InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Leren leven met somatisatie

Leren leven met somatisatie

Leren leven met somatisatie Somatisatie is een aandoening waarbij psychische problemen zich als een lichamelijke symptoom of reeks van symptomen manifesteren. Hoewel ze soms bizar zijn, zijn deze veelal lichamelijke symptomen niet verzonnen en kunnen ze angstaanjagend zijn als ze worden geïnterpreteerd als een mogelijk fatale ziekte. De aandoening somatisatie is verwant aan hypochondrie. hierbij maakt de 'patiënt'zich er zorgen over dat onbelangrijke symptomen door een ernstige ziekte worden veroorzaakt.

Somatisatie

Bij somatisatie ontstaan de symptomen uit psychische problemen en kunnen ze wel ernstig zijn. mensen met somatisatie gaan geregeld naar de dokter om hun symptomen te laten onderzoeken en om behandeling te vragen. Als de testresultaten normaal zijn en de arts heeft verzekerd dat er geen ziekte is, voelt de patiënt zich niet opgelucht, maar gaat naar een andere dokter in de hoop daar gerustgesteld te worden. in ernstige gevallen wordt het leven ontregeld door herhaald doktersbezoek en bestaat er gezondheidsrisico door invasieve onderzoeken. Verschillende psychische stoornissen zijn aan somatiseren gerelateerd, zoals angststoornissen en depressiviteit. Er kan ook een onderliggende persoonlijkheidsstoornis in het spel zijn, gekenmerkt door egocentrisme en afhankelijkheid van anderen. Somatisatie ontwikkelt zich gewoonlijk in de adolescentie of het begin van de volwassenheid en komt meer voor bij vrouwen. De aandoening is vaak geassocieerd aan stress en kan een levenslang probleem worden.

De symptomen

Iemand met somatisatie kan een lange geschiedenis van wisselende lichamelijke symptomen zonder aanwijsbare oorzaak hebben. Symptomen die in sommige gevallen een psychische oorzaak kunnen hebben zijn:
  • Hoofdpijn;
  • pijn op de borst, vaak met kortademigheid en hartkloppingen;
  • buikpijn en misselijkheid;
  • vermoeidheid;
  • jeuk;
  • verzwakking van een van de ledematen;
  • moeite met slikken.

Bovendien kunnen er psychische symptomen zijn zoals angst, depressie en verslaving. Mensen met ernstige somatisatie kunnen zelfmoordneigingen hebben.

De behandeling

De arts zal, als dit nodig is, een lichamelijk onderzoek uitvoeren. Het medisch dossier geeft een beeld van vroegere symptomen en onderzoeken die de patiënt heeft gehad. De behandeling is vaak moeilijk, omdat de patiënten ervan overtuigd zijn dat ze iets hebben. De arts kan medicijnen tegen de symptomen voorschrijven, zoals pijnstillers en zal verder onderzoek trachten te vermijden door de patiënt te vertellen dat de klachten serieus worden genomen, maar ook door psychische problemen kunnen worden veroorzaakt. De arts kan een psychologische onderzoek aanbevelen, maar hier kan de patiënt bezwaar tegen hebben. De symptomen zijn echter alleen te genezen door behandeling van de onderliggende psychische problemen. Als de somatisatie door een depressie wordt veroorzaakt, kunnen antidepressiva en een vorm van psychotherapie worden voorgeschreven.
Gerelateerde artikelen
Mythen en Sagen - Eros en PsycheMythen en Sagen - Eros en PsycheHet verhaal van Eros en Psyche is niet heel bekend in de Griekse Mythologie. Wel kent iedereen het liefdesengeltje Eros…
Organiseer eens een psychepartyOrganiseer eens een psychepartyIedereen kent wel de tuperwareparty of de lingerieparty en tegenwoordig bestaat er ook een psycheparty. Dit fenomeen is…
Wat is psychologie?Psychologie is een veel besproken onderwerp de laatste jaren, maar wat houdt het nou eigenlijk in? Definitie: Psychologi…
Beroepsziekten en het beleidBeroepsziekten en het beleidHoewel er verschillende definities voor bestaan wordt onder beroepsziekten algemeen aangenomen dat dit, zoals de term al…
Syrische Kinderen en Oorlogstrauma'sDe Syrische burgeroorlog treft jong en oud en zoals altijd heeft een oorlog veel impact op de psyche van een mens. Dat g…

Reageer op het artikel "Leren leven met somatisatie"

Reacties

Karin, 23-04-2011 23:31 #2
Mijn moeder heeft dit al jaren, nooit behandeld, intussen 77, het heeft mij rust gegeven toen ik er een `sticker`op kon plakken. Bij mij viel het muntje, de frustraties uit mijn jeugd kon ik eindelijk een plek geven. Zij is wat dit betreft niet meer te helpen, intussen dementerend, wilde ook nooit in dit opzicht hulp.

Groetjes, Karin

Ilonka, 24-10-2009 13:39 #1
De symptomen zijn alleen te genezen door behandeling van de onderliggende psychische problemen.

Nou… ik zou de nuance aan willen brengen dat je er mee kunt leren omgaan, met wat mazzel. Hou mensen geen geweldige genezing voor, want in veel gevallen blijven er restverschijnselen achter. Vooral in geval van persoonlijkheidsproblematiek.
Als ik elke keer dat me verteld is: deze behandeling zal u beter maken, bij elkaar optel, dan zou ik nu echt een briljant, zorgeloos, pijnvrij leven moeten hebben. Helaas is na alle psychische behandelingen het tegenovergestelde waar.

Ik vind het artikel verder best okee, maar ik zou de bovenstaande zin eerder omschrijven als: in de meeste gevallen leren mensen met hun problemen/klachten omgaan. Sommige mensen raken zelfs klachtenvrij.

Daarbij vind ik dat een arts tóch altijd bij nieuwe klachten of verergering rekening moet houden met mogelijke lichamelijke oorzaken. Als je bekend bent als somatiserend patiënt is dat al vervelend genoeg, maar als een arts zegt: maar u bent nu eenmaal bekend met… dan kunnen belangrijke zaken gemist worden.
Als mijn huisarts niet toch mijn bloed onderzocht had toen ik me een tikje beroerder voelde dan normaal, was er een stille thyroiditis gemist. Dat was nl prima uit te leggen als 'afbouw medicatie' en 'toename angstklachten, 'toch weer eetproblemen'. Zelfde klachten, tikje erger.
Ik vind het dus ook geen goede zorg als een arts al bij voorbaat uit zal gaan van psychische oorzaken en geen verder onderzoek doet.

Ook een hypochonder en psychiatrische patiënt kan échte klachten krijgen en moet er soms 4x zo hard voor knokken om gehoord te worden. Het is begrijpelijk, dat wel. En uiteraard moeten mensen soms tegen zichzelf beschermd worden, ook helemaal mee eens.
Maar scherp blijven, dat is net zo belangrijk.

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 20-09-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!