InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Epigastrische hernia: Bultje op de buik, boven de navel

Epigastrische hernia: Bultje op de buik, boven de navel

Epigastrische hernia: Bultje op de buik, boven de navel Een epigastrische hernia is een soort gat dat zich in het bovenste, centrale deel van de buik ontwikkelt. Hierbij wordt vet door een verzwakt deel van de buikwand gestuwd. Deze aangeboren aandoening veroorzaakt meestal geen symptomen, al hebben ze wel een altijd of soms zichtbare knobbel net boven de navel. Sommige patiënten ervaren wel onder andere pijn en gevoeligheid wanneer druk of spanning ontstaat op het buikgebied. De behandeling bestaat uit een operatie aangezien een epigastrische hernia niet vanzelf verdwijnt. Deze ingreep is meestal succesvol waardoor een patiënt weer snel zijn activiteiten kan hervatten. Onbehandeld en ook na een operatieve ingreep ontstaan sporadisch wel complicaties.

Oorzaken: Vet wordt door buikwand geduwd

Een epigastrische hernia is een aandoening waarbij vet door een zwakte in de buikwand tussen de navel en het borstbeen naar buiten steekt en een daar een knobbel vormt. Dit is te wijten aan een onvolledige sluiting van weefsels in de buikwand tijdens de ontwikkeling van een foetus. De precieze oorzaak van deze zeldzame aandoening is onbekend (mei 2019), al zijn wel enkele risicofactoren gekend voor het verschijnen van symptomen.

Een zwangerschap is een risicofactor voor een epigastrische hernia / Bron: PublicDomainPictures, PixabayEen zwangerschap is een risicofactor voor een epigastrische hernia / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

Risicofactoren van aandoening aan buikgebied

Enkele risicofactoren zijn gekoppeld aan een epigastrische hernia zoals:

Symptomen: Zichtbaar bultje boven gebied van navel

Een epigastrische hernia verschijnt meestal boven het gebied van de navel. De patiënt heeft hier een bultje dat altijd zichtbaar is, of enkel verschijnt bij het hoesten, lachen of niezen. Deze knobbel is het resultaat van vet dat door de hernia geduwd wordt. Symptomen komen meestal niet tot uiting. Soms presenteert de patiënt zich wel met atypische tekenen zoals pijn, gevoeligheid, roodheid van de huid en weefselschade. De aandoening is meestal aangeboren en verschijnt en verdwijnt alleen wanneer de patiënt druk uitoefent op stoelgang, huilt of een activiteit uitvoert die druk op de buik veroorzaakt.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek
De arts wil de medische geschiedenis en symptomen kennen van de patiënt. Daarna vraagt hij aan de patiënt om te hoesten want hij wil weten of de hoestimpuls aanwezig is. Als de zwelling namelijk groter wordt na het hoesten, dan heeft de hernia een zogenaamde hoestimpuls. Beweging van de zwelling zonder uitzetting of zonder verhoging van de spanning is geen hoestimpuls. Verder palpeert (betast) de arts ook het getroffen gebied om de vermoedelijke hernia vast te kunnen stellen.

Diagnostisch onderzoek
Een CT-scan van de verdachte gebieden met intraveneuze (via een ader) contrasttoediening helpt bij het stellen van de diagnose. In sommige gevallen gebruikt de arts ook een echografie voor het stellen van de diagnose.

Behandeling

Een symptomatische epigastrische hernia herstelt de arts met behulp van een operatie, aangezien deze aandoening niet vanzelf verdwijnt of geneest. Sommige patiënten ervaren geen symptomen door een epigastrische hernia, maar ze opteren wel voor correctieve chirurgie omwille van cosmetische redenen. Cosmetische chirurgie bij baby’s wordt uitgesteld tot het kind ouder is en beter in staat om anesthesie te verdragen. De meeste patiënten die geopereerd zijn, keren binnen twee tot vier weken terug naar hun normale activiteiten. Ouderen hebben vaak een langere hersteltijd nodig. De buik is na de operatie gevoelig (gevoelige buik), vooral tijdens de eerste week. De incisie (chirurgische insnijding) moet tijdens activiteiten met verhoogde buikdruk (huilen, niezen, hoesten, braken, persen, …) worden beschermd door een stevige maar zachte druk uit te oefenen op de incisielijn.

Prognose

De chirurgische ingreep van een epigastrische hernia kent een hoog slagingspercentage, waardoor de meeste patiënten snel weer kunnen terugkeren naar hun dagelijkse activiteiten.

Complicaties van epigastrische hernia

Hernia

Een groter wordende hernia (waardoor een darmperforatie ontstaat), meer pijn, een darmobstructie (verstopping van darm met buikpijn en braken) en een terugkeer van de aandoening zijn bekende complicaties.

Operatie

Verder ontstaan mogelijk ook complicaties als gevolg van de chirurgische ingreep zoals:
  • bloedingen
  • bloedproppen
  • een letsel aan buikstructuren
  • een verzameling bloed of vloeistof
  • een wondinfectie
  • lelijke littekens
  • pijn

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een hernia: de symptomen en de behandelingIedereen heeft wel eens last van rugpijn. In sommige gevallen is er dan sprake van een hernia. Een hernia is een zeer ve…
Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Veel mensen hebben last van ernstige rugklachten en zogenaamde lage rugpijn. Oorzaak hiervan is vaak een hernia. Maar wa…
Behandeling van herniaEen hernia is een uitstulping van een orgaan of een weefsel die zenuwen bekneld. Een hernia kan worden behandeld door ru…
Een hernia of breuk; wat is het?Een hernia of breuk; wat is het?Je hoort het tegenwoordig steeds vaker, iemand heeft een hernia. Een aandoening die niet alleen voorkomt bij ouderen, ma…
Diastasis recti: Blijvende zwangerschapsbuik met rugpijnDiastasis recti: Blijvende zwangerschapsbuik met rugpijnBij ongeveer twee op de drie vrouwen die pas bevallen zijn, lijkt het soms of ze maanden na de bevalling nog steeds of o…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 14 mei 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Epigastric hernia repair (adult), https://www.healthdirect.gov.au/surgery/epigastric-hernia-repair-adult
  • Epigastric hernia, https://en.wikipedia.org/wiki/Epigastric_hernia
  • Epigastric Hernia, https://www.healthline.com/health/epigastric-hernia
  • Wat is een Epigastrische Hernia: Typen, Oorzaken, Symptomen, Complicaties, Diagnose, https://www.liesbreukinformatie.nl/epigastrische-hernia/
  • What to Know About Epigastric Hernia, https://www.verywellhealth.com/epigastric-hernia-diagnosis-treatment-and-surgery-3157222
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Epigastrische hernia: Bultje op de buik, boven de navel"

Infoteur: Miske
Laatste update: 08-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!