InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Conversiestoornis

Conversiestoornis

Conversiestoornis Conversie, voor de meeste mensen een onbekend woord. Toch lijden ongeveer 10 procent van de mensen aan de conversiestoornis: bepaalde handicaps, zonder een fysieke oorzaak. Maar wat is dit nu eigenlijk? wat is de oorzaak en is er een behandeling mogelijk? Een handicap hebben, zonder fysieke oorzaak. Het is mogelijk en het bestaat. Artsen die radeloos onderzoeken doen en tot de conclusie komen dat er niet aan de hand is. 'Het zal wel tussen de oren zitten'. Het gaat niet om de meest lichte handicaps. Mensen die verlamd, blind of doof zijn, of epileptische aanvallen hebben, het kan allemaal vallen onder de conversiestoornis.

Wat houdt de conversiestoornis in?

Zoals hierboven al vermeld, is er geen fysieke oorzaak voor de handicaps. Conversie heeft alles te maken met het brein. De mens komt onder zoveel stress te staan dat zich allerlei aandoeningen kunnen voordoen. Het kan zijn dat dit tijdelijk is, dit wordt afonie genoemd. Dit houdt in dat mensen écht van het ene op het andere moment bijvoorbeeld niks meer kunnen zeggen. Het brein wordt dan aan zoveel stress blootgesteld dat het 'op tilt slaat'. Deze vorm van concersie is kortdurend. Het ene moment kan iemand blind zijn, terwijl deze persoon een aantal minuten zo de kamer kan uitwandelen en alledaagse verrichtingen doet.

Chronische conversie & de oorzaak

Hierboven staan voorbeelden van tijdelijke conversie. Conversie kan ook chronisch zijn. De oorzaak hier van is langdurige stress. Dit kan voorkomen door een moeilijke jeugd. Omdat er fysiek niks aan de hand is, wordt de oorzaak gezocht in het brein. Conversie kan beschreven worden als een soort hoofdpijn wat effect heeft op ledematen en lichaamsfuncties. De hersenactiviteit van mensen met conversie is wel afwijkend.

Herkenbaarheid

Mensen met conversie beelden uit wat ze weten. Ze zijn blind, dus zien ze niks. Ondertussen zullen ze tegen bijna niets op botsen. Nog een voorbeeld van conversie is het 'nadoen' van Parkinson. De meeste mensen weten dat de ziekte gepaard gaat met schudden en beven, dit zal dan ook uitgebeeld worden. Waar men niet van op de hoogte is, is de rigiditeit (spierstijfheid) wat ook kenmerkend is voor de ziekte. Op deze manier kan de kenner inzien of het conversie is of echt.

Behandeling

Er zijn verschillende behandelingen voor de verschillende vormen van conversie. Zo wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van hypnose als het gaat om verlammingen. De behandelingen zijn per individu en per conversie zeer verschillend.
© 2007 - 2019 Ellenm87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De rol van stress bij een conversiestoornisDe rol van stress bij een conversiestoornisPlotseling niet meer goed kunnen zien of je arm niet meer op kunnen tillen; een conversiestoornis kan zich op veel versc…
Conversiestoornis: oorzaak en behandelingConversiestoornis: oorzaak en behandelingEr zijn veel verschillende ziektes die je kunnen overkomen. Een bijzondere ziekte waar helaas nog niet heel veel over be…
Wat is een conversiestoornis?Wat is een conversiestoornis?Nog niet zo lang is er serieus meer aandacht voor conversie als psychische aandoening. Een aandoening die lang niet alti…
ConversiestoornisConversiestoornisDe conversiestoornis is één van de 7 somatoforme stoornissen die door de DSM-IV worden onderscheiden. Deze groep stoorni…
Probleem of stoornis: ConversiestoornisDe term 'conversiestoornis' is door Freud ingevoerd ter beschrijving van het optreden van een op zichzelf staand neurolo…

Reageer op het artikel "Conversiestoornis"

Reacties

Erik, 05-01-2018 18:07 #8
Ik vind het erg lastig om er mee om te gaan. Zo heb ik problemen met een niet operabele Hernia en verkleving aan de zenuw enz.
Dus iedere zag zeurende pijn, pijnstillers om de scherpte van de pijn af te vlakken. Nu belande ik in het ziekenhuis nadat mijn vrouw mij vond in het huis. Eerst dacht de arts dat het om epilepsie ging, maar nu weet ik dat er ook conversie speelt. Soms kan ik mij niet bewegen, niet praten en sta stil achter de rollator te kwijlen. In mijn kop en lijf ervaar ik geen stress of spanning, maar men zegt dat het heel diep zit in mijn lijf en dit uit zich in overbelasting van het lichaam en de pijn. De hersenen schakelen delen van het lichaam uit. Alle onderzoeken en stres om gelijk te krijgen bij mijn werkgever en de advocaten die dagelijks met de zaak bezig zijn is niet erg fijn.

Ik ben christen en zal dus niet mee werken aan Hypnose of ander soort gelijke therapie. Mijn behandeling bestaat uit, gebed, rust, praten met mijn partner en of pastorale medewerker van de kerk en daarnaast ontspanning zoeken en afleiding met leuke dingen bezig zijn en even niet bezig zijn met alle dingen die samen hangen met de Hernia en stres van het lichaam en om de pijn even te vergeten. Ik ben 53 jaar. Opgeven is het laatste wat er in mijn op komt. Ik zie uit naar erkenning die ik eigenlijk verdien maar niet krijg en dat geeft ook frustratie.

Conversiestoornis Com, 26-08-2015 16:43 #7
De inhoud van dit artikel is achterhaald. Het stukje over de herkenbaarheid klopt sowieso niet. Alsof mensen iets uitbeelden. Bottom Line is dat een CS medisch niet aantoonbaar is, en niet te meten is. Aldus onverklaarbaar. Ook niet of iemand iets uitbeeld. De klachten zijn echt. Zover is men al wel. Patienten met een CS moeten serieus genomen worden.

Confer, 22-04-2013 10:38 #6
Helaas is er geen bijeenkomst (na mij weten) om ervaring uit te wisselen ook niet voor mensen die je erg na staan. Door deze ziekte wordt je snel verlaten (eigen ervaring). Bij mij is het nu ruim 2 jaar geleden geconstateerd heb in die tijd in reveladatiecentrum en confersiecentrum in den dolder gezeten. Zit nu sinds half december thuis en ben zeer ernstig achteruit gegaan. Zelf ben ik links verlamd (alleen mijn linker arm is iets vooruit gegaan daar voel ik wat in en kan een kant ook bewegen linker been voel ik totaal niets en doet ook niets. Emoties voel ik niet meer in mijn lijf en de "goede" kant van mijn lijf gaat alleen meer pijnstillers slik morfine en slaapmedicatie, morfine haalt voor even scherpe pijn uit mijn hoofd meer doet het niet dus slik ik ook nog 8 paracetamollen, de slaapmedicatie werkt over de hele nacht genomen als ik mazzel heb 1 uur. Ik heb gelukkig een super man die nooit bij mij weggaat en mij dag en nacht steunt ook heb ik 2 prachtige dochters, pubers dus die hebben het net als mijn man trouwens wel erg moeilijk mee. Wat wij allen wel missen is een soort van praatgroep dat patiënten en naasten ervaringen kunnen delen. Ook heb ik 2 hele goede vriendinnen. Ik heb nu ongeveer 2 jaar gezocht naar zo iets als dit in de hoop dat er misschien ook eens een groep bij elkaar durft te zitten ervaring uitdelen. Sorry als ik veel dingen hetzelfde schrijf, maar ik vergeet heel veel na een zin weet ik aan het eind niet meer wat er staat. Ik hoop dat minimaal een persoon hier iets aan heeft. Heel veel sterkte allemaal laat je niet uit het veld slaan, heb ik al gedaan ik ben aan het eind van mijn latijn heb ook niet alles opgeschreven wat er is. Heel veel sterkte en succes.

Joke Coenders, 03-02-2010 03:41 #5
Mijn dochter heeft al een tijdje aanvallen, en de artsen vermoedde dat ze epeleptie heeft.Maar als ik er verhalen over lees, vraag ik me af of zie geen conversie heeft.Omdat het bij haar ook altijd gepaard gaat met stess, waarschijnlijk lijken de ziektes op elkaar.Mijn dochter heeft sinds vorig jaar een baby, en intussen ook al een aantal aanvallen gehad.Gelukkig lag de baby dan in haar bedje, ik moet er niet aan denken als haar of de baby wat overkomt.

Conversiestoornis Nl, 17-06-2009 10:51 #4
We hebben voor iedereen met conversiestoornis of een andere psycho-somatische aandoening een forum in het leven geroepen. Iedereen is natuurlijk welkom op zich daar gratis te registreren en om ervaringen te delen.

Me, 11-01-2009 13:43 #3
Hallo, ikzelf heb ook een conversiestoornis, ik ben 21 jaar en heb ontzettend lang moeten zoeken naar een behandeling. Die heb ik nu gevonden bij de COLK in Gorinchem. Dat is een centrum voor onverklaarbare lichamelijke aandoeningen. Hier zit ik nu sinds een maand opgenomen met allemaal mensen met dezelfde klachten als ik. Deze behandeling is zowel lichamelijk als geestelijk. Ik kan er wel duizend dingen over vertellen maar het helpt wel. Als ik jullie was zou ik op google zoeken naar de colk, van de grote rivieren. Hier staat alle informatie.
Succes

Els, 10-12-2008 19:12 #2
Ik heb een vraag: Ik hoop dat iemand ons kan helpen onze zoon heeft last van zegt men epilepsie maar wij denken aan conversiestoornissen als hij zich druk maakt valt hij weg en ligt schokkend op de grond dit komt een keer per 6.7 weken voor.Hij is nu onderbehandeling bij Sein een epileptiesch centrum en heeft daar keppra voorgeschreven gekregen 2 tabletten per dag hij heeft nu vorige week weer een aanval gehad op de scooter en naar het ziekenhuis gebracht waar de neuroloog ook zei geen afwijkingen te zien.Hij moet nu van het epilepties centrum er wat tabletten bij met het gevolg dat hij zich heel naar voelt soort aanvallen krijgt met veel hoofdpijn en trekkend gevoel van zijn ledematen ik denk dat deze medicijnen niet goed zijn of de diagnose is niet goed. Onze zoon is 23jaar nog studerend en wil nog wat bereiken maar als het v.d stress komt moet je daar denk ik geen keppra voor epilepsie voor slikken.Ik hoop dat er mensen zijn die dit verhaal herkennen schrijf ons a.u.b. Misschien is er hulp voor onze zoon.

Joke Coenders, 06-08-2008 00:07 #1
Ik vond het heel verhelderend en duidelijk. Een kennis van mij heeft conversie, inmiddels 2 jaar. Waarschijnlijk gaat ze naar een kliniek, mijn vraag wat is er voor behandelplan? Als het in het brein schuilt, zou je mischien stappen berieken met gedragstherapie? Ben benieuwd naar reacties.

Infoteur: Ellenm87
Gepubliceerd: 08-11-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!