InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nevus van Becker: Donkere moedervlek met dikke haren

Nevus van Becker: Donkere moedervlek met dikke haren

Nevus van Becker: Donkere moedervlek met dikke haren De nevus van Becker is een goedaardige huidaandoening die zich het vaakst bij mannen presenteert. Zij hebben dan op de huid (meestal van het rompgebied) een grote bruingekleurde moedervlek waaruit dikke haren groeien. Af en toe treden ook andere symptomen op in de donkere huidvlek zelf. Ook kampen sommige patiënten met een syndroom waarbij een Beckrís nevus één van de symptomen is. Het verdonkerde huidgebied is niet te verwijderen via een operatie, maar enkele behandelingstechnieken zijn wel beschikbaar om de huid lichter te maken. Ook is het mogelijk om de overmatige haargroei te verminderen.

Synoniemen van nevus van Becker

De nevus van Becker is ook gekend in andere bewoordingen met name:
  • Becker melanose
  • Becker melanosis
  • Beckerís naevus
  • Beckerís nevus
  • gepigmenteerde harige epidermale moedervlek
  • naevus naeviformis
  • naevus van Becker
  • pigmented hairy epidermal nevus

Epidemiologie: Vooral bij mannen

De nevus van Becker komt zes keer vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Eén op de tweehonderd mannen krijgt te maken met de huidaandoening. Bij de meeste patiënten starten de symptomen in de kindertijd, de adolescentie of in de jaren twintig. De aandoening komt vaker voor bij jonge mensen met een lichte huidskleur.

Oorzaken van huidaandoening

De nevus van Becker is een ontwikkelingsstoornis waarbij een overmatige groei van de epidermis (bovenste lagen van de huid), de pigmentcellen (melanocyten) en de haarfollikels tot stand komt. Het huidoppervlak is hierdoor verdikt en de pigmentproducerende cellen (zorgen voor de huidkleur) produceren meer melanine waardoor de huid verdonkert. Bovendien ontstaat vaak een verhoogd aantal spiervezels in de dermis (lederhuid: huidlaag onder de opperhuid), waardoor de huid dikker aanvoelt dan de normale huid. De nevus van Becker is geen erfelijke aandoening en de volgende generatie krijgt ook niet te maken met deze goedaardige huidaandoening. De oorzaak van de overgroei is nog onbekend anno maart 2018. Sommige studies vermelden dat androgenen (mannelijke geslachtshormonen) verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van Beckerís nevus maar verder onderzoek is nodig.

Symptomen: Donkere moedervlek met dikke haren

De nevus van Becker bevindt zich meestal op de romp (schouder, borst of rug). Bij ongeveer 12% van de patiënten verschijnen de symptomen op de armen of benen.

Het huidletsel start met een groot, verdonkerd en plat huidgebied waarbij de huid nog normaal aanvoelt. Dit gebied verdonkert naarmate de patiënt groeit. Later ontstaat ook een toegenomen haargroei (hypertrichose) waarbij de haren langzaam verdikken en verdonkeren. De grove, lange haren reiken soms verder dan het gebied van hyperpigmentatie (verdonkering van de huid). Af en toe is de haargroei afwezig. Het is ook mogelijk dat enkel de haargroei wijzigt maar huidverdonkering afwezig is. Wanneer de diepere huidspiervezels in grotere dan normale hoeveelheden aanwezig zijn, voelt de huid bovendien dikker aan.

Andere huidafwijkingen

Bij een aantal patiënten verschijnen andere huidafwijkingen in de naevus zoals:
  • acne (huidaandoening met ontsteking van talgklieren) met open comedonen (mee-eters: kleine zwarte bultjes op gezicht), papels, pustels en cysten (abnormaal gevormde zakvormige holtes in het lichaam)
  • lichen planus (ziekte met symptomen aan mond, huid en geslachtsorganen)

Becker's naevus syndroom

Af en toe krijgt een patiënt (vooral een vrouw) te maken met het Beckerís naevus syndroom, een aandoening waarbij een nevus van Becker optreedt in combinatie met een aantal andere bot-, spier-, skelet- en huidafwijkingen. De nevus van Becker verschijnt dan wel op jongere leeftijd dan wanneer dit geïsoleerd optreedt. De onderliggende structuren van de nevus van Becker zijn minder goed ontwikkeld zoals de borst, de borstspier, het vet, een ledemaat, de borstwand, de wervelkolom, Ö Dit resulteert bijvoorbeeld in een kleinere borst bij een vrouw. Daarnaast ontstaat een overmatige ontwikkeling van een weefsel zoals een bijnier, een ledemaat, de vingers of tenen en het scrotum (balzak). Ook ontstaat bij dit syndroom een te sterke groei van glad spierweefsel zoals een diepe moedervlek. Onderliggende skeletafwijkingen zijn bijvoorbeeld scoliose (zijdelingse kromming van de wervelkolom), pectus excavatum (trechterborst) of pectus carinatum (kippenborst).

Diagnose en onderzoeken

De diagnose van de aandoening gebeurt meestal op basis van de geschiedenis en de uiterlijke tekenen van het letsel. Soms is een biopsie vereist om de nevus van Becker te onderscheiden van een café-au-lait-vlek (koffie-met-melk-vlek op de huid) of moedervlek die veelal bij de geboorte aanwezig is of zich in het eerste levensjaar ontwikkelt.

Behandeling van huid en beharing

Een behandeling bestaat niet voor een Beckerís nevus. Het uiterlijk van een huidgebied waarop zich een nevus van Becker bevindt, is wel te verbeteren. Een behandeling is echter alleen in zeldzame gevallen nodig omwille van ernstige cosmetische of psychosociale redenen.

Donkere huidskleur

Het donkere huidgebied is dermate groot dat het niet mogelijk is om dit operatief te verwijderen. Het is wel mogelijk om via camouflagemake-up de hyperpigmentatie te verdoezelen. Laserbehandelingen om de pigmentatie te verminderen zijn niet erg succesvol en een herhaling van de huidverkleuring is gebruikelijk. Het gebruik van zonnebrandmiddelen vermindert het verdonkeren van de huid door blootstelling aan de zon tijdens de zomermaanden. Bleekmiddelen die hydrochinon bevatten (zoals bijvoorbeeld Solaquin Forte ®, Eldoquin, Glyquin, Melanex ®) of azelaïnezuur zijn soms ook effectief. Het is wel belangrijk om voorzichtig om te springen met bleekmiddelen omdat een onbedoeld contact van deze geneesmiddelen met de normale omliggende huid resulteert in hypopigmentatie (lichtere huidvlekken).

Haar

Het overtollige haar is wel goed te verminderen of zelfs te verwijderen met een laserbehandeling. Doorgaans zijn hiervoor meerdere sessies nodig. Een herhaalbehandeling om de twee of drie jaar is bij een aantal patiënten wel nodig. De verdikte huid is buitengewoon moeilijk te behandelen. Sommige laserbehandelingen zijn inzetbaar, maar deze leveren niet altijd effectieve resultaten op. Het gebruik van een combinatie van een lang gepulseerde 1,064 nm laser en 755 nm laser is een veilige en effectieve behandeling voor een Beckerís nevus. Dit werd gemeld in een onderzoek uit mei 2017 dat gepubliceerd werd in de ĎJournal of cosmetic and laser therapyí in mei 2017. Scheren, ontharingsmiddelen en elektrolyse (vernietigt de individuele haarzakjes met behulp van elektrische ladingen) zijn soms nuttig voor naevi met prominent haar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Naevus van Becker: symptomen, behandeling en verwijderenNaevus van Becker: symptomen, behandeling en verwijderenDe naevus van Becker, ook 'naevus naeviformis' of 'pigmented hairy epidermal nevus' genoemd, is een (licht)bruin gekleur…
Naevus comedonicus: zeldzame huidaandoeningNaevus comedonicus: zeldzame huidaandoeningNaevus comedonicus is een zeldzame maar vervelende huidaandoening waarbij zich op bepaalde plekken op het lichaam plaque…
Naevus spilus: goedaardige aangeboren gespikkelde moedervlekNaevus spilus: goedaardige aangeboren gespikkelde moedervlekEen naevus Spilus is een aangeboren pigmentafwijking, die gekenmerkt wordt door een café-au-lait (ďkoffie met melkĒ) mac…
Blauwe moedervlek (blue nevus)Blauwe moedervlek (blue nevus)Een blauwe moedervlek (blue bevus), is een ongewoon donkere moedervlek, die eruit ziet als een kleine blauwe, blauw-grij…
Café au lait vlekken: symptomen, oorzaak en verwijderenCafé au lait vlekken: symptomen, oorzaak en verwijderenCafé-au-lait is een koffie verkeerd op z'n Frans. Een café au lait macula (CALM) of café au lait vlekken is een lichtbru…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 12 maart 2018:
  • Becker naevus, https://www.dermnetnz.org/topics/becker-naevus/
  • Becker nevus - Skin in Adult, https://www.visualdx.com/visualdx/diagnosis/becker%20nevus?diagnosisId=51173&moduleId=11
  • Beckerís naevus, https://www.dermcoll.edu.au/atoz/beckers-naevus/
  • Beckerís nevus, https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/beckers-nevus
  • Beckerís Nevus|Causes and Treatment for Patch of Hair Growth On One Side Of The Body, https://www.epainassist.com/skin/beckers-nevus
  • Becker's Nevus with Recurrent Eczema Limited to the Nevus Lesion, https://anndermatol.org/search.php?where=aview&id=10.5021/ad.2018.30.1.83&code=0140AD&vmode=PUBREADER
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Successful Treatment of Becker's Nevus With Long-Pulsed 1064nm Nd:YAG and 755nm Alexandrite Laser and Review of the Literature., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28498021

Reageer op het artikel "Nevus van Becker: Donkere moedervlek met dikke haren"

Infoteur: Miske
Laatste update: 25-07-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!