InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Symptomen aandoeningen/pijn/klachten teelbal/zaadbal/scrotum

Symptomen aandoeningen/pijn/klachten teelbal/zaadbal/scrotum

Symptomen aandoeningen/pijn/klachten teelbal/zaadbal/scrotum Symptomen teelbalaandoeningen, pijn aan teelbal, klachten teelbal/zaadbal/scrotum. De genitaliën van de man bevinden zich voor een groot gedeelte buiten de buikholte. De geslachtsorganen zijn: penis (piemel), teelballen (zaadballen, testes, testikels) en scrotum (balzak). Achter ieder teelbal bevindt zich een bijbal. Het scrotum bevindt zich achter de penis en voor de anus en beschermt en draagt de testes. We behandelen een aantal aandoeningen en afwijkingen van het scrotum, testes en bijballen. Ook bespreken we de respectieve symptomen (zoals pijn aan teelbal of steken in de teelbal) en de oorzaken en behandeling.

Teelbalaandoeningen

Cysten aan de bijbal

De bijbal is de buis waar de rijpe spermacellen (spermatozoa) tot de eerstvolgende zaadlozing (ejaculatie) worden bewaard. Een cyste is een ophoping van zaadhoudend vocht (spermatocèle) in de bijbal. Boven het veertigste levensjaar is de ontwikkeling van cysten in de bijbal heel normaal. Deze cysten blijven normaalgesproken vrij klein en behandeling is in dat geval niet nodig. Als ze te groot worden en voor ongemak zorgen, kunnen ze operatief verwijderd worden.

Epididymo-orchitis: ontsteking van de bijbal en teelbal

Een ontsteking aan de bijbal en de teelbal heeft vaak een pijnlijke zwelling (vergroting van de teelbal) tot gevolg en kan gepaard gaan met koorts. Het wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een bacterie als gevolg van:
  • een seksueel overdraagbare aandoening (SOA);
  • een urinewegontsteking; of
  • ontsteking van de prostaatklier (prostatitis).

Het kan ook zijn dat de ontsteking veroorzaakt wordt door het bofvirus.

De kenmerken, klachten en symptomen die kunnen optreden zijn:
  • zwelling, roodheid en gevoeligheid (pijn/irritatie) van het scrotum aan de aangedane zijde;
  • afscheiding vanuit de plasbuis;
  • pijn of irritatie bij het plassen;
  • pijn of irritatie tijdens de geslachtsgemeenschap en/of zaadlozing;
  • in sommige gevallen hevige pijn met koorts en rillingen.

Behandeling
In veel gevallen zal een antibioticakuur afdoende zijn, behalve bij de bof. Als de persoon een SOA heeft, zal deze behandeld moeten worden. pijn en zwelling kunnen bestreden worden door pijnstillers te nemen, bedrust, ijspakkingen (ijskompres) en
het scrotum hoger brengen met een speciaal verband, een zogeheten suspensoir.

Teelbaltorsie of torsio testis

Teelbaltorsie is het draaien van een teelbal rond zijn as, waardoor de zaadstreng gedraaid komt te zitten en bloedtoevoer van en naar de teelbal beknel, afgesnoerd raakt. Dit is een probleem die acuut verholpen moet worden aangezien de teelbal een tekort heeft in het bloedtoevoer.

De kenmerken en symptomen zijn:
  • plotselinge opkomende en toenemende pijn in het scrotum;
  • pijn in de liezen en in de onderbuik;
  • het scrotum is op de betreffende plaats rood en gevoelig, pijnlijk.

Soms is de pijn zo hevig, dat de persoon misselijk wordt en braakneigingen krijgt.

Behandeling
Het is van belang dat binnen 6 tot 8 uur na het ontstaan van de klachten behandeling plaatsvindt, anders raakt de teelbal onherstelbaar beschadigd. In dat geval moet de teelbal worden verwijderd. De behandeling bestaat uit het terugdraaien van de teelbal. Daarna kan het geïndiceerd zijn de bal te fixeren door ze met steekjes vast te zetten, teneinde herhaling te voorkomen.

Kanker: teelbalkanker, testiscarcinoom, zaadbalkanker

Bij teelbalkanker is er sprake van een kwaadaardige tumor in de teelbal. Het is een uiterst zeldzame ziekte die begint met een verharding in de teelbal: een harde knobbel, bobbel of bult ter grote van een erwt - die pijnlijk kan zijn wanneer men er op drukt. Deze aandoening is eenvoudig door zelfonderzoek in een vroegtijdig stadium te ontdekken, door beide teelballen met zachte druk te rollen tussen duim en wijsvinger. Een pijnloze verharding of een onderhuids knobbeltje kan op een beginnende tumor wijzen. Neem in dat geval contact op met de huisarts die de plek waar u het knobbeltje constateerde, nader kan onderzoeken.

Het is niet bekend wat de oorzaak van teelbalkanker is. Er zijn wel een aantal risicofactoren aan te wijzen, bijvoorbeeld of het in de familie voorkomt en of er sprake is van een niet ingedaalde teelbal. Tijdens de zwangerschap ontwikkelen de teelballen zich vlak bij de nieren in de buik. Vlak voor de geboorte zakken de ballen via het lieskanaal in de balzak, hetgeen indalen genoemd wordt. Daarnaast verhoogt cannabis het risico op teelbalkanker met factor twee. Marihuana heeft nog meer schadelijke effecten op het mannelijke voortplantingsstelsel, zoals een verlaging van het testosterongehalte, onvruchtbaarheid en impotentie.(1)

Klachten, verschijnselen en symptomen teelbalkanker (kanker van de teelbal)

De klachten en symptomen van teelbalkanker zijn:
  • een harde, pijnloze knobbel in de teelbal;
  • een doffe pijn c.q. een onbestemd gevoel in de onderbuik, achter of in het scrotum;
  • de teelbal verandert qua grootte en textuur;
  • heel soms een scherpe pijn in de aangedane zaadbal.

De behandeling bestaat uit een operatieve verwijdering van de kanker indien er zich geen uitzaaiingen hebben voorgedaan. Daarbij wordt de teelbal verwijderd. Bij uitzaaiingen kan er overgegaan worden op bestraling (radiotherapie), chemotherapie (behandeling met celdelingremmende medicijnen) of lymfeklieroperatie indien de kanker naar de lymfeklieren in de buik zijn uitgezaaid. Klik hier voor meer informatie over teelbalkanker.

Varicokèle: groepje spataderen of spataders in het scrotum (spataderkluwen)

Een varicokèle, spataderkluwen of zakaderbreuk kan ontstaan als een ader het bloed vanuit de balzak niet goed kan afvoeren; er is dan een knoop van verwijde aders in het scrotum. De oorzaak van de aandoening is vaak onduidelijk. De symptomen zijn:
  • opgezwollen scrotum;
  • een zeurderige pijn;
  • voelt aan als een zak met wormen in het scrotum.

De varicokèle is vaak links gelokaliseerd. Een varicokele die geen ernstige klachten geeft, hoeft niet behandeld te worden. De vruchtbaarheid van de man kan echter verminderen door de ophoping van bloed in de balzak. Behandeling kan in dat geval wel geïndiceerd zijn. De behandeling bestaat dan uit het afbinden van de ader of er wordt een spiraaltje in de ader gebracht zodat er geen bloed meer doorheen kan stromen.

Hydrokèle: abnormale ophoping van vocht in de vliezen om de zaadballen

Bij een hydrokèle is er een excessieve vochtophoping in het scrotum, rondom de zaadbal, in de dubbele membraam die rond de teelbal ligt. Het gevolg is dat er een zwelling ontstaat die hydrokèle wordt genoemd. Het opgehoopte vocht in het zakje kan besmet raken met bacteriën en een infectie veroorzaken.

Dikwijls geeft een hydrokèle weinig klachten. Het dient zich meestal aan als een pijnloze zwelling in het scrotum en een wat zeurderig, soms branderig gevoel. Soms is er ook sprake van een uitstralende pijn. Koortsaanvallen en koude rillingen zijn veel voorkomende verschijnselen.

Bij hinder of pijn, kan een kleine ingreep verlichting bieden. De operatieve ingreep kan vaak in dagbehandeling of tijdens een korte opname, onder algehele narcose of via regionale anesthesie, waarbij een deel van het lichaam wordt verdoofd, verricht worden. De uroloog maakt een snede in de balzak, waarna de hydrokèle wordt verwijderd. Daarna wordt met oplosbare hechtingen de huidwond gesloten. De ingreep duurt circa 30 minuten.

Indien een operatie contra-geïndiceerd is, dan zal de behandeling bestaan uit het maken van een snee in het desbetreffende gebied, waarna het geïnfecteerde vocht wordt weggezogen en de hydrokèle verwijderd wordt. Bij een infectie zal een antibioticum worden voorgeschreven.

Angiokeratomen: rood-paarse verharde bultjes scrotum

Angiokeratomen zijn rood-paarse gezwelletjes, die uitgaan van de bloedvaatjes van meestal de scrotumhuid of de schacht van de penis. De bultjes zijn in feite kluwen van hele kleine bloedvaatjes. Het is niet bekend waardoor deze huidafwijkingen ontstaan. De huidlaesies variëren in grootte van een speldenknop tot enkele millimeters in doorsnede en verbleken niet onder druk. Ze zijn goedaardig en behandeling is in principe niet nodig, aangezien het volkomen onschuldige huidafwijkingen zijn.

Klik hier om naar de artikelenreeks over de genitaliën van de man te gaan, waar we aandoeningen bespreken van de penis (piemel), teelballen (zaadballen, testes), scrotum (balzak) en prostaat.

Noot
  1. Cannabis verdubbelt risico op teelbalkanker: http://www.e-gezondheid.be (voor de laatste keer geraadpleegd op 15 juni 2009)

Lees verder

Gerelateerde links
Aandoeningen Penis, Fimosis, Abcessen en Bijbalontsteking.
Gerelateerde artikelen
Teelbalkanker, oorzaken, symptomen en behandelingTeelbalkanker (testiscarcinoom) is de meest voorkomende soort kanker bij mannen jonger dan 35 jaar. Ongeveer 0,004% van…
Kanker: teelbalkankerTeelbalkanker is een redelijk zeldzame vorm van kanker, die ongeveer 4 op de 100.000 mannen treft. De kanker begint mees…
Niet ingedaalde teelbal (zaadbal): oorzaak, behandelingNiet ingedaalde teelbal (zaadbal): oorzaak, behandelingEen niet ingedaalde teelbal is een teelbal die is achtergebleven in het lieskanaal of in de buikholte. In de normale ont…
Teelbaltorsie of torsio testis: symptomen, behandelingTeelbaltorsie of torsio testis: symptomen, behandelingBij teelbaltorsie, ook wel torsio testis genoemd, is er sprake van draaiing van de teelbal/zaadbal, waardoor de bloedvaa…
Pijn aan teelbal: oorzaken en behandeling bij zaadbalpijnPijn aan teelbal: oorzaken en behandeling bij zaadbalpijnPijn aan de teelballen kan voor een man erg hinderlijk zijn en een reden voor ongerustheid. Hoewel pijn aan de testikels…
Bronnen en referenties
  • Cannabis verdubbelt risico op teelbalkanker: http://www.e-gezondheid.be/cannabis-verdubbelt-risico-teelbalkanker/teelbalkanker-9-57-16493.htm (voor de laatste keer geraadpleegd op 15 juni 2009)
  • Teelbalaandoeningen

Reageer op het artikel "Symptomen aandoeningen/pijn/klachten teelbal/zaadbal/scrotum"

Reacties

Hamid, 22-08-2014 02:28 #35
Ik heb al 2 dagen last van mijn rechterbal en het doet alleen pijn als ik loop of als ik opsta. verder heb ik zelf eraan gevoeld en ik voel dat bij de linkerbal de bijbal kleiner is dan bij de rechter, wat kan ik doen?

Kees, 26-02-2014 23:28 #34
Hoi,
Heb sinds een paar maanden koud aanvoelend scrotum. Heel mijn zaakje voelt koud en vochtig aan, geen idee wat het kan zijn. Het is wel erg irritant, verder werkt alles normaal en voel ook geen pijntjes, plassen is ook geen probleem, en ik lek ook geen urine.

Wrak, 21-10-2013 01:42 #33
Nou mensen, ik heb ook iets op linker bal een knobbeltje, als je op drukt geeft vieze brandende stekende pijn niet normaal en het voelt ook al blokkerend aan, als je op drukt geeft wel pijn, verder heb ook pijn aan me nek schouder boven kaak rug allemaal links, heb wel een slap mri gehad en zijden iets van minimale vernauwing, en daarna blokkade prikjes, heb afgewezen omdat zo iets vanzelf moet herstellen maar nee hoor, been linker voet linker bil, linker buik linker arm, en zelf me linker oog. en pijn achter me hart, ik voel dat rechterkant lekker los is, maar aan linkerkant zit vernauwing en bepaalde spanning en of druk het voelt zelfs dat doorbloeding na klote is dit is echt geen grap.met hardlopen is me linkerbeen klote…

Als je deze klachten zomaar krijgt is het echt psychische en mentaal een klap, maar na nu jaren later kijk je mentaal er anders tegen op…

Na deze klachten geloof nergens meer in. Helemaal niet leuk meer, en ik merk dat me rechter kant wel lekker Los is. En heb cyste onder me boven lip en een op me rug leuk he.is niks aan meer ik vind niet leuk meer. En Ik woon in rotzooi, chassing mobbing pesterij, diefstal stalking etc etc… wat je zoek t voor een kut leven heb ik ondergaan, máar niet en niks verander beste mensen

Khan, 23-04-2013 22:03 #32
Hoi,

ik heb ook klachten aan mijn teelbal en heb ook ontdekt dat het meestal telkens als ik met mijn vriendin ben. Ik denk dat het iets met bloedcirculatie te maken heeft xs. De pijn begint weinig maar wordt wel hevig aan mijn teelbal en ook aan mijn onderbuik en zelfs aan mijn rug geeft de pijn door. Vandaag had ik het ook gekregen en voelde ik mij ook misselijk, ben ik direct gaan liggen slapen na 2 uur ongeveer slapen was misselijkheid weg en was er nog beetje pijn. Wat kan het zijn? Kan iemand mij helpen? Grtz

Andre, 01-04-2013 14:32 #31
Hallo, ik lees hier en in andere artikels dat er verschillende symptomen zijn bij een van die aandoeningen, dus varicokele, hydrokele, zaadbal ontsteking, cyste, enz.
Ik kan bij al die reacties bij die aandoeningen lezen dat er symptomen zijn die op elkaar lijken. Bij mij heeft de huisarts varicokele/hydrokele of een liesbreuk vastgesteld. Over een maand heb ik een afspraak om een echo te laten doen. Ik heb al een bloed en urine onderzoek gedaan en de huisarts zij dat er bij die resultaten geen kankercellen zijn gevonden maar dat dat niet met zekerheid vast is te stellen.
Ik heb al sinds mijn 15de een aanhangsel bij mijn linkerbal, na al die jaren is het er nog (ik ben nu 42). Het is wel een beetje gegroeid, het lijkt wel dat nu wat is opgevuld, (als bij een lekke voetbal). Twee huisartsen zeiden tegen mij in het verleden dat het niet ernstig is en dat het weer weg zal gaan een andere huisarts zij ongeveer hetzelfde en zei ook dat het gewoon een deel van mijn bijbal is. Ik heb nu een andere huisarts en ik legde hetzelfde probleem weer aan hem voor, hij keek verbaasd en heeft mij lichamelijk onderzocht en hij zei dat het waarschijnlijk een varicokele/hydrokele of liesbreuk is en heeft mij doorverwezen om een echo te laten maken. Ik begrijp de reacties van mijn vorige huisartsen niet, eentje heeft me laten voelen dat ik me aanstel en het leek wel of hij me afpoeierde.
Nu ben ik dus weer over mijn gêne heengezet en heb me weer door mijn HA laten onderzoeken. Ik denk dat veel mannen het genant vinden om bij die symptomen naar een arts te stappen, maar je moet het voor de zekerheid doen om uitsluiting te krijgen. In mijn omgeving zijn er vrouwen die zich regelmatig zelfonderzoek doen en een mammografie en jaarlijks een bap-test doen. Ik heb zelf het inisiatief genomen om me te laten checken. Er is veel borstkanker en eierstok en baarmoederhals kanker awareness, maar niet een teelbal/prostaat kanker awareness en dat mannen zich ook een zelfonderzoek moeten doen.
Lang verhaal, maar heb zelf het een en ander ontdekt, vaak toevallig of door zorgen omdat er wel genitalien problemen bij mannen in mijn familie zijn en hier word niet over gesproken.
Veel lof aan deze website die veel informatie geeft en de infoteur zegd altijd dat je het beste naar je huisarts kan gaan.

Cor, 26-02-2013 22:24 #30
Ik heb al een poos last van mijn linkerbal, steken en een dof/zwaar gevoel zeg maar. Er is eigenlijk weinig te voelen, ik voel geen knobbeltje o.i.d. Wel voelde ik een soort zwelling van de aders en ben ook bij de uroloog geweest voor de pijn omdat ik hier toch wel constant last van heb. Hij heeft er een echo van laten maken en die wees een varicocele uit. Maar ik lees overal dat deze weinig tot geen klachten geven en ik heb wel degelijk veel last en pijn. Hij heeft gezegd dat het verstandigst is hier niks aan te laten doen helaas.Ook last van een zere rug waarvoor ik nu bij de fysio loop en kortademigheid wat waarschijnlijk ook door mijn rug veroorzaakt wordt. Stel dat ik wel teelbalkanker zou hebben, zou dat toch gezien moeten zijn op de echo? Of is dit niet via echo vast te stellen? Ben er soms wel is bang voor omdat de symptomen die ik hier voor lees opzich wel aanwezig zijn, maar er dus varicocele uitkwam. Reactie infoteur, 14-03-2013
Ik kan in het algemeen een antwoord geven. Uw persoonlijke medische situatie kan alleen uw huisarts of behandelend arts beoordelen.

Een varicocele kan als gevolg van de uitgezette bloedvaten worden gevoeld als een zwaar, oncomfortabel, soms pijnlijk gevoel aan de zaadbal. De zichtbare kluwen van bloedvaten wordt vaak beschreven als een 'potje vol met pieren'. Een varicocele kan af en toe ook aanleiding geven tot een scherpe pijn of steek, vooral na het sporten of een andere zware fysieke activiteit. Een varicocele kan ook leiden tot een oncomfortabel gevoel nadat je voor langere tijd hebt gezeten of gestaan. De pijn of ongemak die veroorzaakt door een varicocele, gaat meestal weg als je gaat liggen.

De meest varicocele zijn aantoonbaar bij lichamelijk onderzoek. Verder kan echografie van de bloedvaten in de zaadbal laten zien of een varicocele aanwezig is.

Over zaadbalkanker. Er zijn een aantal onderzoeken om vast te stellen of iemand zaadbalkanker heeft:
- lichamelijk onderzoek
- echografie van de zaadbal
- bloedonderzoek
- weefselonderzoek

Uw uroloog heeft u zowel lichamelijk onderzocht als een echo laten maken. Als u daar nog vragen over heeft, kunt u het beste contact met hem opnemen.

Koen, 22-01-2013 13:20 #29
Hallo,
een weekje of 2 geleden had ik, toen ik naar school fietste, geleidelijk aan pijn aan mijn rechter zaadbal. Hierdoor kon ik niet meer fietsen en door voornamelijk inspanning zoals fietsen en lopen werd bewegen ook lastig en pijnlijk. De pijn was na een uur of 7 verdwenen, de pijn komt nog af en toe terug in mijn linker of rechter zaadbal maar nooit meer zo erg als de allereerste keer. Eerst had ik verschillende gevoelloze bolletjes in mijn balzak gevonden waar ik nu geen spoor meer van terug kan vinden, hoewel ik toch vind dat af en toe mijn zaadballen een stuk groter zijn dan normaal.

M. de Paauw, 09-01-2013 08:09 #28
Een vraag: is het mogelijk dat na verwijderen spataderen in het scrotum toch jaren later weer klachten ontstaan? Zijn er dan weer eventueel nieuwe spataderen aanwezig? Gr. M. de Paauw Reactie infoteur, 10-01-2013
Een varicokèle komt soms terug. Raadpleeg in dat geval uw huisarts.

Stefano, 21-10-2012 13:59 #27
Ik heb sinds een week last van mijn rechter bal. Het begint vlak voor de ejaculatie, en het stopt na de ejaculatie. De pijn is een beetje hetzelfde als dat je net een stomp in je ballen hebt gehad.
Voor de rest heb ik geen andere klachten. Zou het misschien irritatie zijn? Mijn broek knelt ook wat, dus ik vermoed dat dit ook meespeelt.

Jan, 12-10-2012 09:47 #26
Hey

Ik heb sinds kort pijn in mijn urinebuis bij het plassen. Ook heb ik gemerkt bij het douchen dat ik een klein knobbeltje heb in mijn rechterteelbal. Deze knobbel is gevoelig bij het aanraken, ook als ik stap voel ik deze. Ik heb al een afspraak gemaakt bij de dokter maar zou toch graag al eens willen horen wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Marinus, 12-07-2012 19:04 #25
Hallo, ik had een vraag. sinds vanmiddag heb ik last van mijn linker balzak.
het doet alleen pijn als ik eraan zit.
er zit voor de rest ook helemaal geen bobbeltje ofzo.
ik heb er al een keer last van gehad maar dat is al zeker meer dan een half jaar geleden. en meestal trekt het na een paar uur weer weg.
wat moet ik hiermee? Reactie infoteur, 13-07-2012
Ik adviseer u om uw vraag aan de huisarts voor te leggen.

Vollaert Stephan, 26-05-2012 00:08 #24
Ik heb mij 10 jaar geleden laten steriliseren, dit is niet zo goed verlopen, met pijnlijke gevolgen. van toe af, heb ik steeds problemen. steeds pijnen in de teelballen. knobbels voelen, en pijn ter hoogte van het schaambeen. via osteopathie kan mijn de druk van het schaambeen weg nemen, voor enkele dagen. Ik veronderstel dat men als man niets steeds de teelballen voelt. ik kan ook geen gewoon onderbroeken dragen,
5 jaar geleden ben ik dan ook geconfronteerd met een chronisch prostaat aandoening. is er een verband na een sterilisatie dat er een bepaalde druk of ongemakken kunnen voordoen. Reactie infoteur, 29-05-2012
De meeste mannen die een vasectomie hebben ondergaan ervaren geen problemen, maar een kleine groep mannen houden chronische pijn aan de teelballen of bijballen. Deze pijn kan direct optreden na de operatie en is meestal het gevolg van een sperma-granuloom (hierbij vormen zaadcellen die uit de zaadleider lekken een knobbeltje) of een infectie en in de meeste gevallen lost het vanzelf of na de juiste medische behandeling op. Af en toe kan zich chronische pijn ontwikkelen na de vasectomie, hetgeen verergert door lichamelijke activiteit, geslachtsgemeenschap of een zaadlozing. Daarbij is de bijbal vaak gevoelig en gezwollen. Dit noemt men 'post-vasectomie pijn (PVP)' of 'post vasectomy pain syndrome'.

Soms is een verdikking te voelen op de plaats waar de sterilisatie is uitgevoerd als gevolg van littekenweefsel op de plaats waar het stukje van de zaadleider is verwijderd. Deze verdikking is gevoelig doordat de zenuw die langs de zaadleider naar de zaadbal loopt wordt geprikkeld door het littekenweefsel. Dit noemt men een 'neuroom'.

Er kan ook sprake zijn van neuropathische pijn (zenuwpijn). Deze pijn kenmerkt zich door een scherpe, brandende en/of intense pijn, terwijl Post-vasectomie pijn daarentegen meer omschreven wordt als een doffe pijn of pijn met tussenpozen in de testikel. Vooral de pijn die gevoeld wordt tijdens een orgasme of na de seks bij een patiënt met PVP is typisch. Kijk hier voor meer informatie over de behandeling van deze klachten: http://goo.gl/p46ps

Ollivier, 18-03-2012 16:53 #23
Niek,
Heb dezelfde symptonen, na half uur is pijn verdwenen.
Wat zei uw huisdokter?

Ad, 04-01-2012 15:05 #22
Lopen er in/door de teelbal ook aders of leiders? Ik heb soms het idee dat ik iets voel, niet een knobbel of een harde erwt zegmaar. Maar een soort van sliertje wat wel eens een ader, leider o.i.d. kan zijn kan dit kloppen of lopen deze niet door de teelbal? Reactie infoteur, 06-01-2012
In de balzak lopen aders (bloedvaten). Bij ongeveer 1 op de 7 mannen ontwikkelt zich een varicocèle. Dit is een verzameling van verwijde aders in de balzak. De getroffen aders zitten in de zaadstreng. Een varicokèle of zakaderbreuk doet zich vaak voor tussen iemands 15e en 25e levensjaar. In ongeveer de helft van de gevallen is de varicocèle gelokaliseerd aan de linkerkant. Meestal is het pijnloos en veroorzaakt het geen symptomen. Een klein aantal mannen heeft - vooral aan het eind van de dag - last van een 'trekkend' of zeurderig gevoel door de varicocèle. Bespreek uw klacht met de huisarts.

Niek, 03-01-2012 21:45 #21
Ik had een uur of 2 geleden hele erge steken in mn onderbuik en pijn aan mijn rechter teelbal, ik heb vanalles gelezen over Torsio testis en verdraaiing van de zaadstreng.

De pijn is alleen nu veel minder en het doet ook geen pijn als ik de bal 'optil'. Het is alleen nog een beetje gevoelig. moet ik hiermee naar de dokter of gewoon even afwachten of het morgen weer beter is? Reactie infoteur, 06-01-2012
Het is het beste om uw klachten met uw huisarts te bespreken.

Henk, 29-11-2011 23:39 #20
Ben naar dokter geweest en moet bloedprikken, urine inleveren en echo maken van blaas en nieren (in mijn geval nier, heb er maar 1 ben zo geboren) waarschijnlijk ontsteking aan prostaat! Mar kan ik hierdoor dan ook de pijn (zeurderig) aan mijn teelbal door hebben? Dit staat volgens mij toch niet in verband met elkaar? Want met deze klacht ben ik naa de dokter gegaan maar hij zei wss is het een ontseking ergens aan omdat dat uit mijn urine was gebleken. Reactie infoteur, 05-12-2011
Mogelijke symptomen van een prostaatontsteking worden hier besproken: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/34288-prostaatontsteking-of-prostatitis-symptomen-behandeling.html. Hier wordt teelbal- en bijbalontsteking besproken: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/41259-bijbalontsteking-teelbalontsteking-symptomen-behandeling.html.

Ab, 26-11-2011 12:21 #19
Onderwerp: Vergrote Zaadbal/Teelbal (geen tumoren) --Cyste in de zaadbal- operatief verwijderd-een week later 80cc vocht afgenomen i.v.m.vocht ophoping, na 1 a 2 dagen-zaadbal weer vergroot(Vermoedelijk vocht),welke oorzaken liggen eraan ten grondslag en wat kan eraan worden gedaan, zodat herhalingen kunnen worden voorkomen. Reactie infoteur, 28-11-2011
Als gevolg van een bijbalontsteking, kan er een cyste, een met vocht gevulde holte, in de bijbal ontstaan. Wanneer ze groot worden, kunnen ze voor ongemak zorgen. In dat geval kunnen ze worden verwijderd. Allerlei bacteriën kunnen een rol spelen bij dergelijke ontstekingen. Een bijbalontsteking kan door een urineweginfectie worden veroorzaakt waarbij een bacterie vanuit de urinewegen via de zaadleider in de bijbal terechtkomt. Een bijbalontsteking kan ook het gevolg van een seksueel overdraagbare aandoening (SOA). Hier kunt u er meer over lezen: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/41259-bijbalontsteking-teelbalontsteking-symptomen-behandeling.html.

Henk, 23-11-2011 16:19 #18
Ik heb sinds een poosje (maandje) last van mijn linker teel bal, eigenlijk voelde ik het pas na de sex en ik ben wel gewoon klaargekomen. het is een heel licht zeurende pijn en niet altijd word er verder ok niet misselijk bij ofzo. Als ik sta of in bad/douche ben geweest en ik voel lijkt het ook net alsof ik onder in mijn zak iets voel als gekronkelde wormen. Het zullen wel gewoon aders/leiders zijn die daar lopen maar maakt me toch beetje zorgen, enig idee wat dit kan zijn? de bal is verder ook niet van formaat of vorm veranderd en ik voel ook nergens een knobbeltje, alleen dus de gekronkelde leidingen die opgehoopt zijn lijkt het. Reactie infoteur, 23-11-2011
Zoals u het beschrijft lijkt het op een varicokèle (zie artikel), zonder al te veel bijkomende klachten. Deze opmerking is echter geen vervanging van een professioneel medisch advies. Ik raad u aan dit te laten onderzoeken door uw huisarts.

Gerda, 16-11-2011 18:53 #17
Hallo heb een vraag. mijn vriend heefd een probleem, hij voelt geen bobbelltje maar heefd last van bloed bij zn afschijding/vocht, en zeurdirige pijn in de liezen en onderbuik. en zijn bal gaat steeds hoog staan en vaak gezwollen volgens hem. maar hij durfd nog niet naar de huisarts, hij wou het eerst via internet kijken naar de symtomen, hij is bijna 36, wat kan hij hier verder aan doen, ik dacht eerst zelf aan nierstenen of blaasondsteking, Reactie infoteur, 17-11-2011
Mogelijk (dus niet gezegd dat het zo is) is er sprake van een bijbalontsteking en/of teelbalontsteking, welke over het algemeen aan één zijde ontstaat. Een teelbalontsteking kenmerkt zich vooral door veel pijn bij onder meer het plassen, een zaadlozing en inspanning. Ook kan de teelbal opzwellen en er rood uit gaan zien. Ook kan deze pijn doen. De pijn bevindt zich meestal niet alleen in de teelbal maar ook in de omgeving, zoals de lies, onderbuik, tot zelfs in de dijen. In het sperma kan zich bloed bevinden en de persoon kan last hebben van afscheiding uit de plasbuis. Koorts en rillingen kunnen ook voorkomen.

Het is van belang dat uw vriend zo snel mogelijk naar de huisarts gaat, zodat vastgesteld kan worden wat hij heeft en wat er aan gedaan moet worden. Mannen hebben vaak de neiging om een bezoek aan de huisarts uit te stellen, onder het mom van 'het gaat vanzelf wel over'. Het is echter verstandig de gang naar de huisarts te maken.

Stefandv, 19-10-2011 22:36 #16
Ik heb sinds net opeens hele erge pijn in me linkerbal ik voelde eraan tijdens de douche en voelde een best grote bobbeltje, 0,5cm, het doet nog steeds pijn en beetje pijn in me onderbuik wat moet ik doen?!
ps: ben 17 jaar. Reactie infoteur, 20-10-2011
Een afspraak met de huisarts maken, zodat hij/zij het kan beoordelen.

Anoniem, 22-09-2011 15:09 #15
Ik heb net onder de huid van mijn balzak een hard bultje. Denk zelf dat het een talgophoping is of zoiets dergelijks. Het zit er echter al enige maanden. Moet ik hiermee naar de dokter? Reactie infoteur, 22-09-2011
De meeste knobbeltjes in de teelballen zijn gelukkig niet kwaadaardig. Als een man veranderingen in zijn teelballen of scrotum ontdekt, zoals een knobbeltje, doet hij er verstandig aan zo snel mogelijk zijn huisarts te bezoeken. Dit om iets kwaadaardigs uit te sluiten.

Anoniem, 17-09-2011 23:37 #14
Ik heb sinds enige dagen gemerkt dat er aan de linker-zijkant van mijn balzak, boven de zaadballen een knobbel zit, ter grootte van een erwt. Dit zit niet vast aan de zaadballen maar is wel onderhuids. Het doet verder geen pijn, maar wat kan de oorzaak hiervan zijn en moet ik hier ook mee naar de huisarts? Reactie infoteur, 18-09-2011
De meeste knobbeltjes in de teelballen zijn niet kwaadaardig. Wanneer een man veranderingen in zijn teelballen of scrotum ontdekt, zoals een knobbeltje, doet hij er verstandig aan zo snel mogelijk zijn huisarts in te lichten. De huisarts kan vaststellen of het knobbeltje het gevolg is van een hernia, een cyste, spataders rond de testikel, een infectie of teelbalkanker. Een kwaadaardig knobbeltje moet zo snel mogelijk behandeld worden.

Annoniem, 04-09-2011 04:31 #13
Sinds enige tijd heb ik last van mijn benen (een zeurderig gevoel), met name bij het slapen. Heb er nu extra aandacht aan gegeven en kwam tot de conmclussie dat het wel eens door een teelbal veroorzaakt kan worden. De linker voelt n.l. heel anders als de rechter en voel ik tevens een verhard bolletje (erwt?). Ook valt het me op dat ik geen erektie krijg terwijl dit anders nogal snel gaat bij mij. Mijn geb. datum is 07-05-1947. Heeft u enig idee wat het kan zijn en wat voor weg ik moet bewandelen om tot een oplossing c.q. behandeling van mijn probleem te komen. Mijn plan is om maandag dus morgen een afspraak met de huisarts te maken. Reactie infoteur, 04-09-2011
Wanneer een man een zwelling of verharding waarneemt in de testikel, dan doet hij er verstandig aan contact op te nemen met zijn huisarts. Dat is stap 1. Uw huisarts stelt een (voorlopige) diagnose en verwijst u eventueel door voor nader onderzoek en behandeling.

Tim, 28-08-2011 06:03 #12
Hoi, ik ben 19 en heb sinds een paar weken gemerkt dat mijn rechter testikel wat opgezwollen is, het doet heel soms pijn(eens in de vier dagen ofzo) en de testikel wordt aanzienlijk groter(minimaal 2x zo groot als de linker) wanneer ik een erectie heb.
Een paar maanden geleden(3 ofzo) voelde ik een klein knobbeltje aan de rechterzijde van de testikel, deze verdween en heb er verder niks meer van gemerkt totdat de zwelling me opviel. Ik ga komende week naar de huisarts, maar heeft iemand hier een idee waar ik vanuit moet gaan? Bedankt, Tim. Reactie infoteur, 29-08-2011
Een ontsteking aan de bijbal en de teelbal heeft vaak een (pijnlijke) zwelling van de teelbal. Een hydrokèle of waterzakbreuk doet zich in veel gevallen voor als een pijnloze zwelling in het scrotum. Zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/41815-hydrokele-of-waterzakbreuk-pijn-of-zwelling-in-de-teelbal.html

Anoniem, 06-07-2011 11:29 #11
Sinds 2 dagen heb ik last van mijn rechter teelbal. Dit betreft veelal steken van pijn, afgelopen nacht zo hevig dat ik er wakker van werd. Verder heb ik een raar gevoel rechts onderin mijn buik en ben ik erg misselijk. Dit is soms zo erg dat ik braakneigingen heb.
Enig idee wat dit zou kunnen zijn? Reactie infoteur, 06-07-2011
Dat is moeilijk zo te zeggen. Het is belangrijk dat u contact opneemt met uw huisarts voor nader onderzoek. Wacht hier niet mee door te denken dat het vanzelf wel overgaat. Mannen hebben daar een handje van.

Nick, 09-06-2011 10:48 #10
Een jaar geleden heeft het clb ontdekt dat ik een spatader heb mij mijn linker teelbal. Een paar dagen geleden kreeg ik ineens veel last van deze spataders en doen ze veel pijn als ik loop en fiets of zelfs nog maar aanraak. ze lijken ook dikker dan anders. Zou dit ontstoken kunnen zijn of zo? Ik heb een afspraak gemaakt met de huisarts maar dit duurt nog een week. Reactie infoteur, 09-06-2011
Een varicokèle is een aandoening waarbij zich in de aderen van de zaadbal spataders ontwikkelen. Deze aandoening hoeft geen symptomen te veroorzaken. In sommige gevallen kunnen varicokèles wel aanleiding geven tot pijn en een ‘vol' gevoel. Wanneer de man staat, voelt een varicokèle aan als een 'zak met wormen'.

Anoniem, 05-06-2011 17:41 #9
Hallo ik heb al sinds tijde een probleem,

onder mijn zaadbal vlakbij de zaadleider voel ik een raar balletje en ik vraag mij echt al tijden af wat dit nou kan zijn. ik heb verder geen problemen bij het plassen wel af en toe¨pijn in de lies. Reactie infoteur, 06-06-2011
Uit de literatuur blijkt dat de meeste knobbeltjes in de teelballen niet kwaadaardig zijn. Het is evenwel belangrijk dat u zo snel mogelijk uw huisarts ernaar laat kijken. Mocht er wel sprake zijn van een kwaadaardig knobbeltje, dan moet deze in een zo vroeg mogelijk stadium worden behandeld. De huisarts kan vaak meteen vaststellen of het knobbeltje het gevolg is van een andere oorzaak, zoals een cyste, spataders rond de testikel of een infectie.

Emma, 17-01-2011 11:04 #8
Mijn man heeft na zelfonderzoek gevoeld dat een van zijn zaadballen behoorlijk vergroot is en dat het week aanvoelt, bovenaan een rafelig randje. Hij vindt het niet nodig om hiervoor naar de huisarts te gaan, zijn mening is dat dit wel over gaat (vast een onstekingkje). Ik maak me ernstig zorgen. Wat kan ik doen? Reactie infoteur, 17-01-2011
Heel veel mannen denken dat bepaalde lichamelijke klachten vanzelf wel weer overgaan. Een bezoek aan de huisarts wordt dan zolang mogelijk uitgesteld. Dit kan echter leiden tot een verergering van de klachten.

Ik raad aan om wel langs de huisarts te gaan voor nader onderzoek en een beoordeling van de zwelling. De (huis)arts kan op basis van zijn/haar deskundigheid een diagnose stellen en bepalen wat er verder moet gebeuren. Ook als er sprake is van een zwelling waar niet direct iets aan gedaan hoeft te worden, is het aan de (huis)arts om dat te beoordelen en om andere aandoeningen uit te sluiten die wel een behandeling nodig hebben.

Neem anders eerst telefonisch contact op met de praktijk en leg de situatie voor.

Obol, 14-10-2010 21:46 #7
Enige weken geleden ben ik aan een liesbreuk geopereerd (kijkoperatie) Na de operatie voelde ik een knobbel in mijn lies waar de breuk was geweest. Een echo bracht geen duidelijkheid, evenmin een scan. Het is volgens de dokter geen cyste. Hij vroeg of ik er last van had. Dit is niet het geval. Dan moest ik er maar mee leren leven.
Ik heb het gevoel dat de beweegbare bobbel, ongeveer 2 cm. langwerpig, aan de zaadstreng vastzit.
Kunt u dit geheim op lossen?
Bvb dank Reactie infoteur, 16-10-2010
Een talgkliercyste (http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/59215-talgkliercyste-knobbelknobbeltje-oksel-rug-schouder-nek.html) of littekenweefsel. Ik heb anders zo gauw geen verklaring.

Bram, 31-08-2010 10:06 #6
Hey Piet,

Ik heb hetzelfde vermoed ik. Een dof, niet zo zeer pijnlijk, gevoel in rechter balzak ergens tussen zaadbal en midden van de zak. Weet je al wat het kan zijn? (Eveneens 34 jaar ;-) )

Piet, 28-07-2010 23:40 #5
Ik voel sinds een week tussen de zadbal en de zaadleider een pijnlijke plek, het lijkt wel of er een ophoping is of dat de zaadlijder in de knoop zit, het voelt zacht, weet iemand wat dit kan zijn? Ik ben 34 jaar. Reactie infoteur, 29-07-2010
Hallo Piet,

Niet mee door blijven lopen, maar een afspraak maken met de huisarts zodat hij/zij kan beoordelen wat er hand is.

Mvg, Martin

Kristian, 26-06-2010 12:05 #4
Hallo ik ben 14 jaar en ik heb sinds een week last van mijn rechter testikel. Bij aanraking doet het zeer. Ook als ik loop doet het zeer. Wat kan ik doen? Reactie infoteur, 27-06-2010
Hallo Kristian,

Ik raad u aan contact op te nemen met de huisarts, zodat hij of zij kan uitzoeken wat er aan de hand is. Blijf hier niet mee doorlopen, schroom niet en maak een afspraak bij de huisarts.

Mvg, Martin

Linus, 29-04-2010 08:56 #3
Wat kan de oorzaak zijn als ik al langere tijd nonconstant last heb van mijn rechter testikel, maar dan niet de testikel zelf. Meer in de binnendij van mijn rechterbeen en mijn onderbuik? Ben hiervoor al naar de dokter geweest, fysiek onderzoek gehad maar die zij dat het geen gedraaide teelbal was. Even later kwam de pijn weer terug, en duurde nooit langer als maximaal een uur of 12 met zeer willekeurige herhaling. Ben ooit aan bijde zijden geopereerd voor een liesbreuk op jonge leeftijd, en verder is er niks zichtbaar wat kan duiden op irritatie en / of symptomen van bovenstaande voorbeelden. Ideeën zijn zeer welkom, want ik en mijn huisarts snappen het niet meer :P

Mark, 07-03-2010 13:12 #2
Aan welke kant zit de bijbal? Reactie infoteur, 09-03-2010
Hallo Mark,

Dat is heel goed zien op de afbeelding op deze website:

http://www.urolog.nl/urolog/php/patients.php?doc=testikel&lng=nl

Mvg, Tartuffel

D., 20-10-2009 21:19 #1
Het is nooit aangetoond dat de behandelng van een varicokele leidt tot een verhoogde vruchtbaarheid. Bron: Obstetrie en Gynaecologie, prof.dr. M.J. Heineman, blz. 658 Reactie infoteur, 21-10-2009
Hallo D.,

Hierbij een citaat uit een review:

"Varicoceles are the most frequent physical finding in infertile men; indeed, they may be responsible for nearly one-third of cases of male infertility. Varicocele management, however, has always been a controversial issue because very few randomized, controlled studies have been performed to examine varicocelectomy as an infertility treatment.
Significant evidence suggests that varicoceles have a harmful effect on the testis and that varicocelectomy can not only prevent progressive decline in testicular function but also reverse the damage. However, the degree to which varicocele repair improves pregnancy rates and the success of assisted reproductive technology remains controversial."

Bron: Cocuzza M, Cocuzza MA, Bragais FMP, Agarwal A. The role of varicocele repair in the new era of assisted reproductive technology. Clinics. 2008;63:395-404.

mvg, Tartuffel

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Teelballen - aandoeningen
Reacties: 35
Medische informatie…
Schrijf mee!