InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Middenrifbreuk: Uitstulping buikorganen met ademproblemen

Middenrifbreuk: Uitstulping buikorganen met ademproblemen

Middenrifbreuk: Uitstulping buikorganen met ademproblemen Een middenrifbreuk is een meestal aangeboren uitstulping van buikingewanden, meestal maag of darm, door spleten in het middenrif met name daar waar de slokdarm het middenrif doorboort. Het diafragma is de spier tussen de borst en de buik die helpt bij het ademen (scheidingslijn tussen thorax en abdomen). Door de opening is een deel van de buikorganen in staat om zich te verplaatsen in de borstholte bij de longen waardoor ze druk leggen op de longen. Hierdoor ontstaan bij de patiënt ademhalingsproblemen. Deze situatie vereist onmiddellijk een chirurgische ingreep.

Synoniemen middenrifbreuk

Een middenrifbreuk is eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • Hernia diaphragmatica
  • Hernia phrenica
  • Middenrifsbreuk

Oorzaken van uitstulping buikorganen

Aangeboren vorm

Een hernia diaphragmatica is een zeldzame afwijking, die start terwijl de baby zich ontwikkelt in de baarmoeder. Omdat het diafragma niet volledig ontwikkeld is, nemen diverse organen, zoals de maag, de dunne darm, de milt, een deel van de lever en de nieren een plaats in in een deel van de borstholte. Meestal tast de ziekte slechts één zijde van het diafragma aan (het vaakst aan de linkerkant). Vaak zijn het longweefsel en de bloedvaten in het gebied evenmin normaal ontwikkeld. Het is niet duidelijk of een middenrifbreuk zorgt voor de onderontwikkeling van het longweefsel en de bloedvaten, of andersom. 40% van de kinderen met deze aandoening heeft andere gezondheidsproblemen zoals spina bifida (open rug), een gespleten lip of gehemelte (schisis), een nieraandoening of hartaandoening, ... Een familiale betrokkenheid van een middenrifbreuk verhoogt het risico op het ontwikkelen van de aandoening.

Verworven vorm

Af en toe ontstaat een middenrifbreuk op latere leeftijd, bijvoorbeeld door een stomp of penetrerend trauma zoals een verkeersongeval, een steekwonde of schotwonde.

Symptomen: ademproblemen

De patiënt vertoont zich met ernstige ademhalingsproblemen kort na de geboorte. De ademproblemen zijn deels te wijten aan een slechte beweging van de middenrifspieren en de verdringing van het longweefsel. Problemen met de ademhaling en het zuurstofgehalte in het bloed zijn eveneens vaak toe te wijten aan de onderontwikkeling van het longweefsel en de bloedvaten.

Andere symptomen zijn onder meer:

Diagnose en onderzoeken

Voor de geboorte

De arts voert een echografie uit, wat de ligging van de buikorganen in de buikholte onthult (te zien vanaf 12-18 weken zwangerschap). De zwangere vrouw heeft mogelijk een grote hoeveelheid vruchtwater (polyhydramnion).

Na de geboorte

Bij een lichamelijk onderzoek bemerkt de arts onregelmatige borstbewegingen, een gebrek aan ademgeluiden aan de kant waar de hernia zich bevindt, darmgeluiden die in de borst hoorbaar zijn, een buik die een minder welvend uiterlijk heeft dan een normale pasgeborene en een minder volle buik bij aanraking. Een thoraxfoto (röntgenfoto van de borstkas) toont de buikorganen in de borstholte. Een CT-scan is soms ook nuttig want hierdoor krijgt de arts een beeld van de buikorganen. Tot slot krijgt de patiënt een bloedonderzoek om te kijken of misschien sprake is van een genetische aandoening waarbij een middenrifbreuk voorkomt, zoals het Fryns-syndroom (afwijkingen gezicht, ledematen en middenrif), het Donnai Barrow-syndroom (hersenaandoening), het syndroom van Pallister-Killian (ontwikkelingsstoornis), …

Behandeling via operatie

Een middenrifbreuk is een medische noodsituatie die onmiddellijk een operatie vereist. De chirurg plaatst de buikorganen in de juiste positie en herstelt de opening in het diafragma. Tijdens de herstelperiode is ademhalingsondersteuning nodig. Sommige zuigelingen liggen gekoppeld aan een hart-longmachine die voldoende zuurstof levert aan het lichaam. Als een middenrifbreuk vroeg tijdens de zwangerschap gediagnosticeerd is (vóór 24 tot 28 weken), is foetale chirurgie in sommige situaties een optie. Dit type van foetale chirurgie is gekend als “percutane foetale endoluminale tracheale occlusie”. Fysiotherapie, logopedie en ergotherapie zijn tot slot nuttig om de spierkracht en coördinatie van kinderen met een middenrifbreuk te verbeteren.

Prognose

Het resultaat van de operatie is afhankelijk van de ontwikkeling van de longen van de baby. Daarnaast spelen mogelijk andere gezondheidsproblemen een rol. Meestal zijn de vooruitzichten goed voor baby’s waarbij de longfunctie voldoende is en waarbij geen andere problemen aanwezig zijn. Meer dan de helft van baby’s met een middenrifbreuk overleeft de aandoening. Wel blijven soms problemen ontstaan met betrekking tot de ademhaling, de voeding en de groei.

Complicaties aandoening

Mogelijke complicaties zijn:
  • Bijkomende gezondheidsproblemen
  • Een chronische longziekte
  • Gastro-oesofageale reflux: Dit is een aandoening waarbij zuren en vloeistoffen uit de maag naar de slokdarm gaan. De patiënt ervaart hierbij maagzuur, braken en voedings- en longproblemen. Medicijnen en soms chirurgie zijn hierbij nodig.
  • Onderontwikkelde darmen: Als de darmen zich in de borstholte bevinden, is de ontwikkeling afgeremd, vooral omdat ze niet genoeg bloed ontvangen bij de ontwikkelingen. Dit is echter een zeer zeldzame complicatie.
  • Groeiachterstand: Kinderen met de meest ernstige longproblemen hebben een verhoogd risico op groeiproblemen. Als gevolg van de ziekte, moeten kinderen met een middenrifbreuk meer calorieën innemen dan een normale baby.
  • Ontwikkelingsstoornissen: Deze omvatten vertraagd leren rollen, zitten, kruipen, staan of lopen. De patiënt behaalt de ontwikkelingsmijlpalen, maar gewoonlijk later dan de meeste andere kinderen.
  • Gehoorverlies

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Middenrifbreuk (hiatus hernia)Middenrifbreuk (hiatus hernia)Een middenrifbreuk komt relatief vaak voor bij mensen van boven het vijftigste levensjaar. De symptomen zijn erg uiteenl…
Middenrifbreuk kan pijn borstbeen en slokdarmkanker geven!Middenrifbreuk kan pijn borstbeen en slokdarmkanker geven!Ben je ouder dan vijftig jaar en heb je geregeld een branderig gevoel op het borstbeen, dan kan het om een middenrifbreu…
Een breuk in het middenrifEen breuk in het middenrifPijn in de buikholte en in de slokdarm, veel op boeren, brandend maagzuur en misselijkheid. Dit zijn de klachten die kun…
Slokdarmperforatie: Oorzaken, symptomen en behandelingSlokdarmperforatie: Oorzaken, symptomen en behandelingEen perforatie van de slokdarm is een ernstige aandoening waarbij er een gaatje of gat onstaan is in de slokdarm. Deze b…
Omfalocèle: Buikwanddefect met uitpuilende organen uit navelOmfalocèle: Buikwanddefect met uitpuilende organen uit navelEen omfalocèle is een zeldzame geboorteafwijking waarbij verschillende buikorganen (vooral de darmen en soms ook de maag…
Bronnen en referenties
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010, geraadpleegd op 1 november 2016
  • Congenital Diaphragmatic Hernia Symptoms & Causes, http://www.childrenshospital.org/conditions-and-treatments/conditions/congenital-diaphragmatic-hernia/symptoms-and-causes, geraadpleegd op 1 november 2016
  • Diaphragmatic hernia, https://medlineplus.gov/ency/article/001135.htm, geraadpleegd op 1 november 2016
  • Diaphragmatic Hernia: Causes, Symptoms & Diagnosis – Healthline, http://www.healthline.com/health/diaphragmatic-hernia, geraadpleegd op 1 november 2016
  • Testing & Diagnosis for Congenital Diaphragmatic Hernia in Children, http://www.childrenshospital.org/conditions-and-treatments/conditions/c/congenital-diaphragmatic-hernia/testing-and-diagnosis, geraadpleegd op 1 november 2016
  • What is a diaphragmatic hernia?, http://www.babycentre.co.uk/a569225/what-is-a-diaphragmatic-hernia, geraadpleegd op 1 november 2016

Reageer op het artikel "Middenrifbreuk: Uitstulping buikorganen met ademproblemen"

Reactie

Mw H. Rijfkogel, 24-08-2017 14:05 #1
Ik heb veel gelezen over uw schrijven van een middenrifbreuk, wat dit inhoud. Het heeft mij geholpen inzicht te krijgen wat voor problemen zich voor kunnen doen, dank u wel! Nu mijn vraag aan u:
vrij recent heb ik een Proeflaprotomie operatie ondergaan. Aanleiding tot deze operatie was mijn slikproblemen en toenemende benauwdheid.
Hiervoor is mijn oude litteken (van traditionele Buismaag operatie in 2006) weer open gemaakt, die loopt van midden borstbeen onder mijn borst, tot een stukje doorlopend onder mijn navel. In uw artikel lees ik dat het voorkomt dat een (maagdeel) in de borstholte is gaan groeien. Bij mij bleek mijn (dikke darm) een aantal jaartjes door mijn middenrif in borstholte te groeien. Kunt U mij vertellen of dit eerder is voorgekomen dat een (dikke darm) groeit in een borstholte na Buismaag operatie? Ik kom het niet tegen in uw artikel. Mocht U hierover nog vragen hebben, ben ik bereid deze verder toe te lichten. Ik zie uw reactie graag zo spoedig mogelijk tegemoet. Bij voorbaat mijn hartelijke dank!

Infoteur: Miske
Laatste update: 26-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!