InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dacryops: Goedaardige cyste in traanklier (traankliercyste)

Dacryops: Goedaardige cyste in traanklier (traankliercyste)

Dacryops: Goedaardige cyste in traanklier (traankliercyste) Dacryops is een zeldzame maar goedaardige aandoening waarbij de patiënt een met vloeistof gevulde cyste heeft in de traanklier. Hoewel deze cyste mogelijk ook ontstaat op plaatsen waar traanklierweefsel aanwezig is, treedt deze doorgaans pijnloze of mild pijnlijke zwelling meestal op onder de laterale zijde van het bovenste ooglid. Diverse beeldvormende onderzoeken zijn nodig om de oogaandoening te bevestigen en andere aandoeningen waaronder kanker in het oog uit te sluiten. De oogarts verwijdert de cyste via een operatie. Dit is nodig omdat de traankliercyste snel terugkeert bij andere behandelingen.

Synoniemen dacryops

Dacryops is eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • traankanaalcyste
  • traankliercyste

Oorzaken traankliercyste

De grootste oorzaak van dacryops is trachoom. Deze ernstige oogbindvliesontsteking (conjunctivitis) leidt tot blindheid na herhaalde infecties. De patiënt heeft bij de chronische oogontsteking jarenlang terugkerende infecties met littekenvorming aan de binnenkant van het ooglid. Het is wereldwijd de belangrijkste oorzaak van vermijdbare blindheid. Trachoom komt voor in ontwikkelingslanden waar mensen in overbevolkte omstandigheden met beperkte toegang tot water en gezondheidszorg leven. Het organisme Chlamydia trachomatis veroorzaakt de ooginfectie. Dacryops is ook gerapporteerd in de context van ooglittekens bij een trauma als gevolg van een chemische verwonding. In andere gevallen is het onbekend wat de precieze oorzaak is van een traankanaalcyste.

Milde symptomen met gezwollen bovenste ooglid

Patiënten klagen over een zichtbare massa of zwelling van het bovenste ooglid, wat er uitziet als een rubberachtig en beweegbaar knobbeltje. Deze cyste groeit meestal langzaam maar de grootte hiervan varieert sterk. Soms is het knobbeltje groter bij een tranenvloed. De patiënt is namelijk nog wel in staat om te tranen. Pijn, irritatie en een gevoelig oog komen voor maar deze symptomen zijn meestal mild van aard. Tevens lijden sommige patiënten aan diplopie (medische term voor dubbelzien). Wanneer de cyste groot is, ontstaat mogelijk proptosis (een uitpuilend oog) of een verplaatste oogbol. Doorgaans heeft de patiënt weinig problemen met het gezichtsvermogen.

Diagnose en onderzoeken

Oogheelkundig onderzoek

De oogarts identificeert tijdens een uitgebreid oogonderzoek de cyste. Hij meet tevens de gezichtsscherpte van de patiënt.

Diagnostisch onderzoek

Voor het diagnosticeren van een traankliercyste, zet de oogarts eveneens een oogechografie, een MRI-scan en een CT-scan van de ogen en oogkas in.

Differentiële diagnose

Volgende oogaandoeningen lijken sterk op traankliercysten:
  • cysten van de ooglidstructuren
  • dacryoadenitis: Ontsteking van een traanklier
  • een adenoïd cysteus carcinoom (kanker op huid, in slijmvliezen en in organen)
  • een dermoïdcyste (goedaardige tumor)
  • een epidermoïd cyste
  • een implantatie cyste
  • een lymfoom / een pseudolymfoom
  • een mucoepidermoïde carcinoom
  • een plaveiselcelcarcinoom (vorm van huidkanker)
  • een pleomorf adenocarcinoom / adenoom (meestal goedaardige klierweefselgezwel)
  • lymfoproliferatieve aandoeningen
  • musculus rectus lateralis cyste
  • parasitaire cysten (abnormaal gevormde holten in lichaam) (zoals cysticercose: varkensworminfectie in verschillende weefsels waaronder de ogen)
  • vasculaire misvormingen
  • zijdelings gelegen frontale muoceles

Behandeling: Operatie

Een hydrops is goedaardig. De oogarts verwijdert de cyste via een chirurgische ingreep. Het afzuigen of draineren van de cyste is niet geschikt als definitieve behandeling, omdat de hydrops hierdoor snel terugkeert.

Complicaties goedaardige cyste

Soms komt de traankliercyste terug als gevolg van een onvolledige chirurgische verwijdering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Traankliertumor: Goedaardige en kwaadaardige tumorenTraankliertumor: Goedaardige en kwaadaardige tumorenBij een traankliertumor heeft een patiënt een tumor in één van de klieren die verantwoordelijk zijn voor de traanproduct…
Ooglidcorrectie: Hoe werkt het en wat is het resultaat?Steeds meer mensen, zowel mannen als vrouwen, laten een ooglidcorrectie uitvoeren. Hoe werkt deze behandeling? Wat is he…
Mucoïd cyste: hard bultje rugzijde van de vingers of tenenMucoïd cyste: hard bultje rugzijde van de vingers of tenenEen mucoïd cyste is een solitaire, papuleus verheven, rond-ovale, elastisch aanvoelende symmetrische zwelling die in gro…
Atheroomcyste: Goedaardige cyste door schade aan huidAtheroomcyste: Goedaardige cyste door schade aan huidEen atheroomcyste komt vaak voor en is een goedaardige cyste onder de huid gevuld met een kaasachtig stinkende en vette…
Hangend ooglid (Ptosis)Hangend ooglid (Ptosis)Ptosis, ook wel hangend ooglid genoemd is een aandoening die vaak in verwarring wordt gebracht met vermoeidheid. Lees hi…
Bronnen en referenties
  • Water-related Diseases, http://www.who.int/water_sanitation_health/diseases/trachoma/en/, geraadpleegd op 11 augustus 2016
  • Lacrimal gland dacryops, http://webeye.ophth.uiowa.edu/eyeforum/atlas/pages/lacrimal-dacryops/index.htm, geraadpleegd op 11 augustus 2016
  • Diplopia due to Dacryops, Case Reports in Ophthalmological Medicine, Volume 2013 (2013), Article ID 549487, 2 pages, http://dx.doi.org/10.1155/2013/549487, http://www.hindawi.com/journals/criopm/2013/549487/, geraadpleegd op 11 augustus 2016
  • Bilateral Dacryops: Correlation of Clinical, Radiologic, and Histopathologic Features, http://www.ajronline.org/doi/full/10.2214/ajr.184.1.01840321, geraadpleegd op 11 augustus 2016
  • Dacryops, http://eyewiki.aao.org/Dacryops, geraadpleegd op 11 augustus 2016

Reageer op het artikel "Dacryops: Goedaardige cyste in traanklier (traankliercyste)"

Infoteur: Miske
Laatste update: 27-06-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!