: Vernauwing van de slagader in de hersenenMoyamoya is een zeldzame, progressieve aandoening waarbij de grote bloedvaten in de hersenen verbreden. Dit resulteert i…
Acromicrische dysplasie: Afwijkingen aan skelet en gezichtAcromicrische dysplasie: Afwijkingen aan skelet en gezichtBij acromicrische dysplasie, een zeldzame erfelijke skeletaandoening, heeft de patiënt een zeer kort gestalte, korte led…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 14 mei 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Diagnosis, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/fibromuscular-dysplasia/diagnosis-treatment/drc-20352150
  • Fibromuscular Dysplasia (FMD), https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/17001-fibromuscular-dysplasia-fmd
  • Fibromuscular Dysplasia (FMD), https://www.emoryhealthcare.org/heart-vascular/fibromuscular-dysplasia.html
  • Fibromuscular dysplasia, https://en.wikipedia.org/wiki/Fibromuscular_dysplasia
  • Overview, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/fibromuscular-dysplasia/symptoms-causes/syc-20352144
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Pexels, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Fibromusculaire dysplasie: Abnormale groei in wand slagader"

Infoteur: Miske
Laatste update: 16-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bloedaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!