InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ziekte van Binswanger: Progressieve neurologische aandoening

Ziekte van Binswanger: Progressieve neurologische aandoening

Ziekte van Binswanger: Progressieve neurologische aandoening De ziekte van Binswanger is een progressieve neurologische aandoening die meestal voorkomt bij ouderen. De ziekte is het gevolg van atherosclerose (slagaderverkalking) aan de bloedvaten in de hersenen die de witte stof en andere diepe hersenstructuren voeden. De meeste patiënten ervaren onder andere progressief geheugenverlies, een bemoeilijkte spraak, urineproblemen en een onvaste gang van lopen. De ziekte valt met beeldvormend onderzoek van de hersenen te identificeren. Een behandeling is niet voorhanden maar enkele medicijnen verlichten de symptomen. De Duitse neuroloog Otto Ludwig Binswanger beschreef voor het eerst deze aandoening in de medische literatuur in 1894.

Synoniemen ziekte van Binswanger

De ziekte van Binswanger is eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • BD
  • Binswanger encefalopathie
  • multi-infarct dementie, type Binswanger
  • subcorticale arteriosclerotische encefalopathie, SAE
  • subcorticale dementie
  • subcorticale ischemische vaatziekte
  • subcorticale vasculaire dementie
  • vasculaire dementie, type Binswanger

Epidemiologie neurologische aandoening

De ziekte van Binswanger treft mannen en vrouwen in gelijke aantallen en komt meestal voor bij patiënten van vijftig jaar of ouder. Meer informatie met betrekking tot deze zeldzame aandoening is niet gevonden in de geraadpleegde literatuur.

Oorzaken: Schade aan witte stof in hersenen

De ziekte van Binswanger is een vorm van dementie. De patiënt heeft schade opgelopen aan de diepe lagen van witte stof in de hersenen. Deze schade is het gevolg van de verdikking en vernauwing van slagaders (atherosclerose) die de subcorticale gebieden van de hersenen voeden. Atherosclerose (aderverkalking) is een systemisch proces dat bloedvaten door het hele lichaam aantast. Het begint laat in het vierde decennium van het leven en neemt in ernst toe met de leeftijd. Aangezien de slagaders steeds meer vernauwen, leveren de arteriën minder bloed aan en sterft hersenweefsel af.

Risicofactoren voor het ontstaan van slagaderverkalking in de hersenen

Een hoge bloeddruk (hypertensie), roken, hypercholesterolemie, hart- en vaatziekten en diabetes mellitus (suikerziekte) zijn risicofactoren voor de ziekte van Binswanger.

Symptomen

Het meest karakteristieke kenmerk van de ziekte van Binswanger is psychomotorische traagheid. Dit houdt in dat de patiënt bijvoorbeeld meer tijd nodig heeft om een letter te vormen bij het schrijven. Andere symptomen zijn vergeetachtigheid, maar niet zo ernstig als de vergeetachtigheid van de ziekte van Alzheimer (vorm van dementie met uiteindelijk ernstig geheugenverlies), een bemoeilijkte spraak (dysartrie), een onvaste gang (ataxie), onhandigheid of frequente valpartijen, veranderingen in de persoonlijkheid of stemmingswisselingen (apathie, prikkelbaarheid en depressie). Daarnaast treden urineproblemen op die niet toe te wijzen zijn aan urologische aandoeningen, zoals urinaire urgentie (een dringende behoefte om vaker te plassen) en urine-incontinentie.

Diagnose en onderzoeken

Een kenmerkend patroon van de ziekte van het door de ziekte beschadigde hersenweefsel is zichtbaar dankzij een CT-scan of MRI-scan van de hersenen. Hieruit blijkt dat de witte stof in de hersenen afsterft en dat meerdere kleine beroertes aanwezig geweest zijn in de diepere hersenstructuren.

Behandeling met medicijnen

De ziekte van Binswanger valt niet te genezen, maar de arts behandelt wel de symptomen. Antidepressiva helpen bij een depressie of angst. Atypische antipsychotica zijn nuttig bij patiënten met agitatie en storend gedrag. Een succesvolle behandeling van hypertensie en diabetes (suikerziekte) vertraagt de progressie van atherosclerose en bijgevolg eveneens van de ziekte van Binswanger. De beste behandeling bestaat eigenlijk uit preventie, vroeg in de volwassen jaren. Dit doet de patiënt door een gezonde levensstijl na te streven:
  • een gevarieerde en gezonde voeding met weinig zout en veel vezels, groenten en fruit
  • een gezonde bloeddruk bereiken
  • een goed gewicht bewaren
  • diabetes goed reguleren
  • geen of beperkt alcohol drinken
    Gezond eten verlaagt het risico op de ziekte van Binswanger / Bron: Jill111, PixabayGezond eten verlaagt het risico op de ziekte van Binswanger / Bron: Jill111, Pixabay
  • niet roken
  • voldoende slapen
  • voldoende fysieke inspanning leveren

Prognose progressieve ziekte

Geen genezing mogelijk

Rare Diseases meldt volgende informatie rond de prognose van de ziekte. Over het algemeen zijn de langetermijnvooruitzichten voor patiënten met deze ziekte slecht. De ziekte is progressief en een genezing is niet beschikbaar. De veranderingen treden geleidelijk of plots op. De ziekte van Binswanger gaat voorts vaak gepaard met de ziekte van Alzheimer. Vijf tot tien jaar na de diagnose, lijdt de patiënt meestal aan ernstige dementie.

Progressie vertragen

Wel valt de ziekteprogressie in sommige gevallen te vertragen, door het aanhouden van een gezonde bloeddruk en het op peil houden van het insuleniveau bij diabetes. Het is bovendien belangrijk om atherosclerose (aderverkalking) te voorkomen door het eten van een gezonde voeding, goede slaapgewoonten te creëren, voldoende te bewegen, niet te roken en geen of weinig alcohol te drinken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Progressieve multifocale leukencefalopathie: behandelingProgressieve multifocale leukencefalopathie: behandelingProgressieve multifocale leukencefalopathie is een zeldzame aandoening die in veel gevallen leidt tot de dood. De sympto…
ALS (Amyotrofe laterale sclerose)ALS (Amyotrofe laterale sclerose)ALS, ook wel Amyotrofe laterale sclerose genoemd, is een aandoening waarbij de spieren niet of onvoldoende functioneren.…
Ziekte van Alexander: Neurodegeneratieve aandoeningZiekte van Alexander: Neurodegeneratieve aandoeningDe ziekte van Alexander is een progressieve en vaak dodelijke neurodegeneratieve ziekte waarbij de witte stof in de hers…
Wat is ALS; de vormen, oorzaak, symptomen en behandelingWat is ALS; de vormen, oorzaak, symptomen en behandelingAmyotrofische Laterale Sclerose (ALS), ook wel bekend als Lou Gehrig ziekte, is een zeldzame neurologische ziekte. De aa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Binswanger Disease, https://rarediseases.org/rare-diseases/binswanger-disease/, geraadpleegd op 29 september 2016 en 14 maart 2017
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010, geraadpleegd op 29 september 2016
  • NINDS Binswanger's Disease Information Page, http://www.ninds.nih.gov/disorders/binswangers/binswangers.htm, geraadpleegd op 29 september 2016
  • Ziekte van Binswanger, https://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Binswanger, geraadpleegd op 29 september 2016
  • Ziektebeelden, http://www.jongdementerend.nl/mijn-cli%C3%ABnt/ziektebeelden/?p=91#binswanger, geraadpleegd op 29 september 2016
  • Afbeelding bron 1: Jill111, Pixabay

Reageer op het artikel "Ziekte van Binswanger: Progressieve neurologische aandoening"

Reactie

Liane Bredée, 13-03-2017 22:54 #1
Mijn man, H.W. Bredée heeft de ziekte van Binswanger. Hij heeft af en toe een soort verwardheid die na enige tijd ook weer verdwijnt. Hij loopt heel moeizaam, heeft evenwichtsstoornis en last van duizeligheid. Ook moet hij vaak naar de wc. Mijn vraag is: wat zijn de prognoses. Ook: wat zijn ervaringen van anderen? Is er een vereniging van patiënten met Binswanger? Heel graag zou ik antwoorden vinden.
Met veel groeten
Liane Bredée Reactie infoteur, 14-03-2017
Rare Diseases (https://rarediseases.info.nih.gov/diseases/5925/binswangers-disease/cases/24966) geeft deze informatie mee rond de prognose:

Over het algemeen zijn de langetermijnvooruitzichten voor patiënten met deze ziekte slecht. De ziekte is progressief en een genezing is niet beschikbaar. De veranderingen treden geleidelijk of plots op. De ziekte van Binswanger gaat voorts vaak gepaard met de ziekte van Alzheimer. Wel valt de ziekteprogressie in sommige gevallen te vertragen, door het aanhouden van een gezonde bloeddruk en het op peil houden van het insulineniveau bij diabetes. Het is bovendien belangrijk om atherosclerose (aderverkalking) te voorkomen door het eten van een gezonde voeding, goede slaapgewoonten te creëren, voldoende te bewegen, niet te roken en geen of weinig alcohol te drinken.

Infoteur: Miske
Laatste update: 25-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hersenaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!