InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wratten: verwijderen, behandelen en weghalen van wratjes

Wratten: verwijderen, behandelen en weghalen van wratjes

Wratten: verwijderen, behandelen en weghalen van wratjes Wratten verwijderen: hoe doe je dat? En kun je wratten ook zelf verwijderen? Gewone wratten zijn courante afwijkingen, die vooral bij kinderen worden aangetroffen maar ook bij volwassenen voorkomen. Wratten worden veroorzaakt door het humaan papillomavirus en zijn dus besmettelijk, vooral als een wrat is opengekrabd. De incubatietijd kan oplopen van 1 tot maar liefst 8 maanden. Aangezien veruit de meeste wratten spontaan verdwijnen in de loop van enkele maanden tot een aantal jaren, is rustig afwachten een goede optie. Soms kan behandeling wel nodig zijn. Gewone wratten kunnen verwijderd en weggehaald worden door urine, knoflook, stikstof, duct tape, nagellak, druppels of zalf, laser, chirurgie, enz.

Wratten verwijderen

Wat zijn gewone wratten?

Gewone wratten zijn veelvoorkomende, onschuldige, goedaardige, lokale gezwellen of tumoren in de huid, die worden veroorzaakt door het humaan papillomavirus (HPV). Het uiterlijk van wratten kunnen verschillen; het zijn vaak ronde, harde, verdikte en eeltige plekken of bobbeltjes. Wratten komen vaak voor bij kinderen. De meeste gevallen doen zich voor tussen de leeftijd van 12-16 jaar. Een derde deel van de wratten verdwijnt vanzelf binnen 6 maanden. De overgrote meerderheid van deze lastpakken verdwijnen zonder enige behandeling binnen 1 tot 3 jaar.

Oorzaak van wratten

Wratten worden veroorzaakt door het humaan papillomavirus (HPV) en zijn bijgevolg besmettelijk. Een virus is een
klein micro-organisme die ziekte kan veroorzaken. Er zijn ten minste 63 genetisch verschillende soorten HPV's. Sommige typen worden beschouwd als een seksueel overdraagbare aandoening. De virus uit de familie van de humane papilloma virussen die gewone wratten veroorzaakt, verschilt van de varianten die wratten veroorzaken in het genitale gebied.

Verspreiding en incubatietijd

Heel veel kinderen hebben bij tijd en wijle last van wratten aan handen of voeten. Het HPV-virus verspreidt zich door huid-huid contact. Het virus kan zich vooral verspreiden door een wrat die opengekrabd is. Anderen kunnen op deze manier besmet worden met het virus, maar de persoon kan ook andere huiddelen van zichzelf infecteren. De incubatietijd ódat is de periode dat het virus wordt opgelopen totdat een wrat verschijntó kan oplopen van 1 tot 8 maanden.

Immuniteit opbouwen

Mensen kunnen immuniteit opbouwen ten aanzien van het virus, zodat zich bij een nieuwe infectie met het virus geen wratten meer ontwikkelen. Patiënten met een verlaagde weerstand, door bepaalde aandoeningen of ziektes of doordat ze bijvoorbeeld langdurig medicijnen voorgeschreven krijgen die de weerstand verlagen, kunnen wel opnieuw wratten ontwikkelen.

Symptomen van wratten

De drie meest voorkomende vormen van non-genitale wratten zijn deze:

Pijnlijke, diepe voetwrat / Bron: Marionette / Wikimedia CommonsPijnlijke, diepe voetwrat / Bron: Marionette / Wikimedia Commons
Gewone wratten (verruca vulgaris of bloemkoolwrat)
Deze gewone wratten ontwikkelen zich doorgaans op de hand, vooral rond de nagel. Gewone wratten zijn grijs tot vleeskleurig. Het is een goedaardig gezwel. Deze wratten bestaan uit een kern van bindweefsel met bloedvaten, bekleed met laagjes epitheelweefsel (dat is weefsel dat alle oppervlakken van het menselijk lichaam bedekt). Door de aanwezige bloedvaatjes kan de wrat bij krabben nogal gemakkelijk gaan bloeden. De gewone wrat ziet er uit als een rond, bloemkoolachtig uitgroeisel met een scherpe begrenzing en een ruw oppervlak. De sterke verhoorning (eeltachtige plekken) valt op. Vaak komen meerdere wratten tegelijk voor. De voorkeurslocaties zijn, naast de handen en vingers, de knieën, de ellebogen en het gezicht.

De platte wrat (verruca plana)

De platte wrat is glad, vlak en slechts enkele millimeters groot. Het is een lichtbruin of huidkleurig bobbeltje, en ze komen vooral voor op gezicht, armen en benen.

De voetwrat (verruca plantaris)

Voetwratten komen - de naam zegt het al - per definitie voor op de voetzool, of onderkant van de voet. Voetwratten zijn platter dan gewone wratten als gevolg van de druk op de voetzool door het lichaamsgewicht tijdens het lopen of staan. Er kunnen twee typen onderscheiden worden, te weten de mozaïekwrat en de doornwrat. De mozaïekwrat breidt zich oppervlakkig uit en de doornwrat is in de diepte gegroeid en is bijgevolg vaak pijnlijk.

verruca filliformis (gezichtswrat) / Bron: AfroBrazilian / Wikimedia Commonsverruca filliformis (gezichtswrat) / Bron: AfroBrazilian / Wikimedia Commons
Verruca filliformis
Een verruca filliformis, ook wel gezichtswrat genoemd, is een langwerpige wrat, welke net als andere wratten wordt veroorzaakt door het humaan papilloma virus. In tegenstelling tot gewone wratten, zijn filliforme wratten vooral aanwezig in het gezicht, met name op de oogleden, op de neus, of op of rond de lippen.

Zelf wratten behandelen, verwijderen en weghalen

De volgende mogelijkheden zijn er om zelf wratten te behandelen.

Géén behandeling en spontaan beloop afwachten

Aangezien veruit de meeste wratten spontaan verdwijnen in de loop van enkele maanden tot een aantal jaren, is rustig afwachten een goede optie. Soms kan behandeling wel nodig zijn. Vooral als er pijnklachten ontstaan bij lopen bij voetwratten of als iemand zich schaamt doordat hij bijvoorbeeld zeer veel wratten op de vingers heeft. Ze kunnen iemand ook hinderen bij het werk.

Omliggende huid beschermen met vaseline / Bron: Kiyok / Wikimedia CommonsOmliggende huid beschermen met vaseline / Bron: Kiyok / Wikimedia Commons
Wrattentinctuur
Wrattentinctuur is zonder recept verkrijgbaar bij de drogist of huisarts. Door de gewone wratten en/of voetwratten dagelijks aan te stippen met wrattentinctuur, zal deze verweken en wellicht op den duur verdwijnen. Wrattentinctuur bevat salicylzuur, wat de hoornige en normale huid aantast, zodat deze loslaat. Doordat het zuur ook de normale huid aantast, is het aanbevolen om de omliggende huid vooraf te beschermen met vaseline. De vloeistof kan druppelsgewijs aangebracht worden met een applicator.

De Wartner Wrattenpen maakt gebruikt van een andere werkzame stof. De wrattenpen van Wartner is een product voor het behandelen van wratten via zuurbehandeling (TCA GEL aanstipmethode). Dit werkt vaak sneller dan het klassieke salicylzuur. De TCA-gel doodt de geïnfecteerde cellen (de wrat) en zal celvernieuwing stimuleren waardoor de huid vervelt. Op die manier zal nieuwe gezonde huid gevormd worden en zal de wrat krimpen en verdwijnen. De Wrattenpen mag niet gebruikt worden:
  • op andere lichaamsdelen dan handen en voeten.
  • op gevoelige huid, gezicht of geslachtsorganen.
  • samen met een andere wrattenbehandeling.
  • in geval van: fibroom (steelwratje), moedervlekken, donkere vlekken, waterwratten (mollusca contagiosa), ouderdomswratten (verruca seborrhoica), sproeten, huidafschilfering.
  • bij kinderen onder de 4 jaar..
  • als je zwanger bent of borstvoeding geeft, of als je lijdt aan diabetes of een andere huidaandoening;
  • als je niet zeker bent of de huidaandoening een wrat is, raadpleeg dan je arts of apotheker voordat je met deze behandeling aanvangt.

Wartner 2e generatie

Je kunt voor het weghalen van wratten ook gebruik maken van Wartner 2e generatie, een product voor het behandelen van wratten via de bevriezingsmethode (cyrotherapie). Wartner mag alleen door volwassenen toegepast worden. Het middel mag niet gebruikt worden:
  • bij kinderen jonger dan 4 jaar.
  • door zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.
  • door diabetici, omdat het bevroren gebied van de huid bij hen niet snel of niet geheel kan genezen.
  • mensen met een slechte bloedsomloop (hen wordt aangeraden voor gebruik hun huisarts te raadplegen).
  • op gebieden waar de huid teer, dun of gevoelig is, zoals het gezicht, hals, oksels, borsten, billen of genitaliën.
  • op een geïrriteerde huid of op plaatsen die geïnfecteerd zijn, roodheid of enig teken van ontsteking zoals jeuk of zwelling
  • vertonen.
  • op wratten of voetwratten waar haar uit groeit, moedervlekken, zwarte huidvlek.

Wratten verwijderen met nagellak / Bron: Martin SulmanWratten verwijderen met nagellak / Bron: Martin Sulman
Duct tape
Als reguliere behandelingen geen of onvoldoende effect hebben gesorteerd, kan men denken aan het behandelen van de wratten met duct tape. Duct tape is een robuust zelfklevend en waterdicht soort plakband op textielbasis, die verkrijgbaar is bij de doe-het-zelf winkel. Plaats een stuk duct tape dat (flink) groter is dan de wrat zelf op de wrat en laat het vervolgens gedurende 6½ dagen zitten. Verwijder dan de tape en week de wrat daarna gedurende ongeveer 5 minuten in warm water, zodat de wrat zacht wordt. Vijl met een puimsteentje of eeltvijltje de lastpost zoveel mogelijk weg. Plak na 12 uur opnieuw een ruim stuk tape over de wrat en lat deze weer voor 6½ dagen zitten. Na deze periode kan de tape weer verwijderd worden, waarna het voornoemde procedé opnieuw begint. Herhaal deze handeling net zolang totdat de wrat volledig verdwenen is.

Nagellak

Doe een beetje doorzichtige of blanke nagellak op je wratje en plak er een pleister op. Laat het een paar dagen zitten en herhaal dit procedé net zolang totdat jet wratje weg is. Door zuurstof te onttrekken aan de wrat, zal deze binnen een week of twee afsterven en spontaan van je hand of vinger vallen.

Natuurlijke geneeswijzen om wratten te verwijderen

De volgende natuurlijke middelen kunnen goed helpen om wratten te bestrijden. Binnen afzienbare tijd kan men van deze lastpakken verlost zijn.

Urine

Vang iedere ochtend de ochtendurine op in een bakje en stip met een wattenstaafje die in de urine is gedrenkt de wratten aan.

Knoflook / Bron: Istock.com/MallivanKnoflook / Bron: Istock.com/Mallivan
Knoflook en citroen
Neem twee teentjes knoflook en pers deze uit. Vermeng dit met citroensap tot een papje. Laat de substantie een nacht trekken en breng dit vervolgens met een wattenstaafje op de wratten aan. Het aanstippen dient drie keer per dag te gebeuren. Maak ieder dag een nieuw papje aan. Binnen een aantal weken drogen de wratten uit en verdwijnen ze langzaamaan. Soms ontstaat er eerst een kleine bloemkoolachtige verdikking, alvorens de wrat verdwijnt.

Hoe kan de arts wratten weghalen?

De (huis)arts of dermatoloog kan de volgende behandelingen uitvoeren. De behandeling richt zich op het vernietigen van het weefsel, zodat alle virusdeeltjes kapot worden gemaakt.

Vloeibare stikstof of cryotherapie

Cryotherapie is een therapie waarbij de wrat wordt bevroren met vloeibare stikstof. Bevriezing met vloeibare stikstof kan direct na of tijdens de behandeling pijn veroorzaken. Het kan ook leiden tot (bloed)blaren, die wel enige dagen hinder kunnen geven. Soms leidt bevriezing in de buurt van de nagels tot blijvende beschadiging van de nagels.

Lasertherapie

Door middel van een laser kan de wrat worden weggebrand.

Electrocoagulatie of electrochirurgie

De wratten worden met elektrische stroom weggebrand.

Curettage

Vooral bij dikke of dieper gelegen wratten, wordt met een curette - een scherpe metalen lepel - de wrat uitgeschraapt, waarna de bodem van de wrat nog voor zeer korte tijd behandeld wordt met vloeibare stikstof.

Chirurgische verwijdering

Chirurgie - het wegsnijden van wratten - kan nodig zijn wanneer andere behandelingsmethoden falen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huismiddeltjes tegen wrattenHuismiddeltjes tegen wrattenWratten zijn huidveranderingen die meestal goedaardig zijn en weinig kwaad kunnen. Ze kunnen de huid echter flink ontsie…
Wat moet je doen tegen wratten?Wat moet je doen tegen wratten?Wratten zijn een soort pukkeltjes die vaak op de voeten voorkomen. Het is een soort eeltachtig bultje wat op de huid zit…
Wat is een wrat en wat is er aan te doenWat is een wrat en wat is er aan te doenEen wrat is een bobbel op de huid die door een virus wordt veroorzaakt. Het virus dringt de cellen van de huid binnen en…
Wratten: soorten, oorzaken en behandelingWratten: soorten, oorzaken en behandelingWratten worden door een virus veroorzaakt. Zodra het virus in aanraking komt met je huid, kun je wratten krijgen. Je loo…
Beauty: WrattenWratten zijn ontsierend, ongewenst en soms zitten ze op plaatsen waar ze irriteren. Meestal laten we de wrat weghalen, o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lucien Mahin / Wikimedia Commons
  • Bijsluiters wrattenpen Wartner en Wartner 2e generatie
  • Everdingen, Jannes J.E. van, (hoofdredactie): Het medisch handboek; Kosmos-Z&K Uitgevers, Utrecht/Antwerpen, vijfde volledig herziene druk 2006.
  • Ford, D.H., J.P. Schadé, J. Tomson: Het grote medische handboek; Rebo Productions, Lisse, 2009.
  • www.lievensbergziekenhuis.nl
  • www.huidinfo.nl
  • Afbeelding bron 1: Marionette / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: AfroBrazilian / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 3: Kiyok / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 4: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 5: Istock.com/Mallivan

Reageer op het artikel "Wratten: verwijderen, behandelen en weghalen van wratjes"

Reacties

Olliver Tjon Soei Len, 13-06-2016 12:18 #3
Ik heb al twee jaar last van twee kleine wratten op mijn duim, ik heb ze geprobeerd te verwijderen met vloeibare stikstof. Dat heeft niet geholpen. Volgens mijn moeder kan ze er niets aan doen. Maar ik denk dat er wel wat aan gedaan kan worden. Wat kan ik allemaal doen om die wratten weg te laten halen zonder dat het virus zich gaat verspreiden? Reactie infoteur, 14-08-2016
Handwratten kun je zelf aanstippen met wrattentinctuur en daarna laten bevriezen bij de huisarts.

Sskia van Alem, 16-04-2015 10:12 #2
Hoe lang duurt het na cryobehandeling voordat de wrat eraf valt? Van de kaak in dit geval. Bij voorbaat dank, saskia Reactie infoteur, 25-07-2015
Na 10 tot 14 dagen valt de wrat eraf en wordt nieuwe, gezonde huid zichtbaar.

Mrs M. Schokker, 31-05-2014 10:51 #1
Geachte M.Heb al meer dan 2 jaar 2 wratten tussen mijn borsten.Heb alles al geprobeerd maar niks helpt.Ben een beetje bang voor een agressieve behandeling omdat het op een sensetieve plaats zit.De wratten hebben de gewone grote.Mijn huisdokter wil ze niet met stikstof behandelen, ondanks dat hij zegt ze zijn goedaardig.Kunt u mij adviseren wat ik moet doen?Al vast dank u wel.M.Schokker. Reactie infoteur, 19-08-2014
De huisarts kan u verwijzen naar een dermatoloog.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Wratten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!