InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Peniskanker - peniscarcinoom: symptomen kanker aan de penis

Peniskanker - peniscarcinoom: symptomen kanker aan de penis

Peniskanker - peniscarcinoom: symptomen kanker aan de penis Peniskanker is een zeldzame aandoening die zich meestal in de eikel manifesteert. Het doet zich vrijwel uitsluitend voor bij onbesneden mannen in de leeftijd van 50 to 80 jaar. Roken is een niet te onderschatten risicofactor. Smegma heeft geen carcinogene eigenschappen. Wel leidt ophoping van smegma tot irritatie en zelfs ontsteking van de voorhuid en glanspenis en deze ontstekingen vegroten vermoedelijk de kans op peniskanker.

Peniskanker - peniscarcinoom (kanker/penis) symptomen

Hoe vaak komt peniskanker voor en wie krijgen het?

De incidentie van peniskanker is 1 op 100.000 in Nederland. Het komt het meest voor bij mannen in de leeftijd 50-80 jaar. Het komt vrijwel niet voor voor bij mannen die besneden zijn, dus bij wie de voorhuid is verwijderd. Deze ingreep wordt circumcisie genoemd. Peniskanker doet zich vooral voor bij mannen bij wie de voorhuid niet teruggeschoven kan worden, fimosis of phimosis genoemd. Dit komt omdat de eikel niet goed schoon kan worden gehouden, waardoor smegma zich ophoopt onder de voorhuid. Smegma is huid- en talgafscheiding en vocht dat zich kan ophopen onder de voorhuid van de penis. Smegma heeft geen kankerverwekkende eigenschappen, maar smegma kan leiden tot irritatie en zelfs ontsteking van de voorhuid en glanspenis en vermoedelijk geven deze ontstekingen wel een verhoogd risico op peniskanker.

Wanneer smegma niet regelmatig wordt verwijderd, vergroot dit dus de kans op balanitis (ontsteking van de eikel of glanspenis). Mogelijkerwijs wordt hierdoor het risico op het ontstaan van peniskanker groter. Het in acht nemen van een goede hygiëne is belangrijk in het voorkomen van peniskanker. Een goede hygiëne leidt duidelijk tot vermindering van het aantal gevallen peniskanker. Het schoonmaken van de eikel en de voorhuid kan het beste onder de douche gebeuren met schoon water.

Roken is ook een risicofactor. Voorts verhoogt infectie met het humane papilloma virus (HPV) de kans op deze kankersoort.

Wat is peniskanker/peniscarcinoom?

Peniskanker manifesteert zich vaak op de eikel en het heeft een bloemkool- of kratervormig aspect. Het is een langzaam groeiende kankersoort. Als het niet behandeld wordt, kan het zich verspreiden naar regionale klieren. Een persoon die een zere of pijnlijke plek heeft op de penis, doet er verstandig aan contact op te nemen met de huisarts.

Wat zijn de verschijnselen en symptomen van peniskanker?

De tumor op de penis is doorgaans goed zichtbaar en voelbaar. Door fimosis kan het echter aan het zicht zijn ontrokken. In dat geval heeft de persoon vaak klachten in de vorm van bloederige afscheiding en pijn. Als de kanker is doorgegroeid, kunnen er klachten bij het plassen/urineren ontstaan (mictieklachten). Ook kunnen de lymfeklieren in één of beide liezen vergroot zijn. Een uitstrijkje zal moeten uitwijzen of er sprake is van kanker of dat er een infectie in het spel is.

Hoe wordt peniskanker behandeld?

Als de diagnose vroegtijdig is gesteld, dan kan ingezet worden op een penisbesparende behandeling door middel van behandeling met contactlaser. De kans dat de kanker terugkeert is in deze gevallen circa 15%. Ook na vele jaren kan de kanker terugkeren. Langdurige follow-up is derhalve geboden. Bij ernstige gevallen is een penisbesparende behandeling niet verantwoord vanwege het grote risco op recidief of op uitzaaiing en zal men overgaan op operatief ingrijpen, hetgeen wil zeggen dat de penis gedeeltelijk of geheel wordt geamputeerd.

Nabehandeling met radiotherapie (bestraling) kan de kans op terugkeer verminderen, doch het heeft vaak als nadelig effect oedeem (= de aanwezigheid van vocht) van benen en onderbuik.

Wat is de prognose van peniskanker?

De prognose is afhankelijk van het stadium waarin de ziekte wordt vastgesteld. Het blijkt dat de vijfjaarsoverleving meer dan 80% is.

Klik hier voor een artikelenreeks over kanker: anale kanker, tumoren (gezwellen) in de bijnieren, blaaskanker, darmkanker - dikke darmkanker/endeldarmkanker, humaan papillomavirus en risico (genitale) kanker (HPV), leverkanker, lipkanker, maagkanker, mondkanker, tongkanker, mondholtecarcinomen, peniskanker, prostaatkanker, teelbalkanker/zaadbalkanker, tumoren (kanker) van neus/neusbijholten - neuskanker, vaginakanker en vulvakanker (kanker/tumoren vulva: schaamlippen, clitoris).

Lees verder

Gerelateerde links
Bijbalontsteking.
Gerelateerde artikelen
Vaginakanker, vaginacarcinoom, symptomen tumoren vaginaVaginakanker, vaginacarcinoom, symptomen tumoren vaginaVaginakanker symptomen - Primaire tumoren aan de vagina zijn zeer zeldzaam. Primiar betekent dat de kanker op de betreff…
Ziekte van Peyronie: abnormale afwijking vorm penis erectieDe Ziekte van Peyronie is een abnormale afwijking in de vorm van de penis, waardoor die in een hoek afbuigt tijdens een…
Besnijdenis van mannen ingezet in de strijd tegen HIV/AIDSBesnijdenis van mannen ingezet in de strijd tegen HIV/AIDSIn Paramaribo (Suriname) kunnen jongens tussen 4 en 21 jaar zich thans gratis laten besnijden om de kans op hiv-besmetti…
Rode plekken, vlekken, bultjes of zweertjes penis / eikelRode plekken, vlekken, bultjes of zweertjes penis / eikelLast van roden vlekken of vlekjes eikel of penis? Of juist last van zweertjes op je penis? We beschrijven veel verschill…
Vulvakanker (kanker/tumoren vulva: schaamlippen, clitoris)Vulvakanker (kanker/tumoren vulva: schaamlippen, clitoris)Vulvakanker - Alle uitwendige schaamdelen van de vrouw, dat wil zeggen de huid rond de schede bestaande uit de kleine en…
Bronnen en referenties
  • C.J.H. van de Velde (redactie): Oncologie; zevende herziene druk, Bohn Stafleu van Loghum, 2005.
  • Van Howe RS, Hodges FM. The carcinogenicity of smegma: debunking a myth. J Eur Acad Dermatol Venereol 2006;20(9):1046-54.

Reageer op het artikel "Peniskanker - peniscarcinoom: symptomen kanker aan de penis"

Reactie

Jordi, 09-02-2010 15:40 #1
Beste dokter,
ik heb een bultje op mijn penis en weet niet wat het is. ik heb even op google gezocht en ik denk dat ik misschien wel kanker heb. ik heb namelijk:
-witte puntjes/puistjes (al heel lang)
-een knobbeltje op penis
-knobbeltje in lies (lymfesysteem denk ik)

en al deze dingen zouden op kanker kunnen uitwijzen. er staat ook dat dit meestal voorkomt bij mannen in de 50 en ik ben 17. zou dit ook bij mij het geval kunnen zijn? ik durf het niet tegen mijn ouders te zeggen, en ook niet naar de dokter te gaan.

mvg,

jordi Reactie infoteur, 13-02-2010
Hallo Jordi,

Ik kan mij voorstellen dat je je zorgen maakt als je denkt wat abnormaals waar te nemen aan je geslachtsdeel. Ik wil hier een paar opmerkingen over maken. Allereerst zij gezegd dat ten minste ongeveer 1/5de van de mannen witte puntjes onder aan de eikel heeft. Dit is heel normaal en begint inj de pupertijd.

Netdokter schrijft hier het volgende over deze zogenaamde pukkeltjes op je penis:
"Je kunt langs de rand van je eikel een krans van kleine, glanzende pukkeltjes hebben: een parelketting ofwel pearly penile papules. Dit klinkt misschien mooi, maar de meeste jongens zijn er niet zo blij mee. Ze vinden het lelijk, of zijn bang dat hun sekspartner het lelijk vindt. Een parelketting komt vaak voor, zo'n 20 tot 50% van alle jongens en mannen hebben het. Het is volstrekt onschuldig en je hoeft er verder niets aan te doen. Dat kan zelfs niet, het hoort gewoon bij je, en je vriendin zal er heus niet op afknappen."

Over het knobbeltje op je penis het volgende. Dit kan een verstopte talgklier zijn. Een verstopte talgklier (atheroomcyste) kan overal voorkomen waar talgkliertjes zijn - in feite overal op de huid, vaak op de meer behaarde lichaamsdelen. (http://www.netdokter.nl/index.cfm?act=thema.tonen&thema=2&subthema=17&info=205)

Netdokter schrijft hierover:
"Iets anders is talgklierbobbeltjes. Alle jongeren hebben die, en jongens meestal ook op hun penis en ballen. De talgklieren die daar zitten scheiden talg af, een soort vet dat bedoeld is om de huid soepel te houden. Bij extra talgklierproductie, bij voorbeeld in de puberteit, kunnen er dan kleine, wittige bultjes ontstaan. Dit heeft niets te maken met slecht wassen of te vet eten, en er is verder niets aan te doen. Ga er vooral niet aan peuteren of krabben, want dan wordt het meestal niet mooier. Als er een of meer echt grote exemplaren tussen zitten kun je vragen of je huisarts ze weghaalt. Maak er verder geen punt van want het is heel normaal." (http://www.netdokter.nl/index.cfm?act=thema.tonen&thema=2&subthema=17&info=205)

Een talgkliertje in de lies kan ook verstopt raken.

Maar hoe het ook zij, het kan nooit kwaad een afspraak te maken met je huisarts. In de eerste plaats ben ik geen arts, alleen een arts kan een diagnose stellen en daarvoor is het nodig dat je bij de arts langsgaat zodat hij/zij lichamelijk onderzoek kan verrichten. Je hoeft je voor hem of haar niet te schamen en gekke of domme vragen bestaan niet.

Mijn advies luidt dus: bel je huisarts op en maak een afspraak.

Mvg, Tartuffel

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mannelijke genitaliën
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!